Мета: навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника Д.Р. Кіплінга, темами його творів; ознайомити зі змістом і провідною думкою його «Балади про Схід і Захід»; розвивальна: удосконалювати навички учнів із аналізу художнього тексту, навички виразного читання, зв’язного усного мовлення, складання аргументованої відповіді, доведення власної точки зору; виховна: стимулювати інтерес учнів до читання світової літератури; формувати культуру відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру спілкування на уроці.
Обладнання: портрет Р. Кіплінга; виставка видань його творів; кросворд (за кількістю учнів)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
1. Розв’язання кросворда
Розв’язавши кросворд правильно, у виділених клітинках отримаєте прізвище автора твору, запитання про героїв якого стали складовими цього кросворда.
Запитання
1. Л юдина, яку усиновили джунглі і яка стала повноправним членом вовчої зграї. (Мауглі)
2. Спритна й красива кішка, яка понад усе цінувала особисту свободу і поважала свободу інших. (Багіра)
3. Ватажок вовчої зграї, який умів обстоювати свої принципи і захищати друзів. (Акела)
4. Той, хто навчав великого закону: «Ми з тобою однієї крові». (Балу)
5. Ім’я рептилії — утілення мудрості й таємничої сили. (Каа)
Ключове слово: Кіплінг.
2. Повідомлення про життєвий і творчий шлях Р. Кіплінга (за індивідуальним домашнім завданням)
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
-Як ви думаєте, навіщо ми звернулися до казки Джозефа Редьярда Кіплінга? Що було головним для Мауглі та решти героїв казки?
Так, не поступатися принципами, не кидати друзів у небезпеці, не поступатися переконаннями, не віддавати перевагу матеріальним цінностям, допомагати слабким.
У цьому творі видатного англійського письменника, поета та новеліста мешканці джунглів (тварини) поводяться з більшою гідністю, ніж мешканці селища (люди). Отже, виявляється, що право носити високе ім’я Людини визначає не тільки приналежність до певної біологічної категорії, а щось інше. І це високе ім’я зовсім не дається просто за фактом народження: його потрібно заслужити своїми вчинками, ставленням до оточуючих, усім своїм життям.
- У яких обставинах випробовується людяність особистості?
- Чи потрібно ставитися до людини з іншої країни, іншого кольору шкіри, іншого способу життя ворожо, не вбачаючи в ній жодних чеснот?
Ці складні питання ставить Р. Кіплінг у «Баладі про Схід і Захід». Про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.
IV. Оголошення теми й мети уроку
V. Робота над темою уроку
1.Коментоване виразне читання поетичного твору з елементами текстологічного аналізу
- Із чого починається твір? Чим це твердження служить за законами балади?
- Чому син полковника, незважаючи на небезпеку, кинувся наздоганяти конокрада?
- Про що попередили його, перш ніж він кинувся за ворогом?
- Про яку ще небезпеку для вершника не йдеться прямо, але син полковника знає про неї?
- Що продемонстрував син полковника і за що оцінив його Камал?
- Які художні особливості використовує автор, щоб показати змагання двох вершників?
- Чому Камал повернув свого коня, щоб допомогти супротивнику піднятися?
- Чи сказав Камал про силу свого загону?
- Яку ціну за його життя він назвав Камалові і що запропонував? У чому здоровий глузд цієї відповіді
2. Слово вчителя
Противник заслуговує на повагу, якщо веде війну за правилами, чи то троянці у Гомера, чи то афганець Камал у Кіплінга. Противники-туземці — не істоти нижчої раси, а люди, які анітрохи не гірші за білих. Просто представники інших народів та інших культур грають у ту саму гру, але за іншими правилами.
Зіткнення двох ворогів — представників різних цивілізацій — Сходу (Камал) і Заходу (син полковника) змальовано не як протистояння цивілізації і дикунства, а як сутичка двох рівних противників, двох вовків із різних зграй.
Порівняння воїна з вовком сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. Вовк — істота, наближена до бога. Так, у скандинавській міфології вовк співвідносився з ватажком бойової дружини або з богом війни. У останній якості вовк виступає і в давньогерманській традиції. Вовк супроводжує бога Одіна. До цієї групи архетипів належить і порівняння війська, військового загону з вовчою зграєю. У індійському епосі «Махабхарата» Біхам також представлений в образі воїна-вовка. У такий спосіб у даному архетипі перехрещуються Схід і Захід, тобто Кіплінг поєднує у своєму вірші західну і східну традиції.
3. Продовження коментованого виразного читання поетичного твору з елементами текстологічного аналізу
- Чому Камал повертає викрадену кобилу, хоч її було йому подаровано?
-Що стало продовженням цієї розмови?
- Чим цікава ця клятва братерства?
- Як ви вважаєте, чи порушать герої клятву братерства?
VI. Закріплення набутих знань, умінь і навичок
- Доведіть, що перед нами — твір, написаний саме у жанрі балади.
VII. Підбиття підсумків уроку
-Як ви вважаєте, чи актуальний твір Р. Кіплінга у наші часи?
VIII. Домашнє завдання. Знайти спільне та відмінне в образах Камала та полковничого сина