Урок на тему: "Протиставлення справжньої та штучної краси. Казка Г. К. Андерсена „Соловей""

Про матеріал
Розкриття ідейно-тематичної сутності казки, підведення до розуміння краси живої природи.
Перегляд файлу

Тема:  Протиставлення справжньої та штучної краси.

Казка Г. К. Андерсена „Соловей"

Мета: Розкрити ідейно-тематичну сутність казки, підвести до розуміння краси живої природи; висвітлити майстерність казкаря в зображенні справжнього, істинного; розвивати творчу уяву й фантазію, навички словесного малювання; формувати уявлення про справжню красу; виховувати любов до прекрасного, почуття добра та милосердя.

Обладнання: ілюстрації до казки, запис співу птахів (солов'я), музика „Голоси природи"; схеми, таблиці.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Епіграфи:

Життя коротке, мистецтво вічне.

О. Уальд.

Світ навколо нас сповнений краси. Розплющ очі й дивись.

Г.К.Андерсен.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Підготовка до сприйняття нового навчального матеріалу

  1.              Бесіда
  2.              Читання творчої роботи

 

 II. Повідомлення теми та завдань уроку

  1.              Читання казки в особах
  2.              Словникова робота
  3.              "Власні почуття"
  4.              Робота в групах зха інтересами

І  група „Красномовні"

  1. група „Співучі"

ІІІ група „Музичні обдарування"

ІУ група „Юні художники"

  1.              Робота з підручником
  2.              Ланцюжкове моделювання навчальної ситуації „Придворні розшукують солов'я"
  3.              Дослідницько-пошукова робота (Враження від пташиного співу)
  4.         Усне словесне малювання „Юні художники" („Церемонія прийому в імператорському палаці")
  5.              "Мікрофон"
  6.         Усне словесне змалювання „Поява штучного солов'я"

11 .    Складання таблиці (Робота в групах - порівняння та опис штучного і

справжнього солов'я)

 

IV.  Узагальнення і систематизація знань

У. Виставлення та мотивація оцінок

VI.  Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І.Підготовка до сприйняття нового навчального матеріалу

  1.              Бесіда

Ви, діти, як ніхто з дорослих, бачите цей різнобарвний гомінкий світ не лише очима, а й серцем. Ви здатні порівнювати істинну красу природи і штучну, хибну, оманливу.

(Фрагмент запису „Голоси природи")

  • Що ви собі уявляєте?

Адже так важливо помітити саме ту квітку, яка усміхається тільки тобі, почути спів пташки, яка посилає вітання саме тобі. Велике щастя, задоволення, коли вмієш відкрити „душу живу", з усім „живим" природним вступаєш у щирі стосунки і дружбу. Велике мистецтво, талант, коли можеш серцем відчути кожний листочок, квітку, пташиний щебет. Тож я запрошує вас у казкову подорож до зеленого густого лісу, посередині якого синьою глибочінню видніється озеро. Навкруги привітно кивають вам головками різнокольорові лісові квіти.

Відчуваєте, вони радісно збентежені, наче причаїлись в очікуванні чогось незвичайно-величного. Присядьте в соковиту запашну траву й почекайте. Чуєте?

(Лунає запис співу солое 'я)

Правда, чудово? Неповторно-прекрасний мелодійний спів. Це майстерний витвір маленької сірої, непримітної пташки - солов'я. Він літає гаями, лісами, ховається в запашному суцвітті калини, живе у вишневих садках. Безліч пісень, переказів присвятили українці улюбленій пташці. Розповім вам легенду, звідкіля взявся у неї чудесний голос.

  1.              (Читання власної творчої роботи)

Жила в однім селі дівчинка-сирітка. Мати її давно померла, батько оженився вдруге і взяв собі дружину, таку лиху та недобру, що страшно і сказати. Зненавиділа вона сирітку, всю роботу хатню на неї звалила, лає її, кричить цілий день. Поплаче бідна дівчинка, посумує, а як тільки хвилинку вільну знайде, біжить до гаю, що недалеко від батькової садиби, а там пташки такі дзвінкоголосі співають, душу звеселяють. Витре дівчинка сльози, усміхнеться й забуде про своє горе. П обачила це мачуха, узяли її заздрощі, й вирішила вона розігнати всіх птахів у гаю. Так і зробила. Прийшла дівчинка до гаю, а пташок немає, лише одна, сіренька, непоказна, сидить на гілочці. Сіла дівчинка під деревом і заплакала. А пташка та сіренька голосу не мала, але мала велике і добре серце. Та їй жаль стало бідної сирітки, підлетіла до неї, затріпотіла крильцями, ніби хотіла їй витерти сльози, і раптом заспівала так, що все навколо завмерло. Це був такий чудовий спів, таке неповторне соло! Відтоді назвали цю пташку соловейком.

Та, виявляється, не лише ми шануємо, цінимо пташку за незвичайний спів, який здатен пробудити глибокі почуття. Знають, люблять солов'я і в

східній далекій країні, у Китаї.

 

II. Повідомлення теми та завдань уроку

Казка Андерсена „Соловей" була написана за одну добу, присвячена цікавій і важливій темі - силі великого і справжнього мистецтва. Як і в казці „Снігова королева", письменник протиставляє живу красу штучній красивості.

Чарівні звуки солов'я не можна порявняти ні з чим, бо вони - наша незрівнянна природа-матінка.

Ось такий спів викликав зворушення і захоплення навіть у китайського імператора, відгородженого від простих людей, природної краси стінами палацу та придворними.

Тож послухаємо про це.

  1. (Читання  в особах казки)
  2. Словникова робота: тлумачення незнайомих слів імператор, камергер, магія, бонза, капельмейстер, арія.
  3. Власні почуття (враження від прочитаного, розвиток творчих здібностей учнів):

- чим вразила вас казка?

- як саме змінилися ваші почуття протягом її читання?

  1. Робота в групах за інтересами (випереджальне завдання)

Завдання: за допомогою різних видів мистецтва передати свої враження від казки.

І група „красномовних" - мистецтво слова (підбирають найвлучніші слова): весела мелодія, життєрадісна, гучний спів, переливання, щебетання; сміятися, плакати, радіти, страждати, любити.

ІІ група „Співучі" (самі придумують пісню):

Тьох-тьох, тьох.

Ах-ах-ах! А я-яя.

Охо-хо –

Так соловейко щебетав.

ІІІ група „музичні обдарування" - викласти враження слід почутою мовою музики. (Ознайомлення із музичною лексикою): мажорний тон (веселий); мінорний (сумний); форте (гучний звук); піаніно (тихий, спокійний. Підбирають мелодію сумну, тиху, веселу, радісну.

ІУ група „Юні художники" - за допомогою кольору передати свої почуття. (Створити кольорове панно своїх почуттів).

  1. Робота з підручником. (Відпрацювання навичок виразного читання) зачитують уривки, які найбільше сподобались.

А) Бесіда за змістом прочитаного:

- зверніть увагу на опис найрозкішнішого палацу імператора. Чи приваблює вас його краса, чи хотіли б ви жити у такій коштовній будівлі?

-  Найчудовіші квіти зі срібними дзвіночками в саду імператора. Чи не складається у вас враження штучної оманливої краси? Чи можуть такі квіти рости в лісі, на лузі?

-  Зверніть увагу на слова імператора:"Виявляється, у нас тут живе надзвичайна пташка, яка зветься соловей, - сказав імператор. - Кажуть, що вона - найкраща у моїй державі. Чому мені про неї ніколи не доповідали?

- Чому так сталося?

-  Як це характеризує імператора?

(Імператор та його придворні „замкнуті" у своєму замку, відмежувалися від природної, справжньої краси. Хоча мають змогу милуватися глибокими озерами, морем, густим лісом; ця краса поряд, неподалік. Та їх влаштовує штучна, придворна краса. Далі палацу вони не мандрують)

  • Як автор висміює людську обмеженість, тупість, необізнаність у найпростіших життєвих ситуаціях?
  1. Ланцюжкове моделювання навчальної ситуації:"Придворні розшукують солов'я"

(Зачитати цитати)

 „Коли вже пройшли півдороги, замукала корова.

- Ось він! Яка незвичайна сила в такій маленькій тварині! Потім заквакали жаби в болоті

- Чудово! Я вже чув його, він дзвенить, як маленькі церковні дзвоники"

 

Прокоментуйте слова - відповідь солов'я на запрошення заспівати для імператора в палаці:"Найкраще мене слухати в зеленому лісі!" (Істинне сприймається тільки в єднанні зі справжнім, природним)

  1. Дослідницько-пошукова робота Враження від пташиного співу
  2.  

(Розгляд таблиці № 1)

Бідний рибалка

О! Як гарно!

Ах! Як це гарно!

Захват, розуміння „Мистецтва душі"

Мандрівники з усього світу після побаченого у столиці імператора

Усе-таки це найкраще!

Найвище оцінювання справжнього мистецтва

Учені, які писали багато книжок про місто; пости, які створювали вірші

Та соловей - усе ж таки найкращий!

Розуміння сили мистецтва

Маленька кухарочка

О! Як він уміє співати! У мене виступають сльози на очах і стає так хороше ніби мене цілує мама

Найголовніше дитина „бачить" серцем

Висновки:

Невипадково автор на початку казки описує враження саме бідного простого люду (рибалки, маленької кухарочки), їх зачаровує спів сіренької

пташки; вони щиро, відверто оцінюють її спів. Природно, що розуміються на цінностях таланту солов'я, відчувають душею, сприймають серцем.

Робота за таблицею №2

Камергер

Дзвенять, як скляні дзвіночки. Подивіться на це маленьке горличко, як воно працює. Дивно, що ми раніше його не чули. Він матиме великий успіх при дворі.

Відчутна приземленість високих почуттів, „бачить" очима.

Імператор

На очах імператора виступили сльози і покапали по обличчю. Соловей заспівав ще чарівніше, аж серце стискалось від його пісні.

Справжня краса впливає на людину, вона здатна облагородити душу, зробити її прекрасною і людяною.

(Сльози в даному випадкові символізують радість, покаяння, що передує духовному відродженню. У казці Андерсена „Снігова королева" сльози Герди символізують непоправне горе, гіркоту, усвідомлення тяжкої втрати)

Придворні дати

Це наймиліше кокетство, яке я тільки знаю, і набрали води в рот, щоб у горлі переливалося, коли до них хто заговорить. Вони уявляли себе також солов'ями.

Дивно-кумедне сприйняття великого таланту співу.

Лакей і покоївки

Заявили, що вони дуже задоволені, а це ж багато значить. Відомо, що найважче догодити саме  їм

Обмеження, примітивне задоволення від співацького шедевру солов'я

Висновок:

Казкар дещо химерно-спотворено змальовує враження від співу солов'я людей багатих. Він висміює збіднілі, спустошені їхні душі. Навіть великий талант сприймається неприродно, штучно. І лише у душі імператора, здається, десь пробивається пагінчик доброти, уміння належно оцінити успіх солов'я.

 

 

 

„Юні художники"

  1. Усне словесне малювання:"Церемонія прийому в імператорському палаці"
  2. "Мікрофон"

-  Чому Соловей відмовляється від нагороди?

-  Як слід розуміти його слова:"Я бачив сльози в очах імператора, це мені найкращий скарб.   Я вже досить нагороджений!"? (Справжній митець, талант покликаний пробуджувати душі, а іноді допомагати „відродитись кращим людським цінностям, чеснотам).

 -  Як Соловей поставився до того, що його залишили при дворі? -Чи був він вільним у такому становищі? (Пташка у неволі)

  1. Усне словесне змалювання: „Поява штучного солов"я". Опишіть штучну пташку.
  • Чи можна його назвати витвором мистецтва?
  • Чи легко було створити таку пташку?

(Діти фантазують, відточують уяву, „оживлюють" штучного солов'я. Цей витвір - шедевр, вершина мистецтва, це поєднання розуму, мудрості, інтелекту, технічних знань, музичних обдарувань. Тобто людина, яка створювала таку пташку, - чудовий майстер своєї справи. „Вона мала такий же успіх, як і справжня")

  • Чи випадкове порівняння штучного солов'я саме із браслетами і брошками?

Складання таблиці (Робота в групах)

  1. Порівняння штучного і справжнього солов'я

 

      Природна краса       І гр.

 

          Штучна краса            II гр.

      Опис                       ІІІ гр.

 

         Опис                          IV гр.

Маленький

Сіренький соловей

 

Блискучий, обсипаний діамантами художній виріб

Його спів тривожить душу,

„бере за серце",

викликає певні почуття

Співає одну й ту саму мелодію, можна отримати насолоду від прослуханої

 

IV.  Узагальнення і систематизація знань

Отже, автор у казці протиставляє справжню, природну красу та штучну. Людський розум неперевершений, руки людини здатні створити

найчудовіший витвір, та скільки жителі планети не намагалися втрачатися в незбагненні таємниці природи, вона безліч разів доводить свою неперевершеність, усемогутність, усесильність. Лише краса природи спрямовує людей на шлях істини.

Досконалість, краса штічної водойми, яку „відточували" людські руки, явно програють справжньому невеличкому озерцю, захованому у кущавині лісу.

Прекрасні сорти троянд, штучно виведені, тьмяніють перед п'янкою красою запашних лугових ромашок, сокирок, васильків. Це справжнє, природне. Велике мистецтво - вміти розуміти, шанувати і любити красу живої природи.

Навчіться належно оцінювати нелегку працю людських рік та інтелекту. Хай краса стане основою вашого життя.

Виставлення та мотивація оцінок

Завдання додому

1 .Скласти план казки

2.Підготувати кілька можливих рекламних проектів за казкою „Соловей" (розділитися на мікрогрупи).

Окрема група „Поведінка справжнього та штучного солов'їв у скрутному становищі".

Для допитливих - головоломка.

 

docx
Додано
12 березня 2019
Переглядів
1202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку