Урок української літератури у 6 класі
Тема уроку: Провідні мотиви поезії Тараса Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»)
Мета :
Формувати ключові компетентності
спілкування державною мовою: здійснювати комунікацію в усній та писемній формі на основі знання мови;
інформаційно-комунікаційна компетентність: застосовувати інформаційно – комунікаційні засоби навчання ті інших життєвих ситуаціях, дотримуючись принципів академічної доброчесності;
інноваційна компетентність: ставити перед собою цілі, щоб навчатися і досягати успіхів;
навчання впродовж життя: знаходити можливість для навчання і саморозвитку; навчатися і працювати в колективі й самостійно;
культурна компетентність: шанобливе ставлення до культурних надбань українців та інших народів.
Формувати предметні компетентності: сприяти поглибленню знань шестикласників про життя Т.Г.Шевченка та його творчість петербурзького періоду, допомогти робити ідейно-художній аналіз поезії «Думка» («Тече вода в синє море…»); спонукати розвивати навички виразного читання, пам’ять, логічне мислення та мовлення учнів; сприяти становленню поваги до творчості Кобзаря, історичного минулого нашого народу, формуванню почуття патріотизму.
Цілі уроку:
Учень(учениця) читає поетичні твори відповідно до мети читання та інтонаційних особливостей; визначає основні мотиви поезій; характеризує вплив інтонації на зміст; ефективно використовує інформаційні ресурси для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; пояснює вплив поезії на формування власного естетичного смаку, творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Етап організації, мотивації діяльності.
1.Користуючись онлайн- дошкою Flinga продемонструйте смайликами свій настрій.
2.Пригадайте, що ви знаєте про Т.Шевченка.
https://wordwall.net/uk/resource/70865728/%D0%B2%D1%96%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-
ІІ. Етап цілевизначення і планування.
Слово вчителя: Напишіть на аркушах свої сподівання від уроку.
Сьогодні на уроці ми проаналізуємо етап життя Т. Шевченка, який став вирішальним, ознайомимося з відомими постатями, які змінили життя Тараса.
ІІІ. Етап реалізації цілей.
https://wordwall.net/uk/resource/38676877/%D1%86%D1%96%D0%BA%D0%B0%D0%B2%D1%96
4.Вправа «Оживи світлину».
https://www.myheritage.com.ua/deep-nostalgia/result/1673145116-500002
IV. Робота з теорії літератури.
Пояснення літературних термінів : лірика, ліричний герой.
Робота із словником літературознавчих термінів.
https://onlyart.org.ua/dictionary-literary-terms/povist/
. V.Опрацювання твору Т. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»)
1.Прослуховування поезії.
https://www.youtube.com/watch?v=E8i5NraL6cM&t=4s
2.Виразне читання поезії учнями.
3. Робота з тлумачним словником.
https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%81%D0%BA%D0%BD%D0%B0%D1
ДУ́МКА, и, жін.
1. Те, що з'явилося в результаті міркування, продукт мислення.
2. Припущення, передбачення.
3. Намір, замисел, задум.
В літературі думка (дума) – жанр(вид) невеликої медитативно елегійної(журливої поезії), іноді баладного змісту, який був поширений утворчості українських письменників – романтиків першої половини XIX століття та використовувався ними на означення народних пісень такого ж змісту у тогочасних фольклорних збірниках, наприклад, розділ i у «Русалці Дністровій» - «Думи і думки», у Тараса Шевченка – «Тече вода в синє море…»
4.Робота в групах. Заповніть таблицю «Паспорт твору».
Літературний рід |
|
Вид лірики |
|
Жанр |
|
Мотив |
|
Ідея |
|
Художні засоби
|
|
|
|
5.Бесіда за твором.
А що означає «шукати долю»?
Яке життя пророкує думка козакові на чужині?
Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? Через що? (Цитують)
Як ви розумієте вислів із поезії: «Пішов козак світ за очі»?
Як зрозуміти останні рядки твору?
Чому для нас рідний край – наймиліший?
За яких обставин людина покидає рідний край?
Від чого залежить те, про що думає людина?
6.Знайди закінчення прислів’я.
Тарасові думки А народу великий дар.
Хто Шевченка прочитав, Б а словом мудрим.
Шевченко дужий був не силою, В будуть жити віки.
Тарасів «Кобзар» - Г облетів увесь світ.
Шевченків «Заповіт» Д той багатший серцем став
7. Скласти сенкан до слова козак.
1.Козак
2.Одинокий,зажурений
3.Хвилюється,плаче,шукає
4. «Думав,доля зустрінеться–спіткалося горе»
5.Журба
VI. Етап рефлексивно-оцінювальний.
https://padlet.com/oksanakhudolii76/3-2-1-ora76qt6h5c8e9cn
VII. Етап повідомлення д/з.
С. 43-45 читати.
Поезію «Думка» Т. Г. Шевченка вивчити напам’ять.
Скласти сенкан про Т. Шевченка або написати твір-роздум «Чому пам'ять про Т.Шевченка живе у віках?»
Випереджальне завдання – підготувати інформацію про Івана Підкову.
Ілюстрації до творів Т. Шевченка «Думка», «Іван Підкова»
Використана література:
1.https://wordwall.net/uk/resource/70865728/%D0%B2%D1%96%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-
2.https://www.myheritage.com.ua/deep-nostalgia/result/1673145116-500002
3.https://www.myheritage.com.ua/deep-nostalgia/result/1673145116-500002