Розробка уроку на тему "Повторення вивченого про дієприслівник як особливу форму дієслова". Під час уроку використовуються цікаві форми і методи роботи, зокрема «Мікрофон», гра «Так або Ні», «Редактор», технологія «Незакінчене речення» тощо, які сприятимуть розвитку уваги, логічного мислення, пам'яті, навичок застосовувати теоретичні знання на практиці. за допомогою використання на уроці народних прислів'їв та приказок, назв рослин-символів виховувати любов до рідного народу, уважне ставлення до його мудрих порад, зацікавленість символами України.
Тема. Повторення вивченого про дієприслівник як особливу форму дієслова.
Мета: за допомогою інтерактивного методу «Мікрофон», мовленнєвої розминки та гри «Так або Ні» повторити й систематизувати знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова та про дієприслівниковий зворот; за допомогою вибіркового диктанту з творчим завданням, лінгвістичних ігор «Народ скаже, як зав’яже» та «Редактор» удосконалювати вміння знаходити дієприслівники в реченнях, правильно будувати та інтонувати речення з дієприслівником та дієприслівниковим зворотом, повторити правила написання дієприслівників з не; за допомогою синтаксичної п’ятихвилинки, морфологічного розбору та інтерактивної технології «Незакінчене речення» розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, навички застосовувати теоретичні знання на практиці; за допомогою використання на уроці народних прислів’їв та приказок, назв рослин-символів виховувати любов до рідного народу, уважне ставлення до його мудрих порад, зацікавленість символами України.
Соціокультурна змістова лінія: «Я і ми» (класний колектив, народ, людство).
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап уроку.
Доброго ранку, любі друзі! Станьте рівненько, підніміть голівки, налаштуйтеся на урок. Подаруйте один одному посмішку і скажіть: «Привіт, друже!»
ІІ. Установчо-мотиваційний етап урок.
У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Тому наш з вами обмін привітанням і посмішкою стане своєрідним містком до радісний настрій. Хочу, щоб ви були веселі, щасливі, впевнені в собі і задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена собою, коли досягне певних успіхів. Тож бажаю вам успіхів на нашому уроці, бо ж «Знання робить життя красним».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема сьогоднішнього уроку – «Повторення вивченого про дієприслівник як особливу форму дієслова». Виходячи з теми уроку, я і, сподіваюся, кожен із вас, поставили перед собою мету, щось повторити, закріпити і розвивати. Яку мету поставили перед собою ви?
«Мікрофон»
Незакінчене речення
Я хочу під час уроку…
ПОВТОРИТИ (що таке дієприслівник, його морфологічні та синтаксичні ознаки, правила написання НЕ з дієприслівниками, правила вживання розділових знаків при дієприслівникових зворотах та одиничних дієприслівниках).
ЗАКРІПИТИ (знання про дієприслівник).
РОЗВИВАТИ (творчі здібності, вміння вживати дієприслівники у власному мовленні та дотримуватися правильної інтонації речень із дієприслівниковим зворотом).
Дякую. Молодці! Моя мета стовідсотково співпала з вашою, тому починаймо працювати, адже «Мудрим ніхто не вродився, а навчився».
Наш урок буде проходити під гаслом: «Пишу грамотно! Говорю правильно!»
І мені дуже хочеться, щоб на цьому уроці ви намагалися дотримуватися закликів гасла, а саме, пишучи, згадували всі правила, що вже вам відомі, бо ж «Не перо пише, а розум». Відповідаючи усно, не забувайте про правильне наголошування слів та інтонування речень. Та найбільше мені хочеться, щоб з уроку ви пішли не тільки із міцними знаннями, а й з любов’ю до рідного слова, з повагою один до одного та до народу. Адже ви теж частинка народу, маленькі громадяни нашої країни.
ІV. Системно-узагальнюючий етап уроку.
Мовленнєва розминка
– Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
– На які групи поділяються частини мови?
– Яка різниця між самостійними та службовими частинами мови?
– Що називається дієприслівником?
– Які ознаки має дієприслівник від дієслова? А від прислівника?
– Що утворює дієприслівник разом із залежними словами?
– Які розділові знаки вживаються при дієприслівниковому звороті? А при одиничному дієприслівнику?
– Яку літеру И чи І пишемо у суфіксах дієприслівників?
– Як утворюються дієприслівники недоконаного виду? Наведіть приклади (від дієслів теперішнього часу + учи, ючи, ачи, ячи)
– А як утворюються дієприслівники доконаного виду? Наведіть приклади (від інфінітива + ШИ, ВШИ)
– Як пишуться дієприслівники з часткою НЕ?
– Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник у реченні?
Молодці! Розминка пройшла успішно. Можна погратися.
Інтерактивна гра «Так або Ні»
1. Дієприслівник – це самостійна частина мови, що вказує на дію. (Ні)
2. Дієприслівники поєднують ознаки дієслова та прислівника. (Так)
3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду. (Ні)
4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі. (Так)
5. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів -ши, -вши. (Ні)
6. Слова «опадаючи, «квітнучи», «радіючи» – це дієприслівники недоконаного виду. (Так)
7. Дієприслівники завжди пишуться з НЕ окремо. (Ні)
8. Дієприслівники разом із залежними словами утворюють дієприслівниковий зворот. (Так)
9. У реченні дієприслівники виступають обставиною. (Так)
10. У реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома. (Ні)
11. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо. (Ні)
12. Збагнувши, опустившись, знайшовши – це дієприслівники доконаного виду. (Так)
Взаємоперевірка результатів гри
Робота біля дошки
Вибірковий диктант із творчим завданням
Вибрати з поданих слів дієслова і за першими буквами віднайти слово, у кінці додавши ь. Утворити від виписаних дієслів дієприслівники. З одним із дієприслівників складіть речення.
Коло, малювати, малий, троє, умивати, близький, долати, радіти, іти, сонний, вільний, співати, четверо, тихий, танцювати.
Малювати – малювавши
Умивати – умившись
Долати – здолавши
Радіти – зрадівши
Іти – йшовши
Співати – співавши
Танцювати – станцювавши
- Якого виду ви можете утворити дієприслівники? Чи можна утворити і дієприслівники недоконаного виду?
І так у нас утворилось слово «МУДРІСТЬ». Символом мудрості, людського прозріння, краси і величі неба в українського народу є волошка.
Що ви знаєте про цю квітку? (Це квітка блакитного кольору. Це лікарська рослина. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі).
Лінгвістична гра «Народ скаже, як зав’яже»
Записати речення, пояснити правопис НЕ з дієприслівниками.
1. Не/нагнувшись, гриба не знайдеш.
2. Не/ працюючи, не будеш ситим.
3. Не/славлячи інших, соромиш себе.
Зачитуючи речення та пояснюючи написання дієприслівників, не забувайте про інтонування речень.
Перевірка виконаного завдання.
Фізкультхвилинка
– Ви втомились?
Саме час – дружно відпочити
І знайому фізхвилинку
В гості запросити.
«Ми писали, ми трудились,
Наші пальчики втомились.
А щоб далі нам писати,
Треба пальці розім’яти.
Руки вгору потягніть
І до сонця підстрибніть!
Всі присядем, встанем враз –
Знов чекає праця нас.
Продовжуємо роботу.
Гра «Редактор»
Відредагуйте речення і запишіть. Пам’ятайте! У реченні з дієприслівниковим зворотом дієслово-присудок та дієприслівник виражають дію одного й того ж предмета.
1. Повертаючись додому, мені було холодно (Повертаючись додому, я відчув холод).
2. Простягнувши руку до ягоди, з куща почулося шипіння.(…, я почув з куща шипіння)
3. Йдучи парком, привертають увагу засніжені ялинки. (…, я звертаю увагу на засніжені ялинки).
Молодці! Ви впоралися і з цим завданням. Продовжуємо працювати далі.
Синтаксична п’ятихвилинка
Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір.
Колихаючи віти сумні, теплий вітер цілує калину (розповідне, неокличне, двоскл, пошир, повне, ускл. дієприслівниковим зворотом).
Виконати морфологічний розбір слова «колихаючи». Хто забув, як це зробити, може скористатися схемою в підручнику (стор. 162).
Що ви знаєте про калину? Що вона символізує? (Кущ-символом України, символізує вроду і чистоту, її плоди – лікарські).
V. Підсумковий етап уроку.
«Мікрофон»
Незакінчене речення
Рефлексія
Світлофор
Оцініть свою діяльність на уроці за допомогою кольорів світлофора:
зелений – все зрозуміло,
жовтий – є труднощі,
червоний – багато незрозумілого.
Учні, до яких звертається учитель, називають колір світлофора, а вчитель виставляє оцінки, коментуючи їх прислів’ями.
Зелений – не помиляється той, хто не працює (12-9 б.)
Жовтий – доки не намучишся, доти не научишся (8-5 б.)
Червоний – ти не плач і не журися, краще в книжку подивися (4-1б.)
Домашнє завдання
Повторити §§ 26-30. Виконати вправу 357 (для учнів, що мають початковий рівень знань); скласти твір-мініатюру про один із символів України, згаданих на уроці, використовуючи дієприслівникові звороти (для учнів із середнім, достатнім і високим рівнем знань).
Творчий відпочинок (10 – 12 балів)
Скласти кросворди, ребуси, лінгвістичні ігри з теми «Дієприслівник».
Дякую всім за роботу на уроці, за те, що були старанними і щирими, бажаю подальших успіхів. Урок закінчено. До побачення!