Урок на тему "Поняття про амфотерні гідроксиди"

Про матеріал

Дана розробка дасть можливість:

  • закріпити знання учнів про хімічні властивості основ; розглянути поняття амфотерності як здатності сполук проявляти двоїсті властивості: і кислот, і основ;
  • роз­ширити знання учнів про властивості основ і кислот на прикладі амфотерних сполук; формувати вміння й на­вички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі амфотерних основ, проведення експерименту;
  • виховувати особистість, здатну креативно мислити і застосовувати свої знання у нестандартних ситуаціях.
Перегляд файлу

 

 Дата ______ Клас _____ Вчитель: Дерев’янко Л.В.

УРОК № ______

Тема.                        Поняття  про  амфотерні  гідроксиди.

Мета :

  •  закріпити знання учнів про хімічні властивості основ; розглянути поняття амфотерності як здатності сполук проявляти двоїсті властивості: і кислот, і основ;
  •  роз­ширити знання учнів про властивості основ і кислот на прикладі амфотерних сполук; формувати вміння й на­вички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі амфотерних основ, проведення  експерименту;
  • виховувати   особистість, здатну  креативно мислити  і   застосовувати  свої  знання  у  нестандартних  ситуаціях.

Тип уроку:  формування  та  вдосконалення  вмінь  і  навичок.

Форма  проведення : урок-дослідження  з  елементами   рольової   гри.

Форми роботи: розповідь учителя,спілкування, гра «Хрестики-нулики»,

рольова  гра , повідомлення   учнів ,робота  у  парах, «Мозковий  штурм»,  демонстраційний експеримент, робота з підручником та опорною схемою, розв’язування  різнорівневих  задач,  виконання   вправ  та  тестових  завдань.

Обладнання:

  • Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделє­єва,
  • таблиця розчинності,
  • хімічний  посуд: штатив із пробірками,
  • малюнок замку, магнітофон,  мелодія  вальсу
  • кросворд «Поняття  про  амфотерні  гідроксиди».

Реактиви :   на столі вчителя: натрій гідроксид, хлоридна   кислота, цинк сульфат;  на столах учнів: роз­чини сульфатної  кислоти, калій гідроксиду, ферум (Ш) хлориду.

 

Базові  поняття і терміни: основа, кислота, амфотерний гідроксид , амфотерність , середня  сіль,  комплексна  сіль , реакція  обміну,  нейтралізація.

 

ХІД  УРОКУ

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Діти, ви знайомі з багатьма таємницями дивної країни Хімія, але завжди залишається щось нерозгадане. І сьогодні ми постараємося здобути нові знання - розкрити одну з таємниць шляхом самостійної творчої роботи. Девізом уроку візьмемо слова Д. І. Менделєєва: «Самі працюючи, ви багато зробите для себе і для близьких, а якщо при праці  успіху не буде, буде невдача, не біда - пробуйте ще».

Отже, в путь за таємницею. Щоб пізнати нове, потрібно згадати вже відомі вам знання.

 

  • Спілкування «питання – відповідь»
  1. Як  класифікують складні речовини? (Оксиди, кислоти, основи, солі).
  2. Які речовини називають основа­ми? (Складні речовини, що містять  атом

металу та гідроксогрупу).

  1. Як  класифікують  основи  за розчинністю у  воді? (Розчинні , нерозчинні

  та  малорозчинні)

4. Які основи називають лугами? ( Луги - розчинні  у  воді  основи.)

5. Які  елементи-метали  утворюють луги ?Де  вони  знаходяться  у 

періодичній  системі ? ( Це  найактивніші  метали  І  та   ІІ груп, головних

  підгруп).

 6. Користуючись періодичною  системою  хімічних елементів

 Д. І. Менделє­єва  та таблицею  розчинності , назвіть   місце  у 

  періодичній  системі  металів,  що  утворюють нерозчинні  основи.

7. Яка    реакція  є  спільною для  розчинних  та  нерозчинних  основ  і 

 з  речовиною  якого  класу  вони  реагують  при  цьому?.

 (Нейтралізація – реакція  між  основами  та  кислотами з утворенням 

 солі  та  води. )

8.  Які речовини називають кислотами? (Складні речовини, що містять

  Гідроген та кислотний  залишок).

 

  • Гра «Хрестики-нулики» (робота  в  парах  за  варіантами)

(Виграшний шлях складають речовини  одного класу - розчинні або нерозчинні основи, кислоти, основні або кислотні оксиди.)

 

NaOH

KOH

Ba (OH) 2

 

CaO

NaCl

HCl

 

SO2

MgS

Cu (OH)2

 

 

І варіант

 

 

 

Fe (OH) 2

CuS

HNO3

Mg (OH) 2

H2S

Fe2O3

Zn (OH) 2

KBr

CO2

 

ІІ варіант

 

 

Al2O3

PbCl2

H2SO4

 

CaCl2

HNO3

MgO

 

H3PO4

Ba (OH) 2

P2O5

 

ІІІ варіант

 

 

 

SO3

Cu (NO3) 2

Li2O

FeCl3

K3PO4

CaO

 

H2S

Mg (OH) 2

BaO

 

 

ІV варіант

 

 

 

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Далі перед нами палац (демонструє малюнок замку). Чуєте  там  звучить  вальс…

  • Рольова    гра

Дійові    особи :  ведучий, кислота (учениця  у  платті), основа (учениця  у  брюках), незнайомець.

 

У палаці  речовин прекрасний бал,

Там незнайомець всю ніч танцював.

Але зовсім не простий він характер  мав,

В окрузі Дон Жуаном став.

 

Одягнув він маску основи

Зовсім на перший погляд простої,

Під руку кислоту він взяв,

І з нею до упаду танцював.

 

Потім змінив герой наш маску,

Раптом кислотою нам постав,

І до ранку весь довгий бал

Із  лугом він  протанцював.

 

Під   час  читання  віршу  один з учнів показує персонажа  незнайомця, який  по   черзі танцює  вальс  з  ученицями , змінюючи   при  цьому маски.

 

 

Учитель:

  •  Хто ж цей незнайомець?
  • Чому на балу він  зустрічався і з кислотою,  і  з лугом?
  • Чи  можуть   взаємодіяти  кислота  з  кислотою,  а    основа  з  основою?
  •  Що було  б,  якби  така  взаємодія    відбулася?

             (Використання методики незакінчених речень:

                  "Гадаю, що...."       "Сподіваюся , що..." )

 

Деякі основи залежно від того, з яки­ми речовинами вони реагують, ви­являють основні або кислотні властивості. Тож  продовжуємо  вивчати    складні  речовини,  досліджуючи  їх  властивості. (Оголошення теми та мети уроку  вчителем, запис   учнями теми  уроку   у  зошиті).

  • Чи  знаєте  ви  значення  слова  «амфотерні»? Звідки   воно  походить?
  • Може  вам  відомі  слова, які  починаються  так  само?
  • Повідомлення   учнів

Амфо- — (грец. amphō  обидва) префікс, що означає  «обидва одночасно»,

«і той  і  інший», «одночасна  наявність двох  протилежних властивостей , дій,  обєктів».…

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\вчитель  року  2009\150px-Athena_Herakles_Staatliche_Antikensammlungen_2301_B_full.jpgСлово « амфора»  починається  так  само  і  в  перекладі   з лат. amphora, від грец. αμφορευς, αμφιφορευς — посудина, глечик  — глиняна посудина зі звуженим дном, високим і вузьким горлом та двома ручками, зустрічалася   також  із  бронзи  і  використовувалася, найчастіше, для  зберігання оливкового  масла  і  вина,  а також в  якості погребальної   урни для поховання дітей   та  при  голосуванні. Обєм  амфори  міг  бути  від  5  до  50л. Великі високі  амфори  використовувались для  транспортування   рідин. В Римі   амфори   обємом 26,03л  (давньоримський кубічний пед.)  застосовувались для  вимірювання рідин.

Тож   мабуть   слово  амфотерність  є грецького  походження.

 

 

Вчитель. Дякуємо  за   цікаву   інформацію. Походження   слова  ми  вже  зясували. Тож роз­ширимо  наші знання про властивості основ і кислот на прикладі   сполук, здатних проявляти  двоїсті  властивості.

Прикладом  таких  основ  є  цинк  гідроксид. Доведемо   його  подвійний  характер. Але  перш  ніж  це  зробити  добудемо  його.

  • Робота  у  парах «Мозковий  штурм»  (двоє  учнів працюють  біля  дошки: спілкуючись   підбирають  реактиви, а  потім   один –   дотримуючись  правил  з  техніки  безпеки  практично  добуває Zn(OH)2,  другий -   складає  та  записує  рівняння  реакції,   разом  відповідають  на  запитання учнів)

Завдання .   Є  речовини:  цинк ,   їдкий   натр,  вода, купрум (ІІ) сульфат, хлоридна  кислота, цинк  сульфат,  кальцій  гідроксид,  які  з  них    можна взяти, щоб  добути цинк гідроксид  найшвидше ?

Скласти    рівняння  реакцій. Пояснити ,  чому  вона  відбувається .

Відповідь :     

                       ZnSO4 + 2NaОН =   Nа2SO4 + Zn (ОН)2

 

 Zn (ОН)2 — нерозчинна основа, білий  драглистий (желеподібний) осад, по  його  утворенню  ми бачимо  ,  що  відбулася  реакція  між  лугом  та  розчином  солі.

 

  • Демонстрація   № 9.  Доведення  амфотерності  цинк  гідроксиду .

 

Вчитель.  Розділимо одержаний осад на дві пробірки   і  до  однієї    доллємо  трохи   розбавленої  хлоридної  кислоти,  а  до  другої   -  натрій  гідроксиду.

 

  • Що спостерігаємо  у  першій пробірці ? (Осад   розчинився)
  • Що  відбулося  у  другій  пробірці? (Осад  теж  розчинився)
  • Які  ж  властивості (основні    чи  кислотні)  має  цинк  гідроксид?

    (І ті  ,  і  інші.  Подвійні.)

  • Як   він  веде  себе  по  відношенню  до  кислоти?    основою.)
  • А по  відношенню  до  основи? ( Є  кислотою.)
  • Тож  від  чого  залежатимуть  властивості  цинк  гідроксиду?( Від   того  з якою  речовиною  він  буде  реагувати .) 

Запишемо рівняння реакції,  що  відбулися  у  пробірках:

 

Zn(ОН)2 + 2НС1 = ZnС12 + 2Н2O

                                        основа                      сіль

                         цинк  хлорид

Zn(ОН)2 +2NаОН = Na2ZnО2+2Н2O

                                      кислота                       сіль

                              натрій  цинкат

                         або       Zn(ОН)2 +2NаОН = Na2[ZnH)4]

                                                                                 сіль

                                                      натрій тетрагідроксоцинкат

  • Робота  з  підручником  §12 (ст..74-75)

 

Висновок . Цинк  гідроксид -  амфотерна  основа.

Амфотерність — це здатність речовин виявляти   кислотні  чи основні властивості залежно від природи речовин, з якими вони взаємодіють.

Наприклад, Zn (ОН)2 під час взаємодії з кислотами проявляє влас­тивості основ, а під час взаємодії з основами — властивості кислот.

До таких основ також належать Аl(ОН)3 , Ве(ОН)2, Сr(ОН)3, Fe (OH)3 та ін.

Такі  ж  подвійні   властивості  мають   і  оксиди , що  відповідають

цим  основам .

  • Робота  з  таблицею

 

Амфотерні

Елементи

( метал- неметал)

Оксиди

(основні – кислотні)

Гідроксиди

( основа – кислота )

Zn

ZnО

Zn (ОН)2

Н2 ZnО2

Ве

ВеО

Ве(ОН)2

Н2 Ве О2

Аl

Аl2 О3

Аl(ОН)3

Н3 Аl О3

Fe (ІІІ)

Fe 2 О3

Fe (OH)3

Н3 Fe О3

Сr(ІІІ)

Сr 2 О3

Сr(ОН)3

Н3 Сr О3

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

Керована практика

Заповнимо опорну схему «Хімічні властивості основ».

 

Завдання 1(тестове)

У трьох пробірках без етикеток містяться нерозчинні гідроксиди Цинку, Купруму й Магнію. Як дослідним шляхом розпізнати, в якій із пробірок міститься амфотерний гідроксид? Укажіть, яким із способів може скористатися лаборант:

1) за забарвленням виявити Сu(ОН)2;

2) до порцій гідроксидів долити кислоту, розчиняться всі гідроксиди;

3) до порцій гідроксидів долити розчин лугу, розчиниться тільки амфо­терний гідроксид;

4)виділивши за забарвленням купрум(П) гідроксид, до решти додати розчин лугу, розчиниться амфотерний гідроксид.

 

 

Завдання 2(експериментальне)

Доведіть  експериментально амфотерність   Fe (OH)3 .

2Fe (OH)3 + 3Н24 = Fe2(4)3 + 6Н2О

 Fe (ОН)3 +3NаОН Nа3 Fe О3+3Н2О

 

Завдання 3(тестове)

У лабораторії знаходяться набори реактивів різного складу. Укажіть, який  із наборів речовин можна використати для одержання  найбільшої      кількості амфотерних гідроксидів:

а) ZnС12, ZnSO4, Аl(NO3)з, КОН;

б)NаОН, Мg(ОН)2, КОН, СuС12;

в) А1С13, СrСl3, Fe С13 ,NаОН;

г) Zn С12, МgС12, ВаSO4, КОН.

 

Завдання 4(  різнорівнева  задача)

7 балів.        Яка  кількість  речовини  сульфатної кислоти  витратиться  на  нейтралізацію 0,6 моль цинк гідроксиду? Основні чи кислотні властивості проявляє  Zn (ОН)2   у  цій реакції?

9балів   (підручник ст..76 №4 )

4*. На сплавляння берилій гідроксиду з лугом витрачено калій гідроксид масою 28 г. Кількість речовини калій берилату, що утворився при цьому, становить

 (а) 1 моль;    (б) 0,5 моль;      (в) 0,25 моль;     (г) 0,125 моль.

12балів  (підручник ст..76 №6 )

6*. Визнач масову частку алюмінію і магнію в їхньому сплаві з міддю, якщо відо­мо, що внаслідок дії на сплав масою 2,6 г розчином лугу виділився водень об'ємом 1,12 л (н. у.), а при дії на таку саму масу сплаву хлоридної кислоти виділяється водень об'ємом 2,24 л (н. у,).

 

Завдання 5

Запишіть рівняння реакцій, що відповідають схемам

__ZnО   +   ____     => __К 2ZnО2       +      _____________

 

       __ ВеО  +   ____ => _   ВеСl2                +   _____________

 

____     +   ____       =>   Na3 Аl О3   +   _____________

 

VI. Домашнє завдання

  • Опрацювати §12 підручника.
  •  Виконати завдання  ст..762,3 (достатній рівень),

   5 (високий  рівень).

  • Творче завдання.  Розвязати  кросворд «Поняття  про  амфотерні  гідроксиди».

 

Кросворд «Поняття  про  амфотерні  гідроксиди»

 

 

 

1

 

    5                                     6                                                                7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        2

 

 

 

 

 

            8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

 

     3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Речовини, здатні виявляти кислотні або основні властивості залеж­но від природи речовини, з якою реагують.

2. Амфотерним є гідроксид металу, символ якого  Zn.

3. 4. Унаслідок  взаємодії амфотерних гідроксидів з кислотою чи осно­вою утворюється... і...

5. Амфотерний гідроксид має хімічний елемент, символ якого А1.

6. Складні речовини, які містять одну або кілька гідроксигруп і атоми металу.

7. Історична і побутова назва ферум(ІІІ) гідроксиду.

8. Складні речовини, які містять атоми Гідрогену і кислотний залишок.

 

 

 

 

 

 

Відповіді   до  кросворду  «Поняття  про  амфотерні  гідроксиди»

 

 

 

1

 

    5                                     6                                                                7

а

м

ф

о

т

е

р

н

і

л

 

 

 

 

        2

 

с

 

 

 

            8

 

 

р

ю

н

ж

м

о

а

і

в

 

н

ц

и

н

к

і

 

 

 

 4

 

     3

и

й

с

і

л

ь

 

л

 

 

 

в

о

д

а

 

т

 

и

 

 

Відповіді: 1. Амфотерні. 2. Цинк. 3. Сіль. 4. Вода. 5. Алюміній.

6. Основи. 7. Іржа. 8. Кислоти.

 

 

VІІ. Рефлексія.

- Над  чим замислювались  протягом  уроку?

 - Що  найбільше  сподобалось,  запамяталось?

- Що  могло б  бути  краще ?

VIІІ. Оцінювання  роботи  учнів .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федорченко Юлія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
4822
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку