Урок на тему:"Основні способи творення прикметників ".

Про матеріал

Тема.Основні способи творення прикметників

Лексична тема. Я і українська мова

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування навичок учнів

Мета:

-сформувати в учнів поняття про основні способи творення прикметників;

-розвивати вміння утворювати прикметники й доречно вживати їх у мовленні; зв'язне мовлення учнів, навики роботи в парі, в групі;

-виховувати почуття прекрасного й поваги до природи.

Методи і прийоми:

Методи - бесіда, розповідь вчителя, метод вправ, робота з підручником, опитування( індивідуальне, фронтальне);

Прийоми - пояснення, аналіз, узагальнення.

Обладнання:фотовиставка квітів, альбом «К. Білокур», ілюстрація картини К.Білокур «Квіти за тином»,паперові квіти для створення віночка, аудіозапис твору П.Чайковського «Вальс квітів», картка «Самооцінюваня».

Міжпредметні зв'язки: музичне мистецтво,живопис.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, орфографія.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

на тему:

 

« Творення прикметників »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №

Дата:

Клас: 6

Тема.  Основні способи творення прикметників 

Лексична тема. Я і українська мова

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування навичок учнів

Мета: 

  •  сформувати в учнів поняття про основні способи творення прикметників;
  • розвивати вміння утворювати прикметники й доречно вживати їх у мовленні; зв'язне мовлення учнів, навики роботи в парі, в групі;
  • виховувати почуття прекрасного й поваги до природи.

Методи і прийоми:

                 Методи - бесіда, розповідь вчителя, метод вправ, робота з підручником, опитування( індивідуальне, фронтальне);

           Прийоми - пояснення, аналіз, узагальнення.

Обладнання: фотовиставка квітів, альбом «К. Білокур», ілюстрація картини К.Білокур «Квіти за тином»,  паперові квіти для створення віночка, аудіозапис твору П.Чайковського «Вальс квітів», картка «Самооцінюваня».

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво,  живопис.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія.

Використана література:

  1.                Ющук  І.П. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2002. – 254с.
  2.            Майстер-клас учителя української мови: 6 клас./Упоряд.:О. Несидюк, Г. Федяй.- К., 2005.- 128 с.
  3.        Пентилюк М.І., Гайденко І.В., Ляшкевич А. І., Омельчук С. А. Рідна мова: Підручник для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. – К.: Освіта, 2006. – 272 с.
  4.         Ніколаєнко І.О., Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.: Освіта, 1997.- 224с.
  5.             Український правопис/ Ін-т мовознавства ім. О,О.Потебні НАН України, Ін-т укр. мови НАН України. – К.: Наук. Думка, 2008. – С. 7-10.

План уроку

I.Організаційний момент.

II.Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Актуалізація опорних знань 

IV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

 V. Основний зміст завдання

VI. Формування знань, умінь і навичок

VII.  Рефлексивно-оцінювальний етап

VIІІ. Домашнє завдання

 ІХ. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

Квітів, як піску у морі,

Листя у зеленім борі,

Щоби їх перелічити,

Треба 200 років жити.

  1.   Організаційний момент (із використанням психоформули)

Учитель:Ось вже дзвоник пролунав,

6 клас за парти став. 

Станьте рівно, як годиться.

Чи все на парті - подивіться.

Дружно назад озирніться,

Мило гостям посміхніться.

Додалося вам охоти?

Тож, приступаєм до роботи.

 

  1.    Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Погляньте за вікно. Холодна, довга і непередбачувана цьогорічна зима не хоче відступати. Не хоче поступитися місцем теплій, чарівній і ніжній красуні Весні. Не знаю, як вам, діти, а мені хочеться вже трішки яскравості, різнобарвності. Скажіть, ви почули в моєму мовленні прикметники? Для чого я їх використала? А чи можна сказати про моє відношення до Зими і Весни за тим, як я про них говорила.

Знаєте, чому я люблю весну?

Звучить  «Вальс квітів» П.Чайковського

Уявіть собі - весна...

Чуєте пахощі в нашім дворі?

 Це квіти розквітли в ранковій порі.

 Тут на світанку сам дощик ходив,

Білу лілею від сну розбудив.

 Чисто помилися мальви в росі –

 Личенька круглі, рожеві усі.

 Он поставали майори у ряд,

Ніби зібралися йти на парад.

 Тут чорнобривці чорняві в гурті,

 В повнім цвіту - повняки золоті.

Синій павич заліз аж на тин.

Просить в танок гордовитих жоржин.

Білій лілеї панич уклонився,

Сонцем відразу квітник освітився!

(Учитель звертається до фотовиставки на дошці)

Учитель:Тож сьогодні на уроці  саме квіти створюватимуть нам теплий і оптимістичний настрій при вивченні чергової теми з розділу «Прикметник».

Ознайомлення з карткою «Самооцінювання» (додаток 1)

ІІІ. Актуалізація опорних знань:

  1.                          «Швидка конячка»

 Оберіть будь який предмет чи істоту і охарактеризуйте її, використовуючи 5 прикметників.

(Наприклад: Учитель – гарна, усміхнена, розумна, виважена, енергійна)

          2. Гра « Так-ні» (додаток 2) (Взаємоперевірка)

IV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Учитель: Сьогодні на уроці ми розглянемо тему «Способи творення прикметників». Ця тема розбита на 2 уроки. Тому нашим завданням сьогодні є лише ознайомитися із способами творення прикметників, а над правописом ми попрацюємо на наступному уроці. Ця тема не є для вас новою, оскільки способи словотвору ми вивчали в 5 класі і при вивченні теми «Іменник» в 6 класі.

V. Основний зміст роботи

Учитель: У мене виникло до вас  1 запитання  «Які 2 ключові слова ви можете назвати до розділу «Словотвір»? (морфема і твірна основа)

Сьогодні ми не будемо всі разом пригадувати способи словотвору. Для цього попрацюємо в групах і створимо «Ефект народження правила», тим більше що у ваших підручниках теоретичного матеріалу про способи творення прикметників немає.

1. Дослідження-моделювання

Учитель:Ви помітили, що у вас на партах лежать квіточки. Скажіть,

ви знаєте під яким знаком Зодіаку ви народилися? А чи знаєте ви, що крім  зодіакального гороскопу існує  і квітковий. Я підготувала для кожного  з вас квіточку, яку символізуєте ви за квітковим гороскопом. Давайте об'єднаємось у групи за кольорами квітів.

1 група - червоний

2 група - жовтий

3 група – блакитний 

4 група - фіолетовий

Завдання групам : уважно вивчити слова на картках (додаток 3), які я вам роздам.  Пригадайте способи словотвору і спробуйте визначити , яким  способом утворені ваші прикметники. Рішення групи запишіть на квітці. Саме вона допоможе нам створити «Віночок словотвору».

 (На дошці — віночок із стрічками без квіток)

2. Створення віночку учнями

І я прикріплю  свою квіточку на віночок. Але на моїй квітці стоїть ?. Як ви думаєте, чому? Тому, що ми не розглянули ще одного способу творення прикметників. Але це я залишу на наступний урок. Якщо хочете мені допомогти на наступному уроці, пригадайте, який спосіб ми сьогодні не назвали, а він можливий  у прикметника.

Оцінка роботи групи в картку»Самооцінювання»

 

 VІ. Формування знань і вмінь учнів

  1.    Робота з підручником

     Вправа 428

2. Конструювання

Записати прикметник,  який узагальнює визначення.

Визначити спосіб творення прикметників. Скласти з прикметником на вибір речення (додаток 4)

3. «Хвилинка-цікавинка»

Пропоную вам «Хвилинку-цікавинку». Погляньте на це розмаїття квітів, яке я підготувала до сьогоднішнього уроку (виставка ілюстрацій). Зверніть увагу на цю картину – «Квіти за тином».  Чи знаєте ви, що її створила жінка. Жінка надзвичайно талановита, яку визнав увесь світ – Катерина Білокур. Мою розповідь продовжить учениця, яка хоче поділитися з вами цікавою інформацією про цю художницю.


Розповідь учениці про К.Білокур. Демонстрація альбому


Учитель: Я знаю, що в класі є учні, які мають хист до малювання. Хочу побажати, щоб і ваші картини з часом дивували Європу і світ.

4. Прийом «Накласти латку» (додаток 5) 

Відновити текст.

Визначити спосіб творення прикметників.

VIІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Закінчити речення

На уроці я дізався ...

Мені найбільше сподобалось ....

Найкраще я зрозумів .....

  1.    «Разок намиста»

До  квітки,  яка є на «квітнику», дібрати прикметник, назвати  спосіб творення.

(Троянда – чарівна, ромашка – білосніжна, дзвоники – прекрасні…)

 

3. Самооцінювання

VIІІ. Домашнє завдання (на вибір)

         - Впр.429

         - Твір-мініатюра «Про що шепочуть квіти?».  В творі слід використати прикметники, утворені різними способами.

ІХ. Підсумок уроку.

 Вірш «Все треба берегти»

 Кажуть, що треба берегти світ,

 Бо вір. може загинути.

 Лише краса нам світ врятує,

 Як кожен з нас її відчує,

 Як кожен з нас її у серці пронесе,

 Тоді  у світі збережеться все.

Бажаю, щоб у ваших маленьких дитячих серцях жила краса - яскрава, різнокольорова, як  ці чудові витвори природи - квіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                           Додаток 1

Картка самооцінювання

 

Вид роботи

 

 

Кількість помилок

 

Бал

 

Отриманий бал

Характеристика

 

Гра «Так-ні»

 

 

Робота в групі

«Створення віночку»

 

 

Робота з підручником

 

Конструювання

 

 

«Накласти латку»

 

 

«Разок намиста»

 

0

 

0-1

2-3

 

 

 

 

 

 

 

0-2

3-4

 

0-1

2-3

 

 

1

 

2

1

 

3

2

1

 

1

 

2

1

 

2

1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Додаток 2

- Прикметник  службова частина мови? (ні)

- Прикметник  означає дію або стан предмета? ( ні)

- Прикметник відповідає на питання який? Чий? (так)

- Прикметник в реченні найчастіше виступає додатком? (ні)

- Прикметник вживається тільки у повній формі? (ні)

- Прикметник має 3 розряди? (так)

- Прикметники  сестрину, братів належать до якісних? (ні)

- Ступені порівняння прикметників мають 3 форми? (ні)

- Прикметник змінюється за родами і числами? (так)

- Прикметник молодая стягнена форма? (ні)

- Повні і короткі форми мають присвійні і відносні прикметники? (ні)

- До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний (так)

 

                                                                                        Додаток 3

1 картка  - малесенький, білуватий, зимовий.

2 карткапришкільний, невисокий, безкрилий.

3 картка - закарпатський, заобрійний, нечисленний.

4 картка -  дзвінкоголосий, жовто-блакитний, довгоногий.

Додаток 4

Квітка, з насіння якої виготовляють оліюолійна.

Квіти, які ростуть у полі - польові.

Троянда, яка  має 30 пелюсток - тридцятипелюсткова.

Ромашка лікує від застуди –лікувальна.

Квітка яка має поєднання білого і блакитного кольорів - біло-блакитна.

Квіти, які вирощують для прикрашання, декорування – декоративні.

Як говорять про дуже красиву квітку – прекрасна.

 

                                                                                       Додаток 5

 

Серед культурних рослин родини. .......  найбільше господарське значення має соняшник. Привезена з Мексики рослина з ............   суцвіттям поширилася в Європі на початку 16 століття. Соняшник - найважливіша.......культура, яку вирощують переважно в степовій смузі на ......  грунтах. Це ..... рослина з ....листками.

 

Довідка: складноцвітих, яскраво-жовтим , олійна, чорноземних,  

                  однорічна, великими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
1205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку