Урок за твором О.Генрі "Останній листок". Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів
Мета: познайомити зі змістом твору і дати відчути його гуманістичне спрямування, теплоту взаєморозуміння героїв; вдосконалювати навички роботи з текстологічним аналізом твору (роль деталі); вдосконалювати навички виразного читання учнів; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, уміння обстоювати власну точку зору.
Обладнання: портрет О. Генрі; портрети М.В. Ломоносова, О.С.Пушкіна
Хід уроку
І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
1.Слово вчителя
Ми з вами прочитали та обговорили вже багато літературних творів. Кожен з вас має певний життєвий досвід. Ви, мабуть, не раз замислювалися над питанням: що в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною, сміливою, розумною вона не була? Згадаймо вже знайомих нам Робінзона і Маленького принца..
Це, так би мовити, найбільша розкіш на землі - розкіш людського спілкування.
Говорячи про спілкування, дайте відповідь на запитання: якими повинні бути людські взаємини?
Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини? (Вірність, міцність, постійність, надійність...)
Це все правильно й цікаво, й дуже потрібно і в житті літературних героїв, і в нашому реальному житті, але сьогодні тема нашої розмови - «Краса чистих людських взаємин».
І веде нас до цієї розмови дослідження творів письменника О. Генрі.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Повідомлення про письменника
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок учнів
1.Читання тексту в класі й обговорення прочитаного з одночасною роботою над виразним читанням.
Сьогодні ми звернемось до змісту твору, щоб разом відчути радість відкриття. Почнемо...
1) Від початку оповідання до фрази «Так і виникла спільна студія»
- Що ми можемо сказати про фінансовий стан наших героїнь? Доведіть свою думку.
- Які настрій та вдача героїнь, на перший погляд?
2) Від: «Це було в травні…» до «…вона матиме один шанс із п’яти замість одного з десяти»
- Як зображує письменник лихо, що навалилося на дівчат?
- Як зветься цей художній засіб? Чому автор використав такий прийом?
- Яким був стан Джонсі, за словами лікаря?
- Чому він так розмовляв зі Сью?
3) Від «Після того як лікар пішов» до «Не ворушись, поки я не прийду»
- Доведіть, що Сью виконає настанови лікаря за будь-яких умов.
- Що надає їй сили триматися самій та підбадьорювати подругу?
4) Від «Старий Берман був художник» до «Ми всі поїдемо звідсіля. Так, так!»
- Яке перше враження склалося у вас про художника? Що ми можемо сказати про його талант, майстерність?
- Назвіть, будь ласка, ключові слова, які характеризують Бермана. («Невдаха», «пив», «злющий стариган», «знущався над всілякою сентиментальністю», «дивився на себе, як на пса-охоронця, що спеціально захищає двох молодих художниць») Це про художника чи про звичайну людину?
- Чому Сью розповіла йому про Джонсі все: і про її хворобу, і про її думки-фантазії? (Більше нікому було розказати, довіряла)
- Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого п’янички до дівчат? («Коли-небудь я напишу шедевр, і ми всі поїдемо звідсіля»)
5) Від «Джонсі думала» до «з низької голландської покрівлі»
- Який проміжок часу описано у цьому уривку? (1,5 доби: вечір – ніч – день – вечір - ніч)
- Чому час сприймається ніби спресований?
- Що в центрі уваги цього уривку? (Листок: три рази згадується про нього у тексті розміром у півсторінки плюс детальний опис листка).
- Який ще опис подій присутній у цьому уривку?
- Як почуває себе Джонсі? Чому можна, на вашу думку, допомогти хворій?
6) Від «Тільки-но розвиднілося...» до «...ви переможете»
- Чому про Джонсі сказано «нещадна»? До кого це вона немилосердна?
-Чому речення «Листок плюща все ще залишався на місці» утворює цілий абзац?
-Які деталі свідчать, що Джонсі починає одужувати?
- Як звучить прогноз лікаря цього разу?
7) Від «А тепер мені треба навістити...» до «форма хвороби дуже важка» (не забігати наперед!)
- Як ви вважаєте, чому захворів старий Берман?
8) Від «Наступного дня лікар сказав Сью» до «І більше нічого не треба»
- Здавалося б, історія молодої художниці скінчилася. Про що, по-вашому, йтиметься в останньому абзаці оповідання?
9) Від «Того ж дня ввечері...» до «Разом із подружкою».
Зверніть увагу: у цьому уривку є два дуже важливих слова. Одне підкреслює повне одужання ще слабкої Джонсі «із задоволенням», друге ніби готує нас до трагедії «зовсім не потрібний».
-А чому яскраво-синій шарф «зовсім не потрібний»?
- Що трапилося зі старим Берманом?
10) Від «Мені треба тобі щось сказати» до «Ніхто не міг зрозуміти, куди він виходив у цю останню ніч».
- А ви зрозуміли?
11) Від «Потім знайшли ліхтар» до кінця.
- Яке враження справив на вас цей твір?
- Як сказано про останній вчинок Бермана?
-Чому старий художник вчинив саме так?
-Чи можна сказати, що це імпульсивний вчинок, несподіванка?
IV. Підбиття підсумків уроку
Чи можна зробити висновок, прочитавши оповідання О. Генрі, що справжня доброта і допомога непоказні, вони не кричать про себе, знаходячи засоби захистити дорогих людей, навіть жертвуючи собою? Обґрунтуйте свій висновок.
V. Домашнє завдання
У портретах, що належать класицизму (продемонструвати портрет Ломоносова, портрет Пушкіна пензля О. Кіпренського), крім особи, зображували якісь атрибути, пов’язані з нею, що розкривають сутність цієї людини.
Скористайтеся цим принципом і створіть портрети Джонсі, Сью, Бермана (письмове завдання).