Даний урок розроблений враховуючи індивідуальні особливості учнів із застосуванням диференційованого навчання на етапі вивчення нового матеріалу "Синоніми. Роль синонімів у тексті" поєднано форнтальну, парну та індивідуальну роботу. На уроці проводяться інтерактивні вправи "Криголам", "Незакінчене речення", метод "Сенкан".
Тема: Синоніми. Роль синонімів у тексті
Мета: розширити поняття учнів про слова, близькі за значенням, ознайомить з терміном синоніми; виробляти вміння добирати синоніми з метою вдосконалення зв’язного мовлення; розвивати мову, дитячу фантазію, уяву, виховувати чуття та любов до української мови.
Обладнання: М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун «Українська мова» підручник для 3 класу; таблиця «Запам’ятовуй синоніми»; картки із завданнями; умовні позначки для диференційованої роботи.
Хід уроку
І. Організація класу
1) Вправа «Криголам» - Назвіть своє ім’я і на першу літеру імені доберіть характеристику себе.
2) – Девізом уроку будуть слова:
Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Замініть слово чудова.
3) Складання плану уроку
- Розташуйте прислів’я в порядку, щоб відобразити нашу роботу на уроці.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
Край
МожнавсенасвітівибиратисинувибратинеможнатількиБатьківщину.
Скласти і записати речення зі словами які звучать однаково, але мають різні значення
дорога – дорога
на березі – на березі
Із текстів виписати слова, які звучать однаково, але мають різні значення.
Ще один друг
Петрик живе в селі. За селом простяглося безкрає поле бур’янів. Там мати поле бур’яни.
Якось Петрик ніс мамі в кошику обід. На стежинці він побачив маленьке зайченя. Воно було ледь живе. У нього був розбитий і закривавлений ніс.
Хлопчик узяв зайченя і поклав у кошик. Тепер він буде мати ще одного друга. У нього вже є кілька друзів. Це собачка Бровко, кішка Мурка. А тепер ще й зайченя.
Перевірка завдань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
А зараз прочитаємо продовження.
Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній - ліс, лісок, лісочок,
Пуща, гай, діброва, бір,
Перелісок, чорноліс. І ще й байрак!
І така розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідкіль».
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
V. Мотивація навчальної діяльності та вивчення нового матеріалу.
Диференційована робота
Поєднання фронтальної, парної та індивідуальної роботи на етапі вивчення нового матеріалу.
Впр.90 (Доберіть за зразком до підкреслених слів слова близькі за значенням) (Дорога, шлях, стежка.
Ліс , гай, діброва.
Хата, будинок, домівка.)
Висновок: Слова, які мають близьке або однакове значення, але різне звучання, називаються синонімами.
Фізкультхвилинка
Малюнок лелеки.
- Як називається цей птах? (Чорногуз, веселик, журавель).
Ой лелеко довгоногий,
Покажи ти нам дорогу,
Заблукали ми без мами,
Не знайдем дорогу самі.
Тупни правою ногою,
Тупни лівою ногою,
Тупни обома ногами
Та прийдемо ми до мами.
Впр.91 (усно)
Висновок: Синоніми – точно і ясно висловлюють думку;
Зберіть розсипанки, запишіть синоніми. Теплий, похмурий, обдарований, гарячий, сумний, талановитий, видатний, заслужений, славнозвісний, пекучий, здібний, відомий.
Теплий……
Похмурий…..
Обдарований….
Доберіть найбільш вдалі слова в речення
(Праця, труд, робота) чоловіка згадує, а лінь марнує.
(Сміливий, відважний, хоробрий, мужній) там знайде, де боягуз загубить.
Згода (дім, будинок, хата, оселя) будує, незгода руйнує.
Перевірка завдань
VI. Рефлексія
Синонім.
Важливий, потрібний.
Прикрашає, збагачує, уточнює.
Синонім робить мовлення багатим.
Необхідний.
VII. Домашнє завдання
Впр.92