Дана розробка дасть можливість:
Дата ______ Клас _____ Вчитель: Дерев’янко Л.В.
УРОК № ______
Тема. Поняття про амфотерні гідроксиди.
Мета :
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Форма проведення : урок-дослідження з елементами рольової гри.
Форми роботи: розповідь учителя,спілкування, гра «Хрестики-нулики»,
рольова гра , повідомлення учнів ,робота у парах, «Мозковий штурм», демонстраційний експеримент, робота з підручником та опорною схемою, розв’язування різнорівневих задач, виконання вправ та тестових завдань.
Обладнання:
Реактиви : на столі вчителя: натрій гідроксид, хлоридна кислота, цинк сульфат; на столах учнів: розчини сульфатної кислоти, калій гідроксиду, ферум (Ш) хлориду.
Базові поняття і терміни: основа, кислота, амфотерний гідроксид , амфотерність , середня сіль, комплексна сіль , реакція обміну, нейтралізація.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Діти, ви знайомі з багатьма таємницями дивної країни Хімія, але завжди залишається щось нерозгадане. І сьогодні ми постараємося здобути нові знання - розкрити одну з таємниць шляхом самостійної творчої роботи. Девізом уроку візьмемо слова Д. І. Менделєєва: «Самі працюючи, ви багато зробите для себе і для близьких, а якщо при праці успіху не буде, буде невдача, не біда - пробуйте ще».
Отже, в путь за таємницею. Щоб пізнати нове, потрібно згадати вже відомі вам знання.
металу та гідроксогрупу).
та малорозчинні)
4. Які основи називають лугами? ( Луги - розчинні у воді основи.)
5. Які елементи-метали утворюють луги ?Де вони знаходяться у
періодичній системі ? ( Це найактивніші метали І та ІІ груп, головних
підгруп).
6. Користуючись періодичною системою хімічних елементів
Д. І. Менделєєва та таблицею розчинності , назвіть місце у
періодичній системі металів, що утворюють нерозчинні основи.
7. Яка реакція є спільною для розчинних та нерозчинних основ і
з речовиною якого класу вони реагують при цьому?.
(Нейтралізація – реакція між основами та кислотами з утворенням
солі та води. )
8. Які речовини називають кислотами? (Складні речовини, що містять
Гідроген та кислотний залишок).
(Виграшний шлях складають речовини одного класу - розчинні або нерозчинні основи, кислоти, основні або кислотні оксиди.)
NaOH |
KOH |
Ba (OH) 2
|
CaO |
NaCl |
HCl
|
SO2 |
MgS |
Cu (OH)2
|
І варіант
Fe (OH) 2 |
CuS |
HNO3 |
Mg (OH) 2 |
H2S |
Fe2O3 |
Zn (OH) 2 |
KBr |
CO2 |
ІІ варіант
Al2O3 |
PbCl2 |
H2SO4
|
CaCl2 |
HNO3 |
MgO
|
H3PO4 |
Ba (OH) 2 |
P2O5
|
ІІІ варіант
SO3 |
Cu (NO3) 2 |
Li2O |
FeCl3 |
K3PO4 |
CaO
|
H2S |
Mg (OH) 2 |
BaO
|
ІV варіант
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Далі перед нами палац (демонструє малюнок замку). Чуєте там звучить вальс…
Дійові особи : ведучий, кислота (учениця у платті), основа (учениця у брюках), незнайомець.
У палаці речовин прекрасний бал,
Там незнайомець всю ніч танцював.
Але зовсім не простий він характер мав,
В окрузі Дон Жуаном став.
Одягнув він маску основи
Зовсім на перший погляд простої,
Під руку кислоту він взяв,
І з нею до упаду танцював.
Потім змінив герой наш маску,
Раптом кислотою нам постав,
І до ранку весь довгий бал
Із лугом він протанцював.
Під час читання віршу один з учнів показує персонажа незнайомця, який по черзі танцює вальс з ученицями , змінюючи при цьому маски.
Учитель:
(Використання методики незакінчених речень:
"Гадаю, що...." "Сподіваюся , що..." )
Деякі основи залежно від того, з якими речовинами вони реагують, виявляють основні або кислотні властивості. Тож продовжуємо вивчати складні речовини, досліджуючи їх властивості. (Оголошення теми та мети уроку вчителем, запис учнями теми уроку у зошиті).
Амфо- — (грец. amphō обидва) префікс, що означає «обидва одночасно»,
«і той і інший», «одночасна наявність двох протилежних властивостей , дій, об’єктів».…
Слово « амфора» починається так само і в перекладі з лат. amphora, від грец. αμφορευς, αμφιφορευς — посудина, глечик — глиняна посудина зі звуженим дном, високим і вузьким горлом та двома ручками, зустрічалася також із бронзи і використовувалася, найчастіше, для зберігання оливкового масла і вина, а також в якості погребальної урни для поховання дітей та при голосуванні. Об’єм амфори міг бути від 5 до 50л. Великі високі амфори використовувались для транспортування рідин. В Римі амфори об’ємом 26,03л (давньоримський кубічний пед.) застосовувались для вимірювання рідин.
Тож мабуть слово амфотерність є грецького походження.
Вчитель. Дякуємо за цікаву інформацію. Походження слова ми вже з’ясували. Тож розширимо наші знання про властивості основ і кислот на прикладі сполук, здатних проявляти двоїсті властивості.
Прикладом таких основ є цинк гідроксид. Доведемо його подвійний характер. Але перш ніж це зробити добудемо його.
Завдання . Є речовини: цинк , їдкий натр, вода, купрум (ІІ) сульфат, хлоридна кислота, цинк сульфат, кальцій гідроксид, які з них можна взяти, щоб добути цинк гідроксид найшвидше ?
Скласти рівняння реакцій. Пояснити , чому вона відбувається .
Відповідь :
ZnSO4 + 2NaОН = Nа2SO4 + Zn (ОН)2
Zn (ОН)2 — нерозчинна основа, білий драглистий (желеподібний) осад, по його утворенню ми бачимо , що відбулася реакція між лугом та розчином солі.
Вчитель. Розділимо одержаний осад на дві пробірки і до однієї доллємо трохи розбавленої хлоридної кислоти, а до другої - натрій гідроксиду. •
(І ті , і інші. Подвійні.)
Запишемо рівняння реакції, що відбулися у пробірках:
Zn(ОН)2 + 2НС1 = ZnС12 + 2Н2O
основа сіль
цинк хлорид
Zn(ОН)2 +2NаОН = Na2ZnО2+2Н2O
кислота сіль
натрій цинкат
або Zn(ОН)2 +2NаОН = Na2[Zn (ОH)4]
сіль
натрій тетрагідроксоцинкат
Висновок . Цинк гідроксид - амфотерна основа.
Амфотерність — це здатність речовин виявляти кислотні чи основні властивості залежно від природи речовин, з якими вони взаємодіють.
Наприклад, Zn (ОН)2 під час взаємодії з кислотами проявляє властивості основ, а під час взаємодії з основами — властивості кислот.
До таких основ також належать Аl(ОН)3 , Ве(ОН)2, Сr(ОН)3, Fe (OH)3 та ін.
Такі ж подвійні властивості мають і оксиди , що відповідають
цим основам .
Амфотерні |
|||
Елементи ( метал- неметал) |
Оксиди (основні – кислотні) |
Гідроксиди ( основа – кислота ) |
|
Zn |
ZnО |
Zn (ОН)2 |
Н2 ZnО2 |
Ве |
ВеО |
Ве(ОН)2 |
Н2 Ве О2 |
Аl |
Аl2 О3 |
Аl(ОН)3 |
Н3 Аl О3 |
Fe (ІІІ) |
Fe 2 О3 |
Fe (OH)3 |
Н3 Fe О3 |
Сr(ІІІ) |
Сr 2 О3 |
Сr(ОН)3 |
Н3 Сr О3 |
V. Закріплення вивченого матеріалу
Керована практика
Заповнимо опорну схему «Хімічні властивості основ».
Завдання 1(тестове)
У трьох пробірках без етикеток містяться нерозчинні гідроксиди Цинку, Купруму й Магнію. Як дослідним шляхом розпізнати, в якій із пробірок міститься амфотерний гідроксид? Укажіть, яким із способів може скористатися лаборант:
1) за забарвленням виявити Сu(ОН)2;
2) до порцій гідроксидів долити кислоту, розчиняться всі гідроксиди;
3) до порцій гідроксидів долити розчин лугу, розчиниться тільки амфотерний гідроксид;
4)виділивши за забарвленням купрум(П) гідроксид, до решти додати розчин лугу, розчиниться амфотерний гідроксид.
Завдання 2(експериментальне)
Доведіть експериментально амфотерність Fe (OH)3 .
2Fe (OH)3 + 3Н2SО4 = Fe2(SО4)3 + 6Н2О
Fe (ОН)3 +3NаОН Nа3 Fe О3+3Н2О
Завдання 3(тестове)
У лабораторії знаходяться набори реактивів різного складу. Укажіть, який із наборів речовин можна використати для одержання найбільшої кількості амфотерних гідроксидів:
а) ZnС12, ZnSO4, Аl(NO3)з, КОН;
б)NаОН, Мg(ОН)2, КОН, СuС12;
в) А1С13, СrСl3, Fe С13 ,NаОН;
г) Zn С12, МgС12, ВаSO4, КОН.
Завдання 4( різнорівнева задача)
7 балів. Яка кількість речовини сульфатної кислоти витратиться на нейтралізацію 0,6 моль цинк гідроксиду? Основні чи кислотні властивості проявляє Zn (ОН)2 у цій реакції?
9балів (підручник ст..76 №4 )
4*. На сплавляння берилій гідроксиду з лугом витрачено калій гідроксид масою 28 г. Кількість речовини калій берилату, що утворився при цьому, становить
(а) 1 моль; (б) 0,5 моль; (в) 0,25 моль; (г) 0,125 моль.
12балів (підручник ст..76 №6 )
6*. Визнач масову частку алюмінію і магнію в їхньому сплаві з міддю, якщо відомо, що внаслідок дії на сплав масою 2,6 г розчином лугу виділився водень об'ємом 1,12 л (н. у.), а при дії на таку саму масу сплаву хлоридної кислоти виділяється водень об'ємом 2,24 л (н. у,).
Завдання 5
Запишіть рівняння реакцій, що відповідають схемам
__ZnО + ____ => __К 2ZnО2 + _____________
__ ВеО + ____ => _ ВеСl2 + _____________
____ + ____ => Na3 Аl О3 + _____________
VI. Домашнє завдання
№5 (високий рівень).
Кросворд «Поняття про амфотерні гідроксиди»
1 |
5 6 7 |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
8 |
|
|
|
||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
4 |
3 |
|
||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|||||||
|
1. Речовини, здатні виявляти кислотні або основні властивості залежно від природи речовини, з якою реагують.
2. Амфотерним є гідроксид металу, символ якого Zn.
3. 4. Унаслідок взаємодії амфотерних гідроксидів з кислотою чи основою утворюється... і...
5. Амфотерний гідроксид має хімічний елемент, символ якого А1.
6. Складні речовини, які містять одну або кілька гідроксигруп і атоми металу.
7. Історична і побутова назва ферум(ІІІ) гідроксиду.
8. Складні речовини, які містять атоми Гідрогену і кислотний залишок.
Відповіді до кросворду «Поняття про амфотерні гідроксиди»
1 |
5 6 7 |
||||||||
а |
м |
ф |
о |
т |
е |
р |
н |
і |
|
л |
2 |
|
с |
8 |
|
|
р |
||
ю |
н |
ж |
|||||||
м |
о |
а |
|||||||
і |
в |
|
|||||||
н |
ц |
и |
н |
к |
|||||
і |
4 |
3 |
и |
||||||
й |
с |
і |
л |
ь |
|||||
|
л |
|
|
|
|||||
в |
о |
д |
а |
||||||
|
т |
|
|||||||
и |
Відповіді: 1. Амфотерні. 2. Цинк. 3. Сіль. 4. Вода. 5. Алюміній.
6. Основи. 7. Іржа. 8. Кислоти.
VІІ. Рефлексія.
- Над чим замислювались протягом уроку?
- Що найбільше сподобалось, запам’яталось?
- Що могло б бути краще ?
VIІІ. Оцінювання роботи учнів .