МЕТА: -дослідити математичні образи, логічні задачі , логічні конструкції в творі Керролла «Аліса в Країні Чудес»,- перевірити навички логічного мислення та вміння робити висновки своїми однолітками, -навчитися визначати логічні помилки у хибних висловлюваннях, -написати математичну казку з логіки висловлювань.
Експеримент №1№Висловлювання. Truth (Т)False (F)1 Якщо спалахує блискавка, то гримить грім. А якщо не гримить грім, то немає й блискавки.*2 Якщо йде дощ, то земля буде мокрою, але немає дощу, значить, земля суха.*3 Якщо в людини підвищена температура, то вона хвора, а якщо температури підвищеної немає, то людина здорова.*4 Якщо я влітку поїду до дідуся, він подарує мені фотоапарат; коли дідусь подарує мені фотоапарат, я його продам та куплю велосипед. Значить. Якщо я влітку поїду до дідуся, то куплю велосипед.*5 Портрет одного видатного незнайомця був дуже схожий на оригінал.*6 Осінь настала та ще не настала.*7 Люди в теплу погоду завжди в холоду сукню вдягаються, а в холодну погоду теплу сукню надягають.*
А чому Ви знаєте, що ви ________? – запитала Аліса.- Почнемо із собаки, – сказав Кіт. – Візьмемо нормальну собаку, не шалену. Згодна?-Звичайно, – сказала Аліса.- Отже, – продовжував Кіт, собака гарчить, коли сердиться, і виляє хвостом, коли радіє. Вона, як ми домовилися, нормальна. А я? Я бурчу, коли мені приємно і виляю хвостом, коли злюся. Висновок: я ___________________.– Хіба Ви бурчіть? По-моєму, це називається муркотіти, – сказала Аліса.– Нехай називається як завгодно, – сказав Кіт. А)невеселий; Б)ненормальний; В)неспокійний; Г)незлий. Відповідь: Б)Ненормальний Експеримент №2
«З двох одне: або зловмисник поїхав в екіпажі, або свідок помилився. Якщо зловмисник мав спільника, то він поїхав в екіпажі. У зловмисника не було ні спільника, ні ключа або у нього був спільник і був ключ. У зловмисника був ключ». Який висновок звідси можна зробити?Який годинник найкраще: той, який взагалі не ходить, або той, який відстає на одну хвилину на добу?Експеримент №3
в сучасному світі дуже важливо знання логіки-однієї із теоретичних основ електронно-обчислювальної техніки;наші знання це не набір окремих фактів, а цільна, внутрішня узгоджена система, в якій вирішальну роль в забезпеченні єдності відіграють логічні зв’язки її тверджень;сучасному учневі необхідно мати навички аналізу математичних фактів, навички застосування логічного аналізу при використанні отриманих знань на практиці, а також в дослідницькій діяльності у різних сферах життя;кожна дитина повинна розв’язувати якомога більше логічних задач, бо це робить розум максимально точним та тонким в аналізі;свої досягнення в галузі математичної логіки Ч. Л. Доджсон (Л. Керролл) виклав в творі «Аліса в Країні чудес» та ін.; логічні задачі є дуже цікавими та корисними, а група учнів, що була об’єктом дослідження, не дуже гарно володіють технікою логічного доведення фактів, вмінням аналізувати та логічно вистроювати ланцюжок міркувань;всі учасники експерименту мають малий досвід в розв’язуванні логічних задач. Я дійшла висновків: