УРОК НА ТЕМУ «Небесна сфера. Сузір’я. Визначення відстаней до небесних світил. Зоряні величини»

Про матеріал
Урок 31. Конспект уроку. Використання QR-кодів. Інструменти Google Sky та Зоряне небо онлайн Тест «Основи практичної астрономії» (Online Test Pad) Мої авторські ресурси до уроку: https://sites.google.com/site/nebesnasfera/home http://galinaokhotnik.tilda.ws/starrysky http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/korotkij_putivnik_zorjanim_nebom/0-14 http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/vchimosja_shukati_suzir_39_ja/0-154 http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/suzir_ja_zodiaku/0-28
Перегляд файлу

Всеукраїнський конкурс навчальних матеріалів до інтегрованого курсу «Природничі науки»

 

ПРИРОДНИЧІ НАУКИ, 10 клас

Охотник Галина Григорівна, вчитель фізики КЗ «СЗШ № 23» Кам'янської міської ради

 

УРОК НА ТЕМУ   «Небесна сфера. Сузір’я. Визначення відстаней до небесних світил. Зоряні величини»

 

Мета  уроку:  Сформувати в учнів поняття про небесну сферу та її основні елементи; ознайомити з екваторіальною системою небесних координат; навчити визначати координати зір за картою зоряного неба; сформувати уявлення учнів про поділ зоряного неба на сузір’я, їх кількість за сучасним поділом; методи визначення відстаней до небесних тіл, а також їх розмірів і маси. Формувати уявлення про матеріальну єдність світу і його пізнаваність. Розвивати інтерес до вивчення навчального предмета.

Тип  уроку:   вивчення нового навчального матеріалу.

 

Практична складова навчання

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Знаннєвий:

Діяльнісний:

Ціннісний:

демонстрації: Модель небесної сфери; Зоряні мапи і каталоги; Глобус зоряного неба; Телурій;

практичні роботи: Спостереження сузір’їв та пошук планет та зір (з допомогою Google SkyMap  і / або аналогічних програм). Визначення географічної широти місцевості зі спостережень за Полярною зорею.

називає: точки і лінії небесної сфери; небесні координати; пояснює: поділ зоряного неба на сузір’я, їх кількість за сучасним поділом; методи визначення відстаней до небесних тіл, а також їх розмірів і маси.

проводить: спостереження зоряного неба; характеризує: визначення відстаней до небесних світил; вміє використовувати: координати світил на небесній сфері; зоряні карти, каталоги.

обґрунтовує: принцип введення небесної сфери та розташування на ній небесних світил;

оцінює: сузір'я як пам'ятники стародавньої культури людства.

 

ХІД УРОКУ

Таблиця елементів структурних знань та шляхи їх формувань

Етапи уроку

Завдання етапу

Методи, прийоми навчання

Форми навчальної взаємодії

Дії вчителя

Дії учнів

I. Організаційний етап

Налаштувати на продуктивну працю.

Словесно-інформаційні.

Фронтальна.

Привітання з класом.

Привітання з вчителем.

II.

Етап орієнтації

Виявити рівень знань. Визначення типових помилок.

Бесіда, пояснення.

Бліц-опитування,

бесіда.

Актуалізація  опорних  знань:

  1. Що ви знаєте про зоряні мапи і каталоги?
  2. Як можна спостерігати сузір’я та шукати планети і зорі?

Інтелектуальна розминка.

III. Етапи

покладання мети 

і проектування

Викликати пізнавальний інтерес; організувати самостійне формулювання теми і  мети уроку.

Створення проблемної ситуації і труднощів інтерпретації фактів і явищ.

Фронтальна бесіда з елементами проблемного навчання.

 

 

Мотивація. Програмно-цільове управління

 «...Бо що може бути чарівнішим від небосхилу, який вміщує у co6i все прекрасне?».

М. Коперник

Обговорюють і записують в зошит планування навчальної діяльності.

IV. Етап організаційно         -діяльнісний. Пошуково-дослідницький етап. Практичний етап.

Організувати планування і вибір методу отримання інформації.

 

Мотивація, спонукання до пошуку.

Демонстрація.

 

Демонстрація: Модель небесної сфери; Зоряні мапи і каталоги; Глобус зоряного неба; Телурій.

Здійснюють евристичне спостереження з послідуючим поясненням.

Евристичний. Робота з мережею Інтернет.

 

Робота в групах.

Пропонує переглянути і обговорити

сторінку «Небесна сфера», де розміщені матеріали для ознайомлення з темою.

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\небесна сфера.png

Переглядають ресурс, обговорюють свої ідеї. В зошиті креслять небесну сферу, її основні лінії та точки.

 

Робота з джерелами інформації.  

 

Робота в групах,

«мозковий штурм».

1. Пояснює умови роботи.

Вивчення  нового  матеріалу: зіткнення учнів з фактами, явищами, які потребують теоретичного пояснення.

Сократівська бесіда (пояснення нового матеріалу опираючись на знання учнів)

Пропонує переглянути і обговорити

сторінку «Видимий річний рух Сонця. Екліптика», де розміщені матеріали для ознайомлення з темою.

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\Видимий річний рух Сонця. Екліптика.png

  1. Записують питання по темі.
  2. Письмово дають відповіді на запитання.
  3. Обговорюють які виникали труднощі.

Робота з джерелами інформації,

пошук пояснення.

Аналіз і логічне мислення.

Групова робота.

Пропонує переглянути і обговорити відео «Как узнать расстояние до звезд», «Сравненте зазмеров звезд»

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\відео небесна сфера.png

Пропонує переглянути і обговорити

сторінку «Короткий путівник зоряним небом»

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\короткий путівник зоряним небом.png

Записують висновки в зошит.

Знайомляться з інструментами

Google Sky  та Зоряне небо онлайн

V. Етап контрольно-             

оцінювальний. Практичний етап.

Орієнтувати діяльність учнів на використання знань на практиці.

Логічне доказове мислення.

Поєднання загальнокласних та індивудуальних.

Формуються вчителем групи так, щоб у кожній з них був хоча б один учень, який правильно виконав дану задачу.

Вчитель слухає пояснення, переходячи від одної групи до іншої, відмічає тих, хто проводить навчання, якщо потрібно-проводить пояснення.

Задачі.  

  1. знайдіть на рухомій карті зоряного неба північний полюс світу, небесний екватор, точку весняного рівнодення та ознайомтесь з координатною сіткою.
  2. за картою зоряного неба визначте:
    • Координати зорі α Ліри (α=18 год 40 хв; δ=38о);
    • Зорю, координати якої α=5 год 50 хв; δ=7о (α Оріона).

Пропонує пройти тест

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\тест небесна сфера.png

«Базар задач»

У сформованих групах іде обговорення поставленої проблеми, а потім «обмін задачками».

Індивідуально  розв’язують задачі  за дидактичними матеріалами з  коментуванням  та  записом  на   дошці.

VІ. Завершальний

етап

Забезпечити осмислення процесу і результати діяльності.

Бесіда.

Метод ПРЕС.

 

Фронтальна

Підводить підсумок уроку.

Рефлексія

Запитання

  1. Що таке небесна сфера?
  2. Скільки основних точок і ліній небесної сфери Вам відомо?
  3. Що таке сузір’я та скільки їх є? Звідки походять назви сузір’їв?
  4. Що характеризує видима зоряна величина? Ким було запроваджено це поняття?
  5. Що означає запис «Полярна ― α Малої Ведмедиці»? Як ще позначаються зорі?
  6. Покажіть на карті і назвіть 8 сузір’їв та 8 зірок.
  1. Учні висловлюють свої думки за формою: «Я вважаю, що… тому, що… Наприклад… Отже…».
  2. Записують домашнє завдання в щоденник.

 

Домашнє  завдання:   підготувати захист навчального проекту  «Моделі світобудови в уявленнях людей»

D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\практична робота.png

Для допитливих: D:\Okhotnik-Galina\июль 2018\ПРИРОДНИЧІ НАУКИ\Засєкіна\малюнки\qr-code\qr-code.png

 

Мої авторські ресурси до уроку:

https://sites.google.com/site/nebesnasfera/home

http://galinaokhotnik.tilda.ws/starrysky

http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/korotkij_putivnik_zorjanim_nebom/0-14

http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/vchimosja_shukati_suzir_39_ja/0-154

http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/suzir_ja_zodiaku/0-28

©   Охотник Г. Г. e-mail: galinaokhotnik@gmail.com

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку