Урок на тему:"Прикметник як частина мови"

Про матеріал
закріпити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення, граматичні ознаки, синтаксичну роль у реченні; сприяти виробленню в учнів уміння знаходити в тексті прикметники, визначати граматичні категорії, доречно використовувати у мовленні; виховувати щанобливе ставлення до рідної мови, патріотичні почуття.
Перегляд файлу

УРОК-ПРИСВЯТА РІДНІЙ МОВІ(слайд 1)

 

АНОТАЦІЯ: метою уроку”Прикметник як частина мови” є повторення вивченого в попередніх класах про прикметник, поглиблення знань учнів про прикметник як частину мови, його значення, граматичні ознаки, синтаксичну роль; навчити учнів знаходити в тексті прикметники, визначати граматичні ознаки, доречно використовувати їх у мовленні; усіма можливими методами та прийомами виховувати патріотичні почуття, любов до рідної мови.

Для досягнення мети,  на уроці використано різні методи, в тому числі й НУШ:

-робота в групах, парах

-хвилинка поезії

-робота з текстом

-розгадування ребусів

-вправа-конструктор

-кубик Блума

-тестові завдання з ключем і т.п.

На уроці було використано мультимедійну презентацію, відеоролик вірша Д.Білоуса “Частини мови”, роздавальний матеріал.

 

Тема: Прикметник як частина мови

Мета: закріпити й  поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення, граматичні ознаки, синтаксичну роль у реченні; сприяти виробленню в учнів уміння знаходити в тексті прикметники, визначати граматичні категорії, доречно використовувати у мовленні; виховувати щанобливе ставлення до рідної мови, патріотичні почуття.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздавальні та сигнальні картки, кубик Блума.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент.

    1. Вітання-комплімент.

*-- Добрий день, чарівні, милі, юні панянки.

*-- Добрий день, сміливі, надійні хлопчики.

*-- Добрий день, наші поважні гості.

*-- Добрий день, шанувальники української мови.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Відеоролик “ Диво калинове”(вірш Д.Білоуса”Частини мови”).
  2. Гра“Фантики”( учні здають вчителю свої речі-фантики у непрозору коробку, вчитель задає запитання і виймає фантик, відповідає той, чий фантик).(слайд 2)

      -Що вичає морфологія?

      -Скільки частин мови є в українській мові?

      -Скільки з них самостійні?

      -Які саме?

      -А хто пригадає службові частини мови?

      -Ви назвали тільки 9, якої не вистачає?

      -Яку частину мови ми вивчали на попередніх уроках?

      -Що таке іменник?

      -Скільки відмін у іменника?

      -А відмінків?

      -Який відмінок є тільки у іменника?

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Сьогодні весь світ відзначає Міжнародний день мови(слайд 3). Історія свята, на жаль, сумна. Адже 21 лютого 1952 року у Бангладеші пакестанська влада жорстоко придушила демонстрацію людей, які виступили проти урядової заборони рідної мови. Наша рідна мова теж переживає нелегкі часи. Тому своїми знаннями ми повинні робити її міцнішою, незалежною. Бажаю вам успіхів у вивченні рідної української мови.

 

      1.Вправа “Намистинки”.(слайд 4)

Укпаїнська мова завжди житиме у наших серцях.

(дібрати до поданих назв частин мови слова-намистинки, (замість прикметника- ?), утворити речення, учні повинні самі сформулювати тему уроку, після оголошення теми зробити синтаксичний розбір)

     2.Робота за таблицею “ Прикметник як частина мови”.(слайд 5)

     - Що ви знаєте про прикметник як частину мови з вивченого в попередніх класах?

     3.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.

    - Розгорніть підручники на с.       прочитайте, будь ласка, уважно теоретичний матеріал і скажіть, що я пропустила при поясненні.

ІV. Поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

      1.Хвилинка поезії(виразно зачитати, виписати з вірша прикметники, визначити рід та число).(слайд 6)

 

РІДНА МОВА

Велична, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода,-

То України мова барвінкова,-

Така багата й вічно молода.

Вона, як ніжна пісня колискова,

Заходить в серце й душу з ранніх літ,

 Ця мова, наче пташка світанкова,

Що гордо лине в свій стрімкий політ.

Юлія Косинська

-Зачитайте, будь ласка, виписані прикметники, назвіть категорії.

-Пригадайте, а як ми називаємо виписані вами слова на уроках української літератури?(епітети)

-Спробуйте прочитати вірш без них.

-Яку роль виконують прикметники у художньому мовленні?(надають образності, емоційності)

     2.Вправа “Хто швидше”( у поданих реченнях визначити відмінок прикметників і показати за допомогою сигнальних карток, зробити фонетичний аналіз виділеного слова).(слайд 7)

*Ой, яка чудова українська мова!(Н.в.)

*У солов’їній мові спів пташок і запах чарівного зілля.(М.в.)(Р.в.)

*Я вдячний рідній мові за її багатство, мелодійність.(Д.в.)

*Буду я навчатись мови золотої…(Р.в.)

*Пишаймось чарівною мовою наших казок.(О.в.)

*Мову чудову дав нам народ…(З.в.)

-фонетичний аналіз виділеного слова

Зілля[з’іл’:а]-5 б., 4 зв.

з[з]-приг.,дзв.,м’як.

і[і]-гол.,нагол.

лл[л':]-приг.,дзв.,м’як.

а[а]-гол.,ненагол.

    3.Робота з текстом(записати текст, добираючи з довідки потрібні прикметники, зачитати).(слайд 8,9)

Мелодійна й _________ українська мова-__________ багатство мого народу.   Я люблю _________ мову. Люблю за те, що вона мені ________. Наша мова дуже______ та______, її ще називають___________. Ми повинні краще вчити __________ мову, більше нею розмовляти, адже того, хто погано володіє ________ мовою, ніхто поважати не буде!

ДОВІДКА: найбільше, співуча, українську, солов’їною, лагідна, ніжна, рідна, рідною, українську.

 

Мелодійна й співуча українська мова - найбільше багатство мого народу. Я люблю українську мову. Люблю за те, що вона мені рідна. Наша мова дуже лагідна та ніжна, її ще називають солов’їною. Ми повинні краще вчити українську мову, більше нею розмовляти, адже того, хто погано володіє рідною мовою, ніхто поважати не буде!

   4.Вправа-руханка”Літери”(на спину і груди учасників чіпляються літери, з яких вони повинні скласти слова-відповіді на запитання учителя, опоненти записують утворені слова, добирають до них прикметники).(слайд 10)

 

Питання для хлопчиків:

*Нічний птах з великими очима(сова).

*Волосся під носом(вуса).

*Якщо додати, буде(сума).

*Зранку на траві(роса).

*Вона є українська, німецька, польська(мова).

Питання для дівчаток:

*Суха трава(сіно).

*В ній живе лисиця(нора).

*Водойма, яка протікає(ріка).

*Поріз шкіри(рана).

*Її заплітають дівчата(коса).

    5.Вправа “Буквограй”(дібрати прикметники так, щоб перша літера першого слова, друга другого і т.д. утворювали слово МОВА).(слайд 11)

Наприклад: Сумний, рАдісний, зДоровий(САД).

(Мелодійна, сОлов’їна, поВноцінна, товАриська)

    6.Вправа”Зернини мудрості”(відновити прислів’я, вставивши прикметники-антоніми).(слайд 12-13)

Краще _______ правда, ніж _______ брехня.

З ________ хмари - _______ дощ.

З ________ насіннячка ________ дерево виростає.

У мудрої людини ________ вуха і _______ язик.

 

 

Краще гірка правда, ніж солодка брехня

З малої хмари – великий дощ.

З малого насіннячка велике дерево виростає.

У мудрої людини великі вуха і малий язик.

 

    7.Конструктор(перебудувати дані поєднання слів у словосполучення прикметник+іменник, визначити, яке з них вжито в переносному значенні).(слайд 14)

Зразок. Квіти з лісу – лісові квіти.

Ваза з кришталю, будинок з дерева, руки з золота, мова матері, порада батька, діти з Самакови.

    8.Ребуси.(слайд 15-18)

V. Підсумок уроку.

     1.Кубування(кубик Блума).(слайд 19)

Поясни, що таке прикметник?

Назви морфологічні ознаки прикметника.

Чому прикметник зв’язаний з іменником?

Придумай прикметники, які характеризують рідну мову.

Запропонуй речення про мову з прикметником.

Поділись своїми думками про значення мови в житті людини.

 

    2.Тестові завдання.(слайд 20)

1.Прикметник виражає:

Г. назву предмета

Д. ознаку предмета

Ж. ознаку ознаки.

2.Прикметник змінюється за:

Я. родами, числами, відмінками

Ю. групами, родами, числами

Є. відмінами, родами, числами.

3.Виберіть рядок, у якому всі слова прикметники:

Ї. хоробрий, край, весела, тепле

Й. буревій, сонний, небесна,ділове

К. солов’їна, рідна, чарівна, чудова.

 

4.У якому з прикметників наголос падає на останній склад:

Т. батьківський

У. черговий

Ф. урочистий.

5.Правильно визначено синтаксичну роль прикметника у реченні:

Ю. Шануйте, любіть рідну мову.

Є. Чистіша від сльози вона хай буде.

Ї. Я завжди розмовлятиму українською мовою.

Ключ: ДЯКУЮ(слайд 21)

Усім щиро дякую за урок. Вам, діти, бажаю понести ті знання, ті зернинки мудрості, які ви сьогодні здобули в майбутнє. Пам’ятайте: з малого насіннячка виростає велике дерево. Любіть рідну мову, шануйте її, збагачуйте, будьте гідними синами і доньками України. На згадку прийміть ці символічні сувеніри. Крім того, ви отримали сьогодні гарні бали, тому запишіть домашнє завдання і залиште мені щоденники.

VІ. Домашнє завдання.(слайд 22)

*Вивчити теоретичний матеріал (параграф     )

* написати есе “За що я люблю рідну мову”, використавши прикметники виписані з вірша Юлії Косинської “Рідна мова”,

*** за бажанням намалювати малюнки про мову, зробити елементи до лепбука про прикметник.

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
1737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку