Мета розробки: поглибити знання учнів про повні й неповні речення, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж повних речень; розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні; удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях; за допомогою дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення восьмикласників, шанобливе ставлення до пам'яток народу.
1
Урок з розділу «Синтаксис» (8 клас) – Лисай Н. (41у.спецгрупи)
Тема: Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях.Тренувальні вправи
Мета: поглибити знання учнів про повні й неповні речення, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж повних речень; розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні; удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях; за допомогою дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення восьмикласників, шанобливе ставлення до пам’яток народу.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
Методи і прийоми: «Продовжи речення», бесіда за запитаннями, проблемне питання, слово вчителя, Творче спостереження з елементами зіставлення, творче моделювання , «Ти – редактор» .
Обладнання: мультимедійна дошка, картки для самостійної роботи, алгоритм синтаксичного розбору речення, таблиця відповідностей.
Література: методичний посібник за ред. Склярової М. К.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1) Безособове речення; |
|
2) Означено-особове речення; |
|
3) Узагальнено-особове речення; |
|
4) Називне речення; |
|
5)Неозначено-особове речення; |
|
6) Речення двоскладне |
|
2.Бесіда за запитаннями:
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми з вами продовжимо розмову про повні й неповні речення. А також з’ясуємо, які ж розділові знаки , при яких умовах використовуються при написанні неповних речень.
ІV. Відтворення теоретичних відомостей
1)Неповними називаються речення…. (в яких пропущено один чи більше необхідних членів, але їх можна встановити з попереднього речення або із ситуації спілкування.
2)Якщо на місці пропущеного члена речення робиться пауза, то на письмі вона позначається…( тире ). Наприклад: Жайворонок з'явився — до тепла, а зяблик — до холоду, Сталь гартується в огні, а людина — в труді (Нар. творчість).
3)Тире ставиться на місці пропущеного присудка…
Як різновид неповних речень в українській мові вжива-ються речення, у яких відсутні головні та другорядні члени речення і думка виражається за допомогою часток та вигуків, так звані слова-речення . Такі речення виражають ствердження або заперечення, згоду чи незгоду, емоційну оцінку почутого. Наприклад: Так! Тепер не могло бути сумніву — жнива починаються (Ю. Збанацький); А присягу забув? — Ні (І. Франко)-, Ач, привітався, ледве підняв бриля (М. Коцюбинський).
Неповними можуть бути не тільки двоскладні , ай односкладн і речення. Наприклад: Людині треба з горем на люди (Панас Мирний) — неповне безособове речення. Двоскладне речення з пропущеним головним членом залишається двоскладним. Наприклад: В покоях почулися легкі кроки, а трохи згодом стала Олена на порозі. Була одягнена в темний плащ, голову завила в чорну хустку, а під пахвою держала грубий звій нот (О. Кобилянська) — неповне двоскладне речення. Односкладн е речення, в якому немає одного з головних членів, є повним, бо ці члени не передбачаються структурою речення. Наприклад: Люблю мандрувати по рідній країні (/. Муратов) — повне означено-особове речення.
V. Виконання вправ
1.Попереджувальний диктант (у кожному з речень підкреслити граматичну основу, вказати частини речень, що є неповними. Чого допомагає уникнути така будова складного речення. Пояснити вживання тире).
Небо дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба.
2. Тренувальні вправи.
1) Прочитайте, випишіть неповні речення і охарактеризуйте їх за схемою: а) односкладне чи двоскладне неповне; б) який член речення опущений чи домислюється; в) тип неповного речення.
1. Море, і чайки, і ми — все навкруги раділо: море — тому, що над хвилями зникла імла; чайка — тому, що іскрилося сонце на крилах; ми — бо дорога на грань Кара-Дагу звела. (М. Нагнибіда) 2. Полум'яний красень місяць схилився у вікно. (П. Ксенко) 3. Шелест лісу. 4. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна. (В. Сосюра) 5. Я з Яковом прямували на північ, а наші друзі — на схід. (Ю. Збанацький)
2) Вибірково-розподільна робота
Тире між підметом і присудком |
Тире на місці пропущеного члена речення |
|
|
1. Маріїнський палац у Києві — пам’ятка історії, містобудування й архітектури (О. Ламонова). 2. Парк «Софіївка» — це поєднання штучних водоспадів, гірських вершин, каналів, ставків із фонтанами, павільйонів, скульптур і мармурових статуй античних богів і богинь, філософів і поетів (О. Седак). 3. Марія Приймаченко — майстер українського декоративного мистецтва (М. Шинкарук). 4. З трьох боків фортецю захищає сухий канал, вирубаний у скелях, а з північно-східного — прірва (В. Зубач). 5. Здавна Крим — місце масового паломництва (К. Ґудзик). 6. «Повість минулих літ» — першооснова вивчення історії нашого народу (Д. Степовик).
3.Самостійна робота.(переписати речення, розставляючи розділові знаки й пропущені літери. Виконати синтаксичний розбір останнього речення. Можна записати на дошці чи виготовити окремі картки)
По гіркім труді солодкий обід. Розум піднімає до місяця, а майстерність – до неба. Дерево міцне корінням, а людина – завзятістю. Під злим круком – зле яйце.
4. Творча робота.
- Поясніть значення першого прислів’я у самостійній роботі. Давайте складемо з вами твір за цим прислів’ям (усно)
5. Творче спостереження з елементами зіставлення
Прочитати два уривки висловлювань. Визначити, у якому уривку вжито двоскладні неповні речення, а в якому — односкладні повні.
Іду до умовленого місця зустрічі на березі Дніпра зі своїм запеклим ворогом. Залишаю мереживо слідів на припалій росою стежці. Зволожена нічною прохолодою, пахла травами наддніпрянська земля. П’ю всією душею чарівну гармонію світанку, як чисту джерельну воду. Ось і призначене місце... |
Ішов до умовленого місця зустрічі на березі Дніпра зі своїм запеклим ворогом. Залишав мереживо слідів на припалій росою стежці. Зволожена нічною прохолодою, пахла травами наддніпрянська земля. Пив усією душею чарівну гармонію світанку, як чисту джерельну воду. Ось і призначене місце... (І. Пільгук). |
6.Творче моделювання
Змоделювати висловлювання так, щоб зміст неповного речення визначався з попереднього контексту. Записати змодельовані висловлювання, поєднавши за змістом речення правого й лівого стовпчиків.
1 Любили учні архітектора Бекетова 2 За дубом стоїть величезна споруда 3 Згадки про Україну. 4 Високо наді мною стоїть Софія Київська.
|
А Вона поєднує в собі бойову вежу з проїздом та надбрамний храм. Це - Золоті ворота. Б Шедевральна споруда міста Києва. В Відбилися у пам’ятках народу. Г Його визначні роботи відомі усьому світу. |
7.Виконати АЛГОРИТМ синтаксичного розбору речення
Києво-Печерська Лавра заснована ченцем Антонієм в печерах на дніпровських пагорбах.
8. «Ти - редактор»
Записати речення, уникаючи невдалого повтору слів. Пояснити вживання тире у зредагованих реченнях. Виразно прочитати зредаговані речення. Яка інтонація властива неповним реченням на місці пропущеного члена?
До воріт сходились і бокові вулиці: на захід сходилися до Львівської площі, на схід сходилися до майдану Незалежності (Я. Боровський). 2. Праворуч був Дніпро, ліворуч був Дон (О. Сезоненко). 3. Одні люди, як відомо, захоплюються іконами, інші захоплюються картинами (І. Цюпа). 4. Зліва Миколаївського костелу стоїть величезний дуб, а справа костьолу стоїть статуя архітектора.
VІ. Підбиття підсумків
На цьому уроці я дізнався … (метод незавершених речень,мікрофон)
VІІ. Мотивація оцінювання
VІІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання
Скласти розповідь про одну з пам’яток архітектурного мистецтва, використавши повні та неповні речення.