Розвиток зв’язного мовлення. Світ дитинства. Порівняльна характеристика Тома Сойєра та Полліанни
Обирай друга не поспішаючи,
ще менше квапся проміняти його
Б. Франклін
Мета: навчальна: допомогти учням глибше зрозуміти зображений у творах зарубіжної літератури світ дитинства, зрозуміти себе, свої почуття, тривоги та мрії; розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, уміння порівнювати героїв, знаходити спільне та відмінне, робити узагальнення та висновки; виховна: виховувати кращі моральні якості, життєвий оптимізм.
Теорія літератури: порівняльна характеристика героїв, художні образи, художні засоби.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми й мети уроку
На попередніх уроках ми познайомилися з Томом Сойєром і його друзями, з Полліанною. Здається, вони зовсім різні, де в чому навіть протилежні за характерами. І все ж більше у них — спільного. Це — діти. Вони живуть своїм особливим життям, радіють йому, активно пізнають світ, стикаються із цілком серйозними проблемами й намагаються їх розв’язати. І часто дають уроки доброти, моральності, сміливості, мужності навіть деяким дорослим.
Характеристика, порівняння героїв прочитаних творів є предметом нашого обговорення сьогодні на уроці.
ІІ . Розвиток зв’язного мовлення
1. Складання анкет-характеристик головних героїв творів
Анкета-характеристика Тома Сойєра
Ім’я, прізвище |
Том Сойєр |
Місце проживання |
м. Сент-Пітерсберґ |
Батьки, опікуни, родина |
Батьків немає, виховувала тітка Поллі, сестра матері |
Вік |
10–12 років |
Освіта |
Навчається у школі, відвідує недільну школу при церкві |
Пригоди |
Відвідування вночі цвинтаря, став свідком страшного злочину; утік на безлюдний острів; шукав скарбів; загубився в печері; знайшов скарб |
Вчинки |
Сміливо свідчив у суді, порушивши клятву другові заради справедливості й милосердя; підтримував Беккі, коли загубилися в печері, зрештою знайшов вихід, урятував себе і її |
Риси характеру |
Трохи бешкетливий, нерозважливий, справедливий, чесний, фантазер, благородний, людяний, кмітливий, веселий, розумний, вірний у дружбі, витривалий, романтичний шукач пригод |
Ставлення до друзів |
Може пожартувати над друзями; відданий друзям, але в серйозних випадках діє справедливо, благородно, відповідно до совісті й здорового глузду; чутливий; подбав про те, щоб хтось порадів поверненню не лише його, а й бездомного друга Гека |
Ставлення інших героїв до нього |
Тома люблять усі, навіть ті, кому він інколи завдає неприємностей, клопоту (як тітка Поллі); довіряють, покладаються на нього (як Беккі й інші) |
Анкета-характеристика Полліанни
Ім’я |
Полліанна. Мама назвала її на честь сестер: Поллі + Анна |
Місце проживання |
Захід США, містечко Белдінґсвіль на сході США |
Батьки, опікуни |
Батько — священик-місіонер. Їх разом із матір’ю рано не стало. Виховувала спочатку Жіноча допомога, потім узяла на виховання сестра матері тітка Поллі Гаррінґтон |
Вік |
11 років |
Освіта |
Навчалася в школі |
Риси характеру |
Добра, співчутлива, милосердна, весела, діяльна, балакуча, кмітлива, спритна, любить природу, все красиве, товариська, спостережлива, чутлива, життєрадісна, мужня |
Вплив на життя й долі людей |
Ненсі завдяки їй полюбила своє ім’я; тітка Поллі стала не такою суворою, знайшла своє щастя, як і лікар Чилтон, Джон Пендлтон, Джиммі, місіс Сноу та багато інших |
Мрії Полліанни |
Щоб усі люди були щасливими, раділи з того, що є, боролися за своє щастя й були більш уважними одне до одного |
Сенс гри в радість Полліанни |
Бачить в усьому радість, намагається навіть у скрутній, тяжкій ситуації знайти, з чого порадіти. Коли їй у подарунок прислали замість ляльки милиці, батько допоміг зрозуміти, чому можна порадіти: тому, що їй це не потрібне |
Чому навчила дорослих і дітей |
Дорослих і дітей навчила радіти життю, допомагати одне одному, бути відкритішими, чутливішими до чужого горя й чужих проблем |
2. Порівняльна робота
Порівняльна характеристика Тома Сойєра та Полліанни
Том Сойєр |
Полліанна |
Спільне |
|
Приблизно одного віку, сироти, виховуються в родичів; навчаються в школі; розумні, веселі, дружелюбні, сміливі; активно впливають на оточуючих |
|
Відмінне |
|
Бешкетливий, вигадник; живе, оточений любов’ю рідних; прагне різних пригод, потрапляє в небезпечні ситуації, здатен на нерозсудливі вчинки, що приносять великі переживання для близьких людей; легко закохується, заради цього може йти на всілякі жертви |
Спокійна, вдумлива, спостережлива; дбає про людей, домагається їх прихильності своєю любов’ю, відданістю, життєрадісністю, прагненням усім допомогти, всіх зробити щасливими; її гра в радість підтримує багатьох жителів міста, змінює їх життя на краще; потім, коли з Полліанною трапляється нещастя, вони її підтримують, допомагають здолати відчай і перемогти
|
3. Творча робота
1) Складання усного твору «Том Сойєр і Полліанна — звичайні незвичайні діти»
2) Заслуховування творів 2–3 учнів, коментарі вчителя до їх робіт
3) Удосконалення текстів, перевірка, оформлення в чистовому варіанті
ІІ . Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.
ІV. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення: У процесі роботи над твором я зрозумів (-ла), усвідомив (-ла)