Учні на уроці зможуть побачити силу людського характеру, втілену в образі головного героя оповідання «Любов до життя»; розкрити роль пейзажу в художньому творі; розвивати навички аналізу художнього твору, навички роботи в групах інтерактивними методами.
Тема. Герой оповідання Джека Лондона «Жага до життя» - переможець чи переможений? Сильний людський характер в екстремальній ситуації. Анонімність головного героя оповідання Дж. Лондона «Жага до життя» довкілля у зв’язках з головним героєм
Мета: показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя оповідання «Любов до життя»; розкрити роль пейзажу в художньому творі; розвивати навички аналізу художнього твору, навички роботи в групах інтерактивними методами; виховувати повагу до сили людського характеру, кмітливість, оптимізмі стичний погляд на життя, впевненість у своїх силах.
Природа має чимало способів довести людині її нікчемність…
Дж. Лондон
Є воля до життя – є людина.
О.Довженко
ХІД УРОКУ
1.Організація навчальної діяльності.
2.Актуалізація опорних знань.
· Адаптація учнів до сприйняття.
Слово вчителя. Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов’язаних із повсякденним життям. Але відома така думка, що література – підручник життя. Народна мудрість застерігає: «Краще вчитись на чужих помилках , ніж на своїх», «Не повторюй чужих помилок».
Світова література дає багато життєвих прикладів поведінки людей у різних ситуаціях. Саме такими є твори «П'ятнадцятирічний капітан» та «Робінзон Крузо».
· Бесіда за запитаннями:
- Що об’єднує ці твори?
- Які герої запам’яталися вам силою свого характеру?
Як ви помітили вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила волі, витривалість і товариська підтримка, постійна боротьба, можливість розраховувати тільки на власні сили.
- З творчістю якого письменника почалося знайомство на минулому уроці?
· Перевірка засвоєння змісту оповідання «Любов до життя» / метод «Порушена послідовність»/ . Завдання: розташувати пункти плану відповідно змісту твору.
1. «Зрада Біла»
2. «Боротьба з голодом»
3. «Помилка рибалки»
4. «Поєдинок з вовком»
5. «Зустріч з ведмедем»
6. «Фінал життя Білла»
7. «На китобійному судні»
- Який епізод з твору справив на вас найбільше враження? Чим саме було викликане ваше хвилювання?
3. Мотивація навчальної діяльності.
· Презентація теми, мети уроку
Закони природи у Дж.Лондона суворі, але справедливі. Біда приходить тоді, коли людина відступає від цих законів, стає жадібною, прагне лише до наживи. Дж.Лондон любив повторювати , що природа має чимало способів довести людині її нікчемність… Саме ці його слова я обрала епіграфом до сьогоднішнього уроку.
· Постановка проблемного запитання.
Сьогодні на уроці ми маємо знайти відповідь на проблемне запитання: «Герой оповідання Дж.Лондона «Жага до життя» - переможець чи переможений?
4. Робота над темою уроку.
· Слово вчителя.
Щоб зрозуміти головного героя, ми повинні уявити природні умови, в яких він опинився. Давайте пригадаємо, що вам відомо про Аляску і річку Клондайк
Аляска – півострів на північному заході Америки. Протяжністю близько 700 км, завширшки від 10 до 170 км. Поверхня гориста – тут проходить Алеутський хребет з діючими та погаслими вулканами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат холодний, континентальний. Основне заняття населення – рибальство та звіробійний промисел.
Відкритий півострів російською експедицією Берінга та Чиркова у 1747 році. А вже у 1867 році царський уряд на чолі з Катериною ІІ продав США Аляску з Алеутськими островами за 7,2млн доларів. З 1959 року Аляска – один із штатів США з адміністративним центром у м.Джуно та населенням 400тис. чоловік. Корінне населення – різноплемінні індіанці.
Клондайк – ріка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Бере початок у горах Маккензі. Довжина 180км. У басейні Клондайка в кінці ХІХ /19/ ст. Були відкриті родовища золота. Почалася «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів помчалися за щастям багато з них загинули від морозу, цинги, через брак досвіду виживання в суворих північних краях.
· Робота з текстом оповідання.
- Як про природні особливості цієї місцевості сказано у творі. Знайдіть і зачитайте цитати з описами природи.
- Поміркуйте з якою метою автор у творі надає багато уваги описам природи Півночі? (Щоб показати в яких жахливих природних умовах опинився герой оповідання. описи природи підкреслюють безпорадність героя, безвихідь його становища. Природа не лише ворожа людині – вона до неї байдужа, і це особливо лякає, оскільки людина відчуває себе викресленою із життя.)
· Рольова гра.
- Як ви вважаєте, що відчуває людина, потрапляючи в екстремальну ситуацію?
(людина почувається розгубленою, у неї починається паніка. В такому стані людина не контролює себе, а значить не може приймати правильні виважені рішення.)
- Що в такому разі радять психологи? (заспокоїтись і перелічити всі «+» і «-« ситуації, яка склалася)
- Давайте й ми відчуємо на хвилинку себе психологами і назвемо позитивне й негативне у ситуації, яка склалася з нашим героєм.
«+» |
«-« |
Залишився живий На нього чекають вдома |
Травма ноги, Зрада Білла, Збився зі шляху Закінчилися харчі |
|
|
·
Асоціативна розминка.
- Який зміст ви вкладаєте в слово «товариш»?
· Розповідь від першої особи.
- Уявіть себе на місці головного героя і розкажіть про свої почуття після зради товариша.
Евристична бесіда.
- Погляньте на ілюстрацію на с.156. Чи вдалося художнику передати фізичний стан та настрій головного героя? Що можна прочитати на його обличчі? (втома, біль, образа, туга, відчай, сум і т.д.)
- Чому письменник побудував оповідання таким чином, що герой опинився сам?
- Які зустрічі свідчать про небезпеку для героя на його шляху?
- Проаналізуйте поєдинок героя з ведмедем. Який урок поведінки в екстремальній ситуації згадав герой?( не можна бігти)
- Чому автор зводить свого героя з хворим вовком?
- Прочитайте виразно епізод, де людина долає вовка. Що допомогло подолати хижака?
- Яким побачили героя моряки китобійного судна «Бедфорд»? Чому вони говорили про нього як про «живу істоту»?
- Поясніть поведінку героя на кораблі. Чим ви пояснюєте зміни, які відбувалися з ним?
- Чому герою вдалося вижити, адже навіть на початку шляху в нього майже не було фізичних сил? Що саме штовхало його вперед?
- Поміркуйте, чому автор не дав імені героєві оповідання? (Головний герой залишається людиною: зберігає людську сутність за екстремальних умов)
5. Підведення підсумків уроку.
Відповідь на проблемне запитання.
Герой оповідання Дж.Лондона – переможець. Це мужня людина, яка не втрачає людської сутності в будь-яких ситуаціях. Він бореться за життя майже несвідомо. Такі риси як сила волі, мужність, воля до життя – відмінні риси героїв Дж.Лондона, завдячуючи яким письменник став одним із найулюбленіших серед читачів.
· Мікрофон
- Чому вчить твір Дж. Лондона «Любов до життя"?
· Рольова гра «Я в екстремальній ситуації»
- Чи хотіли б ви потрапити в екстремальну ситуацію і чому?
· Рефлексія
Сьогодні на уроці я зрозумів….
Мені було цікаво дізнатися….
Я навчився….
Мене зацікавило…
Я хотів (ла) би …
· Заключне слово вчителя
Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім перемогам – замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватись фізично, набувати практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей науки. Треба виховувати в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті звичайно ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони. Тож бажаю вам вирости здоровими й сильними і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.
Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «Моє ставлення до героя оповідання Дж.Лондона «Жага до життя» або придумати закінчення твору