Пропоную розробку уроку зарубіжної літератури в умовах дистанційного навчання.
Тема: Роберт Шеклі «Запах думки». Духовне і фізичне випробування Кліві
Мета: охарактеризувати образ Кліві; розвивати уміння аналізувати літературні твори та навички виразного читання тексту; розвивати творчу уяву; продовжити працювати над формуванням особистісних компетенцій
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда :
1.Що таке фантастика?/різновид літератури й мистецтва, який передбачає порушення реального часу і простору, художнє припущення або прогнозування щодо долі людства й суспільства, неймовірні образи та ситуації. Форзац підручника!/
2.Назвіть ім»я письменника-фантаста, з творчістю якого ви познайомилися /Роберт Шеклі/
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя:
Так, Роберт Шеклі – представник наукової фантастики. Фантастика стала помітним явищем сучасної культури. Кращі фантастичні твори пов'язані з проблемами, що хвилюють, учать осягати буття в його безмежному різноманітті. І одним із кращих таких творів є оповідання Р.Шеклі «Запах думок».
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо з вами роботу і тема уроку: «Роберт Шеклі «Запах думок». Духовне і фізичне випробування головного героя Кліві.»
V. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
1.Згадаємо цікаві факти про Роберта Шеклі.
- літературу, якої країни представляє Роберт Шеклі?/Америка/
- коли і де народився Р.Шеклі? / Роберт Шеклі народився 16 липня 1928 року в Нью-Йорку/
- де навчався і коли розпочав свою літературну діяльність? /закінчив школу, служив в армії, потім вступив до Нью-Йорського університету, здобув ступінь бакалавра мистецтв. Тоді ж публікує свої перші твори./
- яку кількість творів він створив? /15 романів та майже 400 оповідань./
- про що писав Шеклі? /у його творах зображено космічні кораблі, що долають міжпланетні відстані, найсучасніших роботів, які здатні замінити працю людини, неймовірні прилади, які значно полегшують життя. А також змальовував внутрішні можливості сучасної людини, її здатність до саморозвитку й відкритість до нових знань./
- чи мав письменник зв»язок з Україною? /Так. У 2005 р. приїжджав в Україну, зустрічався зі школярами і студентами Києва та Харкова, розповідав їм про свої плани. Відчув особливе тепло й щирість українців, які цінують власну країну. Обіцяв написати щось про Україну. Але не судилося./
VІ. Робота над змістом оповідання «Запах думки» та характеристика головного героя.
1.Мозковий штурм: ”Міркуймо разом!”
- Що таке запах?
- Який орган допомагає нам розрізняти запахи?
2.Робота над проблемним запитанням:
Як ви вважаєте, думки мають свій запах? Як ви розумієте назву твору?
3.Робота над змістом твору. Виразне читання уривків оповідання.
- які неприємності розпочалися у головного героя твору /стор.240 «Справжні неприємності…/
Тож головний герой – Лірой Кліві, він поштар, командир пошто літу номер 243.
- яку рішення приймає Кліві після негараздів з пошто літом і за що турбується поштмейстер? / Спробувати сісти на 3-М-22; поштмейстер загорлав: «Дивись не занапасти мені пошту.»
- зачитаємо уривок, де Кліві повернувся до тями після падіння поштової ракети і кого він побачив? / «Коли до Кліві…стор.241;
- якими були звірі?/не мали очей і вух/.
- як же вони стежать один за одним?/за запахом. Кліві звертає увагу на те, що звірі реагують на нього і прийшов висновку, що позбавлений очей і вух звір міг виявити його тільки в один-єдиний спосіб – звір має бути телепатом.
- а що таке телепатія?/стор.243 внизу : психологічне явище начебто безпосереднього передавання на відстані думок, почуттів однієї людини іншій…/
- знайдіть рядки у тексті, де Кліві за допомогою думки вдалося вгамувати хижого звіра Барса? /стор.245: Кліві вчепився за цю ідею…. /
- які негаразди попереду чекали Кліві? / від пошроліта залишилась купа металу і уламки, опинився віч-на-віч із чотирма безокими вовками, потім з барсом і вовками одночасно, потім зустріч з Грифом – птах-стерв»ятник/
- які думки вкотре допомогли врятуватися Кліві від Барса? /стор.249: А Ббарс застиг у нерішучості…/
- що саме стало порятунком для героя?/Вогонь!/
- «Згори лилася вода, у Кліві згас останній пломінець.Він зітхнув - і знепритомнів.»
Які слова він почув, коли прийшов до тями? Зачитайте: стор.251 – «…До біса гарна робота…
Кліві врятовано!!
Отже, ми мали можливість проспостерігати над поведінкою і можливостями людини в екстремальній ситуації.
Тож зараз я назву риси характеру , а ваше завдання у чаті поставити плюси саме на ті, що стосуються головного героя:
відважний +, грубий, не зібраний -, відданий своїй справі – зберіг пошту +, боягуз - , сильний духом +, розумний +, розвинена уява +, не стримантй - , спостережливий +, винахідливий +, кмітливий +, нахабний - , цілеспрямований +, оптиміст + , любить життя + , має почуття гумору + , уміє орієнтуватися в ситуації + , телепат +.
VII. Підсумки:
1. Головний герой розумів, що вижити в умовах, коли хижаки відчувають запах твоїх думок, дуже важко, проте він не здався і знайшов в собі сили протистояти і залишитися живим. І можемо з впевненістю сказати, що герой вбирає в собі найкращі риси людини: віра в перемогу, надія на завтрашній день, рішучість боротися до останнього за власне життя. Автор підкреслює, що врятувати героя оповідання може не сильне спритне тіло, не наявність палиці, чи ще чогось, а саме сила розуму. Сила людського розуму залежить багато в чому від того, що людина робить у цьому житті, від її життєвого досвіду, від професійних навичок, від вміння правильно їх застосувати.
2.Домашнє завдання: повторити зміст твору; письмово виконати завдання 6, 7 стор.252.