Урок на тему "Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці ХХ століття. Гійом Аполлінер. Специфіка віршованої форми каліграм у вірші «Зарізана голубка і водограй

Про матеріал
Розробка уроку стане у нагоді вчителю та учням -одинадцятикласникам під час підготовки до уроку
Перегляд файлу

Тема. Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці ХХ століття. Гійом Аполлінер. Специфіка віршованої форми каліграм у вірші «Зарізана голубка і водограй». Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо»

Мета:   ознайомити учнів з течіями модернізму й авангардизму, з  головними  віхами життєвого і творчого шляху поета;  формувати уміння характеризувати образи - символи поезій   «Міст  Мірабо»,  «Зарізана голубка й водограй»,  розвивати філософське мислення; навички групової роботи; сприяти вихованню активної життєвої  позиції, негативного ставлення до війни.    

Обладнання: мультимедійні презентації, дидактичний матеріал для групової роботи, словники-шпаргалки, відеозапис віршів «Міст Мірабо» та «Зарізана голубка і водограй.

Тип уроку: урок формування та розвиток компетентностей.

Форма уроку: урок-дослідження.

 

                                                                                       « Минають дні,  а я ще є…»

                                                                                                               Ґ. Аполлінер

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності.

Евристична бесіда.

Який напрям в літературі ми вивчаємо? (модернізм).

Чому він має таку назву? ( модернізм – пошуки нового)

Назвіть відомих вам письменників-модерністів?

IІІ.  Оголошення теми, епіграфа уроку

ІV. Робота за темою уроку.

Слово вчителя.

Кінець ХХ – початок ХХІ ст. позначений розмаїттям ліричних форм, виникненням різноманітних течій модернізму та авангардизму. Митці відмовляються від традиційних жанрів і жанрових канонів, шукаючи нові форми для відтворення складної епохи й людського буття. З'являються сміливі новації в жанрових формах, особливо в ліриці авангардистів. З-під пера обдарованих поетів виходять твори, які не відповідають жодному із відомих жанрових параметрів. Ліричні жанри стають напрочуд відкритими для різних впливівТому лірика ХХст. Переважно філософська. Образ, враження й думка тут зливаються воєдино. Образ поета-філософа стає поширеним у творчості різних митців.

як відомо, ХХ століття – століття двох війн, які наклали свій відбиток на долях поколінь, що жили до, під час та післявоєнний період. Вона змінила світобачення людини. Причиною цьому стали дві світові війни. Антропологи стверджують, що війна – це двигун прогресу. Війни породили науково-технічний прогрес, вони стали в деякій мірі  каталізаторами де-якихось політичних процесів. Війни, які відбулися в ХХ ст. не були такими війнами. Перша світова війна 1914-1918 р.р. породила багаточисельні протести в західній Європі. Велика революція в Росії. Перша світова війна викликала негативні процеси в Європі, які очолили розвиток всього ходу історії.                                                                                                                                               

     Якщо проаналізувати епохи, то може скластися думка про те, що самим безпечним часом для людства була епоха Середньовіччя. Хоча історії відомі такі часи, як чорне Середньовіччя, криваве Середньовіччя. Але, за підсумками дослідників за весь період епохи Середньовіччя загинуло стільки людей, скільки за один день канцтаборів другої світової війни. Перша  Світова війна була не такою вбивчою, як друга . Смерті, кров, руйнація…    Але разом з тим в літературі початок ХХ ст. був більш романтичним, науково-технічний прогрес зростає, здійснено відкриття:

  • північного полюсу,
  • створення кінематографу,
  • в небо здіймаються перші літаки,
  • проходять походи на північний  і південний полюси,
  • зроблені перші відкриття в генетиці.

Але те, що приходить після… . 

    Приводить до актуалізації розуміння безпритульного людського існування. Це призвело до створення нової літератури.

    Хеменгуей говорить у своїх творах про «втрачене покоління». Фраза винайдена не ним. Її вперше застосувала Гертруда Стайн (відома американська письменниця ХХ ст, теоретик), як метафоричний зібраний  образ людей, що пройшли війну, повернулися, вижили, але так  і не змогли знайти себе серед життєвих катаклізмів . США після війни – країна в якій важко було проявити себе… пристосуватися.

Словник.  Пошукова робота з веб-джерелами

Втрачене покоління (або Втрачена генерація) (фр.Génération perdue, англ. Lost Generation) — літературна течія, яка існувала в період між двома війнами  Першою та Другою світовою. Ця течія об'єднала таких письменників, як Джеймс Джойс, Ернест Хемінгуей, Джон Дос Пассос, Томас Еліот, Френсіс Скотт Фіцджеральд, Річард Олдінгтон.       

   Втрачене покоління — це молоді люди, що покликані на фронт у віці 18 років, часто ще не закінчивши школу, рано почали вбивати. Після війни такі люди часто не могли адаптуватися до мирного життя, багато хто наклав на себе руки, деякі божеволіли. Відбулося занепадання того покоління, на зміну прийшли більш прогресивні люди.

Учитель. Так. Долі героїв пергукуються. Призвані до лав армії люди, які щойно закінчили школи, інститути. Сповнені віри в перемогу зла. Проходять шлях «гарматного м’яса»: гинуть, залишаються каліками на все життя. З самого початку війни опиняються у круговерті історії. Вони залишаються один на один зі своєю долею. Вони, як у Олдінгтона, Ремарка чи Хеменгуея, або виживають, або отримують кулю в останній день війни.

 

Учитель. Кожен із письменників – модерністів розумів всю складність існування людини на землі, відчував її незахищеність, і кожен з них по-своєму шукав можливості розкриття загадок буття, логіку розвитку світу.

Сьогодні ми більш детально познайомимось з течіями модернізму та авангардизму.

А також мова піде саме про людину: талановиту, добре виховану, багату на друзів, але незрозумілого для багатьох. Ви спитаєте, чому? Але відповіді від мене не почуєте, тому що ви самі повинні зробити висновки щодо життя поета та його творчості. Земля – велика планета. Але сьогодні нас чекає Франція. Франція – країна, на землі якої народилися великі реалісти й романтики, яка стала батьківщиною символістів, а на початку ХХ ст. привернула до себе увагу появою модерністів, серед яких Ґійом Аполлінер.

Щоб зрозуміти творчість Ґ. Аполлінера, потрібно зануритись у його життя, яке наповнене незвичайними подіями.

Презентація «Життєвий шлях Ґ. Аполлінера» (творча робота учня)

  1. Евристична бесіда.
  •   Як походження поета вплинуло на його життєвий шлях і світогляд?
  •  Про які події з життя поета йде мова?
  •  Чи отримав Аполлінер громадянство Франції? Яким чином?
  •  Які обставини особистого життя вплинули на творчість поета?

Учитель.  Нерозділене кохання  до Анні Плейден, як зазначають критики, зробила з поета-початківця видатного лірика.

  • Чи можемо ми стверджувати, що в даний період своєї творчості Аполлінер вже був авангардистом? (Ні. Він проявив себе як поет-романтик,але поступово у його творчості відбувається  еволюція від неоромантизму до кубофутуризму).

Виразне читання вірша «Зарізана голубка й водограй» (із збірки «Каліграми. Вірші Миру і війни»).

- Бесіда за сприйняттям поетичного твору.

  • Які враження справив на вас вірш?
  • Які історичні події покладено в його основу?
  • Які події світової історії відбилися на особистому житті поета?
  • Які художні засоби використовує поет у творі? Яка їх роль?
  • Що вас вразило у формі вірша?
  • Що можна з'ясувати за назвою цього твору?

 

Виразне читання вірша «Міст Мірабо» (зі збірки «Алкоголі»)

  • Бесіда за сприйняттям твору.
  • Якою є історія написання вірша?
  • Який настрій викликала у вас поезія?
  • Про що йдеться у вірші – про річку, про міст через річку, про любов?
  • Розкрийте символіку образів вірша.
  • Сена – (уособлення життя і часу, у якому зрештою все минає – і надії, і кохання, і розчарування);
  • Міст – (символ кохання і символ вічного, непідвладного часу зв'язку між минулим і прийдешнім);
  • Годинник , зміна дня і ночі – ( час, його плинність і вічність).
  • Які художні засоби використовує автор у творі?
  • Який висновок можна зробити?

V.  Закріплення знань та умінь учнів.

VІ. Підсумок уроку

«Коло думок» вирішення проблемного питання:

На початку уроку я говорила, що Ґ. Аполлінер – талановитий, добре вихований, багатий  на друзів, але незрозумілий для багатьох. Чому? Але відповіді від мене ви не почули. Сподіваюсь, ви зрозуміли, чому? Дайте відповідь. Цікаво дізнатися ваше ставлення до творчості поета? Чи зрозумілий він вам?
Слово вчителя

Як бачимо, поезія кінця XIX — початку XX ст. непроста, як саме життя. Але вдумливий читач обов’язково знайде в ній глибо­кий зміст і красу, відгомін своїх думок, навіть відчує «смак» слова.

 

VІІ.  Оцінювання. Домашнє завдання

  • Опрацювати матеріал підручника (с. 69-77).
  • Вивчити 1 вірш напам'ять.
  • Інд.завдання.Спробувати створити власний вірш-каліграму.                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рапіна Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
13 серпня
Переглядів
68
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку