Тема.Основні способи творення прикметників
Лексична тема. Я і українська мова
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування навичок учнів
Мета:
-сформувати в учнів поняття про основні способи творення прикметників;
-розвивати вміння утворювати прикметники й доречно вживати їх у мовленні; зв'язне мовлення учнів, навики роботи в парі, в групі;
-виховувати почуття прекрасного й поваги до природи.
Методи і прийоми:
Методи - бесіда, розповідь вчителя, метод вправ, робота з підручником, опитування( індивідуальне, фронтальне);
Прийоми - пояснення, аналіз, узагальнення.
Обладнання:фотовиставка квітів, альбом «К. Білокур», ілюстрація картини К.Білокур «Квіти за тином»,паперові квіти для створення віночка, аудіозапис твору П.Чайковського «Вальс квітів», картка «Самооцінюваня».
Міжпредметні зв'язки: музичне мистецтво,живопис.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, орфографія.
Конспект уроку
на тему:
« Творення прикметників »
Урок №
Дата:
Клас: 6
Тема. Основні способи творення прикметників
Лексична тема. Я і українська мова
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування навичок учнів
Мета:
Методи і прийоми:
Методи - бесіда, розповідь вчителя, метод вправ, робота з підручником, опитування( індивідуальне, фронтальне);
Прийоми - пояснення, аналіз, узагальнення.
Обладнання: фотовиставка квітів, альбом «К. Білокур», ілюстрація картини К.Білокур «Квіти за тином», паперові квіти для створення віночка, аудіозапис твору П.Чайковського «Вальс квітів», картка «Самооцінюваня».
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, живопис.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія.
Використана література:
План уроку
I.Організаційний момент.
II.Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Оголошення теми, мети та завдань уроку
V. Основний зміст завдання
VI. Формування знань, умінь і навичок
VII. Рефлексивно-оцінювальний етап
VIІІ. Домашнє завдання
ІХ. Підсумок уроку
Хід уроку
Квітів, як піску у морі,
Листя у зеленім борі,
Щоби їх перелічити,
Треба 200 років жити.
Учитель:Ось вже дзвоник пролунав,
6 клас за парти став.
Станьте рівно, як годиться.
Чи все на парті - подивіться.
Дружно назад озирніться,
Мило гостям посміхніться.
Додалося вам охоти?
Тож, приступаєм до роботи.
Учитель: Погляньте за вікно. Холодна, довга і непередбачувана цьогорічна зима не хоче відступати. Не хоче поступитися місцем теплій, чарівній і ніжній красуні Весні. Не знаю, як вам, діти, а мені хочеться вже трішки яскравості, різнобарвності. Скажіть, ви почули в моєму мовленні прикметники? Для чого я їх використала? А чи можна сказати про моє відношення до Зими і Весни за тим, як я про них говорила.
Знаєте, чому я люблю весну?
Звучить «Вальс квітів» П.Чайковського
Уявіть собі - весна...
Чуєте пахощі в нашім дворі?
Це квіти розквітли в ранковій порі.
Тут на світанку сам дощик ходив,
Білу лілею від сну розбудив.
Чисто помилися мальви в росі –
Личенька круглі, рожеві усі.
Он поставали майори у ряд,
Ніби зібралися йти на парад.
Тут чорнобривці чорняві в гурті,
В повнім цвіту - повняки золоті.
Синій павич заліз аж на тин.
Просить в танок гордовитих жоржин.
Білій лілеї панич уклонився,
Сонцем відразу квітник освітився!
(Учитель звертається до фотовиставки на дошці)
Учитель:Тож сьогодні на уроці саме квіти створюватимуть нам теплий і оптимістичний настрій при вивченні чергової теми з розділу «Прикметник».
Ознайомлення з карткою «Самооцінювання» (додаток 1)
ІІІ. Актуалізація опорних знань:
Оберіть будь який предмет чи істоту і охарактеризуйте її, використовуючи 5 прикметників.
(Наприклад: Учитель – гарна, усміхнена, розумна, виважена, енергійна)
2. Гра « Так-ні» (додаток 2) (Взаємоперевірка)
IV. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Учитель: Сьогодні на уроці ми розглянемо тему «Способи творення прикметників». Ця тема розбита на 2 уроки. Тому нашим завданням сьогодні є лише ознайомитися із способами творення прикметників, а над правописом ми попрацюємо на наступному уроці. Ця тема не є для вас новою, оскільки способи словотвору ми вивчали в 5 класі і при вивченні теми «Іменник» в 6 класі.
V. Основний зміст роботи
Учитель: У мене виникло до вас 1 запитання «Які 2 ключові слова ви можете назвати до розділу «Словотвір»? (морфема і твірна основа)
Сьогодні ми не будемо всі разом пригадувати способи словотвору. Для цього попрацюємо в групах і створимо «Ефект народження правила», тим більше що у ваших підручниках теоретичного матеріалу про способи творення прикметників немає.
Учитель:Ви помітили, що у вас на партах лежать квіточки. Скажіть,
ви знаєте під яким знаком Зодіаку ви народилися? А чи знаєте ви, що крім зодіакального гороскопу існує і квітковий. Я підготувала для кожного з вас квіточку, яку символізуєте ви за квітковим гороскопом. Давайте об'єднаємось у групи за кольорами квітів.
1 група - червоний
2 група - жовтий
3 група – блакитний
4 група - фіолетовий
Завдання групам : уважно вивчити слова на картках (додаток 3), які я вам роздам. Пригадайте способи словотвору і спробуйте визначити , яким способом утворені ваші прикметники. Рішення групи запишіть на квітці. Саме вона допоможе нам створити «Віночок словотвору».
(На дошці — віночок із стрічками без квіток)
2. Створення віночку учнями
І я прикріплю свою квіточку на віночок. Але на моїй квітці стоїть ?. Як ви думаєте, чому? Тому, що ми не розглянули ще одного способу творення прикметників. Але це я залишу на наступний урок. Якщо хочете мені допомогти на наступному уроці, пригадайте, який спосіб ми сьогодні не назвали, а він можливий у прикметника.
Оцінка роботи групи в картку»Самооцінювання»
VІ. Формування знань і вмінь учнів
Вправа 428
Записати прикметник, який узагальнює визначення.
Визначити спосіб творення прикметників. Скласти з прикметником на вибір речення (додаток 4)
3. «Хвилинка-цікавинка»
Пропоную вам «Хвилинку-цікавинку». Погляньте на це розмаїття квітів, яке я підготувала до сьогоднішнього уроку (виставка ілюстрацій). Зверніть увагу на цю картину – «Квіти за тином». Чи знаєте ви, що її створила жінка. Жінка надзвичайно талановита, яку визнав увесь світ – Катерина Білокур. Мою розповідь продовжить учениця, яка хоче поділитися з вами цікавою інформацією про цю художницю.
Розповідь учениці про К.Білокур. Демонстрація альбому
Учитель: Я знаю, що в класі є учні, які мають хист до малювання. Хочу побажати, щоб і ваші картини з часом дивували Європу і світ.
4. Прийом «Накласти латку» (додаток 5)
Визначити спосіб творення прикметників.
VIІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
1. Закінчити речення
На уроці я дізався ...
Мені найбільше сподобалось ....
Найкраще я зрозумів .....
До квітки, яка є на «квітнику», дібрати прикметник, назвати спосіб творення.
(Троянда – чарівна, ромашка – білосніжна, дзвоники – прекрасні…)
3. Самооцінювання
VIІІ. Домашнє завдання (на вибір)
- Впр.429
- Твір-мініатюра «Про що шепочуть квіти?». В творі слід використати прикметники, утворені різними способами.
ІХ. Підсумок уроку.
Вірш «Все треба берегти»
Кажуть, що треба берегти світ,
Бо вір. може загинути.
Лише краса нам світ врятує,
Як кожен з нас її відчує,
Як кожен з нас її у серці пронесе,
Тоді у світі збережеться все.
Бажаю, щоб у ваших маленьких дитячих серцях жила краса - яскрава, різнокольорова, як ці чудові витвори природи - квіти.
Додаток 1
Картка самооцінювання
Вид роботи
|
Кількість помилок |
Бал
|
Отриманий бал |
Характеристика
Гра «Так-ні»
Робота в групі «Створення віночку»
Робота з підручником
Конструювання
«Накласти латку»
«Разок намиста»
|
0
0-1 2-3
0-2 3-4
0-1 2-3
|
1
2 1
3 2 1
1
2 1
2 1
1 |
|
Додаток 2
- Прикметник службова частина мови? (ні)
- Прикметник означає дію або стан предмета? ( ні)
- Прикметник відповідає на питання який? Чий? (так)
- Прикметник в реченні найчастіше виступає додатком? (ні)
- Прикметник вживається тільки у повній формі? (ні)
- Прикметник має 3 розряди? (так)
- Прикметники сестрину, братів належать до якісних? (ні)
- Ступені порівняння прикметників мають 3 форми? (ні)
- Прикметник змінюється за родами і числами? (так)
- Прикметник молодая стягнена форма? (ні)
- Повні і короткі форми мають присвійні і відносні прикметники? (ні)
- До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний (так)
Додаток 3
1 картка - малесенький, білуватий, зимовий.
2 картка – пришкільний, невисокий, безкрилий.
3 картка - закарпатський, заобрійний, нечисленний.
4 картка - дзвінкоголосий, жовто-блакитний, довгоногий.
Додаток 4
Квітка, з насіння якої виготовляють олію –олійна.
Квіти, які ростуть у полі - польові.
Троянда, яка має 30 пелюсток - тридцятипелюсткова.
Ромашка лікує від застуди –лікувальна.
Квітка яка має поєднання білого і блакитного кольорів - біло-блакитна.
Квіти, які вирощують для прикрашання, декорування – декоративні.
Як говорять про дуже красиву квітку – прекрасна.
Додаток 5
Серед культурних рослин родини. ....... найбільше господарське значення має соняшник. Привезена з Мексики рослина з ............ суцвіттям поширилася в Європі на початку 16 століття. Соняшник - найважливіша.......культура, яку вирощують переважно в степовій смузі на ...... грунтах. Це ..... рослина з ....листками.
Довідка: складноцвітих, яскраво-жовтим , олійна, чорноземних,
однорічна, великими.