урок на тему "Розв'язування ірраціональних рівнянь"

Про матеріал

Розробка уроку з алгебри у 10 класі на тему: "Розв'язування ірраціональних рівнянь".
Мета уроку: активізація розумової діяльності учнів шляхом використання різних форм і методів роботи; узагальнити і систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми «Ірраціональні рівняння"; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, математичне мовлення, загальну обізнаність, вміння оцінювати отриманий результат та аналізувати його .

Перегляд файлу

Тема: Розв’язування ірраціональних рівнянь.

Мета:
методична мета: активізація  розумової  діяльності учнів шляхом  використання різних форм  і  методів  роботи.

навчальна мета: узагальнити  і  систематизувати знання, уміння   і  навички             учнів  з теми «Ірраціональні  рівняння».

розвиваюча мета: розвивати  пам’ять, увагу, спостережливість, математичне мовлення, загальну обізнаність, вміння оцінювати отриманий результат та аналізувати його .Розвивати вміння застосовувати  знання отримані на уроці в ситуаціях повсякденного життя, чітко та зрозуміло висловлювати власну думку,  робити грунтовні висновки.

виховна  мета: виховувати уважність, ввічливість у спілкуванні з учителем та однокласниками, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.

Тип уроку: узагальнення і  систематизація знань, вмінь і навичок.

Обладнання: мультимедійний проектор, картки з завданням.

Форми організації праці: індивідуальна, фронтальна, парами.

Очікувані результати:
у процесі уроку учні зможуть:

  • Узагальнити відомості про розв’язування ірраціональних рівнянь;
  • Удосконалити свої  уміння та навички розв’язування ірраціональних  рівнянь;
  • Концентруватися та максимально викладатися в обмежений час;
  • Всі учні на уроці отримають оцінку.

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього  завдання.
  3. Формулювання теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
  4. Актуалізація знань.
  5. Узагальнення і  систематизація знань.
  6. Узагальнення і  систематизація  вмінь.
  7. Підведення підсумків уроку.
  8. Рефлесія.
  9. Домашнє завдання.

 

 

 

 

Епіграф уроку: Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру в безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер.

                                                                  В.О. Сухомлинський

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Ми продовжимо нашу співпрацю в опануванні основи більшості наук – математики. А епіграфом нашої роботи будуть слова:(слайд 2)

Для плідної роботи ви повинні бути уважними, тому виконаємо завдання на увагу: (слайд 3)

 

 

 

 

 

 -Які фігури зображені ?
- Якого кольору?

- Що зображено в трикутнику, в колі, в квадраті?

  1. Перевірка домашнього завдання. (слайд 4)+

№481

  1. Відповідь : 4
  2. Відповідь : 2;3
  3. Відповідь : -7;8
  4. Відповідь : -1;1;4.
  1. Мотивація навчальної діяльності.

Люди у своїй роботі часто оперують рівняннями, тобто рівностями , у яких знаючи певну кількість відомих величин і їх взаємозв’язок можна знайти невідому величину, що залежить від даних. Рівняння – це чудовий інструмент, за допомогою якого, можна задачу перетворити в красиве, струнке речення. Причому багато задач, різноманітних  за змістом і з різних галузей діяльності людини зводяться до рівняння певного типу, яке служить знаковою моделлю цієї групи задач. Уміння розв’язати певний тип рівнянь дає  можливість розв’язати цілу групу задач. Метод рівнянь – один з математичних методів пізнання реальної дійсності.
Які види рівнянь ви знаєте? На  попередніх уроках ми познайомились з ірраціональними рівняннями. Виявляється  ірраціональні ріняння застосовуються не лише в математиці, але і в фігурному катанні, біології, фізиці, авіації.(слайд6) Мета нашого уроку узагальнити і систематизувати знання з теми. Але постає питання для чого це нам потрібно? Ірраціональні рівняння є відображенням світу, що нас оточує. Отже ми розуміємо актуальність того над чим працюємо: для виконання завдань зно, для продовження навчання та вивчення інших наук. Оскільки ця тема  вивчається не перший урок, звернемося до нашого досвіду, відтворимо знання, щоб скористатися ними в подальшій роботі.

  1. Актуалізація  опорних знань.
    У кожного з вас на столі картки роботи на уроці, і верхня таблиця це оцінка вашої діяльності на уроці, де ви повинні виставляти кількість балів за кожний вид роботи.

Завдання 1.Поняття ірраціональності асоціюється завжди із зображенням кореня. Знак кореня з’явився в 1525 році. До нашого часу його зображення змінювалось. Хто вперше ввів це зображення? Про це ви дізнаєтесь, розгадавши кросворд (слайд 7).

Запитання:

  1. Як називається рівняння, в якому змінна знаходиться під знаком кореня? (ірраціональне)
  2. Як називають корінь третього степеня? (кубічний)
  3. При піднесенні рівняння до парного степеня отримаємо рівняння … (наслідок)
  4. Як називається  корінь рівняння, який одержуємо в результаті нерівносильних перетворень і який не задовольняє  умову рівняння?? (сторонній).
  5. При піднесенні рівняння до непарного  степеня, то отримаємо рівняння … даному (рівносильне)
  6. Корінь рівняння (нуль)
  7. Якщо кожному значенню змінної х з деякої множини відповідає єдине значення змінної у, то таку залежність називають…( функцією)

 

 

1

і

Р

р

а

ц

і

о

н

а

л

ь

н

е

2

к

У

б

і

ч

н

и

й

 

 

 

3

н

а

с

л

і

Д

о

к

 

 

 

4

с

т

О

р

о

н

н

і

й

5

р

і

в

н

о

с

и

Л

ь

н

е

 

6

н

у

л

Ь

 

 

7

Ф

у

н

к

ц

і

є

ю

Отримане слово Рудольф (Крістоф Рудольф) приносить вам 2 бали.(слайд 8)

5.Узагальнення і систематизація знань.
Завдання 2. (усні відповіді) (слайд 9)

Знайдіть серед запропонованих рівнянь  ірраціональні рівняння:
1)
2)

3)

4) 

5)

Завдання 3.(усні відповіді) (слайд 10)

Чи являється число коренем рівняння:

6.Узагальнення і систематизація  вмінь .
Завдання 4.(лото) (6 балів) (слайд 11)

 

-32

9

0

121

Рівняння коренів не має

64

а

д

к

е

т

р

Розв’язати рівняння:

  1.   (4)
  2.   (121)
  3.   (0)
  4.   (-32)
  5. (64)

  6. ІІ  варіант

5

4

-3

-125

Рівняння коренів не має

-5

ю

а

н

0

ь

т

 Розв’язати рівняння:

  1.  

  2. (Риска над підкореневим виразом спочатку була відсутня; її пізніше ввів Рене Декарт. Звичне нам позначення кореня довільного степеня почав використовувати Альбер Жирар (1629). Закріпився цей формат завдяки Ньютону та Лейбніцу. )

Ми повторили означення ірраціонального рівняння, коренів рівняння, властивості кореня n-го степеня та розв’язування найпростіших ірраціональних рівнянь.Тепер давайте пригадаємо методи розв’язування ірраціональних рівнянь.(слайд 12)

Завдання 5. (4 бали) (слайд 13)
Поставити у відповідність   записаному рівнянню номер метода , який застосовується для його розв’язання:
Методи:

  1. Піднесення до степеня;
  2. Заміні змінної;
  3. Розкладання на множники;
  4. Використання властивостей функції у=

 

 

 

Варіант 1

Рівняння

Методи розв’язування

 

1

2

3

4

1)

 

 

 

 

2)

 

 

 

 

3)

 

 

 

 

4)

 

 

 

 

 

Варіант 2

Рівняння

Методи розв’язування

 

1

2

3

4

1)

 

 

 

 

2)

 

 

 

 

3)

 

 

 

 

4) (х+3)

 

 

 

 

 

Відповіді (слайд 11)

Варіант І                                                                            Варіант 2

 

 

 

1

2

3

4

1

 

+

 

 

2

 

 

+

 

3

+

 

 

 

4

 

 

 

+

 

1

2

3

4

1

+

 

 

 

2

 

+

 

 

3

 

 

 

+

4

 

 

+

 

 

 

 

 

 Ми прийшли до висновку, що при розв’язуванні будь-якого ірраціонального рівняння треба застосовувати метод «пильного погляду», тобто спочатку треба уважно роздивитись і проаналізувати умову рівняння, а потім уже визначатись з методом розв’язання.

Завдання 6. Поясніть хід розв’язування  ірраціонального  рівняння: (слайд 14
1)            2)

Завдання 7. Скільки  коренів  має   рівняння: (слайд 15)
  

Завдання 8. (робота в парі) (слайд 16)

Виконати задання, 2 бала отримує  пара, яка правильно справилася з завданням

      №1 Знайти суму коренів рівнянь  (В: 6)
        1)   Розв’яжіть рівняння    =  х-1   (В: 7)
        2)   Розв’яжіть рівняння   (х+1)   (В: -3;2)

 

№2 Знайти добуток коренів рівнянь  (В :0)
1)   Розв’яжіть рівняння       ( В : 3)

2)   Розв’яжіть рівняння      (В: 0) 

 

№3 Знайти середнє  арифметичне коренів рівняння (В:-)

  1. Розв’яжіть рівняння              (В:7; -6)
  2. Розв’яжіть  рівняння   (В :-2)

Одна з пар виконує завдання на відкидній дошці

7.Підведення підсумків уроку. (слайд 17)

Підраховуємо бали і переводимо в оцінку.

8.Рефлексія (слайд 17)

У вас на столі лежать різнокольорові геометричні фігури, з яких ми почали наш урок .

  • Хто не допустив жодної помилки і повністю задоволений результатом, оберіть собі фігуру червоного кольору.
  • Хто допустив неточність – жовтого кольору
  • А кому треба ще постаратися  і  успіх обов’язково прийде – синього кольору.
    Я   вважаю , що всі успішно попрацювали .

9.Домашнє завдання (слайд 18)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                             (Прізвище, ім’я)           Варіант 1

 

Вид роботи

Кросворд
(максим. 2б.)

Лото
(макс. 6б.)

Відповідність (максим 4 б.)

Робота в парі (максим. 2б.)

Усні відповіді
 

 

К-сть балів

 

 

 

 

 

Всього

ОЦІНКА

1.Кросворд
Запитання:

1. Як називається рівняння, в якому змінна знаходиться під знаком кореня?

2.Як називають корінь третього степеня?
3.При піднесенні рівняння до парного степеня отримаємо рівняння …
4. Як називається  корінь рівняння, який одержуємо в результаті нерівносильних перетворень і який не задовольняє  умову рівняння?
5.При піднесенні рівняння до непарного  степеня, то отримаємо рівняння … даному
6.Корінь рівняння
7.Якщо кожному значенню змінної х з деякої множини відповідає єдине значення змінної у, то таку залежність називають…
 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-32

9

0

121

Рівняння коренів не має

64

а

д

к

е

т

р

2. Лото
 

 

 
Розв’язати рівняння:

1)                    2)                             3)   

            4)                        5)                               6) 

Рівняння

Методи розв’язування

 

1

2

3

4

1)

 

 

 

 

2)

 

 

 

 

3)

 

 

 

 

4)

 

 

 

 

3.Відповідність.   

 

 

                                                                                                                      

 

4.Робота в парі

                                                                             (Прізвище, ім’я)           Варіант 2

 

Вид роботи

Кросворд
(максим. 2б.)

Лото
(макс. 6б.)

Відповідність (максим 4 б.)

Робота в парі (максим. 2б.)

Усні відповіді
 

 

К-сть балів

 

 

 

 

 

Всього

ОЦІНКА

1.Кросворд
Запитання:

1. Як називається рівняння, в якому змінна знаходиться під знаком кореня?

2.Як називають корінь третього степеня?
3.При піднесенні рівняння до парного степеня отримаємо рівняння …
4.Як називається корінь рівняння, який одержуємо в результаті нерівносильних перетворень і який не задовольняє умову рівняння?
5.При піднесенні рівняння до непарного  степеня, то отримаємо рівняння … даному
6.Корінь рівняння
7.Якщо кожному значенню змінної х з деякої множини відповідає єдине значення змінної у, то таку залежність називають…

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

4

-3

-125

Рівняння коренів не має

-5

ю

а

н

0

ь

т

2. Лото
 

 

Розв’язати рівняння:

  1.                      2)                         3)

            4)                        5)                              6)

Рівняння

Методи розв’язування

 

1

2

3

4

1)

 

 

 

 

2)

 

 

 

 

3)

 

 

 

 

4) (х+3)

 

 

 

 

 

3.Відповідність.   

 

 

 

 

4.Робота в парі.

 

      №1 Знайти суму коренів рівнянь 
        1)   Розв’яжіть рівняння    =  х-1  
        2)   Розв’яжіть рівняння   (х+1)  

 

 

№2 Знайти добуток коренів рівнянь 
1)   Розв’яжіть рівняння      

2)   Розв’яжіть рівняння     

 

 

№3 Знайти середнє  арифметичне коренів рівняння

  1. Розв’яжіть рівняння             
  2. Розв’яжіть  рівняння  

 

 

№1 Знайти суму коренів рівнянь 
        1)   Розв’яжіть рівняння    =  х-1  
        2)   Розв’яжіть рівняння   (х+1)  

 

№2 Знайти добуток коренів рівнянь 
1)   Розв’яжіть рівняння      

2)   Розв’яжіть рівняння     

 

№1 Знайти суму коренів рівнянь 
        1)   Розв’яжіть рівняння    =  х-1  
        2)   Розв’яжіть рівняння   (х+1)  

 

№2 Знайти добуток коренів рівнянь 
1)   Розв’яжіть рівняння      

2)   Розв’яжіть рівняння     

 

docx
До підручника
Алгебра і початки аналізу (академічний рівень) 10 клас (Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Полонський В.Б., Якір М.С.)
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
1182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку