Тема.О.Пушкін"Євгеній Онегін"-соціально-психологічний роман у віршах.
Мета. Допомогти учням зрозуміти проблематику,особливості композиції,жанрову своєрідність роману;засвоїти теоретичні поняття"соціально-психологічний роман","роман у віршах","онегінська строфа";ознайомити з історією створення роману,зацікавити змістом.Сприяти формуванню вміння логічно систематизовувати опрацьований матеріал,робити короткі записи у зошити.Сприяти вихованню гуманної особистості.
""Євгеній Онегін" - енциклопедія російського життя"
Белінський
Хід уроку
Актуалізація опорних знань.
Лірика?
Сл.вч. Лірика Пушкіна-своєрідна поетична біографія,де яскраво виявляються не тільки етапи становлення особистості,а увесь багатий внутрішній світ поета.
Мистецтво-вічне,воно вище за будь-які земні споруди.
У якому вірші йдеться про поета і поезію?
Виразне читання і короткий коментар "Я пам'ятник собі поставив незотлінний".
Будучи на Україні Пушкін багато їздив,вивчав історію,милувався природою України.З під його пера виходять чудові творию
У яких творах відобразив дух Київської Русі,красу українського краю?
"До моря".Виразне читання.Коментар.
Тема кохання вічна у літературі і неповторна у житті реальному.
"Чистішої краси найчистіший взірець"- кого називає так Пушкін?(Н.Гончарова).
"Мадонна".Виразне читання.Коментар.
Яка жінка(крім Н.Гончарової)надихала поета на чудові рядки інтимної поезії?(А.Керн).
"Я пам'ятаю мить чудову"Виразне читання.Коментар.
"Я вас любив..."Виразне читання.Коментар.
Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми і мети.
Запитання на повторення.
Роман?Різновиди?
Робота над темою уроку.
1.Історія створення роману.Повідомлення учня.
2.Теорія літератури.Соціально-психологічний роман.
3.Слово вчителя.Роман "Євгеній Онегін"-перший реалістичний роман не тільки в російській,але і у світовій літературі.
Це неперевершений твір про ціле покоління,життя,устрій помісного дворянства Росії,кохання,чоловічу дружбу,забобони,смаки і уподобання цих верств суспільства-віддзеркалив типові події і характери у типових обставинах та правдивості деталей,що й відповідає терміну соціально-психологічний роман.
Але ні раніше,ні пізніше на грунті російської літератури не з'явилося твору - роману у віршованій формі,який би,крім долі чотирьох головних героїв,так яскраво відтворив панораму російського життя з його багатогранням.
4.Робота з епіграфом.
5.Теорія літератури.
Роман у віршах.
Онегінська строфа.
6.Сл.вч. Енциклопедичне охоплення російської дійсності стало можливим завдяки особливому прийому - наявності образу автора.
Він - друг і хороший знайомий Онегіна.("Онегін,добрый мой приятель..."виразне читання напам'ять).
Він-покровитель і захисник Тетяни("Татьяна,милая Татьяна!..."читання напам'ять).
Він - свідок подій,він і політик,що розуміє: не можна старими методами вийти з економічної кризи,його цікавить і стан освіти,і доля жінки у суспільстві.
7.Композиція.
Частина перша.Тетяна зустріла і покохала Онегіна,пише листа,слухає відповідь Євгенія.
Частина друга.Онегін зустрів Тетяну в Петербурзі і покохав її,пише листа,слухає її сповідь.
Порівняння цих частин виявляє,яких змін зазнав характер героя,його внутрішній світ.
Художній прийом-паралелізм.Підкреслює звязок окремих елементів твору і надає можливість їх порівняти та виявити характерні риси кожного з них.
8.Сюжет.
Паралелі героїв.
Друзі.Онегін - Ленський.
Онегін-Автор.
Сестри .Ольга-Тетяна.("Итак она звалась Татьяной..."виразне читання напам'ять).
Закохані.Тетяна-Онегін.Потім Онегін-Тетяна.
Закохані.Ленський-Ольга.
Сюжет простий і реалістичний.Важливою рисою є динаміка дії,відносин між героями.
Вибір прізвища і імені не є випадковим.Згідно з романтичними традиціями ім'я головного героя виноситься у назву твору.
"Євгеній"-"благородний","шляхетний".Потім повязується з негативним персонажем - молодим дворянином,який має привілеї предків,але не їхні заслуги.Пушкін знімає ореол романтичності і прагне показати героя всебічно з усіма негативними і позитивними рисами.
"Онегін"-річка Онега.Великі ріки не належать окремим особам.Так і прізвище Онегін має чітко літературний,а не побутовий характер.
9.Робота над змістом.
10.Кадри фільму.
11.Виразне читання напам'ять.Лист Тетяни до Онегіна.
Підсумок уроку.
1.Чи зацікавив твір?
2.Чому роман"Євгеній Онегін "називають соціально-психологічним романом?
3.У чому основна відмінність між романом у віршах від прозового роману?
4.Композиція твору?
Домашнє завдання.
Зміст твору.Характеристика образу Онегіна.