Урок на тему "Радыоактивність. Радіоактивне випромінювання"

Про матеріал
Інтегрований урок фізики, хімії, основ здоров'я, екології для учнів 9 класів, протягом якого учні проводять невеличкі дослідження з елементами квест-гри, метою якої є розуміння випромінювання та радіоактивності.
Перегляд файлу

Управління освіти і науки виконкому міськради

Відділ освіти виконкому Дзержинської райради

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №69

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

з комп‘ютерною підтримкою

з теми:

РАДІОАКТИВНІСТЬ.

РАДІОАКТИВНІ ВИПРОМІНЮВАННЯ.

 

 

 

 

 

Підготувала

Вчитель фізики

КЗШ І-ІІІ ст. № 69

Дубровська О.Б.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Радіоактивність

Мета: сформувати уявлення про радіоактивність, фізичну  природу α-, β-, γ-випромінювань, історію відкриття, правило зміщення; навчити кожного учня на рівні сприйняття, осмислення і первинного засвоєння розуміти вплив радіаційного забруднення на організм людини та способи захисту. Розвивати вміння робити висновки. Сприяти  формуванню вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати факти.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення:  квест - гра з елементами бесіди.

http://im2-tub.yandex.net/i?id=159841001-15-24&n=2Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником; б) наочний: ілюстрація, демонстрація, Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, використання мобільних груп, дослідження.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка та розв`язання проблемного питання: що означає знак на екрані?
 

 

4.Візуальний: складання карток - характеристик, ядерних реакцій.
5.Сугестивний: застосування видів мистецтва.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв’язки: фізика, основи здоров`я, хімія, екологія.

Обладнання: листки «картки контролю», комп‘ютерна презентація, таблиця Менделєєва, відеоматеріал Чорнобильської трагедії.

Підготовчий етап:  діти були об‘єднані в три групи: група істориків, група експертів, група медиків. Кожна група мала своє випереджальне завдання:  проводила своє дослідження

 

 

«Нічого не треба боятися – треба лише зрозуміти невідоме»

 Марія Склодовська-Кюрі

 

Мотивація учнів. Сконцентрувати увагу учнів на матеріалі, що вивчаємо, зацікавити їх, показати необхідність й користь даного матеріалу. Радіація – це незвичайні промені, які оком не видимі, ніяк не відчутні, але які можуть проникати навіть крізь стіни й пронизувати людину…

Для створення проблемної ситуації показую знак радіоактивної небезпеки. Із запитанням «Що це за знак? Що він означає?» ( знак радіоактивної небезпеки ). В чому є ця небезпека? Що таке радіація? Радіація: друг чи ворог? Радіація та організм: «за» чи «проти»? – Відповіді на ці запитання є завданням нашого уроку.

Повідомлення теми й мети уроку.

Спочатку давайте трохи зазирнемо  в історію. В 1896 році відомий вчений Анрі Беккерель за допомогою фотопластинки винайшов радіоактивне випромінювання солей урану. (виступ групи істориків)

Актуалізація знань

Історичний блок Доповнення вчителя

До слайду 4 .Беккерель Антуан Анрі французький фізик. Закінчив політехнічну школу в Парижі. Основні праці присвячені радіоактивності і оптиці. У 1896р відкрив явище радіоактивності. У 1901р виявив фізіологічну дію радіоактивного випромінювання. У

До слайду 5

6-7-1(Недарма Маяковський порівнював поезію з видобутком радію: ««Поэзия – та же добыча радия. В грамм добыча, в год труды. Изводишь единого слова ради тысячи тонн словесной руды.»У 1903 році за відкриття в області радіоактивності подружжю Кюрі і А.Беккерель була присуджена Нобелівська премія з фізики, а в 1911 р. Марія Кюрі за отримання радію в металевому стані - Нобелівську премію з хімії)

Виконання завдання на картках. (отримання ключа для наступної роботи)

Робота з підручником. Пояснення малюнку.

До слайду 7

 У 1899 році під керівництвом англійського вченого Е. Резерфорда, був проведений досвід, що дозволив виявити складний склад радіоактивного випромінювання.
В результаті досвіду, проведеного під керівництвом англійського фізика, було виявлено, що радіоактивне випромінювання радію неоднорідне, тобто воно має складний вміст.

Запитання: яке фізичне явище дозволяє розділити ядра на частинки? Магнітне поле

Радіоактивні ядра можуть випромінювати частинки трьох видів: альфа, бета, гама.

Зараз я вас прошу згадати хімію і виконати по групах в які ви об‘єдналися за родом своїх досліджень таку інтерактивну вправу. Будь ласка знайдіть правильні характеристики щодо певних променів.

Це потік електронів

Це потік частинок, що вміщують в себе ядра гелію

Швидкість близько 107 м/с

Заряд  = + 2е

Швидкість близько швидкості світла

Швидкість = 3*108 м/с

Найменша проникна здатність

Це електромагнітні промені

Мають середню проникність,

Найбільша проникна здатність, проходять, навіть, крізь бетонні стіни.

Від них дуже важко захищатися.

Захиститися можна аркушем паперу

Затримуються листом алюмінію від 1 мм

Не заряджені

Заряд = -е

 

Давайте перевіримо створену  таблицю

 

Характеристики випромінювнь

α-частинки

β-частинки

γ-промені

Природа промення

Потік ядер гелію 4Не2

 потік електронів     

Електромагнітні хвилі

Знак та величина заряду частинки

 +2е = 2*1,6 *10-19 Кл =

        = 3,2*10-19 Кл

 -е= -1,6 *10-19 Кл

не заряджені

Швидкість частинок

 близько   107 м/с

 близько до

  швидкості світла

3*108 м/с

Проникна здатність випромінювання

Найменша проникна здатність

 Мають середню проникність,

 Найбільша проникна здатність, проходять, навіть, крізь бетонні стіни.

Речовина, що затримує проміння

Захиститися можна аркушем паперу

Затримуються листом алюмінію від 1 мм 

 Від них дуже важко захищатися.

Перетворення ядер

 

 

 ядро не змінюється

 

Так. Альфа – частинки –найбільші.

Бета – частинки дрібніші й рухаються швидше. Більшість з них проходить через скло й навіть бетон.

Третій вид частинок – гамма – частинки є, власне, більше хвилями, ніж частинками. Ось такі вони три обличчя радіації немов три голови дракона.

α-промені – це потік α-частинок, що є відносно важкими, вміщують в собі ядра гелію, вони є найважчими, а тому найнебезпечніші. Але вони не можуть проникати глибоко і впливають, в основному, на шкіру.треба дуже ретельно слідкувати, щоб вони не потрапили в всередину організму з їжею та водою.

β-промені – це потік електронів. Ці частинки легше, але проникають глибше.

γ-випромінювання – це електромагнітне випромінювання, Дані частинки зовсім легенькі, однак від них захищатися найважче. Деякі з них  проходять навіть через бетонні стіни 

Виконайте в своїх зошитах письмове завдання 

група 1.

1. Написать реакцию α-распада магния 22 12Mg  .

2. Написать реакцию β-распада натрия 22 11Na .

-----------------------------------

Група 2.

1. Написать реакцию α-распада урана  235 92U.

2. Написать реакцию β-распада плутония  239 94Pu .

-----------------------------------

Група 3.

1. Написать реакцию α-распада радия  226 88Ra.

2. Написать реакцию β-распада свинца  209 82Pb.

 

Вчитель: Колись Ейнштейна спитали, чи небезпечна ядерна енергія для людства. Він відповів: «Не більше ніж коробка сірників, річ лише в тому, до чиїх рук вона потрапить»

Поясніть мені будь ласка, що він хотів цим сказати?

Відповіді учнів.

В нас є експерти, які майже все знають про використання радіоактивних речовин

 

(Блок групи експертів. Які говорять про вплив радіоактивних речовин).

 

Вчитель: Все це так. Але ж атом може задати і великих прикрощів. Про що зараз йде мова. Так про Чорнобиль. Три голови одного дракона альфа, бета та гамма промені вирвалися на волю і відбулося лихо. 26 квітня 1986 року відбувся викид радіоактивних речовин із забрудненого реактора та поширився по території Польщі, Білорусії, України. Найпотужніший викид спостерігався в перші 2-3 доби після аварії. Легенький вітерець засівав землю України смертоносною радіацією Йод -131, Цезій – 134, Цезій – 137, Стронцій – 90, Плутоній – 239, Плутоній – 240… Увага на екран.

 (Відеоматеріал з Чорнобиля)

 

Чорнобильська зірка (Сорочинська Е.О.)

Впала з неба додолу потривожена ангелом зірка.

Покотилась по обрію, збурила зоряну синь,

На душі стало сумно, на устах стало солоно-гірко,

Бо Чорнобиль-трава – то полин.

Чом же ти, Україно, материнська вербова колиско,

Знов така мовчазна, мов обпалена груша стоїш?

І течуть твої сльози, і болять твої рани так близько.

Чом не просиш у Бога ти здоров‘я для діток своїх?

Сіра осінь прийде, готуватись до вічності треба.

І петля радіації стягує шию твою.

Встань, моя Україно, протягни свої руки до неба!

Знай: Ісус ще чекає молитву твою.

Давайте вшануємо світлу пам‘ять загиблих ліквідаторів і невинно убієнних радіацією хвилиною мовчання.  (звук хвилинних ударів годинника)

 

Будь ласка хто ще може доповнити?

(Виступ експерта)

 

Вчитель: А  зараз давайте звернемося до наших шановних медичних працівників, які допоможуть нам розібратися в запитанні як же  діє радіаційне забруднення на організм людини?

(Виступи групи медиків)

Вчитель: Закріпити певні отримані сьогодні знання я вам пропоную на ваших аркушах. Виконуючи завдання, що на екрані. Якщо завдання виконані правильно, то ви отримаєте слово, що характеризує найвищу нашу цінність. (Життя)

Вчитель:  Для підведення підсумків уроку я хочу сказати, що вплив радіаційного забруднення є вкрай небезпечним для здоров‘я. На жаль, широкій масі людей мало що відомо про шкідливість фізичних явищ та хімічних речовин.  Трагедії Чорнобиля, Херосіми та Нагасакі є повчальними. Кожен із нас повинен знати, що це таке, як вберегтися від цього лиха. Саме для цього кожний рік в кожній школі і в інших організаціях та установах проводять день цивільної оборони, де вся громадськість інформується про небезпеку радіаційних викидів та засоби захисту населення.

Так склалося наукою, що мирний атом який мав би давати нам електрику й тепло виявився досить небезпечним. А як відомо супротивник небезпечніший, коли його не знаєш в обличчя. Недарма Марія Склодовська – Кюрі сказала «Нічого не треба боятися – треба лише зрозуміти невідоме»

Будьте здорові!

Домашнє завдання: парагаф 23 впр. 23 (2,3)

                                     напишіть нарис щодо впливу радіації на довкілля.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Shaga Tanya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 32. Радіоактивне випромінювання
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
1351
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку