Урок на тему "Групи прикметників за значенням. Перехід прикметників з однієї групи в іншу"

Про матеріал
На уроці здобувачі освіти удосконалюватимуть вміння доречно вживати прикметники різних за значенням груп в усному та писемному мовленні.
Перегляд файлу

Тема. Групи прикметників за значенням. Перехід прикметників з однієї групи в іншу

Мета: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням (якісними, відносними, присвійними) та явищем переходу прикметників з однієї групи в іншу; формувати вміння розрізняти групи прикметників за значенням, пояснювати причини переходу; удосконалювати вміння доречно вживати прикметники різних за значенням груп в усному та писемному мовленні; виховувати любов до мови, вчити бачити прекрасне.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: аудіозапис класичної музики, підручник, текст, картки з завданням для групової роботи, опорні схеми «Групи прикметників за значенням».

                                                                   

                                                                  Мова – це диво калинове!

 

Перебіг уроку

 

І. Етап орієнтації.

1.Психологічний тренінг.

Під звуки класичної музики учні мовчки читають написаний на дошці текст.

Я – учень. Я – особистість творча. Я не боюся висловити свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину, бо я хочу знати.

2.Робота над усвідомленням прочитаного.

- Чи вдало дібрана музика?

- Які фрази виділили б у записаному? Чому?

- Визначте основну думку записаного.

3. Мотивація навчальної діяльності.

 Прочитати віршові рядки.  Виписати  епітети до слова «мова». Визначити, до якої частини мови відносяться ці слова.

Мудра, щедра, багата, розкішна,

Осяйна, вогняна, дивовижна,

Веселкова, барвиста, ніжна…

Але будь, рідна мово, й престижна!

- Яка роль прикметників у мовленні?

- Що має робити кожен із нас, щоб наша мова утверджувалася, розвивалась і міцніла?( Збагачувати словниковий склад власного мовлення, навчатися грамотно висловлювати свої думки, писати, самовдосконалюватися ).

Отже, ми повинні удосконалювати  свої знання і вміння про прикметник.

4. Актуалізація опорних знань

  Гра «Так чи ні»

1.  Прикметник – це службова частина мови? (Ні)

2.  Прикметник означає дію? (Ні)

3.  Відповідає на питання чий? який? (Так)

4.  У реченні виступає додатком? (Ні)

5.  Прикметник не змінюється за відмінками? (Ні)

6.  Прикметник змінюється за числами й родами? (Так)

 

ІІ. Етап визначення мети.

1. Оголошення теми і мети уроку.

- На сьогоднішньому уроці ви познайомитесь із групами прикметників за значенням: якісними, відносними та присвійним  для того,  щоб краще знати нашу мову, збагатити свій словниковий склад. Чого ви очікуєте від уроку?

 

Формула: Сьогоднішній урок навчить мене… (метод незакінченого речення)

                  Для чого потрібний такий урок?

Прочитайте епіграф.

 – Як ви його розумієте?

 -  Як ви думаєте, чому саме такий епіграф я підібрала для нашого уроку?

ІІІ. Етап проектування.

План (усно)

1.Групи прикметників за значення:

а) якісні;

б) відносні;

в) присвійні.

2. Уживання в усному і писемному мовленні прикметників у переносному     значенні.

3. Перехід прикметників із однієї групи за значенням в іншу .

ІV. Етап організації виконання  плану діяльності.

Слово вчителя.

У сучасному світі є дуже багато джерел інформації. Найбільшу насолоду отримує людина, коли здобуває знання власними зусиллями. Отож, на цьому уроці саме шляхом пошуку ви знайдете відповіді на всі пункти нашого плану (Об’єднуємо учнів у групи ).

Робота в групах

І група – «Дослідники» (досліджує мовний матеріал ).

- Порівняйте прикметники. Чи є різниця між словами різних колонок?

З’ясуйте, чи всі прикметники відповідають на одне і те ж питання. Які особливості в загальних значеннях прикметників поданих груп? Які прикметники мають ознаку, що може бути в більшій чи меншій мірі?

Новий                        Залізний                       Батькове ( пальто )

твердий                     осінній                          тітчин ( будинок )

простий                     сільський                     Іванкова ( обіцянка )

- Які з прикметників є якісними, відносними, присвійними? Доведіть.

- Укажіть ознаки, за якими розрізняються подані групи прикметників за значенням.

ІІ група – «Теоретики» ( самостійно займаються теоретичним осмисленням нового матеріалу ).

Підготувати лінгвістичне повідомлення на тему «Групи прикметників за значенням», використовуючи підручник та опорні схеми.

ІІІ група – «Винахідники»

Скласти власну опорну схему до теми «Групи прикметників за значенням».

Презентація роботи груп

 (Під час виступу представників кожної групи учні з інших груп використовують сигнальні картки, які позначають, наскільки школярі

засвоїли почутий матеріал. Червоний колір – «усе зрозумів», жовтий колір – «зрозумів, але хочу поставити уточнювальні питання», синій колір – «не зрозумів, потребую допомоги вчителя» ).

 

Колективне складання алгоритму роботи з правилом

 

 

 

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Займи позицію»

Кожен учень витягає аркуш з написаним на ньому прикметником. На дошці – в різних місцях – аркуші з написами: «якісні», «відносні», «присвійні». Учень повинен підійти до відповідного аркуша, назвати свій прикметник і обґрунтувати свій вибір.

Давній, дощовий, риб’ячий, одноманітний, український, Улянин, багатий, європейський, розумний, залізний, неньчин, огидний, липовий, білий, осінній, єнотів, успішний.

Проблемне завдання

Учитель.

   Діти, допоможіть мені розібратися з плутаниною.

Прикметник золотий у словосполученні золотий перстень  належить до розряду відносних прикметників, оскільки виступає назвою ознаки за відношенням її до предмета, тобто перстень із золота.

    А чи можна сказати те саме стосовно прикметника золотий у словосполученні золоті руки? Аргументуйте свої думки.

 

Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу (перехід однієї групи прикметників в іншу).

 

Фізкультхвилинка 

Якщо прикметник якісний – підніміть руки вгору, відносний – розведіть у сторони, присвійний – присядьте.

Заяча душа, заяча нора, заяча шапка, ведмежий барліг, ведмежа послуга, ведмежа шкура, материнська турбота, батькова порада, пшеничне волосся.

 

Робота  в парах.  Поєднати слова так, щоб утворилися словосполучення, у яких прикметник перейшов з одного розряду в інший. Визначити розряди прикметників.

Металевий

характер

золоті

голос

куряча

серце

лисячий

руки

бараняча

впертість

крижане

настрій

мінорний

пам’ять

 

Хвилинка епітетів

Доберіть якомога більше епітетів до слів: музика, вітер, мама, весна, барвінок, місяць, народ. Визначте групи прикметників за значенням.

 

Вправа з ключем

Записати словосполучення у три колонки: 1 – з якісними прикметниками, 2 – з відносними, 3 – з присвійними.

Веселий сміх, золотий браслет, смачне яблуко, риб’ячий жир, лисяче манто, батьків кожух, темна ніч, мишачі нори.

Якщо правильно визначені розряди, то з останніх букв повинні скластися заключні слова великого просвітителя 18 ст. Монтеск’є, який сказав: «Треба багато вчитися, щоб знати…» ( хоч трохи ).

 

Гра «Павутинка»

Поєднати стрілками назву групи прикметників за значенням і те, що вони означають.

Якісні                             приналежність людині або тварині

Присвійні                       ознаку предмета відносно інших предметів

Відносні                         ознаку предмета, що може виражатися більшою

                                        чи меншою мірою

Домашнє завдання

І –ІІ рівні. Скласти три речення з самостійно дібраними якісними, відносними, присвійними прикметниками.

ІІІ – ІV рівні. Написати твір-мініатюру на одну з тем: «Золоті руки», «Зимове диво», «Срібний голос». Визначте групи прикметників, ужитих у творі.

 

V. Етап контрольно-оцінювальний.

 Рефлексія (прийом «Незакінчене речення» ).

- На уроці я дізнався …

  навчився ….

               повторив ….

- До цього не вмів, а тепер умію ….

- На наступному уроці я б хотів би ….

 

VI. Заключний етап.

1.Самооцінювання.

Закінчіть речення: «Найбільший мій успіх – це …» ( «Мікрофон» ).

 

2.Заключне слово вчителя.

  Сподіваюся, що сьогоднішній урок був для вас цікавим і корисним. Ми досягли поставленої мети, впоралися з завданнями.

  Безмежна сила і краса українського слова знову відкрилася перед вами. Ви впевнилися, що кожне слово неповторне. Хай воно  завжди буде вам вірним помічником і ніколи – ворогом!

 

 

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку