Розробка уроку до Дня Безпечного Інтернету, може бути використана для проведення уроку у 9 класі за Новим державним страндартом та як виховний захід.
Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 2
Бердянської міської ради Запорізької області
План-конспект уроку інформатики для 9 класу
Тема: «Небезпека в Інтернеті»
Виконала: вчитель інформатики
Категорія: спеціаліст
Костюк Ірина Василівна
Бердянськ - 2018
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: комп'ютери, проектор, підручники, презентація, картки у вигляді смартфонів.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Перевірка присутніх в класі.
Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальна бесіда:
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Гра «Створи собі нік».
Учні на стікерах пишуть «нікнейм» та приклеюють на дошку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
«Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою»
День безпечного Інтернету (SID) організовано мережами Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпеки та позитивного використання цифрових технологій, особливо, дітьми та молоддю.
День Безпечного Інтернету відзначається на другий день другого тижня другого місяця щорічно. Мільйони людей в усьому світі об’єднуються заради натхнення до позитивних змін та підвищення освіченості з питань безпеки онлайн та участі у заходах у всьому світі.
День безпечного Інтернету націлений не тільки створити безпечний Інтернет, а й також кращий Інтернет, де кожний\кожна може використовувати технологію відповідально, у дусі поваги, критично та творчо.
День безпечного Інтернету має на меті долучити дітей та молодь, батьки та вихователів, освітян, педагогів та соціальних працівників, представників індустрії, політиків для натхнення кожного\кожної відігравати свою роль у створенні кращого Інтернету.
Відзначаючи позитивну силу Інтернету, у 2018 році тема Дня безпечного Інтернету «Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою» надихає кожного\кожну приєднатися до всесвітнього руху, брати участь, використовувати кращий потенціал Інтернету для об’єднання людей.
Визнаючи роль громади, День безпечного Інтернету 2018 надихає кожного\кожну приєднатися та відіграти свою роль.
Зараз існує багато небезпек в Інтернеті, розглянемо основні з них.
Фíшинг(англ. fishing ) — вид шахрайства, метою якого є виманювання у довірливих або неуважних користувачів мережі персональних даних клієнтів онлайнових аукціонів, сервісів з переказування або обміну валюти, Інтернет-магазинів. Шахраї використовують усілякі виверти, які найчастіше змушують користувачів самостійно розкрити конфіденційні дані – наприклад, посилаючи електронні листи із пропозиціями підтвердити реєстрацію облікового запису, що містять посилання на веб-сайт в Інтернеті, зовнішній вигляд якого повністю копіює дизайн відомих ресурсів.
Грумінг(англ. grooming) – входження в довіру до дитини з метою її схилення до якого-небудь брутального поводження, в тому числі і в сексуальному плані. Злочинці найчастіше встановлюють контакти з підлітками в чатах або на форумах. Зазвичай вони добре обізнані із захопленнями сучасної молоді і без особливих зусиль підтримують бесіди. Вони знаходять співрозмовників, які чимось засмучені або шукають підтримки, співчувають їм, потім пропонують перейти в більш відокремлене віртуальне місце спілкування. Поступово втягують їх в обговорення інтимних питань. Потім пропонуються зустрічі в реальному світі.
Кардинг(англ. curding) – вид шахрайства, при якому проводиться операція з використанням банківської картки або її реквізитів, не ініційована або не підтверджена її власником.
Буллінг(англ. bullying) – залякування, переслідування, знущання, глузування й інші дії – які здатні налякати, принизити й іншим чином негативно впливати на дитину. Цей вид насильства набув широкого поширення в середовищі підлітків. Вони створюють сайти, присвячені одноліткам, які з тих чи інших причин стають «ізгоями», розміщують компрометуючі їх фотографії, надсилають анонімні образливі та загрозливі повідомлення, розпускають непристойні чутки. Іноді сцени знущання знімаються на фото – або відеокамеру і потім поширюються через Інтернет. Буллінг – явище глобальне і масове. За словами 1200 дітей, які відповіли на запитання Інтернет-сайту KidsPoll, буллінгу піддавалися 48%, у тому числі 15% – неодноразово, а самі займалися ним 42%, причому 20% – багато разів.
Мобінг(англ. mobbing) – психологічні утиски, переважно групові, працівника з боку роботодавця або інших працівників, що включають у себе постійні негативні висловлювання, постійну критику на адресу працівника, його соціальну ізоляцію у середині організації, виключення з його службових дій соціальних контактів, поширення про працівника свідомо неправдивої інформації тощо. Мобінг виражається в різних формах, і розвиток Інтернету породило чергову – мобінг в соціальних мережах. За наслідками мобінг в Інтернеті нічим не відрізняється від реального життя. Особливо чутливі люди переживають цькування дуже важко, аж до суїциду. Особливо це явище небезпечно для дітей, які в силу незрілості психіки близько до серця сприймають знущання однолітків. Інтернет-мобінг навіть більш небезпечний, оскільки, якщо раніше діти, які зазнавали утисків однокласників, могли хоча б вдома уникати цих проблем, то зараз цей тиск дитина відчуває постійно. Збільшується він тим, що Інтернет робить мобінг відкритим для всього світу. Дитина отримує ярлик жертви в очах тих, хто не повинен знати про цькування (в соціології це називається «стигматизацією»).
Фармінг. Різновид шахрайства в Інтернеті, коли оманливим шляхом користувач потрапляє на ідентичну копію відомих сайтів. Потім відбувається зараження комп’ютера вірусами та шпигунським програмним забезпеченням.
Он-лайн-хижаки. «Хижаки» встановлюють контакт із дітьми шляхом розмов у чат-кімнатах, обміну миттєвими повідомленнями, електронною поштою або через дошки повідомлень. Багато підлітків користуються он-лайн-форумами підтримки ровесників з метою вирішення власних проблем. Хижаки часто відвідують такі зони в он-лайні, щоб знайти вразливих жертв. Он-лайн-хижаки виявляють по відношенню до них увагу та турботу, пропонують подарунки і таким чином намагаються поступово спокусити своїх жертв, не шкодуючи для цього ні часу, ні грошей, ні енергії. Вони в курсі найостанніших музичних новинок і все знають про хобі, які найчастіше цікавлять дітей. Вони вислуховують дітей і «співчувають» їхнім проблемам. Вони намагаються позбавити комплексів молодих людей, поступово вводячи у свої розмови сексуальний контекст або показуючи відверто сексуальні матеріали. Деякі «хижаки» працюють щвидше, одразу ж втягуючи дітей у розмови на сексуальну тему. Цей більш прямолінійний підхід може включати і сексуальне домагання. Хижаки також можуть спонукати дітей, з якими вони знайомляться в он-лайні, до контакту віч-на-віч. Найбільш вразливими для он-лайн-хижаків є молоді люди, яким притаманні такі риси: - вони новачки в он-лайні й незнайомі з «мережевим етикетом»; - завзяті користувачі комп’ютера; - хочуть спробувати у житті щось нове, авантюрне; - активно шукають уваги та дружби; - бунтівні; 8 - їх приваблюють субкультури, що існують за межами їхнього власного контрольованого батьками світу.
Давайте переглянемо відео «Безпечний Інтернет»
https://www.youtube.com/watch?v=BWx2i2YTEW8
Отже слід дотримуватись наступних правил.
ПРАВИЛА ІНТЕРНЕТ БЕЗПЕКИ
V. РОБОТА ЗА КОМП'ЮТЕРАМИ
Повторення правил безпеки роботи на комп’ютері
Виконання інтерактивних вправ
VI. ЗАСВОЄННЯ ВИВЧЕНОГО ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРIАЛУ
Тест на Інтернет-залежність
Варіанти відповідей
• Ніколи.
• Рідко.
• Іноді.
• Зазвичай.
• Часто.
• Завжди.
1. Ти помічаєш, що провів в Інтернеті більше часу, ніж планував.
2. Ти переносиш або відкладаєш домашні справи через те, що знаходишся в Інтернеті.
3. Ти віддаєш перевагу побути в Інтернеті, ніж провести час зі своєю дівчиною (свої хлопцем).
4. Люди, з якими ти познайомився в Інтернеті, надовго стають твоїми інтернет-друзями (знайомими).
5. Твої близькі (друзі, знайомі) скаржаться на те, що ти проводиш занадто багато часу в Інтернеті.
6. Те, що ти багато часу проводиш в Інтернеті, заважає тобі виконувати роботу по дому.
7. Ти спочатку перевіряєш свою електронну пошту (повідомлення на однокласниках, вконтакте або інших соціальних мережах) і тільки потім берешся до інших справ.
8. Те, що ти багато часу проводиш в Інтернеті, заважає тобі на роботі (заважає у виконанні домашніх завдань - якщо ти студент або школяр).
9. Коли хто-небудь запитує, чим ти займаєшся в Інтернеті, ти відповідаєш неохоче або взагалі йдеш від відповіді.
10. Думки про те, що ти зробиш, коли знову опинишся в Інтернеті, дозволяють тебе відволіктися від думок про твоїх життєвих труднощах і проблемах.
11. Ти буваєш незадоволений собою через те, що знову виходиш в Інтернет.
12. Ти думаєш про те, що без Інтернету, твоє життя було б нудним і нецікавим.
13. Якщо хто-небудь відволікає тебе, коли ти знаходишся в Інтернеті, ти стаєш дратівливим, різким.
14. Ти не спиш через те, що до пізньої ночі знаходишся в Інтернеті.
15. Ти думаєш про те, що зробиш, коли знову опинишся в Інтернеті.
16. Ти знову і знову даєш собі «ще кілька хвилин», перш ніж вийти з Інтернету.
17. Ти вживаєш невдалі спроби зменшити час, який проводиш в Інтернеті.
18. Ти намагаєшся приховати від інших скільки часу проводиш в Інтернеті.
19. Ти віддаєш перевагу побути в Інтернеті, ніж сходити куди-небудь з друзями або знайомими.
20. Коли ти виходиш з Інтернету у тебе псується настрій, ти нервуєш, стаєш запальним. Все це проходить, коли ти знову опиняєшся в Інтернеті.
Обробка і інтерпретація результатів тесту
Ключ до тесту
Бали нараховуються за наступною схемою:
• рідко - 1 бал;
• іноді - 2;
• зазвичай - 3;
• часто - 4;
• завжди - 5 балів.
Інтерпретація результатів тесту
• Менше 20 балів: «У тебе немає Інтернет-залежності».
• 20 - 49 балів: «Ти багато часу проводиш в Інтернеті і ти в силах себе контролювати».
• 50 - 79 балів: «У тебе середня Інтернет-залежність. Інтернет впливає на твоє життя і є причиною деяких проблем».
• Більше 80 балів: «У тебе сильна Інтернет-залежність. Інтернет є причиною багатьох проблем в твоєму житті».
VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Виставлення оцінок.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати невеличкий твір на тему «Я за Безпечний Інтернет»
Використана література