Урок №5
Тема: Складання йонних рівнянь.
Цілі уроку:
дидактичні: закріпити навички й уміння складати йонні рівняння в розчинах електролітів.
розвивальні: розвивати навички проведення хімічного експерименту на прикладі реакції у розчинах електролітів.
виховні: сприяти вихованню згуртованості класу, формувати вміння працювати в групі.
Тип уроку: формування умінь і навичок та їх творчого застосування.
Обладнання та матеріали: ПСХЕ; опорні схеми « Умови реакції йонного обміну», «Умови виділення газів при реакціях йонного обміну»; таблиця розчинності.
Базові поняття й терміни: йонні реакції, молекулярні та йонні форми рівнянь реакцій.
Очікувані результати навчальних досягнень: учень пояснює умови проходження реакцій йонного обміну до кінця; користується таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді»; наводить приклади й записує рівняння реакцій йонного обміну.
« Щоб удосконалити розум, треба більше розмірковувати, ніж заучувати.»
Р. Декарт
Хід уроку
І.Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання:
IIІ. Мотивація навчальноїдіяльності
Сьогодні на уроці ми маємо:
Алгоритм складання рівнянь хімічних реакцій за схемою:
1. За таблицею розчинності знаходимо розчинну сполуку даного в умові катіона. Записуємо його молекулярну формулу.
2.3а таблицею розчинності знаходимо розчинну сполуку даного в умові аніона. Записуємо його молекулярну формулу.
3. Записуємо молекулярне й повне йонне рівняння між цими речовинами.
(Для виконання роботи учні діляться на шість груп по 4 особи. Кожна група отримує картонку із різнорівневими завданнями. Кожен учень групи мас виконати те завдання, яке йому під силу.)
III. Основна частина
Самостійна робота
Група І
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
(6 балів.)
в)магній хлоридом і кальцій нітратом;
г)натрій карбонатом і купрум(ІІ) сульфатом.(9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
Група II
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
(6 балів.)
в)літій сульфатом і калій гідроксидом →;
г)купрум(ІІ) сульфатом і натрій гідроксидом →.
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
Група III
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
(6 балів.)
в)натрій сульфатом і цинк хлоридом →;
г)натрій сульфатом і плюмбум(ІІ) нітратом →.(9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
Група IV
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
(6 балів.)
в)натрій гідроксидом і калій нітратом →;
г)ферум(ІІ) хлоридом і сульфідною кислотою →(9 балів)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
Група V
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
(6 балів.)
в)купрум(ІІ) сульфатом і барій хлоридом →;
г)купрум(ІІ) сульфатом і натрій хлоридом.(9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
Група VI
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
(6 балів)
в)ферум(ІІІ) хлоридом і натрій гідроксидом →;
г)ферум(ІІІ) хлоридом і сульфатна кислотою →.(9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
IV. Узагальнення й систематизація знань
Учні звітують про виконання завдання 2, виконуючи на демонстраційному столі досліди відповідно до завдань й записуючи на дошці рівняння.
Підчас практичного виконання завдання вчитель нагадує правила техніки безпеки.
V. Підбиття підсумків уроків
Я підбиваю підсумок уроку, оцінюю роботу учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф §10 ст 53-57 , виконати вправи 74, підготовитись до практичної роботи №1