Мета уроку:навчальна:ознайомити учнів з теоретичним поняттям начерк та визначити його особливості
розвиваюча:розвиток наочно-образного мислення, пізнавального інтересу, творчих здібностей учнів;
виховна::виховувати любов до праці, до предмету, творче ставлення до праці
Урок № 3 (1 год.)
Тема уроку: Рисунок
Мета уроку:навчальна:ознайомити учнів з теоретичним поняттям начерк та визначити його особливості
розвиваюча:розвиток наочно-образного мислення, пізнавального інтересу, творчих здібностей учнів;
виховна::виховувати любов до праці, до предмету, творче ставлення до праці
Тип уроку:комбінований
Наочність: презентація, плакати
Обладнання:, мультимедійна дошка.кольорові крейди.
Міжпредметні зв'язки: малювання, креслення.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………….. |
1 хв. |
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів……………………….. |
5 хв. |
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів…………... ІV Повідомлення теми та завдань уроку………………………….. |
4 хв. 1 хв. |
V. Вивчення нового матеріалу……………………………………… |
15 хв. |
VІ. Закріплення нових знань……………………………………….. VІІ. Практична робота ………………………………………………. |
5 хв. |
15 хв. |
|
VІІІ. Заключна частина……………………………………………. |
1 хв. |
Хід і зміст уроку
І. Організаційний момент.
1.Введення учнів в майстерню після дзвоника;
2. Привітання;
3 Перевірка присутності учнів за журналом;
4. Перевірка підготовленості учнів до заняття;
5. Ознайомлення учнів з планом заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Застосовується прийом «Знайди помилку». Вчитель викладає матеріал з попередньої теми уроку зі свідомо прихованою помилкою. Задача учнів виявити її одразу і пояснити, в чому саме хибність твердження.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель мотивує учнів розповіддю, застосовується технологія сторітеллінг.
Сьогодні ми з вами поринемо у справжню історію. Давайте з вами закриємо очі, та уявимо «Як ви ідете по лісу. Ліс був дуже гарний, промені сонця пробивалися крізь листя. Це був змішаний ліс, там росли й хвойні дерева, і листяні. До озера ви вийшли зненацька: стежка зробила поворот і перед нами відкрилося озеро. Воно було велике, кругле, начебто хтось вичертив його форму у вигляді кола. Сонце було небагато сховане верхівками дерев. Не було навіть маленького ветерочка й тому вода була рівна-рівна, вона блищала як дзеркало й у ній відбивалися небо й усі дерева, які оточували озеро. На середині озера плавали величезні листи й квіти. І в цей момент ви побачили художника якій малював, але був чимось схвильований.
Підійшовши до нього ви завели розмову « Дуже гарне озеро, вам не здається? Але я бачу ви чимось схвильовані, чи не потрібна вам моя допомога?».Художник подивився на вас, своїми зеленими немов листя дерев очима, та каже « Так, я тільки починаю вчитися малювати, та не знаю з чого почати».
На цьому ми відкриємо свої очі, та спробуємо відповісти на це питання.
Розповідь вчителя.
Усі графічні зображення, які виконуються художником, як правило, не є самоціллю: вони становлять необхідну сутність життя й діяльності творчої людини. Будь-який начерк, не говорячи вже про інші швидкі малюнки, стає для майстра живим матеріалом спостережень, вражень, міркувань і обов'язково коли-небудь знаходить творче застосування. На основі такого образотворчого матеріалу може виникнути задум, втілення якого починається з дуже важливого для художника етапу роботи над майбутньою картиною або творчим малюнком це виконання попереднього ескізу.
Тому давайте навчимося сьогодні малювати начерк, для того щоб допомогти художнику.
ІV Повідомлення теми та завдань уроку
Тема уроку: Рисунок
Завдання уроку:
V. Вивчення нового матеріалу
Рисунок, як і все, що існує у Всесвіті, постійно розвивається і довершується. По-перше, рисунок – це засіб передачі інформації. Деякі вчені вважають, що рисунок виник водночас зі словом, тобто мовою. Під час роботи з рисунком художник, незалежно від його бажання, вкладає інформацію в те, що його схвилювало і підштовхнуло на творчість. Рисунок – основа багатьох стилів та напрямів в образотворчому мистецтві. Якщо замислитись, то без рисунка не було б розвитку і вдосконалення цивілізованого людського суспільства, тому що для передачі зорової інформації і спілкування людей необхідна писемність – це рисунок знаків письма. Без лінії не було б геометрії та креслення, за допомогою яких будуються споруди, кораблі, різноманітні механізми, машини.
В Єгипті, існувала певна система викладання рисунка. Вона була побудована на чіткій системі канонів, що, у свою чергу призводило до регламентації у зображенні людини, тварин і, навіть, рослин. Така ж сама регламентація зображення була присутня у початковому періоді розвитку мистецтва Стародавньої Греції. Але художники античного світу зуміли вперше наблизитись до вирішення питання перспективи в образотворчому мистецтві.
Ще за часів Відродження відбулась справжня «революція рисунка». Найбільший внесок до розвитку рисунка зробили такі видатні постаті, як Філіппо Брунеллескі, Леон-Баттіста Альберті, Леонардо да Вінчі, Альбрехт Дюрер та інші. Джорджо Вазарі, видатний художник, архітектор та мистецтвознавець (який створив монументальну працю «Життєпис найбільш видатних живописців, скульпторів та зодчих») визначив поняття начерку. Він писав: «Начерками ми називаємо вид первісних рисунків, виконаних для того, щоб знайти положення фігур і начальну композицію твору; вони виконуються немовби у вигляді плями й служать попереднім натяком на ціле. Так як вони намічаються художником за допомогою пера, іншими засобами для малювання чи вугіллям за короткій час, під впливом натхнення та лише для того, щоб перевірити цінність свого задуму – тоді вони і мають назву начерків ...»
Саме від цього ми відштовхнемось і більш детально розглянемо роль начерків та швидких замальовок. Боротьба за об’ємність і просторовість зображення має починатись з першого ж дотику олівця до аркуша паперу. Контур не має самостійного значення, а належить об’єму і, як частина об’єму, залежить від цілого. Те, що зветься контуром, або точніше, те, що треба вважати краєм форми – явище змінне та нестале. При тому чи іншому повороті будь-яка поверхня предмета може стати контуром. Для цього потрібно, щоб дана поверхня, коли вона потрапляє в паралельне до променю зору положення, скоротилася до лінії та мала при проекції на площину тільки один вимір. Отже, контур – не що інше, як сума скорочених до лінії поверхонь. Взагалі саме поняття «контурна лінія» не відповідає дійсності, бо лінії як явища двомірного, в природі не існує. Лінія – це винахід людини.
Начерк (сrоquе; франц.) – неповне узагальнене зображення предметного світу, що звичайно виконується у короткий, іноді миттєвий, надзвичайно обмежений проміжок часу, найчастіше незалежний від самого рисувальника. Тому начерк часто визначається як «ціле, побачене без подробиць». При компонуванні тривалого навчального рисунка з початку роботи завжди користуються узагальненим зображенням натури. По суті справи, користуються начерком. Вдало знайдене у начерку розташування всієї маси натури може слугувати початком тривалого навчального рисунка.
Короткий начерк з натури через специфічні особливості його виконання є неповним зображенням дійсності і призначається, головним чином, для швидкого фіксування зорового сприйняття і вражень. Начерки можуть бути такими, що виконуються з початку до кінця безпосередньо з натури; можуть виконуватися комбінованим способом (спочатку за спостереженням з натури, потім – по пам’яті); або такі, що виконуються тільки по пам’яті і через деякий термін часу після спостереження; а також начерки за уявою «від себе», що пов’язано із здатністю людини викликати у роздумі уявлення
У творчій діяльності художників, що працюють у різних жанрах і видах образотворчого мистецтва, рослини посідають неабияке місце, і це зрозуміло – жоден художник не може байдуже пройти повз світ рослин з його тонкими колірними співідношеннями та насиченістю барв, повз його різноманітних, часто дивовижних форм. Рослини зображало багато великих художників: Рафаель, Боттичеллі, Е. Мане, В. Ван Гог, К. Коровін, І. Левітан та інші. Найбільш часто образи рослинного світу розкриваються художниками в таких жанрах станкового живопису, як натюрморт або пейзаж.
Рослинні мотиви часто присутні в орнаментально-декоративному оформленні виробів прикладного мистецтва, де трактування рослин може бути різним (об’ємно-просторовим, декоративно- площинним для розпису по тканині або фарфору, об’ємним чи лінійним – для виробів з металу, скла та кістки, а також при виконанні візерунково- мереживних виробів).
Можна дати деякі рекомендації до того, як треба підходити до зарисовок рослин. Перед початком малювання слід уважно роздивитися натуру, зрозуміти її конструкцію. Наприклад, будова листа рослини схожа з будовою дерева: черешок нагадує стовбур, прожилки відповідають гілкам, а вся маса листа відповідає кроні. Тільки крона дерева об’ємна, а лист – плаский, і за своєю будовою майже симетричний. Щодо квітів, то аналіз побудови квітки полягає в тому, щоб швидко встановити, з яких геометричних фігур і тіл або їх комбінацій складається форма квітки в цілому та в деталях.
Слід мати на увазі, що квіти різних рослин не схожі за кількістю пелюсток, їх формою, розмірами частин. Тому для зарисовки квітки потрібно будувати кожен раз індивідуальну схему відповідно до характеру, пропорцій та положення у просторі натури.
Начерк – це малюнок, що показує лише найважливіші, загальні риси того, що повинно бути зображене. (Прикладом є роботи, виконані у 1843 р. Т. Шевченком коли він відвідав Україну та зробив багато зарисовок, етюдів, начерків, а також композицій до майбутніх картин).
Начерк – це невеликий графічний, живописний твір, створений художником у швидкій, легкій манері. Призначається для швидкого відображення на полотні будь-яких задумів або спостережень у ході поточної роботи. Малюнок може бути виконаний з натури, з пам'яті або бути плодом уяви художника. Найчастіше начерк виконується олівцем і за своїм змістом наближається до ескізу.
Кожен графічний матеріал володіє своїми специфічними зображувальними властивостями. Пером і тушшю роблять невеликі витончені начерки з тонкою і лаконічній лінією і малою кількістю тону. У пір'євому начерку, як і в начерку олівцем, особливо важливою є лінія. Залежно від мети, завдань, умов, начерки виконуються різними способами і матеріалами. Найчастіше – лініями без ґрунтовного моделювання форми; лініями з тоновим опрацюванням форми, із застосуванням елементів схеми побудови. Іноді начерки можуть виконуватися тоном, плямою. Матеріали, що застосовуються при начерках, дуже різноманітні. Це графітні олівці різної м'якості, кольорові олівці, туш (пензлем мокрим і сухим, а також пером), соус (мокрий і сухий), сангіна, пастель, однотонна акварель, вугілля, крейда (на тонованому папері, картоні).
Короткочасні зарисовки – це стисла, скупа за засобами розповідь про те, що зображується. У довгостроковому малюнку лаконічно, досить переконливо передається освітлення, об'ємна форма, деякі важливі деталі. На відміну від тривалого, довгострокового малюнка, де ґрунтовно опрацьовуються навіть найдрібніші деталі складного цілого, начерки з натури найчастіше фіксують загальне враження, найголовніше в об'єктах зображення або ж, навпаки, окремі начерки натури. Водночас начерк не менше, ніж тривалий малюнок, повинен правильно передавати форму, пропорції, обсяг, просторове розташування предмета.
Характерна особливість начерку – простота, узагальненість, широта в передачі форми об'єкта..
Начерк – це не точна копія, не протокольний виклад побаченого, а загальна, образна, лаконічна інтерпретація зображуваного. Виконуючи таку роботу, майбутній ми повинні свідомо відволікатися від дрібниць, другорядних деталей, зосереджуючи свою увагу на найголовнішому, прагнучи виразити зміст зображуваного об'єкта або сюжету, створити його збірний образ.
VІ. Закріплення нових знань
Кожен з учнів розповідає як би він узагальнив поняття «начерк» та його особливості.
Розповідь вчителя
Давайте з вами повернемося до художника, закриємо очі уявимо галявину, та розповімо художнику про начерк.
Художник довго дивився на вас своїми великими зеленими очима та так і не зміг зрозуміти, та попросив у вас допомоги у створенні свого начерку.
Тому давайте повернемося до школи, та потренуємось, щоб потім здивувати художника своїми вміннями.
VІІ. Практична робота
Зараз ми з вами виконаємо пару вправ, та допоможемо художнику намалювати начерк.
Вправа 1. Розбиваємо пряму лінію
Крок 1
Прямих ліній не існує. Пряма мешкає в світі векторів, як найбільш короткий шлях між двома точками. Звичайно, ви можете схитрувати і скористатися лінійкою, але тоді ваша рука так і не звикне малювати рівні довгі лінії. Скажімо, ви починаєте малювати лінію, і спочатку вона виглядає досконалою, але чим довше ви ведете лінію, тим більше помилок робите. В чому справа?
Якщо намалювати довгу лінію майже неможливо, можна вдатися до допомоги коротких ліній, до них наша рука більш звична. Погляньте на малюнок внизу. Чим коротше штрихи, тим ближче малюнок до оригіналу.
Крок 2
Скажімо, ви хочете намалювати квітку подібний до того, що внизу. Вам видно, що він складається з однієї прямої лінії, рівного кола і декількох ліній з вигином під певним кутом.
Крок 3
Технічне креслення (прямі лінії, чіткі кола) вимагає концентрації. Там необхідно створювати чіткі зображення в точній відповідності з оригіналом. Там немає місця для творчості або самовираження, так як особистий стиль випливає з багатства різноманітності. Давайте ще раз спробуємо намалювати цю квітку. Цього разу дотримуйтесь простих правил:
1.Розбивайте довгі лінії на короткі штрихи;
2.Чим більше кривих, тим коротше штрихи;
3.Торкайтеся паперу легко, не вдавлюючи в нього олівець;
4.Малюйте швидко!
Крок 4
Залишилося заповнити пропуски між штрихами. Продовжують діяти правила з попереднього кроку.
Хід малювання начерку
1 Зберіть правильні матеріали. Як і в будь-якій формі мистецтва, важко робити начерк, маючи матеріали поганої якості (або невідповідні матеріали).:
2 Виберіть об'єкт малювання. Для початківців найлегше малювати з натури або з зображення, ніж вдаватися до уяви, щоб створити свій малюнок. Знайдіть зображення того, що вам подобається, або пошукайте предмет або людину, якого ви будете малювати. Витратьте кілька хвилин на вивчення об'єкта, перш ніж приступати до виконання начерку. Зверніть увагу на наступні речі:
3 Не тисніть надто сильно на олівець. Начерк є лише заготівлею малюнка. Тому ви повинні виконувати його легкою рукою і великою кількістю коротких швидких штрихів. Це дозволить більш легко протестувати різні способи малювання конкретного об'єкта, а також дасть вам можливість легко прати помилки.
4. Спробуйте малювати жестами. Малювання жестами є формою виконання начерку, коли ви використовуєте довгі руху і сполучені лінії при малюванні об'єкта, навіть незважаючи на папір. Хоча це здається складним, така техніка може допомогти у визначенні основних форм об'єкта і стати хорошою основою для підсумкового малюнка. Для малювання жестами просто дивіться на об'єкт і відповідним чином пересувайте олівець по папері. По можливості уникайте відривання олівця від листа і використовуйте накладаються один на одного лінії. Потім ви повернетеся до свого листа і видалите зайві лінії, щоб зробити начерк ідеальним.
Практика виконання начерку
1 Зберіть всі зазначені матеріали. Переконайтеся в достатності освітлення. Ви можете спробувати виконати різні версії начерків одного об'єкта, щоб згодом подумати і вирішити, який з них підходить вам більше всього.
2.Перед початком виконання начерку попрактикуйтесь деякі рухи руки.Наприклад, ви можете помалювати кола або горизонтальні лінії протягом 5-10 хвилин, щоб розігріти руку.
3.Взявши для початку олівець H, працюйте легкими рухами розслабленої руки. Переміщайте руку дуже швидко, надаючи мінімальний тиск на олівець, практично ледь торкаючись листа і не зупиняючись. Звикніть до паперу, з яким працюєте. На цьому початковому етапі ви повинні ледь бачити свої штрихи. Розглядайте їх як основу свого нарису.
4. Для наступного етапу візьміть більш темний олівець 6B. Коли ви досягнете ідеальних форм на третьому кроці, можете більш чітко виділити свої штрихи за допомогою більш темного олівця. Продовжуйте додавати деталі. Почніть вносити внутрішні форми, перевіряючи правильність їх масштабу.
5. Додайте подальші деталі і доведіть лінії до досконалості, поки не будете задоволені тим, що ідеально відобразили на папері образ об'єкта.
6. Коли закінчите робити начерк, скористайтесь фіксующим аерозолем, щоб зберегти готове зображення.
VІІІ. Заключна частина
Розповідь вчителя
Дома я пропоную повернутися вам до художника та допомогти йому. На цьому всім дякую, наш урок закінчився, але історія продовжується.