Даний урок допоможе уителю формувати вміння добирати найбільш влучні слова під час опису предмета. Розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати і співставляти, спостережливість та зв'язне мовлення; розширити знання дітей про калину як рослину-символ України, показати, як оспівував її український народ. Виховувати у дітей любов до рідного слова, народної мудрості, почуття прекрасного, любов до природи. Вчити учнів працювати у колективі.
Урок з української мови
в 2 класі на тему:
«Розвиток зв ′язного мовлення. Текст-опис «Калинонька»
Учитель — Луба Н.М.
Тема: Розвиток зв ′язного мовлення. Текст-опис «Калинонька»
Мета. Формувати вміння добирати найбільш влучні слова під час опису предмета. Розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати і співставляти, спостережливість та зв'язне мовлення; розширити знання дітей про калину як рослину-символ України, показати, як оспівував її український народ. Виховувати у дітей любов до рідного слова, народної мудрості, почуття прекрасного, любов до природи. Вчити учнів працювати у колективі.
Обладнання. Макет калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, пісня про калину.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
Продзвенів і стих дзвінок,
Починається урок.
Всі за парти тихо всілись
І на мене подивились.
II. Актуалізація опорних знань.
а) Відгадування загадок про калину.
Слайд1
Що за кущ біля хатини
Розростається щоднини,
І на ньому ягідки
Не солодкі й не гіркі?
Як намистечко, червоні
І цілющим соком повні,
Повновиді й невеликі
І від кашлю добрі ліки...
Як же звуть ці ягідки?
Певно, знають малюки.
• У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою чарівну вроду.
• Стоїть дівчина у лузі
З червоних ягід в блузі.
Слайд 2
б) Вступна бесіда.
Слайд 3
На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про калину. Саме вона користується особливою любов'ю українського народу. Адже недаремно говорять: «Без верби і калини нема України».
Слайд 4
Калина — це символ нашої України. Український народ любить і шанує калину. Споконвіку калина на Україні була символом краси, вірності, любові. Червоною калиною прикрашали колиску немовляти, весільний коровай, вікна хати. Із калини виготовляли сопілку, колиску. Ягоди калини оздоровлюють і лікують. Здавна наш народ оспівував у піснях червону калину.
Калина в Україні була символом краси, достатку, вірності, працелюбності. її оспівано у піснях, казках, легендах, віршах, прислів'ях і приказках, загадках.
А ще будемо вчитися правильно виражати свої думки, будувати речення і складати їх у текст, описувати побачене. Ми будемо вчитися писати твір-опис.
І працювати колективно, допомагати один одному, працювати в групах, парах.
в) Хвилинка каліграфії.
Слайд 5
Робота в групах. Кожна група одержує конверт із завданням.
1-а група - буквосполучення «ка»,
2-а група - «ли»,
3-я група - «но»,
4-а група - «нь»,
5-а група - «ка».
Вчитель вивішує ці буквосполучення на дошку.
Вчитель. Яке слово можна скласти з цих буквосполучень? (Калинонька)
Запишіть це слово, зробіть звуко-буквений аналіз. Чому букв більше, ніж звуків?
ІІІ. Хвилинка - цікавинка
а ) Вступне слово учителя
Слайд 6
На нашій планеті росте понад 200 видів калини, а в Україні росте калина цілолиста.
• Калина росте у лісі, у лузі, біля річки.
• Калина — лікарська рослина. Свіжі ягоди з медом вживали при кашлі, серцевих захворюваннях.
• Калину люблять і люди, і птахи.
• Ягоди у неї кислі й трохи гіркуваті, але додають сили і бадьорості.
• Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм, а в дорогу давала пироги з калиною.
• На честь народження доньки біля хати садили калину.
Весільний коровай прикрашали гілочками калини. На нашій планеті росте понад 200 видів калини. Але найбільше полюбила калина українську землю, на якій вона дуже гарно росте, а народ шанує її за пишну вроду і цілющі властивості. Немає такого села, де б за тином чи біля криниці, у лузі чи на березі водойми не росла, не квітла рясним білим цвітом навесні, не рум'яніла б червоними ягідками аж до весни калина. Тим і пояснюється, що в Україні є понад 100 населених пунктів з назвами Калинівка, Калинове.
Український народ створив дуже багато легенд про калину. Звідки
з'явився цей кущ, чому калина має таку назву?
Легенда 1. Якось в одному українському селі було весілля. На нього прийшло дуже багато вродливих молодих дівчат. І коли весілля було саме в розпалі, на село напали татари. Завойовники побачили цих красунь і почали ловити їх, щоб продати в Цареграді. Дівчата, щоб не потрапити в полон, почали тікати до болота і там потопилися. На тому місці, де загинули українські дівчата, виросло дуже багато кущів калини. З того часу дівочу вроду порівнюють з калиною.
Легенда 2. В одному селі жили хлопець Кай та дівчина Лина. Підросли, покохали одне одного, одружилися, стали жити сім'єю. Сонечко працею стрічали і проводжали. Народила Лина доньку-красуню. Гляне на неї сонечко — засміється.
На згадку про народження доньки вирішив Кай посадити деревце — звичай в Україні такий жив між людей. Але хотілося чогось незвичайного, як доньчина краса. Пішов Кай до лісу, побачив пишний та гарний кущ, обсипаний білим цвітом. Викопав обережно з рідною лісовою землицею та й посадив біля двору. Росте донька, гарнішає. Росте кущ, зеленіє. Навесні біліє квіточками, восени червоніє ягідками. Гарний, як наречена в день весілля. Хто не йде, щастя Кая та Лини в тому кущеві вбачають. Почали люди й собі садити гарного кущика біля двору, щоб щастя дім не лишало, а кущ назви не мав, то почали його звати кущ Кая та Лини - кущ калини, а донечку - Калинкою-Килинкою.
Розцвіла Україна калиною, запишалася красою дівочою. І пішов звичай по землі українській: народився синочок — татусь саджає дубочок, народилася донька — саджає калиноньку. На щастя, на долю, на здоров'я. Кущ не тільки красу має, він здоров'я повертає. Людей шанує, хворість лікує. Отака вона, калинонька наша.
IV. Поетична хвилинка
Вчитель. Давайте пригадаємо вірші, у яких згадується калина. Серед поля, край села Калинонька зацвіла, Ніби дівчина в віночку У вишневій сорочці Русу косу заплела.
- Червона калино,
- чого в лузі гнешся,
- Чи світла не любиш,
- до сонця не пнешся?
- Чи жаль тобі цвіту на радощі світу,
Чи бурі боїшся, чи грому з блакиту?
- Та вгору не пнуся, бо сили не маю.
Ягідки червоні додолу схиляю.
V. Творча робота
1. Гра « Утвори слово»
Складіть слова із букв слова «калина». (Лин, лан, клин, лак)
2. Гра «Незакінчені речення»
Слайд 7
• Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною - коли... (росте)
• Щоки червоні, як кетяги ... (калини).
• Молода дівчина така гарна, як ... (калина).
• Стоїть у дворі дівонька, як над ставом.... (калинонька)
• У вінку зеленолистім, у червоному намисті, Видивляється у воду на свою хорошу ... (вроду).
• Без верби й калини нема ...( України).
• Калина хвалилася, що з медом .... (солодка).
• Пишна та красива, як червона ... ( калина).
• Убралася в біле плаття, як калина в білий ... (цвіт).
• Щоки червоні, як кетяги ... ( калини).
3. Роз'єднай слова і прочитай речення (робота в парах)
Тамземлямила,дематинародила Всякапташкасвоєгніздознає.
Фізкультхвилинка
VI. Робота над твором-описом «Калинонька»
а) Розгляд малюнків із зображенням калини.
б) Словникова робота - самостійно записати у зошит
Невисокий, пишний кущ, білий цвіт на калині, важкі червоні кетяги, соковиті ягоди з терпкуватим смаком, цілющий сік, кісточка у вигляді сердечка, вишневе забарвлення листя.
г) Складання плану і робота з робочим матеріалом (зіставлення).
План
1. Як називають калину?
2. Де вона росте?
З. Як цвіте калина?
4. Коли достигають плоди?
5. 0пис ягідок.
6. Чим корисна калина?
7. Як треба ставитись до цієї рослини?
Слайд 8
Робочі матеріали
Калина — лісова красуня.
У лісі, в полі, за тином, біля хати, біля криниці.
Квіти білі, пишні, зібрані в суцвіття.
Кетяги, пізньої осені.
Яскраво-червоні, соковиті, кислувато-гіркі.
Використовують як ліки, роблять сопілки.
Потрібно саджати, оберігати.
д) Складання твору за планом.
Слайд 9
- Як називають калину в народі? (Калина—лісова красуня. Калина — символ українського народу).
- Де вона росте? (В полі, в лісі, за тином, біля хати, біля криниці)
- А як цвіте калина? (Калина цвіте білими пишними квітками, які зібрані в суцвіття).
- Коли достигають її плоди? (Пізньої осені достигають її плоди. Це кетяги ягідок).
- Опишіть ягідки, покуштувавши їх. (Ягідка яскраво-червона, соковита, кислувато-гірка, терпка)
- Чим корисна калина? (Калина має лікувальні власти вості)
- А ще, діти, з гілки калини робили і роблять сопілки. У народі існувало повір'я: якщо зробити з калини сопілку, то неодмінно в сім'ї з'явиться продовжувач роду - син.
- Як потрібно ставитися до калини? (Калину потрібно саджати й оберігати)
г) Усні розповіді учнів (2-3 учні).
VII. Домашнє завдання.
Скласти усно твір-мініатюру «Калинонька» (диференційовано сильніші - складають самостійно, слабші - за опорними словами зовсім слабкі – списують).
VІІI. Підсумок уроку.
1. Гра «Так чи ні».
- Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в «Так чи ні»
Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою.
Відповідай, коли мастак, «ні» чи «так».
- Слово «калина» — це іменник?
- «Калина» відповідає на питання «хто»?
- Іменник «калина» жіночого роду?
- Прикметник відповідає на питання «кого», «чого»"
- Дієслово змінюється за числами і відмінками?
- Прикметник виступає у реченні другорядним членом?
2. Вузлик на пам'ять.
- Чи ви спостерігали за тим, як старші люди, аби щось не забути, зав'язували на ріжку носової хусточки вузлик? Так і до нас дійшов досвід старших предків, і давайте ми з вами собі «зав'яжемо вузлик» у пам'яті про наш урок.
Слова - це немовби одяг твоїх думок. Нехай же слова твої завжди будуть гарними і ясними думки — добрими і розумними.