Урок на тему" Повторення вивченого про типи мовлення. усний твір-опис процесу праці за власними спостереженями"

Про матеріал
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТИПИ МОВЛЕННЯ. УСНИЙ ТВІР — ОПИС ПРОЦЕСУ ПРАЦІ ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ В НАУКОВОМУ СТИЛІ Мета: узагальнити знання семикласників з теми типи мовлення, їх функції, ознайомити учнів з вимогами до складання твору-опису процесу праці в науковому стилі; удосконалити вміння розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи і тексти-роздуми; удосконалити вміння аналізувати тексти-описи, викладати матеріал послідовно, логічно, дотримуючись стильових ознак наукового стилю; розвити вміння семикласників усно складати твори — описи процесу праці за власними спостереженнями в науковому стилі; підвищувати мовну й мовленнєву культуру семикласників
Перегляд файлу

Тема:  ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТИПИ МОВЛЕННЯ. УСНИЙ ТВІР — ОПИС ПРОЦЕСУ ПРАЦІ ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ В НАУКОВОМУ СТИЛІ

Мета:  узагальнити знання семикласників з теми типи мовлення, їх функції, ознайомити учнів з вимогами до складання твору-опису процесу праці в науковому стилі; удосконалити вміння розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи і тексти-роздуми; удосконалити вміння аналізувати тексти-описи, викладати матеріал послідовно, логічно, дотримуючись стильових ознак наукового стилю; розвити вміння семикласників усно складати твори — описи процесу праці за власними спостереженнями в науковому стилі;

підвищувати мовну й мовленнєву культуру семикласників.

Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1.1"Малюнкове вітання".

Оберіть  "Смайл уроку"серед запропонованих.

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\ist2_3636039-smilies.jpg

(Учням, що обрали"сумні" або занадто веселі смайли, раджу налаштуватися на роботу. Важливо використати цей прийом і наприкінці уроку, під час рефлексії. Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій за час уроку. Це дасть змогу вчителю проаналізувати свої помилки, знайти індивідуальний підхід до кожного учня)

 

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

2.1 Проблемне запитання

- Діти, подумайте і скажіть, що було б з людством якби зникла мова і мовлення?

(відповіді дітей)

   Мова і мовлення є необхідною умовою життя суспільства. Сьогодні ми з вами повторимо типи мовлення, ознайомимось з умовами складання текстів і напишемо твір-опис процесу праці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань семикласників

  1. Колективна робота з текстами
  • Прочитати тексти. Визначити тип і стиль мовлення. Свою думку аргументувати, посилаючись на текст.

Текст 1

СОБАКА ДЖАН

Не раз я полював з Джаном, і що більше полював, то вірніше знав: кращого собаки мені не знайти. Де б тільки качка впала — піде, знайде, принесе. Бувало й таке, що запливе десь у великому озері далеко-далеко, аж голови його не видно. Усе одно впіймає підранену качку, принесе. Раз було так: узяв я з пів-десятка малої породи качок — чирят. А великих крижнів не бачив ні одного

 (М. Йогансен).

Текст 2

БІЛЕНЬКИЙ ФАРТУШОК

Із міста йшов якийсь чоловік. Він був у старій шинелі без хлястика, на зім’ятому кашкеті жовтіла зірка. На одному плечі в нього висіла гвинтівка, з другого — звисав пошматований рукав, і по ньому стікала кров. Солдат був худий, високий і заріс давно не голеною бородою. Побачивши Явдошку, він повернув до сіней (Петро Панч).

Текст 3

У Законі велика роль в охороні тваринного світу відведена громадськості. Безсумнівно, ніхто не повинен стояти осторонь будь-яких порушень, усі зобов’язані надати допомогу державним органам, які, звичайно, контролюють виконання Закону. На мою думку, охорона природи і всіх її багатств, сприяння їх збільшенню є обов’язком кожного громадянина України (За В.Бондаренком).

  • Визначити види міжфразового зв’язку речень у текстах.
  1. Творче спостереження з елементами аналізу
  • Прочитати текст. Визначити, до якого типу мовлення він належить. Знайти у тексті мовні засоби, які допомогли авторові описати зовнішність.

От і виросла їм на втіху. Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці як тернові ягідки, бровоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки, як цвіточки, розцвітають,і меж ними зубоньки, неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані. Коли було заговорить, то все так звичайно, розумно, так неначе сопілочка заграє стиха, що тільки б її й слухав; а як усміхнеться та очицями поведе, а сама зачервоніється, так от неначе шовковою хусточкою обітре смажнії уста. Коси в неї, як смоль, чорнії та довгі-довгі, аж за коліно; у празник або хоч і в недільку так гарно їх повбира, дрібушки за дрібушку та все сама собі запліта; та як покладе їх на голову, поверх скиндячок вінком, та заквітча квітками, кінці у ленти аж геть пороспуска; усі груди так і обнизані добрим намистом з червонцями, так що разків двадцять буде, коли й не більш, а на шиї… та й шия білесенька-білесенька, от якби з крейди чепурненько вистругана (Г. Квітка-Основ’яненко).

  1. Дослідження-узагальнення

- На основі прочитаного тексту подумати і дати відповіді на запитання:

1. Що є відомим, а що новим у поданому тексті?

2. За рахунок чого відбувається розвиток думки?

3. Чи впливає на опис стиль мовлення?

     4. Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Який твір називається описом? (Твір-опис — це текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи писемній формі)

2. Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці?

(Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове)

3. З яких з основних структурно-композиційних частин складається опис процесу праці?

* Підготовчий етап для виконання якоїсь роботи

* Опис послідовного виконання праці

* Опис результатів роботи

4. Які характерні ознаки мають тексти наукового стилю?

IV. Мотивація навчальної діяльності семикласників

  1. Робота з текстом (творче спостереження з елементами аналізу)
  • Прочитати текст. Визначити його тему. Дібрати заголовок. Довести належність висловлювання до наукового стилю.

Передумовою ефективного запобігання артеріальній гіпертонії є ретельне вимірювання артеріального тиску. Вимірювати артеріальний тиск треба щоденно і на обох верхніх кінцівках. Перед вимірюванням артеріального тиску людина спокійно сидить протягом 5 хвилин (бажано з накладеною манжетою); рука лежить на столі. Повітря в манжетку нагнітають швидко, на 30 мм рт. ст. вище від рівня, при якому зникає пульсація променевої артерії. Після цього тиск у манжетці знижують із швидкістю 2–3 мм на секунду. Систолічний артеріальний тиск визначають за моментом появи тонів, а діастолічний — за рівнем їх повного зникнення. У тих випадках, коли є феномен «нескінченних тонів», діастолічний артеріальний тиск визначають за четвертою фазою — значним ослабленням тонів. Вимірювання артеріального тиску необхідно повторити через 2 хвилини. Якщо результати відрізняються більше ніж на 5 мм рт. ст., рекомендують провести додаткові вимірювання (За В. Павлюком).

  • Знайти основну частину опису процесу праці. Підготувати докладний переказ.

V. Складання усного твору-опису процесу праці

1. Робота в парах

-  Розглянути алгоритм «Чистка й догляд за електрочайником». Скласти на його основі усний твір-опис у науковому стилі.

Чистка і догляд за праскою

1. Вимкніть вилку з розетки і дайте чайнику охолонути.

2. Злийте залишки накипу чи будь-які інші відкладення з дна чайника і промийте чистою водою .

3. Верхню поверхню чайника  слід протерти вологою тканиною

4. Регулярно слідкуйте за чистотою чайника.

2. Самостійне складання твору-опису

- Усно скласти твір-опис у науковому стилі, уявивши ситуацію:

а) ви створюєте SMS-повідомлення й відправляєте його своєму другові;

б) вам необхідно створити новий текстовий документ на комп’ютері;

в) ви пропонуєте мамі чи бабусі новий рецепт приготування якоїсь страви в мікрохвильовій печі.

VІ. Рецензування творів-описів процесу праці за власними спостереженнями в науковому стилі

VІІ. Домашнє завдання

Скласти письмовий твір-опис процесу праці за власними спостереженнями в науковому стилі на одну з тем, опрацьованих на уроці

zip
Додано
20 січня 2019
Переглядів
921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку