21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Урок на тему: "Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем»

Про матеріал
Мета: розширити знання учнів за даною темою; ознайомити із історією виникнення пейзажу, з особливостями його композиційного рішення; навчати створювати пейзаж, продовжувати формувати навички щодо роботи з фарбами, вчити аналізувати природні форми; поглиблювати знання про композицію, розвивати образне просторове мислення, пізнавальну активність, спостережливість, уяву, творчі здібності; формувати уявлення про композиційні закони побудови пейзажів.
Перегляд файлу

 

учитель образотворчого мистецтва:

Ємельяненко Аліна Михайлівна

 

Методична розробка уроку образотворчого мистецтва з теми

 «Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем»,  для 6 класу

  Слайд 1

Практичне завдання: Створити осінній пейзаж «Золота осінь»

Мета: (формувати компетентності) предметні: розширити знання учнів за темою «Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем»; ознайомити із історією виникнення пейзажу, з особливостями його композиційного рішення; навчати створювати пейзаж, продовжувати формувати навички щодо роботи з фарбами, вчити  аналізувати природні форми; поглиблювати знання  про  композицію, розвивати образне просторове мислення, пізнавальну активність, спостережливість, уяву, творчі здібності;  формувати уявлення про композиційні закони побудови пейзажів;

математична: закріпити навички виконання графічного малюнку;

 уміння учитися упродовж життя: навчати розшукувати нові шляхи художньо - творчого розвитку, розвивати в учнів чуттєво-емоційне сприйняття виконання роботи, пізнавальну активність;

спілкування рідною мовою: спрямовувати  увагу на влучність формулювань, правильність і чіткість вимови;

 інформаційно-цифрова: реалізувати художні потреби  у пізнанні мистецтва; обізнаність і самовираження у сфері культури: вчити пропагувати національну культуру через власну художньо-творчу діяльність, усвідомлювати потребу збереження художнього надбання людства;

екологічна грамотність і здорове життя: вчити усвідомлювати роль навколишнього середовища для життя і здоров`я людини;

реалізувати такі наскрізні  змістовні лінії: «Екологічна безпека й сталий розвиток» здійснити на основі творів мистецтва та художньо - творчої діяльності у процесі виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до природи, усвідомити себе частиною світу в якому все взаємопов`язане;

«Громадська відповідальність» формувати в учнів культурну самосвідомість - розуміти роль культури, шанобливого толерантного ставлення до культурних надбань свого народу.

Тип уроку: комбінований урок.

Форма роботи: індивідуальна, групова.

Техніка виконання: живопис.

Оснащення: Зоровий ряд: репродукції картин художників, учнівські роботи.

Матеріали та інструменти: альбом, простий олівець, гумка, фарби гуашеві або акварельні, пензлі, ємність для води, серветки.ПК, проектор.

Очікуваний результат: виконання живописного малюнка пейзажу.

Терміни та поняття: «Пейзаж», «Повітряна перспектива», «Кольорова гама».   

План уроку

«Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем»

 

І. Організаційний момент – (до 1хв.)

ІІ Мотивація навчальної діяльності (до 1хв.)

ІІІ. Проголошення теми  уроку. (до 1 хв.)

  1. Актуалізація опорних знань (до 3 хв.)

        Метод «Побудова асоціативного куща»

V. Вивчення нового матеріалу(10хв.)

          Інтерактивна вправа «Запитання -відповідь» (до 3 хв.)

          Поетична сторінка (до 1 хв.)

          Енерджайзер  (1,5 хв)

  1. Практична робота (до 20 хв.)

          Інструктаж . Етапи роботи на пейзажом

          Виконання практичного завдання

  1.   Підбиття підсумків (до 3,5 хв.)

Метод « Продовж речення»      

          Домашнє завдання

          Побажання учням

                                                     Хід уроку   Слайд 1.

  1. Організація класу

Слайд 2.

Сядьте зручно, посміхніться,

Всі на мене подивіться,

Зробимо в мистецтво крок,

Починаємо урок!

Слово учителя.

Друзі, сьогодні на уроці ми працюватимемо разом, і я розраховую на вашу підтримку і допомогу. Кожному з вас хочу побажати на уроці успіху!

Девіз нашого уроку: Слайд 3.

Ми- художники , митці!

Ми- таланти і творці!

Перевірка  робочого місця учня та підготовка необхідного обладнання до роботи на уроці.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя.

Сьогодні  на уроці ми продовжимо нашу мандрівку країною жанрів  образотворчого мистецтва. Позаду залишилася зупинка «Анімалістичний жанр». Сьогодні на нас чекає зупинка «Пейзаж», де ми познайомимось з історією цього жанру, етапами його зародження та становлення як окремого самостійнрго жанру образотворчого мистецтва, видатними художниками-пейзажистами України, Харківщини тощо.

ІІІ. Оголошення теми уроку  Слайд 4

Запитання.  Які завдання стоять перед нами на уроці?               

Сьогодні на уроці ми познайомимося з одним із найпоширеніших жанрів образотворчого мистецтва - пейзажем, дізнаємося про особливості його композиційного рішення, виконаємо пейзаж фарбами. 

 Я обрала помічників, які будуть мені допомагати у проведенні уроку: «Мовознавці», «Історики»,» Мистецтвознавці».

  1. Актуалізація опорних знань

Метод «Асоціативний  кущ»  Слайд 5.

В живописі, як і в будь-якому іншому виді образотворчого мистецтва є свої жанри. Зараз ми спробуємо їх пригадати. Ви їх вже вивчили,  а допоможе нам в цьому «Асоціативний кущ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя. Звернемось до історичної скриньки..

«Мистецтвознавці». З історії пейзажу. Слайд 6-7

Учень.  Ще митці доби неоліту зображували людей і тварин в оточенні річок, дерев, трави. Художники в Давньому Єгипті використовували зображення природи в сценах жнив, полювання, рибальства.

Тривалий час пейзаж виконував лише другорядну роль. Йому не приділяли особливої уваги.

Учень.Пейзаж як самостійний жанр мистецтва вперше виник у Китаї в 6 столітті. Китайські художники зображували добре відомі своєю красою краєвиди. Під впливом китайського склався і японський пейзаж. У Візантії середньовічні художники застосували систему схематичного зображення природи:  кілька дерев означали ліс, гірки – скелясту місцевість, башта – місто. Такі умовні пейзажі можна також побачити на українських іконах.

У цей самий час майстри в Західній Європі в епоху Відродження вже натуралістично (схожими на справжні, натуральні) зображували рослини  в своїх картинах. Леонардо да  Вінчі розробив техніку «сфумато»(італ. sfumato — затушований, буквально — той, що зникає, як дим) — у живописі пом'якшення контурів фігур і предметів, яке дозволяє передати повітря, що закутує їх.). Слайд 8.

 Проте пейзаж ще продовжував виконувати роль тла в портретах і сюжетних композиціях. Вперше в Європі природа стала головною «дійовою особою» в картині лише 300 років тому, а в 19 століття  художники почали зображувати навколишню природу такою, якою вона є, якою вони її бачили. Французькі живописці почали малювати природу з натури, на відкритому повітрі – «пленері».

Учень. Розвиток пейзажного живопису в Україні пов’язаний з роботами Тараса Шевченка – в серії «Мальовнича Україна». Слайд 9.Розквіт цього жанру припадає на кінець 19 століття. Красу України відтворили у своїх полотнах Сергій Васильківський «Весняний день на Україні», Слайд 10-13. Петро Левченко «На Харківщині» Слайд 14. Далі їх продовжили українські митці Сергій Шишко «Карпати» Слайд 15, – Тетяна Яблонська «Ранок», слайд 16., Михайло Ткаченко «Весна» Слайд 17, Архип Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» Слайд 18, Федір Манайло «Золота осінь» Слайд 19 (представник  західноукраїнської художньої школи), мариніст – Іван Айвазовський (автор близько 6000 пейзажів), найвідоміша  картина - «Дев’ятий вал» Слайд 20

Учень. Але не менш цікавим буде познайомитись з видатними художниками світу, серед них можемо назвати: Ісаак Левітан «Золота осінь» ( російський художник) Слайд 21, Леонід Афремов (білоруський  художник) Слайд 22, Фредерік Едвін Чьорч «Серце Анд» (американський художник) Слайд 23,  Оскар Клод Моне «Бульвар капуцинок» (французький художник) Слайд 24, Вінсент Ван Гог  «Пшеничне поле з воронами» (нідерландський художник) та ін.

 «Мовознавці» Слайд 34-35

Учень.  «Пейзаж» — зображення природи будь-якої  місцевості.

Є пейзажі, що відтворюють ті або інші куточки природи або міста; існують пейзажі реалістичні, в яких художники зображують реальний світ, а деякі створені фантазією художника.

Пейзажі бувають: Слайд 36-38

  •  Літній
  • Осінній
  • Зимовий
  • Весняний
  • Сільський,
  • Міський,
  • Гірський
  • Морський
  • Сучасний
  • Історичний (що відтворюють уже неіснуючі пам’ятки архітектури),
  • Реалістичний
  • Стилізований
  • фантастичний

Учень. Пейзаж може доповнюватися постаттями людей і тварин, навіть цілими сценами, але головним «героєм» в ньому завжди залишається природа.

Художники, зображують природу насамперед для передачі певного настрою, стану, що й знаходить потім відгук у серцях інших людей.

Слово  учителя.

Діти , перед вами  на дошці представлені два художніх твори видатних українських художників  Петра Левченко «На Харківщині» та Федіра Федоровича  Манайло « Золота осінь». Слайд 39

Інтерактивна вправа «Запитання-відповідь»

  •       Який настрій передають ці пейзажі?
  •                Якими засобами виразності користувалися художники?
  •                У якому колориті створені ці картини?
  •                Що найбільше сподобалось вам у цих картинах?
  •                Чому осінь називають ще багатою , золотлю, щедрою?

Зверніть увагу, що завданням мистецтва є не сліпе копіювання життя, а вираження ставлення художника до навколишнього світу через відбір і відкидання випадкового.

  • Як ви охарактеризуєте поняття «настрій»?
  • У який спосіб виражається настрій? Передайте свій настрій за допомогою міміки, голосу.
  • А який настрій може мати природа?
  • Якою природа буває восени?
  • Які відтінки буде застосовувати художник для зображення осені?

Енерджайзер

Слово учителя

 Діти, сьогодні ви зобразите пейзаж «Золота осінь». При цьому вами  буде використана  певна колірна гама. Як ви вважаєте, тепла чи холодна? Золота осінь може бути спокійною, сонячною,   а може бути вітряною, дощовою. Які кольори необхідно додати, щоб зобразити сонячну осінь? Який колір необхідно додати, щоб передати дощову, похмуру?

Доберіть епітети, що характеризують золоту осінь (тепла,

сонячна, спокійна, яскрава….), холодну осінь(дощова, вітряна, мокра, сіра, похмура….).

Хвилинка  милування

Послухайте, як чудово розповідає нам про чарівницю осінь українська поетеса Олена Дишлюк. Зверніть увагу, як описується  настрій осені в вірші..

 Прощай осінь
Відшуміла осінь
Сивими дощами
Й тепло відлетіло
В вирій з журавлями.
Облетіло листя,
Вже дерева голі
Лиш здаля видніє
Ще зелена хвоя.
Почорніло поле,
І кущі тернисті
Лише червоніє
Калина в намисті.

VI. Практична робота

Учитель        

-  Ми  на уроці передамо тільки загальний настрій, колір, тобто загальний художній образ пейзажу. Пропоную вам намалювати той пейзаж, який вам сьогодні більше сподобався на уроці.  Щоб намалювати пейзаж, треба спочатку уявити собі сюжет майбутнього художнього твору, його настрій, який  ми передамо кольором та статикою або динамікою. Вирахувати лінію горизонту та точку зору на картині, її плановість, розміщення постатей та предметів, кольорову палітру, яка буде використовуватись під час роботи над пейзажем, треба уважно продумати  всі предмети, які будуть зображуватись,  визначити  їх форму, розмір, колір, розташування. Під час виконання практичної роботи нам необхідно дотримуватись законів перспективи.

Повітряна перспектива — видимі в просторі зміни чіткості й кольору предметів, віддалених від спостерігача; спосіб зображення простору в образотворчому мистецтві.

Кольорова гама — гармонійне поєднання відтінків певного кольору.

Інструктаж

Починаємо практичну роботу над пейзажом «Золота осінь». На дошці вивішується наочний плакат з кольорознавства, який допомагає учням правильно дібрати відповідні відтінки.

Учитель звертає увагу на необхідність дотримання законів плановості у процесі передачі простору.

Для створення відповідного настрою пропонується музичний супровід з циклу творів П. Чайковського „Пори року".

Етапи роботи на пейзажем: Слайд 40

  1. Спочатку скомпонуйте зображення олівцем на аркуші.
  2. По-мокрому нанесіть фарби холодних кольорів на задній план пейзажу. (дод. 1) Слайд 41
  3. Дайте підсохнути фарбам.(дод.2) Слайд 42
  4. Додаючи інші відтінки по-сухому, поступово напишіть дерева і кущі на передньому плані.
  5. Деталі прорисуйте тоненьким пензликом. (дод.3) Слайд 43

VIІ. Підбиття підсумків

Оцінювання робіт учнів.

Виставка дитячих малюнків.

Метод «Продовж речення»

  • На цьому уроці я дізнався про….

Домашнє завдання: спостереження природи, знайти в інтернет джерелах роботи художників, фотографії на тему «Пейзаж».

Побажання учням : гарного настрою.

 

 

                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

                                            Ісаак Левітан «Золота осінь»

 

                                                        

                                   Фредерік Едвін Черч «Серце Анд»

 

                                                    

                                                        

 

 

                           Т.Г. Шевченко «Місячна ніч на Кос-Аралі»

 

 

 

 

 

                                          Леонід Афремов «Осінь»

 

 

                                                      

 

                                 Федір Манайло « Золота осінь»

 

 

      

Картинки по запросу девятий вал айвазовський фото    

                      Іван Костянтинович Айвазовський «Дев’ятий вал»

 

Література:

  1. Никифоров Б.М.Путь к картине.- М., Искусство 1971. - 354 с.
  2. Оголевец В. О работе над этюдами пейзажа.- М., Профиздат, 1963.-257с.
  3. Островський Г.С. "Як створюэться картина". - М.Академыя мистецтв СРСР 1962. - с.55
  4. Рисунок. Живопис. Композиция: Хрестоматия: Учеб.пособие для студентов худож.-граф.фак.пединститутов / /Сост.Росювцев и др. - М., Просвещение, 1986. - 226 с.
  5. Розенвассер В.Б. Беседы об искусстве: Пособие для учителей нач.классов.-М., Просвещение, 1976.- 268с.
  6. Інтернет -ресурси

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
6 січня
Переглядів
170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку