Даний матеріал розрахований на розширення і закріплення знань учнів про птахів, їхню поведінку і спосіб життя, про роль і місце у природі, про значення у житті людини; розвивати інтерес, спостережливість; навчити правил поведінки в природі, учити замислюватися над наслідками своїх дій; виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, любов і милосердя до всього живого на землі.
Тема: Птахи
Мета: Розширити і закріпити знання учнів про птахів, їхню поведінку і спосіб життя, про роль і місце у природі, про значення у житті людини; розвивати інтерес, спостережливість; навчити правил поведінки в природі, учити замислюватися над наслідками своїх дій; виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, любов і милосердя до всього живого на землі.
Обладнання: ілюстрації, малюнки, картки для роботи в парах.
Тип уроку: Комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Діти, а назвіть птахів , яких ви знаєте?
Сьогодні ми навчимось розпізнавати їх за істотною ознакою, познайомимось з їх будовою і поговоримо про те, яке значення вони мають для людей.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Діти , назвіть тварин , яких ви бачите на екрані?
(Риба, ластівка, метелик, сонечко, дятел, кіт)
Назвіть мені птахів. (ластівка, дятел)
Чим вони відрізняються від інших тварин? (тіло вкрите пір’ям).
Птахи- це група тварин, які добре пристосувались до польоту. Тіло птаха вкрите пір’ям. Пір’я, що вкриває все тіло птаха називають покривним, воно полегшує політ птаха. Під покривним пір’ям розташовується м’яке, пухове пір’я. Воно захищає птаха від охолодження і перегрівання.
Давайте розглянемо будову птаха. ( слайд).
-Голова, шия , тулуб , крила, ноги, хвіст , дзьоб.
- Як ви думаєте, для чого потрібний птахам дзьоб? (Захоплювати і подрібнювати їжу, чистити пір’я, будувати гнізда, годувати пташенят, подавати сигнали.)
Де живуть птахи? А вони мешкають всюди: у лісах, на луках, на водоймах.
Чиж же живляться птахи? ( птахи знищуть велику кількість шкідливих комах в садах , лісах. І цим приносять користь природі. )
Птахи поділяються на свійських і диких. Назвіть мені свійських птахів?
А чи вміють птахи плавати?
На водоймах можна побачити диких гусей, качок, лебедів, чайок. Цікавим є те, що у цих птахів пальці ніг з’єднані широкими плавальними перетинками. Це допомагає їм добре плавати і триматися на воді. Живляться ці птахи водяними рослинами та комахами, дрібною рибою та жабами.
«Ми –дослідники». Проведення досліду.
- Чи спостерігали ви, як лебеді, гуси і качки, виходячи з водойми, тріпочуть крильми. З них спадають краплини води. І птахи потім залишаються сухими. Хіба їх пір’я не намокає у воді? Давайте переконаємося у цьому, проведемо дослід. Пограємось у юних дослідників.
- Опустіть гусячу пір’їну у склянку з водою. Торкніться пера. Чи стало перо мокрим? (Ні.) - А тепер опустіть у воду курячу пір’їну. Що ви помітили? (Куряча пір’їна стала мокрою.) ВИСНОВОК: Лебеді, гуси, качки, коли чистять дзьобом своє пір’я, то одночасно змащують його жиром. Тому пір’я цих птахів не намокає під час плавання. У курки такого жиру немає, тому її пір’я у воді намокає.
Чи спостерігали ви коли – небудь за життям птахів?
Пригадайте, яке пожвавлення було влітку серед птахів у лісі, садах, луках. Вони будували гнізда , виводили пташенят, вигодовували їх.
Чи помітили ви, як з наближенням осені змінилась поведінка птахів?
Куди ж птахи відлітають восени? ( на південь)
Чому? (їм не знайти комах, насіння , водойми замерзають).
Птахів, які восени відлітають, а весною знову повертаються у свій рідний край називають – перелітними. ( показую малюнки)
А птахів , які на зиму не відлітають, живуть у нас цілий рік – називають осілими. ( показую малюнки)
Коли настають холоди , осілі птахи наближаються до житла людей, тваринницьких ферм, де можна знайти корм.(сороки, ворони, галки, синиці).
А як ви допомагаєте птахам перезимувати?
Фізкультхвилинка
ІV. Осмислення учнями знань
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Гра « Впізнай пташку»
Загадки
По дворах стрибає, крихти збирає. (горобець)
Шкідників ним добуває. ( Дятел)
4 . Пташка чорненька в білій сорочці, ліпить на будівлях свої гнізда, схожі на кошички. (ластівка)
2 Цікаво знати «Бесіда про страуса і пінгвіна»
Довгошиїй, довгоногий,
Мчить, як вітер, край дороги,
Тільки куряви здіймає.
Птах, однак цей не літає.
Має голову маленьку
Вкриту пухом, всю чорненьку. Страус
Страус має довгі ноги, довгу шию і не літає, проте – дуже швидко бігає. На нашій планеті існує два види страусів – це Ему і Нанду. Подивіться яке пір’я у страуса, і які він несе яйця.
Я живу у Антарктиді.
На цім зимовім материці.
І такий чудовий звиду
В чорно-білім сюртуці.
(Пінгвін)
- Що ви можете сказати про пінгвіна?
- Пінгвіни – це птахи, у яких дуже маленьке чорне пір’я, вони не літають, дуже повільно рухаються, але надзвичайно плавають бо їдять – рибу.
Підсумок.
- Cтраус і пінгвін – не літають. Чому ж ми відносимо їх до групи «Птахи»?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Прочитати статтю підручника.
Дослідити , які птахи живуть поруч із житлом.
1