Урок на тему. Розпізнавання в реченні службових слів, іменників, прикметників, дієслів.

Про матеріал
Тема. Розпізнавання в реченні службових слів, іменників, прикметників, дієслів. Мета: закріпити матеріал про службові слова, зокрема при­йменники; повторити правопис прийменників; зба­гачувати словниковий запас учнів; розвивати мис­лення та уяву; підтримувати цікавість до творчих мовних завдань (побудова слів, словосполучень, ре­чень тощо).
Перегляд файлу

 

Урок: українська мова

Тема. Розпізнавання в реченні службових слів, іменників, прикметників, дієслів.

Мета: закріпити матеріал про службові слова, зокрема при­йменники; повторити правопис прийменників; зба­гачувати словниковий запас учнів; розвивати мис­лення та уяву; підтримувати цікавість до творчих мовних завдань (побудова слів, словосполучень, ре­чень тощо).

Обладнання: сюжетні малюнки, таблиці

Тип уроку: комбінований урок

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Перевірка д\з

На сьогоднішньому уроці ми маємо закріпити ви­вчений матеріал про службові частини, про прийменники. Допо­магатимуть це зробити нам цікаві завдання та вправи, серед яких буде багато особливих, творчих, що потребуватимуть від вас уваги та кмітливості.

  1.   Опрацювання уривку казки І. Калинець (с. 112-113, вправа 1).

Читання тексту з коригуванням речень (учні користуються сло­вами з довідки). Педагог звертає увагу: в дій довідці слова розташо­вані непослідовно, їх треба вибирати відповідно до змісту речень.

Запитання за текстом

  • Чи сподобалася вам ця історія?
  • Який би заголовок ви дібрали для цього тексту?
  • Як ви вважаєте, це казка? Поясніть свою думку.
  • Розкажіть, як спілкувалися чарівний хлопчик Крижинка та Петрусь.
  • Як ви думаєте, чому Петрусь, підвівшись із ліжка, не зміг знайти свого казкового друга?
  • Чи буває так, що і вам сняться чарівні, незвичайні сни?
  1. Виконання завдань до тексту вправи 1.
  1. Переписування другого абзацу у відкоригованому вигляді:

Він розповів Петрусеві про свій далекий край. На шибках

намалював зимові малюнки. А Петрусь намалював для Кри­жинки кольоровими олівцями квіти, дерева, трави на папері. Хлопчик устав з ліжка, підійшов до вікна, подивився на засні­жену вулицю.

  1. Учні ставлять питання до вписаних дієслів: що зробив?
  2. Виявлення в тексті службових слів (із, про, на, а, для, з, до то­що). Читання їх.
  3. Поділ на склади заданого слова: ко-льо-ро-ви-ми. Уточнен­ня: в слові є буквосполучення ьо, яке при переносі розривати не можна.
  4. Учні пояснюють, що завершальне речення тексту — питальне (на це вказує знак питання, що закінчує це речення), тому ре­чення слід читати з питальною інтонацією, роблячи мовний ак­цент та останнє слово.
  5. Діти складають речення та записують відповідь на розглянуте питання:

Хлопчик Крижинка Петрусеві просто приснився.

Або: Петрусь зрозумів, що зустріч із Крижинкою була вві сні.

  1. Словотворча гра «Хто збере більше дієслів?» (с. 113, вправа 2).

Педагог пояснює класу завдання і показує, яким чином можна

знаходити і «складати» назви дій, користуючись схемою.

Учні розглядають складову схему і утворюють та записують ді­єслова із заключним складом -ти (неозначена форма).

Варіанти дієслів:

Лити, налити, вилити, залити, співати, заспівати, доспіва­ти, казати, лизати, перебігти, переписати, пити, колоти, доли­ти, доливати, малювати, розказати і т. ін.

По завершенні гри підбиваються підсумки, робляться підрахун­ки і визначаються переможці: учні, яким вдалося скласти найбіль­шу кількість  дієслів.

Далі діти будують словосполучення із трьома дієсловами, доби­раючи до них іменники та користуючись зразком у підручнику. На­приклад:

(Що робити?) вилити; вилити (що?) молоко.

(Що робити?) переписати; переписати (що?) лист.

(Що робити?) малювати; малювати (кого?) дівчинку.

  1.   Фізкультхвилинка.
  2.   Впорядкування прислів’їв (с. 114, вправа 3).

Учні з’єднують частини речень так, щоб утворилися прислів’я: Під лежачий камінь вода не тече.

Узявся за гуж — не кажи, що недуж.

Не помиляється той, хто нічого не робить.

Завдання виконується спершу усно, а потім Письмово.

Діти визначають та підкреслюють у тексті речень дієслова (те- че_, узявся, робить, кажи, помиляється) та виписують прийменни­ки (під, за).

  1.   Гра «Добери пояснення!».

Учитель записує на дошці три речення, які пояснюють зміст прислів’їв попередньої вправи.

Коли вже став до роботи, не треба нарікати на труднощі, пов’язані з цією справою. (2)

Лінощами нічого досягнути не можна, (1)

Краще працювати, ніж пишатися неробством і шукати недо ліки в роботі інших. (3)

Діти мають поміркувати і визначити, яким реченням зміст яко­го прислів’я можна пояснити.

  1. ПІДСУМОК УРОКУ
  • Як, на вашу думку, пройшов цей урок?
  • Які завдання сподобалися вам найбільше?
  • Які частини мови ми повторили?
  • Пригадайте правила, знання яких допомогло вам працювати на уроці.
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  1. Читання та запис речень — народних прикмет (с. 114).
  2. Підкреслення в тексті дієслів {зацвітає, виросли); визначення прийменників (перед; на).
  3. Побудова словосполучень із дієсловами:

Терен (що робить?) зацвітає. Шишки (що зробили?) виросли.

  1. Визначення слова, відповідного заданій звуковій схемі:

[— • | =: •] (ранні).

 

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
29 січня 2021
Переглядів
744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку