Всеукраїнський конкурс навчальних матеріалів до інтегрованого курсу «Природничі науки»
ПРИРОДНИЧІ НАУКИ, 10 клас
Охотник Галина Григорівна, вчитель фізики КЗ «СЗШ № 23» Кам'янської міської ради
УРОК НА ТЕМУ «Небесна сфера. Сузір’я. Визначення відстаней до небесних світил. Зоряні величини»
Мета уроку: Сформувати в учнів поняття про небесну сферу та її основні елементи; ознайомити з екваторіальною системою небесних координат; навчити визначати координати зір за картою зоряного неба; сформувати уявлення учнів про поділ зоряного неба на сузір’я, їх кількість за сучасним поділом; методи визначення відстаней до небесних тіл, а також їх розмірів і маси. Формувати уявлення про матеріальну єдність світу і його пізнаваність. Розвивати інтерес до вивчення навчального предмета.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Практична складова навчання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
Знаннєвий: |
Діяльнісний: |
Ціннісний: |
|
демонстрації: Модель небесної сфери; Зоряні мапи і каталоги; Глобус зоряного неба; Телурій; практичні роботи: Спостереження сузір’їв та пошук планет та зір (з допомогою Google SkyMap і / або аналогічних програм). Визначення географічної широти місцевості зі спостережень за Полярною зорею. |
називає: точки і лінії небесної сфери; небесні координати; пояснює: поділ зоряного неба на сузір’я, їх кількість за сучасним поділом; методи визначення відстаней до небесних тіл, а також їх розмірів і маси. |
проводить: спостереження зоряного неба; характеризує: визначення відстаней до небесних світил; вміє використовувати: координати світил на небесній сфері; зоряні карти, каталоги. |
обґрунтовує: принцип введення небесної сфери та розташування на ній небесних світил; оцінює: сузір'я як пам'ятники стародавньої культури людства. |
ХІД УРОКУ
Таблиця елементів структурних знань та шляхи їх формувань
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
I. Організаційний етап |
Налаштувати на продуктивну працю. |
Словесно-інформаційні. |
Фронтальна. |
Привітання з класом. |
Привітання з вчителем. |
II. Етап орієнтації |
Виявити рівень знань. Визначення типових помилок. |
Бесіда, пояснення. |
Бліц-опитування, бесіда. |
Актуалізація опорних знань:
|
Інтелектуальна розминка. |
III. Етапи покладання мети і проектування |
Викликати пізнавальний інтерес; організувати самостійне формулювання теми і мети уроку. |
Створення проблемної ситуації і труднощів інтерпретації фактів і явищ. |
Фронтальна бесіда з елементами проблемного навчання.
|
Мотивація. Програмно-цільове управління «...Бо що може бути чарівнішим від небосхилу, який вміщує у co6i все прекрасне?». М. Коперник |
Обговорюють і записують в зошит планування навчальної діяльності. |
IV. Етап організаційно -діяльнісний. Пошуково-дослідницький етап. Практичний етап. |
Організувати планування і вибір методу отримання інформації.
|
Мотивація, спонукання до пошуку. |
Демонстрація.
|
Демонстрація: Модель небесної сфери; Зоряні мапи і каталоги; Глобус зоряного неба; Телурій. |
Здійснюють евристичне спостереження з послідуючим поясненням. |
Евристичний. Робота з мережею Інтернет.
|
Робота в групах. |
Пропонує переглянути і обговоритисторінку «Небесна сфера», де розміщені матеріали для ознайомлення з темою.
|
Переглядають ресурс, обговорюють свої ідеї. В зошиті креслять небесну сферу, її основні лінії та точки.
|
||
Робота з джерелами інформації.
|
Робота в групах, «мозковий штурм». |
1. Пояснює умови роботи. Вивчення нового матеріалу: зіткнення учнів з фактами, явищами, які потребують теоретичного пояснення. Сократівська бесіда (пояснення нового матеріалу опираючись на знання учнів) Пропонує переглянути і обговоритисторінку «Видимий річний рух Сонця. Екліптика», де розміщені матеріали для ознайомлення з темою. |
Робота з джерелами інформації, пошук пояснення. |
||
Аналіз і логічне мислення. |
Групова робота. |
Пропонує переглянути і обговорити відео «Как узнать расстояние до звезд», «Сравненте зазмеров звезд»Пропонує переглянути і обговоритисторінку «Короткий путівник зоряним небом» |
Записують висновки в зошит. Знайомляться з інструментами |
||
V. Етап контрольно- оцінювальний. Практичний етап. |
Орієнтувати діяльність учнів на використання знань на практиці. |
Логічне доказове мислення. |
Поєднання загальнокласних та індивудуальних. |
Формуються вчителем групи так, щоб у кожній з них був хоча б один учень, який правильно виконав дану задачу. Вчитель слухає пояснення, переходячи від одної групи до іншої, відмічає тих, хто проводить навчання, якщо потрібно-проводить пояснення. Задачі.
Пропонує пройти тест
|
«Базар задач» У сформованих групах іде обговорення поставленої проблеми, а потім «обмін задачками». Індивідуально розв’язують задачі за дидактичними матеріалами з коментуванням та записом на дошці. |
VІ. Завершальний етап |
Забезпечити осмислення процесу і результати діяльності. |
Бесіда. Метод ПРЕС.
|
Фронтальна |
Підводить підсумок уроку. Рефлексія Запитання
|
|
Домашнє завдання: підготувати захист навчального проекту «Моделі світобудови в уявленнях людей»
Для допитливих:
Мої авторські ресурси до уроку:
https://sites.google.com/site/nebesnasfera/home
http://galinaokhotnik.tilda.ws/starrysky
http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/korotkij_putivnik_zorjanim_nebom/0-14
http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/vchimosja_shukati_suzir_39_ja/0-154
http://galinaokhotnik.ucoz.ru/index/suzir_ja_zodiaku/0-28
© Охотник Г. Г. e-mail: galinaokhotnik@gmail.com