Урок на тему: «Поема Івана Франка «Мойсей»

Про матеріал
Матеріали уроку допоможуть здобувачам освіти осягнути проблематику твору, актуальність його звучання, зрозуміти глибинну сутність поеми; підвищать творчу співпрацю на уроці; дадуть поштовх для роздумів над сучасними процесами в суспільстві; виховуватимуть патріотичний настрій та глибокі роздуми над проблемою єднання нації в усі часи, а надто в складні часи , які переживає нині Україна.
Перегляд файлу

Урок на тему: «Поема Івана Франка «Мойсей»

Мета:

  • допомогти здобувачам освіти осягнути проблематику твору, актуальність його звучання;
  •  зрозуміти глибинну сутність поеми, її двоплановість;
  • виробляти вміння нестандартного підходу до вивчення літературних творів, що стимулює творчість учнів, їх співпрацю на уроці;          
  • вчити бачити за сюжетною лінією болючі роздуми автора над долею рідного народу, згусток пекучого болю поета та його любов до знедоленої матері-України;
  •  виховувати прагнення до духовної єдності в боротьбі за національне й державне відродження української нації.

Форма уроку: урок-дослідження

Хід уроку

 Учитель: Шановні здобувачі освіти! Уміння нестандартно мислити приходить до того, хто прагне працювати творчо, знаходиться в постійному пошуку, робить самостійні висновки, навіть якщо іноді й помиляється. Пливти за течією, звісно, комфортно, однак, як приємно, коли ти серед сотні стандартних рішень приймаєш своє, неповторне. Тому наш урок з вивчення поеми Івана Франка «Мойсей» буде проходити як літературне дослідження цього філософського твору, який порушує таку актуальну в усі часи проблему духовної єдності народу на шляху відродження нації.

Регулюватиме весь процес головний дослідник – здобувач освіти Богдан, який любить заглиблюватись в тему, відшукувати в ній цікаве і неповторне. Його помічниками будуть 4 групи, які проводили свої дослідження і сьогодні звітуватимуть про свою роботу. Тож я бажаю всім успіху в досягненні мети та задоволення від літературних відкриттів.

Здобувач освіти Богдан: Івану Франку довелося жити у важку епоху духовних зрушень і потрясінь. Тому зрозумілим є завдання, яке він сформулював для себе – «…витворити з величезної етнічної маси українського народу українську націю, суцільний культурний організм, здатний до самостійного культурного й політичного життя…»

Саме ця проблема – формування нації – є головною в поемі «Мойсей», яка стала вершиною творчості митця. Сьогодні ми попрацюємо в групах і напрямах, за якими проводили літературні дослідження:

Група 1 – творчий задум Франка та основа сюжету твору

Група 2 – тема, проблематика, жанр та композиція

Група 3 – пролог до поеми та його значення

Група 4 – образ Мойсея- це друге «Я» автора

Отож, запрошую до слова 1 групу дослідників.

1 група: У кожного митця  творчий задум передує з`яві твору. Поштовхом для написання поеми стали події Революції 1905 року в російській імперії. Стало зрозуміло, що розпочинається епоха руйнування імперій, і поневолені народи матимуть шанс на визволення. Іван Франко дійшов висновку, що треба зробити все, щоб українська нація скористалась цим шансом. Творчий задум зародився під час перебування поета в Римі (1904р.)

В основу сюжету покладено біблійне оповідання про Мойсея, єврейського пророка, що вивів свій народ з єгипетської неволі і сорок років вів його через важкі випробування до нової батьківщини- обіцяної Богом землі. Поет переніс біблійний сюжет на український грунт і написав твір, в якому підняв проблему духовної єдності народу як основи національного і державного відродження нації.

Богдан: Варто додати, що в поемі відображено долю самого Франка як духовного проводиря українського народу, адже сам він не раз зазнавав ударів від своїх співвітчизників. А тепер слово- 2 групі дослідників.

2 група: Іван Франко так визначив тему твору: «Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом..» У творі порушено кілька життєво важливих проблем, і серед них – народ може стати нацією тільки з вірою в Бога та своє майбутнє; треба бути готовим до випробувань заради свободи; смертельно небезпечними є обіцянки псевдовождів, бо для них головне – влада; справжні духовні провідники не повинні зневірюватись, бо посіяні ними зерна колись проростуть.

За жанром це філософська поема-притча, адже символічний зміст твору має глибокий філософський підтекст. Що стосується композиції, то складається вона з пролога і 20 пісень (розділів). Пролог – це ліричний вступ до поеми, який є цілком самостійним твором і, що цікаво, написаний він був пізніше неї. Але він засвідчує, що твір проєктований на сучасну для автора українську дійсність, де він є ніби другим «Я».

Пропонуємо переглянути навчальний відеоматеріал з подачею сюжету (додається)

Богдан:  Хочу сказати, що поема «Мойсей» - твір двоплановий. Її можна порівняти з айсбергом, менша частина якого на морській поверхні (це біблійна легенда), а значно більша – в морських глибинах. І дуже важливо зрозуміти глибинну сутність поеми, яка алегорично осмислює історичну долю українського народу. Ще я додав би, що пролог до поеми перекликається із «Заповітом» Т.Шевченка, бо сприймається як заповіт Каменяра українському народові.

Переходимо до важливого повідомлення, яке досліджувала 3 група – пролог до поеми «Мойсей», і я запрошую до звіту 3 групу дослідників.

3 група: Пролог Івана Франка – це стислий художній літопис історії українського народу, її філософське осмислення. Його історія дуже цікава, адже, як ми уже знаємо, написаний він був пізніше за поему. Коли друкувався твір, було допущено помилку і перші кілька сторінок залишилися незаповненими. Тому видавець запропонував Франкові написати вступне слово, щоб заповнити місце. Так народився пролог, який увібрав головні проблеми та філософські настанови твору. Він є цілком самостійним твором, який передає болючі роздуми великого сина України над долею рідного народу. Більшість його строф – це розгорнуті болючі питання, які мають стверджувальний характер і приводять нас до висновку: народ, земля якого полита кров`ю борців за свободу, який створив таку багату культуру, прекрасну мову і чарівну пісню, не може загинути. Звідси – логічний висновок: поет вірить в національне й державне відродження України. Він пише:

Та прийде час, і ти огнистим видом

Засяєш у народів вольних колі,

Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,

Покотиш Чорним морем гомін волі

І глянеш, як хазяїн домовитий,

По своїй хаті і по своїм полі.

Як бачимо, пролог звучить як заповіт Каменяра українському народові.

Богдан: Наше наступне дослідження звучатиме так: образ Мойсея як друге «Я» її автора. І я запрошую до слова 4 групу дослідників.

4 група: головний герой поеми Мойсей – духовний провідник, який вів через пустелю євреїв з єгипетської неволі. Він повністю присвятив своє життя рідному народові. Але що отримав натомість? Бунт підбурених демагогами людей, які зневірились і виганяють Мойсея з табору. Подібної невдячності за слова правди зазнавав від своїх земляків і Франко, тож в образі Мойсея неважко впізнати автора поеми, особливо якщо це стосується любові до України.

Звісно, Мойсей дуже страждає, мучиться і навіть починає сумніватись в доцільності справи, якій він служив. А втративши віру в ідею та в себе, Мойсей перестає бути пророком і помирає. Втішає те, що посіяні ним зерна живуть, а його справу продовжують учні. Для нас образ пророка – це символ мужності, яка долає зневіру. Іван Франко закликає своїх сучасників і потомків до духовної єдності в боротьбі за національне й державне відродження української нації. А це завжди було і залишається актуальним.

Учитель: Згадаймо епізод, де молитву Мойсея на горі під табором поет зобразив, використавши художній образ тіні: силует поводиря видається гігантським, зачаровані люди спостерігають за цим дивом, сонце створює ефект вознесіння Мойсея. А коли тінь пророка покриває людей, він ніби прощається з ними й заповідає їм істину.

Тож не дивно, що образ Мойсея – це друге «Я» автора поеми, бо сам Франко, як справжній син України, жертовно любить її. А проблема єднання нації звучить нині актуально як ніколи. Тільки в єдності наша сила, тільки разом ми зможемо здолати такого підступного ворога, який терзає Україну тільки за те, що вона є, і є її сильний та мужній народ. Щира вдячність нашим захисникам, які щомиті доводять: українська нація – це нація патріотів, які люблять свою землю і нізащо не віддадуть жодного клаптика ворогу. Ми віримо в себе, в свої сили і в нашу перемогу.

На такій оптимістичній ноті ми завершуємо наш урок. Дякую усім за вдалі дослідження та чудові повідомлення. Бажаю нових досягнень та звершень!

                                                       

docx
Додано
17 червня
Переглядів
35
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку