Урок "Проблема рабства в романі Ж.Верна "П'ятнадцятирічний капітан"

Про матеріал

Тема уроку визначається за допомогою перших літер слів-відгадок на завдання вчителя. Урок розширює кругозів учнів, навчає дітей уважно читати, висловлювати власні думки та їх аргументувати, побудований на основі полілогу, висловлювань з проблеми рабства у романі Ж.Верна, вчитель висловлює особисту думку по проблемі. Використовуюється схема відношення героїв та автора твору до проблеми рабства.

Перегляд файлу

6 клас

 

Тема: Проблема  рабства в романі Ж.Верна « Пятнадцятирічний капітан»

 

Мета:  розкрити проблему рабства в романі  Ж. Верна  «П’ятнадцятирічний капітан», зясувати ставлення автора до проблеми рабства, вчитися висловлювати  власне ставлення до проблем твору, належно аргументувати свої думки,  удосконалювати навички стислого переказу основних подій твору, характеристики персонажів, виховувати  загальнолюдські моральні цінності, повагу до людей. 

 

Актуалізація знань та оголошення теми уроку

 

Про що  будемо вести полілог сьогодні, визначимо за допомогою запитань. Наша тема визначається коротко одним словом, яке розгадаємо за першими літерами слів-відгадок:

 

 

Літературний жанр, який характеризується великим обсягом, переважно прозовою формою, великою кількістю дійових осіб та великим проміжком  описаних у творі подій.

 

Материк, на якому  за підступом Негоро опинилися пасажири «Пілігрима»

 

Імя героя-науковця, який  «відкрив  в Південній Америці муху-цеце»

 

Одна із загадкових  літер, яка була вигравійована на нашийнику Дінго

 

Імя найстарішого із  порятованих негрів

 

Назва п'ятсоттонного брига, якого знайшла команда  «Пілігрима» напівзатопленим

 

Місто в Австралії, в якому на борт «Пілігрима»  капітан Халл мусив взяти пасажирів

 

Роман

Літературний жанр, який характеризується великим обсягом, переважно прозовою формою, великою кількістю дійових осіб та великим проміжком  описаних у творі подій.

Африка

Материк, на якому  за підступом Негоро опинилися пасажири «Пілігрима»

Бенедікт

Імя героя-науковця, який  «відкрив  в Південній Америці муху-цеце»

С (СВ)

Одна із загадкових  літер, яка була вигравійована на нашийнику Дінго

Том

Імя найстарішого із  порятованих негрів

Вальдек

Назва п'ятсоттонного брига, якого знайшла команда  «Пілігрима» напівзатопленим

Окленд

Місто в Австралії, в якому на борт «Пілігрима»  капітан Халл мусив взяти пасажирів

Отже, ми  сьогодні говоритимемо про рабство.

Які емоції та почуття у вас виникають при звучанні цього слова?

 

 

Що ви знаєте про рабство?

На яких шкільних уроках, можливо памятаєте,  говорили про рабство?

 

Робота над темою уроку.

Що надає роману реалістичності?

Чи віримо, що такі  події могли відбуватися в ХУІІ столітті? 

Що на початку твору довідалися? Чи були порятовані з Вальдека рабами?

Чому саме негри часто  були рабами?

Комп’ютерна презентація «Рабство».

Чи легко читати роман? Чому? (терміни).

 

Історична довідка: «Рабство».

Ра́бство — насильницьке підпорядкування однієї людини іншою або однієї групи людей іншою групою людей. Упродовж історії рабство було часто легалізованим, тобто людина була рабом  і розглядалася рухомим майном. Рабство виникло на межі  ІV - ІІІ тисячоліть до н.е. у найбільш розвинутих тоді країнах Азії та Африки, найвищого свого розвитку досягло у Стародавній Греції і Стародавньому Римі. Рабство — найжорстокіша форма експлуатації людини людиною. Примус раба до праці здійснювався під страхом смерті. Через надмірно інтенсивну працю, постійне напівголодне й голодне існування сотні й тисячі рабів передчасно вмирали. Це, а також прагнення рабовласників розширити своє господарство, вимагало постійного й масового оновлення армії рабів. Для рабовласницького суспільства характерною була непримиренна боротьба між рабами і рабовласниками, яка часто переростала у повстання рабів. Незважаючи нате, що рабовласницький лад давно зійшов з історичної арени, його пережитки ще довго існували в економіці багатьох країн у вигляді плантаційного рабства (США, Латинська Америка), патріархально-рабовласницьких відносин в окремих районах Азії, Африки, Океанії. Тривалий час існувала й работоргівля.

Чи існує поняття рабство у сучасному світі? (Так)

У сучасному розумінні термін «рабство» інколи використовується для позначення суміжних категорій насильницького або ненасильницького примушування людей для виконання певної роботи (примусова праця).

 

З’ясування розуміння учнями поняття: кого називали рабами? (відповіді учнів)

Раб – це ( у рабовласницькому суспільстві) людина, яка позбавлена будь-яких прав і засобів виробництва, перебуває у повній залежності і власності рабовласника.

Раб – людина, яка потрапила в економічну, політичну залежність від когось, втратила свої права, свободу.

Раб – людина, яка сліпо виконує  волю особи, що стоїть вище за соціальним становищем, посадою.

Поясніть вислів «Звільнення від рабства є право народів».

 

«Ніхто не повинен знаходитися в рабстві або в підневільному стані,  рабство і работоргівля забороняються  в усіх його випадках» (Загальна Декларація прав ООН. Стаття 4)

2 грудня  відзначається Міжнародний день боротьби за скасування рабства. Дата обрана не випадково, адже 2.12.1949 року Генеральна Асамблея ООН прийняла конвенцію про боротьбу з торгівлею людьми

 

 

 

Як називали рабів? (за текстом)

У різних народів є приказки та присляв’я про рабство:

 Наприклад, англійське, «Краще худа свобода, ніж сите рабство».

Давньоримський філософ, поет державний діяч Сенека говорив: «Немає рабства ганебнішого, ніж рабство добровільне».
В Україні говорять «Рабів до раю не пускають». А яке ж ставлення Ж.Верна до рабства?


 Уривок із тексту:

Торгівля рабами все ще провадиться у великому масштабі по всій Екваторіальній Африці. Незважаючи на англійські й французькі військові кораблі, що крейсують у прибережних водах, судна з чорним товаром рік у рік відпливають од берегів Англії й Мозамбіку, беручи курс у різні кінці світу і, слід додати, світу цивілізованого.

Чи можна назвати такий світ, у якому є повністю залежні  люди, цивілізованим?

 

Уривок із тексту:

          То ви не раби?

— Ні! — відповів старий негр, випростуючись на весь зріст.— Ми зі штату Пенсільванія, громадяни вільної Америки.

— Друзі мої,— мовив капітан Халл,— знайте: на борту американського брига "Пілігрим" вашій свободі ніщо не загрожує.

І справді — ці п'ять негрів були зі штату Пенсільванія. Найстарішого з них продали в рабство й вивезла з Африки до Сполучених Штатів, коли йому минуло всього шість років. Він став вільним після скасування рабства в Америці. Що ж до його товаришів, багате молодших за нього, то вони були дітьми вже звільнених батьків, народилися вільними, і жоден білий ш міг би заявити на них права власності. Вони навіть н" знали того жаргону, яким говорили негри перед війною.

Отже, ці негри виїхали зі Сполучених Штатів вільними громадянами і поверталися вільними громадянами на батьківщину.

 

Вони розповіли капітанові Халлу, що найнялись на плантацію до одного англійця під Мельбурном у Південній Австралії. Там вони працювали три роки за контрактом і, заробивши грошей, вирішили повернутися додому.

Вони сіли на "Вальдек", оплативши проїзд як звичайні пасажири. Відпливли з Мельбурна 6 грудня, а через сімнадцять днів, темної ночі, з "Вальдеком" зіткнувся якийсь великий пароплав.

 

Друга частина  роману починається розділом «Работоргівля».

Як описано рабство у романі?

Читання вчителем Розділу ІІ за повним текстом.

Работоргівля! всі знають, що означав це слово, якому б не повинно бути місця в людській мові. Цю ганебну торгівлю тривалий час із великим зиском провадили європейські країни, що володіли заокеанськими колоніями. І хоч її давно заборонено, невільниками і досі торгують в широких масштабах у світі, а надто в Центральній Африці. Навіть у середині XIX сторіччя деякі держави, що проголошують себе цивілізованими, відмовлялися підписати акт про заборону работоргівлі

 

…Торгівля неграми почалася в XV сторіччі…

 

Наприкінці XVI сторіччя ця ганебна торгівля поширилась повсюди. Всі держави підтримували работоргівлю, вбачаючи в ній швидкий і певний засіб для колонізації своїх далеких володінь у Новому Світі. Чорні раби могли жити там, де незвиклі до тропічного клімату європейці гинули б тисячами. Тож на спеціальних суднах стали регулярно перевозити негрів-рабів до американських колоній. Міжнародна торгівля рабами невдовзі призвела до створення на африканському узбережжі великих торгових агентств. «Товар» коштував дуже дешево у себе на батьківщині і давав величезний зиск. Та хоч як були потрібні заокеанські колонії, вони не виправдовували цієї комерції. Шляхетні люди підняли голос протесту і в ім'я гуманності вимагали від європейських урядів закону про скасування работоргівлі…

 

- Африка! Екваторіальна Африка! Країна работорговців і невільників!

І він не помилився: це справді була Африка, де на нього та його супутників чигала страшна небезпека.

Але в яку частину африканського континенту занесла їх незбагненна фатальна випадковість? Мабуть, у західну, а це погіршувало становище. «Пілігрим», певно, розбився біля берегів Анголи, куди приходять каравани рабів із внутрішніх областей Екваторіальної Африки.

 

Словникова робота: Колонія, метрополія, Європа (карта).

 

Асоціативний ланцюг: раб -  невільник, залежна людина,.. трудівник,.. річ, товар…

Створення сенкану

Раб

Безправний, бідний.

Працює, служить, мовчить.

Життя ніхто не захистить.

Річ

 

Висловлення власної думки та аргументування (за схемою «Рабство в романі»  

Як відносяться герої роману до проблеми рабства?

 

 

 

 

 

Прийом «Слідом за автором».

Створення схеми «Кроки до розуміння місця перебування героїв»

  • Відсутність хінного дерева.
  • Слід слона.
  • Жирафи.
  • Гіпопотам.
  • Муха цеце
  • Лев.
  • Колодки.
  • Ніж незвичайн6ої форми.
  • Металевий ланцюг.
  • Відрубані руки.

 

Висновок : Дік Сенд зрозумів, що герої в екваторіальній Африці – країна работорговців та невільників.

(Колодки, ланцюги, різне ставлення до білих і чорних,  ніж незвичайної форми, работорговці Гарріс і Негоро, відрубані руки – руки  чорних невільників).

 Особисті асоціації-переживання:   що відчуває Дік Сенд, усвідомивши місце перебування?

Страх,  гнів, сором, невпевненість, бажання боротися.        

Робота з цитатами.

Що із твору ми знаємо про рабство? (Розповідь негрів, яких врятували із «Вальдека». Діалог Гарріса та Геркулеса про те, що Геркулес на невільничому ринку дорого  коштував).

 

Сенкан

Работорговець

Жорстокий, несправедливий.

Обманює, заробляє, вбиває.

За зло прийде розплата.

Злочинець

 

Індивідуальне завдання «Символ работоргівлі»: колодки із монетою всередині.

 

Елемент уроку суду над Гаррісом та Негору.

Вибір ролей.

Звинувачення злочинців - прокурор.

Слово злочинцям.

Слово свідкам.

Слово захисту – адвокат.

Слово судді.

Висновок вчителя.

Спостерігачі в залі: «Займи позицію». Чиї твердження були переконливі? Чому?

Оцінювання учнів.

 

Підсумки уроку. 

Що нового дізналися?

Що здивувало та  вразило найбільше?

Чи можливе використання слово раб у переносному значенні? Якому саме?

(Той, хто повністю підпорядковує чому-небудь свою волю, вчинки, дії. Наприклад раб науки, раб

 

Чи можливий позитивний відтінок слова раб?

(Відповіді учнів Раб  мистецтва).

 

Домашнє завдання. Повторити імена героїв, зміст твору за планом, знайти та пояснити  прислівя, які б виражали  ідею твору, відношення учня до проблеми рабства.

 

 

doc
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
39177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку