Урок з теми "Герой оповідання Джека Лондона «Жага до життя» - переможець чи переможений? Сильний людський характер в екстремальній ситуації. Анонімність головного героя оповідання"

Про матеріал

Учні на уроці зможуть побачити силу людського характеру, втілену в образі головного героя оповідання «Любов до життя»; розкрити роль пейзажу в художньому творі; розвивати навички аналізу художнього твору, навички роботи в групах інтерактивними методами.

Перегляд файлу

Тема.  Герой оповідання Джека Лондона «Жага до життя» - переможець чи переможений? Сильний людський характер в екстремальній ситуації. Анонімність головного героя оповідання Дж. Лондона «Жага до життя» довкілля у зв’язках з головним героєм

Мета: показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя оповідання «Любов до життя»; розкрити роль пейзажу в художньому творі;  розвивати навички аналізу художнього твору, навички роботи в групах інтерактивними методами; виховувати повагу до сили людського характеру, кмітливість, оптимізмі стичний погляд на життя, впевненість у своїх силах.

 

Природа має чимало способів довести людині її нікчемність…

Дж. Лондон

Є воля до життя – є людина.

О.Довженко

                                                 ХІД УРОКУ

1.Організація навчальної діяльності.

2.Актуалізація опорних знань.

·      Адаптація учнів до сприйняття.

Слово вчителя. Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов’язаних із повсякденним  життям. Але відома така думка, що література – підручник життя. Народна мудрість застерігає: «Краще вчитись на чужих помилках , ніж на своїх», «Не повторюй чужих помилок».

            Світова література дає багато життєвих  прикладів поведінки людей у різних ситуаціях. Саме такими є твори «П'ятнадцятирічний капітан» та «Робінзон Крузо».

·      Бесіда за запитаннями:

-         Що об’єднує ці твори?

-         Які герої запам’яталися вам силою свого характеру?

Як ви помітили вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила волі, витривалість і товариська підтримка, постійна боротьба, можливість розраховувати тільки на власні сили.

-         З творчістю якого письменника почалося знайомство на минулому уроці?

 

·      Перевірка засвоєння змісту оповідання «Любов до життя» / метод «Порушена послідовність»/ . Завдання: розташувати пункти плану відповідно змісту твору.

1.    «Зрада Біла»

2.    «Боротьба з голодом»

3.    «Помилка рибалки»

4.    «Поєдинок з вовком»

5.    «Зустріч з ведмедем»

6.    «Фінал життя Білла»

7.    «На китобійному судні»

 

-         Який епізод з твору справив на вас найбільше враження? Чим саме було викликане ваше хвилювання?

3. Мотивація навчальної діяльності.

·      Презентація теми, мети уроку

Закони природи у Дж.Лондона суворі, але справедливі. Біда приходить тоді, коли людина відступає від цих законів, стає жадібною, прагне лише до наживи. Дж.Лондон любив повторювати , що природа має чимало способів довести людині її нікчемність…  Саме ці його слова  я обрала епіграфом до сьогоднішнього уроку.

 

·      Постановка проблемного запитання.

Сьогодні на уроці ми маємо знайти відповідь на проблемне запитання: «Герой оповідання  Дж.Лондона «Жага до життя» - переможець чи переможений?

4. Робота над темою уроку.

·      Слово вчителя.

Щоб зрозуміти головного героя, ми повинні уявити природні умови, в яких він опинився. Давайте пригадаємо, що вам відомо про Аляску і річку  Клондайк

 

Аляска – півострів на північному заході Америки. Протяжністю близько 700 км, завширшки від 10 до 170 км.  Поверхня гориста – тут проходить Алеутський хребет з діючими та погаслими вулканами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат холодний, континентальний. Основне заняття населення – рибальство та звіробійний промисел.

Відкритий півострів російською експедицією Берінга та Чиркова у 1747 році. А вже у 1867 році царський уряд на чолі з Катериною ІІ продав США Аляску з Алеутськими островами за 7,2млн доларів. З 1959 року Аляска – один із штатів США з адміністративним центром у м.Джуно та населенням 400тис. чоловік. Корінне населення – різноплемінні індіанці.

 

Клондайк – ріка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Бере початок у горах Маккензі. Довжина 180км. У басейні Клондайка в кінці ХІХ /19/ ст. Були відкриті родовища золота. Почалася  «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів помчалися за щастям багато з них загинули від морозу, цинги, через брак досвіду виживання в суворих північних краях.

 

·      Робота з текстом оповідання.

-         Як про природні особливості цієї місцевості сказано у творі. Знайдіть і зачитайте цитати з описами природи.

-         Поміркуйте з якою метою автор у творі надає багато уваги описам природи Півночі? (Щоб показати в яких жахливих природних умовах опинився герой оповідання. описи  природи підкреслюють безпорадність героя, безвихідь його становища. Природа не лише ворожа людині – вона до неї байдужа, і це особливо лякає, оскільки людина відчуває себе викресленою із життя.)

·      Рольова гра.

-         Як ви     вважаєте, що відчуває людина, потрапляючи в екстремальну ситуацію?

(людина почувається розгубленою, у неї починається паніка. В такому стані людина не контролює себе, а значить не може приймати правильні виважені рішення.)

-         Що в такому разі радять психологи? (заспокоїтись і перелічити всі «+» і «-« ситуації, яка склалася)

-         Давайте й ми відчуємо на хвилинку себе психологами і назвемо позитивне й негативне у ситуації, яка склалася з  нашим героєм.

«+»

«-«

Залишився живий

На нього чекають вдома

Травма ноги,

Зрада Білла,

Збився зі шляху

Закінчилися харчі

 

 

· 

  Асоціативна розминка.

-         Який зміст ви вкладаєте в слово «товариш»?

·      Розповідь від першої особи.

-         Уявіть себе на місці головного героя і розкажіть про свої  почуття після зради товариша.

   Евристична бесіда.

-         Погляньте на ілюстрацію на с.156. Чи вдалося художнику  передати фізичний стан та настрій головного героя? Що можна прочитати на його обличчі? (втома, біль, образа, туга,  відчай, сум і т.д.)

-       Чому письменник побудував оповідання таким чином, що герой опинився сам?

-       Які зустрічі свідчать про небезпеку для героя на його шляху?

-       Проаналізуйте поєдинок героя з ведмедем. Який урок поведінки в екстремальній ситуації згадав герой?( не можна бігти)

-      Чому автор зводить свого героя з хворим вовком?

-     Прочитайте виразно епізод, де людина долає вовка. Що  допомогло подолати хижака?

-     Яким побачили героя моряки китобійного судна «Бедфорд»? Чому вони говорили про нього як про «живу істоту»?

-   Поясніть поведінку героя на кораблі. Чим ви пояснюєте зміни, які відбувалися з ним?

-    Чому герою вдалося вижити, адже навіть на початку шляху в нього майже не було фізичних сил? Що саме штовхало його вперед?

-   Поміркуйте, чому автор не дав імені героєві оповідання? (Головний герой залишається людиною: зберігає людську сутність за екстремальних умов)

5. Підведення підсумків уроку.

    Відповідь на проблемне запитання.

Герой оповідання Дж.Лондона – переможець. Це мужня людина, яка не втрачає людської сутності в будь-яких ситуаціях. Він бореться за життя майже несвідомо. Такі риси як сила волі, мужність, воля до життя – відмінні риси героїв Дж.Лондона, завдячуючи яким письменник став одним із найулюбленіших серед читачів.

·                                                             Мікрофон

-      Чому вчить твір Дж. Лондона «Любов до життя"?

·      Рольова гра «Я в екстремальній ситуації»

-    Чи хотіли б ви потрапити в екстремальну ситуацію і чому?

·                                                             Рефлексія

Сьогодні на уроці я зрозумів….

Мені було цікаво дізнатися….

Я навчився….

Мене зацікавило…

Я хотів (ла) би …

·                                                             Заключне слово вчителя

Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім перемогам – замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватись фізично, набувати практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей науки. Треба виховувати в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті звичайно ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони. Тож бажаю вам вирости здоровими й сильними і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.

Домашнє  завдання

Написати твір-мініатюру «Моє ставлення до героя оповідання Дж.Лондона «Жага до життя» або придумати закінчення твору

 

docx
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
6786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку