Урок: українська мова
Тема. Розпізнавання в реченні службових слів, іменників, прикметників, дієслів.
Мета: закріпити матеріал про службові слова, зокрема прийменники; повторити правопис прийменників; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення та уяву; підтримувати цікавість до творчих мовних завдань (побудова слів, словосполучень, речень тощо).
Обладнання: сюжетні малюнки, таблиці
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
На сьогоднішньому уроці ми маємо закріпити вивчений матеріал про службові частини, про прийменники. Допомагатимуть це зробити нам цікаві завдання та вправи, серед яких буде багато особливих, творчих, що потребуватимуть від вас уваги та кмітливості.
Читання тексту з коригуванням речень (учні користуються словами з довідки). Педагог звертає увагу: в дій довідці слова розташовані непослідовно, їх треба вибирати відповідно до змісту речень.
Запитання за текстом
Він розповів Петрусеві про свій далекий край. На шибках
намалював зимові малюнки. А Петрусь намалював для Крижинки кольоровими олівцями квіти, дерева, трави на папері. Хлопчик устав з ліжка, підійшов до вікна, подивився на засніжену вулицю.
Хлопчик Крижинка Петрусеві просто приснився.
Або: Петрусь зрозумів, що зустріч із Крижинкою була вві сні.
Педагог пояснює класу завдання і показує, яким чином можна
знаходити і «складати» назви дій, користуючись схемою.
Учні розглядають складову схему і утворюють та записують дієслова із заключним складом -ти (неозначена форма).
Варіанти дієслів:
Лити, налити, вилити, залити, співати, заспівати, доспівати, казати, лизати, перебігти, переписати, пити, колоти, долити, доливати, малювати, розказати і т. ін.
По завершенні гри підбиваються підсумки, робляться підрахунки і визначаються переможці: учні, яким вдалося скласти найбільшу кількість дієслів.
Далі діти будують словосполучення із трьома дієсловами, добираючи до них іменники та користуючись зразком у підручнику. Наприклад:
(Що робити?) вилити; вилити (що?) молоко.
(Що робити?) переписати; переписати (що?) лист.
(Що робити?) малювати; малювати (кого?) дівчинку.
Учні з’єднують частини речень так, щоб утворилися прислів’я: Під лежачий камінь вода не тече.
Узявся за гуж — не кажи, що недуж.
Не помиляється той, хто нічого не робить.
Завдання виконується спершу усно, а потім Письмово.
Діти визначають та підкреслюють у тексті речень дієслова (те- че_, узявся, робить, кажи, помиляється) та виписують прийменники (під, за).
Учитель записує на дошці три речення, які пояснюють зміст прислів’їв попередньої вправи.
Коли вже став до роботи, не треба нарікати на труднощі, пов’язані з цією справою. (2)
Лінощами нічого досягнути не можна, (1)
Краще працювати, ніж пишатися неробством і шукати недо ліки в роботі інших. (3)
Діти мають поміркувати і визначити, яким реченням зміст якого прислів’я можна пояснити.
Терен (що робить?) зацвітає. Шишки (що зробили?) виросли.
[— • | =: •] (ранні).