Тема: Подорожуємо Україною в пошуках арифметичної прогресії
Мета:
Навчальна: узагальнення теоретичних знань з теми «Арифметична прогресія», вдосконалення навичок знаходження n-го члена та суми n- перших членів арифметичної прогресій за допомогою формул.
Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес учнів, вчити бачити зв'язок між математикою та оточуючим життям, розвивати математичне мовлення.
Виховна: виховувати почуття патріотизму.
Епіграф уроку: При вивченні наук приклади корисніше правил.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Прогресія – це рух вперед» . Перша умова, якої треба дотримуватися в математиці, – це бути точним. Друга – бути чітким, і наскільки можливо, простим.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, ми сьогодні з вами на уроці просто, чітко і з легкістю узагальнимо знання з теми: « Арифметична прогресія», закріпимо навички обчислення елементів прогресії, покажемо зв’язок математики з оточуючим життям, мандруючи Україною, будемо удосконалювати вміння оцінювати свої досягнення. Сьогодні ви не просто учні, а і мандрівники, які, подорожуючи нашою країною, будуть шукати галузі застосування арифметичної прогресії.
ІV. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Але перш ніж вирушити в мандрівку, впевнимося, що ви володієте знаннями з теми. Я пропоную вам скласти кластер з теми «Арифметична прогресія».
а) 45; 15; 5; 0...; б) 4; 9; 9; 4...;
в) 2; 4; 8; 16...; г) 15; 17; 19; 21...
2. Якщо перший член арифметичної прогресії дорівнює 8, а різниця 3, то другий її член дорівнює...
а) 5; б) 24; в) 8/3; г) 11
3. Якщо третій член арифметичної прогресії дорівнює 15 і різниця 4, то четвертий її член дорівнює...
а) 11; б) 60; в) 19; г) 15/4
4. У заданій арифметичній прогресії 3; 7; 11; 15 другим членом є число...
а) 3; б) 7; в) 10; г) 4
5. Якщо арифметична прогресія (an) зростаюча, то...
а) а1< а2; б) а1 > а2;в) a1 = a2;г) а1 ≥ а2; г) інша відповідь.
6. Щоб знайти різницю арифметичної прогресії 4; 7; 10; 13;..., треба...
а) 4 + 7; б) 4 • 7; в) 4 – 7; г) 7 – 4
7. Щоб обчислити а11, якщо а1=3,d = 8, необхідно...
а) 3+(8-1)11; б) 8+(11–1)3;
в) 3+(11-1)8; г) 8+(3–1)11
8. Якщо задана арифметична прогресія і а1 +а21= 54, то сума а2 +а20 дорівнює...
а) 22; б) 18; в) 54; г) 108.
9. Якщо а1=11, а15=89, то, щоб обчислити S15, треба...
а) (15+11)/2*89; б) (15+89)/2*11;
в) (15+11)/89*2; г) (89+11)/2*15
10. Кого із вчених називали “Королем математики”
а) Ломоносова; б) Гаусса;
в) Піфагора; г) Галілея.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Першими на зв’язок з нами виходить група, яка помандрувала до м.Дніпра.
Учні: Ви запитаєте нас, чому ми вирішили обрати саме це місто. Відповімо: наша група завжди хотіла відвідати найвідомішу в наш час лікарню ім. Мечникова. Там нам запропонували екскурсію до лабораторії. Ми звичайно задались питанням: «А до чого тут арифметична прогресія?». І ось, які задачі ми вирішили розв’язати.
Задача 1.
Кількість еритроцитів (з розрахунку на ) в крові людини становить на рівні моря . Через кожні підняття вгору їх кількість збільшується на . Скільки еритроцитів буде в крові людини, якщо вона підніметься на вершину гори Еверест ()?
Розв’язання:, . . За рекурентною формулою матимемо: , .
Відповідь: В крові людини буде мільйонів еритроцитів.
Задача 2.
Хворий приймає ліки за наступною схемою: у перший день він приймає 5 крапель, а кожен наступний день - на 5 крапель більше, ніж у попередній. Дійшовши до норми 40 крапель в день, він 3 дні п'є по 40 крапель ліків, а потім щоденно зменшує прийом на 5 крапель, довівши його до п'яти крапель в останній день. Скільки пляшок ліків треба купити хворому, якщо в кожній міститься 20 мл ліків (що становить 200 крапель)?
Розв’язок:
Складемо математичну модель задачі:
5, 10, 15, …, 40, 40, 40, 35, 30, … , 5
40=5+5(n-1)
n=8
58 = (5 + 40) ∙ 8 : 2 = 180
180 крапель хворий приймає за схемою в перший період і стільки ж в другий. Всього ж він прийняв 180 + 40 + 180 = 400 крапель.
Всього хворий прийме 400 : 250 = 1,6 пляшечки.
Відповідь: 2 пляшки
Учні: А ми вирішили відвідати Національний банк України. Ми були в захваті від будівлі банку. Тому дуже захотілося дізнатися як арифметична прогресія пов’язана з банківською справою?
Задача 1.
Банк пропонує кредит у 30 000 грн під 10% річних на залишок кредиту на 10 років зі щорічною виплатою 1/10 частини кредиту. Обчислити всі відсоткові гроші.
Складемо послідовність щорічних виплат отриманого кредиту.
Кожний рік залишок кредиту зменшується на
30 000 .1/10 = 3000 (грн.)
Тоді відсоткові виплати за 1 рік становлять:
(30 000-3000) .0,1 = 2 700 (грн.)
За другий рік: (30 000 – 2 . 3 000) . 0,1 = 2 400 (грн.)
За третій рік: (30 000 – 3 . 3 000) . 0,1 = 2 100 (грн.)…
За дев'ятий рік: (30 000 – 9 . 3 000) . 0,1 = 300 (грн.)
За десятий рік: 0 грн.
Отже, отримали арифметичну прогресію, різниця якої 300 грн.
Тому, для обчислення всіх відсоткових грошей скористаємося формулою суми арифметичної прогресії:
S = (2700+300) : 2 . 9 = 13 500 (грн.)
Задача 2.
Джентльмен отримав спадок. Перший місяць він потратив $, а кожний наступний місяць він витрачав на $ більше, ніж за попередній. Скільки $ він витратив за другий місяць? Третій? Десятий?
Розв’язання:. $, $,. . . $.
Відповідь: За другий місяць джентльмен витратив 150$; за третій - 200$; за десятий місяць - 550$.
Учні: А ми вирішили в своє життя впустити трошки гумору і подивитися, а як же готуються до фестивалю гумору в Одесі. Але ми не забули і про арифметичну прогресію.
Задача 1.
Язиката Хвеська протягом місяця (31 день) щодня розповідає в сільському клубі анекдоти про політику. Через утому кожного наступного дня кількість анекдотів на 2 менше, ніж попереднього. Скільки анекдотів почули від Хвеськи односельці, якщо першого дня вона розказала їх рівно 100? (задача гумористичного змісту)
Розв’язання
а1= 100 анекд, а d= - 2 анекд. Знайти S31.
S31==*31= 70*31= 2170 анекдотів
Відповідь:2170 анекдотів
Задача 2.
Дама здавала в багаж:
Диван ……….. кг
Валізу… 21 кг
Саквояж……. кг арифметична
Картину… 18 кг прогресія
Корзину…….. кг
Картонку……..кг
І цуценятко…….. кг Знайти, скільки важить багаж.
Розв'язання
a2 = а1 + d; а1 = a2 – d; a4 = а1 + 3d; ; а1= a4 - 3d; a2 – d = a4 - 3d; a2 – a4= d - 3d;
-2d= 21-18; d= - 1,5. Диван : а1=21 – (- 1,5) = 22,5 кг. Саквояж : 18 – (-1,5) =19,5 кг; корзина:18-1,5=16,5 кг; картонка:16,5-1,5=14,5 кг; і цуценятко: 14,5-1,5= 13 кг. S=126
Відповідь:126 кг
Учні: Кожен українець хоча б раз у житті мріє відвідати захід нашої країни. А саме: місто Львів та чарівні Карпати. Тут ми побували не тільки у лісі, а й сходили на рибалку і звичайно не забули про завдання.
Задача 1.
При зберіганні колод будівельного лісу їх укладають так, як показано на малюнку. Скільки колод знаходиться в одній кладці, якщо в її основу покласти 12 колод?
Розв’язання
а1= 12 колод, d = -1.n = 12. Знайти S12.
S12= (2а1 + (12-1)*d):2*12 = (24+11*(-1)):2*12 = 78 колод
Відповідь:78 колод.
Задача 2.
Олег, Петро, Сергій та Андрій ловили рибу. Кількість рибин, які вони впіймали, утворюють арифметичну прогресію. Найменше рибин – 9 – упіймав Петро, а найбільше – 18 – Олег. Скільки рибин упіймали Сергій та Андрій разом? Скільки всього рибин упіймали хлопці?
Розв'язання
В арифметичній прогресії а1+аn = а2 + аn-1 = а3+ аn-2. Тому Сергій та Андрій разом зловили 9+18=27 рибин. Хлопці зловили 54 рибини.
V. Підсумок уроку.
1. Рефлексія. «Комплімент».
Прогрес – це рух, це велич, це зростання,
Як Україні зараз він потрібний,
Прогресії – його сестриці рідні.
Це школа, математика, навчання.
І кожен з нас, як аксіому знає:
Без математики на ноги нам не стати
Тож хай лунає лозунг наш крилатий
Прогресу без прогресій не буває!
2. Самооцінювання
Прізвище, ім’я |
|||
№ з/п |
|
МАКСИМАЛЬНА КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ |
МІЙ БАЛ |
1 |
Кластер |
2 |
|
2 |
Тести |
5 (0,5 – 1 питання) |
|
3 |
Задачі |
4 (0,5 – 1 задача) |
|
4 |
Бонусний бал (доповнення, зауваження) |
1 |
|
Всього: |
|
|
1