Вчитель: Заєць Марія Олександрівна
Урок Геометрії у 7 класі
Тема: «Ознаки рівності трикутників»
Мета: сформулювати в учнів знання про ознаки рівністі трикутників, домогтися свідомого розуміння першої та другої ознаки рівності трикутників, вміння застосовувати набуті знання під час розв’язування задач; виховувати акуратність при виконанні побудови трикутників та відповідно правильність записів у робочому зошиті; розвивати логічне та абстрактне мислення, пам’ять.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійна презентація, набір трикутників, таблиця «Ознаки рівності трикутників», лінійка, олівець.
Хід уроку
Привітання вчителя з учнями, перевірка готовності до уроку.
Фронтальне опитування
Вчитель ставить запитання «Чи можна, знаючи рівності деяких елементів фігур, з впевненістю відповісти, що вони рівні між собою? А що можна сказати про трикутники?»
Сьогодні на уроці ми спробуємо знайти відповіді на дані запитання та встановим рівності трикутників, за набором відповідних елементів, що і є основною метою уроку.
Виконання усних вправ:
1). На малюнку зображені парами трикутники. Відомо, що вони рівні між собою. Виділити та записати у кожної з пар рівні елементи. Які елементи є спільними?
2). Вкажіть рівні кути на малюнку.
Рівність двох трикутників можна встановити не лише накладаючи один трикутник на другий, а й порівнюючи лише деякі їх елементи. Це є важливо при застосування на практиці. Адже, наприклад, якщо нам буде необхідно порівняти дві земельні ділянки у вигляді трикутників, то ми не зможемо накласти одну ділянку на іншу. Тому під час розв’язування багатьох теоретичних і практичних задач використовують ознаки рівності трикутників.
Три ознаки рівності трикутників |
||
Перша ознака ( за двома сторонами і кутом між ними) |
|
Якщо дві сторони і кут між ними одного трикутника дорівнюють відповідно двом сторонам і куту між ними другого трикутника, то такі трикутники рівні. |
Друга ознака ( за стороною і прилеглими до неї кутами) |
|
Якщо сторона і прилеглі до неї кути одного трикутника дорівнюють відповідно стороні та прилеглим до неї кутам другого трикутника, то такі трикутники рівні. |
Третя ознака ( за трьома сторонами) |
|
Якщо три сторони одного трикутника дорівнюють відповідно трьом сторонам другого трикутника, то такі трикутники рівні |
Теорема 1 (ознака рівності трикутників за двома сторонами і кутом між ними). Якщо дві сторони і кут між ними одного трикутника дорівнюють відповідно двом сторонам і куту між ними другого трикутника, то такі трикутники рівні.
Дано: ∆ABC і ∆A1B1C1, АВ=А1В1, АС=А1С1, ∠А=∠А1.
Довести: ∆ABC=∆A1B1C1 .
Доведення:
Розглянемо трикутники ∆АВС на ∆А1В1С1, у яких АВ=А1В1, АС=А1С1 і ∠А=∠А1.
Оскільки ∠А=∠А1, то ∆АВС можна накласти на ∆А1В1С1 так, щоб вершина А сумістилася з А1, а сторони АС і АВ лежали на променях А1С1 і А1В1 відповідно. Оскільки АВ=А1В1 і АС=А1С1, то вершина В суміститься з вершиною В1, а вершина С – з С1. В результаті всі три вершини ∆АВС сумістилися з відповідними вершинами ∆А1В1С1. Отже, дані трикутники повністю сумістилися, а це значить, що вони рівні.
Теорема 2 (ознака рівності трикутників за двома сторонами і кутом між ними). Якщо сторона і прилеглі до неї кути одного трикутника дорівнюють відповідно стороні та прилеглим до неї кутам другого трикутника, то такі трикутники рівні.
Дано: ∆АВС і ∆А1В1С1, АС=А1С1, ∠А=∠А1, ∠С=∠С1.
Довести: ∆АВС=∆А1В1С1.
Доведення:
Розглянемо трикутники ∆АВС на ∆А1В1С1, у яких АС=А1С1, ∠А=∠А1 і ∠С=∠С1.
Оскільки АС=А1С1, то ∆АВС можна накласти на ∆А1В1С1 так, щоб вершина А сумістилася з А1, вершина С – з С1, а вершини В і В1 опиняться по один бік від прямої А1С1. сумістилася з А1С1. Оскільки ∠А=∠А1 і ∠С=∠С1, тому при цьому накладанні промінь АВ накладеться на промінь А1В1 , а сторона ВС — на промінь В1С1. Вершина В лежатиме як на промені А1В1, так і на промені С1В1. Дві прямі можуть перетинатися тільки в одній точці, тому вершини В сумі ститься з вершиною В1. Так як ∆АВС і ∆А1В1С1 сумістилися, отже, вони рівні.
Виконання усних вправ:
1). На малюнках зображені рівні трикутники. За якою ознакою? Сформулюйте саму ознаку.
2). Назвіть спільний елемент поданих нижче трикутників.
Виконання письмових вправ:
1). Доведіть рівність трикутників ABD та CBD.
2). Доведіть рівність трикутників, зображених на малюнку.
3). Довести, що ∠В=∠С.
4). На поданому нижче малюнку знайдіть рівні трикутники. Відповідь обгрунтуйте.
5*). Трикутники ABC і A1В1С1 рівні. На сторонах AC і A1С1 позначено точки D і D1 відповідно, причому трикутник ΔАBD = ΔА1В1D1. Доведіть, що BD = В1D1.
6*). На ΔABC =ΔDCB. Доведіть, що ΔAOB =ΔDOC.
Щоб довести рівність двох трикутників потрібно:
Щоб довести рівність двох відрізків або двох кутів:
1). Чи можна стверджувати, що коли дві сторони і кут одного трикутника дорівнюють двом сторонам і куту другого трикутника, то такі трикутники рівні?
2). Накресліть два нерівних трикутники так, щоб сторона і два кути одного трикутника дорівнювали стороні і двом кутам другого.
3). Доведіть рівність трикутників, зображених на малюнку.