Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ
1 клас
Тема. Міні-проєкт «Домашні тварини. Спостереження за ними.».
Мета: формувати у дітей гуманне ставлення до тварин та навички правильного ставлення та поводження з ними;розвивати пізнавальний інтерес дітей до живої природи та вміння аналізувати, спостерігати, робити висновки;закріплювати поняття про те, що тварини вимагають до себе дбайливого та доброго ставлення; сприяти налагодженню доброзичливості, сердечності, взаєморозуміння та взаємоповаги; виховувати любов і чуйність до тварин, відповідальність за їх життя.
Обладнання:мультимедійний супровід уроку, геометричні фігури, учнівські міні-проєкти, пазли, малюнки, фотографії домашніх тваринок, схеми, фішки, цеглинки лего, мікрофон.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Привітання та оголошення теми уроку.
-Добрий день, хлопці та дівчата! Сьогодні ми проведемо з вами цікавий урок.
-Після того, як ви розгадаєте загадки ви зможете дізнатися тему.
1. Зелену травичку корівка жує
Та біле мене воно людям дає.
(Молоко)
2. В буді живе,
кісточки гризе.
Гавкає, кусається.
Як він називається?
(Песик)
3.Ця тварина вже від ранку
Нам співає колисанку,
Нявкає, муркоче,
Бо сметанки хоче.
Що це, діти, за воркотик?
Це пухнастий сірий…(котик).
-Молодці, діти, ви все відгадали. Тож про кого ми сьогодні будемо з вами говорити? Так, правильно, про котиків та собачок.
Тема нашого уроку: «Домашні тварини. Спостереження за ними.»
ІІ. Вступна частина. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розповідь педагога
-Діти, нас повсюди оточує розмаїтий, безмежний, неповторний світ живої природи. Давайте пригадаємо, як людина пізнає навколишній світ?
Жива природа-це пишні гіллясті дерева, дивовижної краси квіти, барвисті метелики, пернаті птахи і, звісно, наші чотириногі друзі — тварини. Тварина стала вірним другом людини ще в прадавні часи, коли наші пращури змогли приручити диких звірів. І тепер ми вже не можемо уявити наше життя без — веселого, пильного і відданого друга та охоронця, без кота — поважного та вусатого мишолова. А комусь до вподоби крихітний хом’ячок, кумедна морська свинка або пухнастий довговухий кролик чи папуга.
Про те, що в багатьох із вас є хатні улюбленці, свідчить ця барвиста та яскрава виставка ваших малюнків і фотографій. Приємно, що у вас так багато маленьких друзів.
Це свідчить про ваші добрі серця. Адже тварина віддячує вірністю та прихильністю тільки тому, хто дбає та піклується про неї, і ніколи не стане другом для того, хто хоч раз завдав їй болю та шкоди.
Іноді тварин називають нашими меншими братами. А брати, як відомо, потребують доброго, уважного ставлення до себе.
ІІІ. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.
1.Опрацювання віршика «Бездомна кішка»
РОБОТУ НАД ВІРШЕМ ПРОВОДИТЬ АСИСТЕНТ УЧИТЕЛЯ
Бездомна кішка
Одного разу я зустрівбездомну кішку:
- Як ваші справи?
- Все добре, тільки хвора трішки.
- Так, значить, Ви лежали в ліжку?
- Немає в мене дому, то й не має ліжка.
-Напевне, ліки Вам давали?
-Я нічія, звідусіль мене прогнали.
Можливо, хтось налив Вам молока?
Мене лише штовхали. Мабуть, я не така.
А я подумав: «Дивно, світ такий великий,
Чому у ньому так багато лиха?
Невже у всесвіті цілому
Ми не знайдем для кішки дому?»
Забрав додому кішку я оту,
Дав ліки, дім і доброту.
Не в всесвіті, а в серденьку малім
Знайшла бездомна кішка дім.
2.Бесіда за змістом твору.
Які почуття у вас викликає цей вірш?
Давайте подумаємо, що було б з кішкою, якби її не забрав додому хлопчик?
Як хлопчик допоміг кішці?
Як ви можете допомогти бездомним тваринам?
Діти, а що означає фраза «знайшла дім у серденьку малім»? Невже кішка стала насправді жити у серці хлопчика? (Відповіді дітей)
3.Розподіл за кольорами лего. Представлення груп. Інтерактивна вправа «Пантоміма».
Члени однієї групи рухами намагаються зобразити кого вони будуть досліджувати. Інші учні відгадують.
По закінченні вчитель вручає кожній команді її назву — «Мурко», «Дінго», «Хомка», «Кєша» «Немо», «Джоні».
4.Фізкультхвилинка
ТАНОК ЗВІРЯТОК
5. Проблемні питання
- Спілкуючись з нашими меншими друзями, часто у нас виникають різні думки та питання:
Чи достатньо уваги ми їм приділяємо?
Чи комфортно їм поряд із нами?
Чи здогадуємося ми про їх бажання?
Як дізнатися про їх настрій?
Як правильно за ними доглядати?
Чи можуть хатні тварини прожити без людини? А людина без них?
- На всі ці питання ми отримаємо відповіді протягом уроку, який я думаю розширить і поглибить ваші знання про своїх улюбленців і принесе задоволення.
6. Демонстрація вчителем мультимедійної презентації «Домашні улюбленці» із зображенням різноманітних порід тварин.
7. Робота в группах. Крісло автора.
Учні розглядають принесені фотографії, малюнки, відповідають на підготовлені запитання тих дітей, які не мають тварин.
8.Дидактична гра «Кішка, Собака»
(робота з геометричним матеріалом)
У нас є різні фігури, сховані в конвертику. Давайте їх знайдемо та назвемо.
Ось це - коло, знайдіть його місце на зображенні. Це тулуб к. А це - овал, знайдіть його місце на зображенні. Це хвіст. А це - трикутник, знайдіть його на зображенні. Вірно - це вушка.
5.Робота з опорною схемою
РОБОТУ З ОПОРНОЮ СХЕМОЮ ПРОВОДИТЬ АСИСТЕНТ УЧИТЕЛЯ
-Я пропоную вам дослідити і описати домашнього маленького друга за такою схемою:
ІV. Заключна частина. Підсумок уроку.
1. Гра «Мрії пухнастиків»
- Давайте пограємо в ГРУ «Мрії пухнастиків». Я пропоную кожному з вас уявити себе котиком чи со- бачкою і сказати, як би ви хотіли, щоб до вас ставилися ваші господарі.
Правила гри: учні ланцюжком говорять, як би вони хотіли, щоб до них ставилися, якби вони були домашніми улюбленцями. Вчитель подає при- клад: «Якби я була котиком, я б хотіла, щоб мене брали на ручки і гла- дили мені животик» або «Якби я був песиком, то я б хотів, щоб зі мною якнайдовше гуляли зранку та ввечері».
2. Рефлексія «Світлофор»
- За допомогою цеглинок лего. Оцініть свою роботу на уроці:
"зелений колір" – «я був дуже уважним на уроці, намагався більше дізнатися та запам'ятати»
"жовтий колір"- «я старався, але у мене не вистачило уваги»
«червоний колір» - «я нічого не зрозумів»
Побудуйте у групі, вежу своєї роботи на уроці.
3.ВПРАВА«Добра тварина» проводить асистент учителя Чумачова К.О.
- А на завершення давайте з вами станемо в коло, візьмемось за руки та станемо однією доброю маленькою твариною.
Дітистають у коло та беруться за руки. Вчитель тихим голосом говорить: «Ми – одна велика добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання, дихання сусідів. «А зараз послухаємо разом!»Вдих – всі роблять крок вперед, видих – крок назад. «Так не тільки дихає тварина, так само рівно б’ється її велике добре серце». Стукіт – крок вперед, стукіт – крок назад і т.і.
4. Заключне слово вчителя
- Діти, хочу, щоб ви виросли добрими та чуйними, щоб відчували радість від піклування про природу, частинкою якої є брати наші менші — тварини. Не слід ображати їх байдужістю, злом, неувагою, адже вони, так само як і ми, є живими істотами. Їм буває радісно і сумно, весело і боляче.
Якщо ви вирішили завести собі маленького пухнастого товариша, то не забувайте того, що ви відповідаєте за нього. Піклуйтеся про нього, оберігайте. Нехай ваші хатні улюбленці приносять вам лише радість. Хай вони зростають у вас добрими, розумними та відданими — справжніми друзями!