Практична робота №1. Реакції обміну в розчинах електролітів.

Про матеріал
Конспект уроку про практичну роботу №1. реакції обміну в розчинах електролітів може бути використаний при дистанційному навчанні як вчителями, так і учнями. В розробці зібраний основний матеріал по даній темі.
Перегляд файлу

 

Урок № 13

 

Тема: Практична робота №1. Реакції обміну в розчинах електролітів.

 

 

Мета: Закріпити знання про умови перебігу реакцій йонного обміну в розчинах електролітів, а також навички складання йонних рівнянь реакцій; формувати навички дослідницької роботи; розвивати вміння спостерігати та робити висновки.

 

Цілі уроку:

 

дидактичні: закріпити знання про реакції обміну між розчинами електролітів, що відбуваються до кінця; перевірити вміння складати молекулярні та йонні повні й скорочені рівняння хімічних реакцій.

 

розвивальні: розвивати експериментальні вміння за умови дотримання техніки безпеки; продовжити формування вмінь робити висновки.

 

виховні: виховати уважність, дисциплінованість, почуття обов’язку; само- та взаємоповагу.

 

Тип уроку: урок застосування знань на практиці.

 

Обладнання та матеріали:ПСХЕ, таблиця розчинності; набори реактивів, розчини купрум (II) сульфату, кальцій хлориду, амоній сульфату, натрій гідроксиду, натрій ортофосфату, барій нітрату, натрій карбонату, натрій сульфіту, хлоридної кислоти, фенолфталеїну, пробірки, прилади для нагрівання.

 

 

Базові поняття та терміни: розчини, розчинена речовина, Йони, катіони, аніони, розчинність, сильні та слабкі електроліти, йонні рівняння, реакції обміну.

 

 

Методи навчання: словесні, репродуктивні, дослідницькі.


Хід уроку

І. Організаційний етап.

Я до початку уроку роздаю необхідне обладнання та зошити для практичних робіт. Я повідомляю форму проведення уроку та його тему.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

1.Чому реакції обміну в розчинах електролітів називають йонними?

2.Назвіть умови перебігу реакцій йонного обміну в розчинах електролітів?

3.До яких класів неорганічних речовин належать речовини, що вступають в реакції йонного обміну.

4.Як записати молекулярне рівняння реакції? Повне йонне рівняння реакції?

5.Як скласти скорочене йонне рівняння реакції?

6.У яких випадках формули речовин у йонних рівняннях записуються в вигляді молекул?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

(Формування компетенції дослідника)

Ми спробуємо використати теоретичні знання та перевірити їх на практиці.

1.Інструктаж із проведення практичної роботи

2.Виконання практичної роботи.

Учитель демонструє та пояснює принципи оформлення результатів практичної роботи в зошитах:

• описати дії і спостереження;

• скласти молекулярні та йонні рівняння реакції;

• зробити висновки щодо умов перебігу реакції.

Під час проведення практичної роботи вчитель спостерігає за діями учнів, допомагає в разі потреби. Результати дослідів обговорюються.

Після закінчення роботи учні повинні прибрати свої робочі місця.

  1.   Інструктаж із проведення практичної роботи

Учитель роздаєінструктивні картки.

2. Практична робота

Проводиться згідно з інструктивною карткою.

Практична робота проводиться в малих групах. Використовуються елементи взаємонавчання. Учитель коригує роботу груп, надає необхідну допомогу, іноді здійснює перевірку роботи. Необхідно прослідкувати, щоб кожен учень працював з реактивами, успішно впорався з поставленими завданнями.

Інструктивна картка

Практична робота №1

Тема. Реакції обміну між розчинами електролітів.

Мета. На основі проведених дослідів установити умови, за яких реакцій обміну проходять до кінця. Закріпити вміння складати рівняння реакцій обміну в молекулярній, повній та скороченій йонно-молекулярній формах;

Обладнання та реактиви: пробірки, розчини купрум(ІІ)сульфату, кальцій хлориду, алюміній сульфату, натрій гідроксиду, натрій фосфату, натрій нітрату, натрій карбонату, натрій сульфіту, фенолфталеїну, хлоридна кислота.

Хід роботи

Дослід 1. Реакції, що відбуваються з утворенням осаду

У три пробірки налийте по 2 мл розчинів солей:

а)у першу – купрум(ІІ) сульфату;

б)у другу – кальцій хлориду;

в)у третю – алюміній сульфату.

У першу пробірку долийте трохи розчину натрій гідроксиду. У другу – натрій фосфату. У третю – барій нітрату.

Що спостерігається в пробірках? Поясніть, чому це відбувається.

Напишіть рівняння реакцій у молекулярній та повній і скороченій йонних формах.

Дослід 2. Реакції, що відбуваються з виділенням газу

У першу пробірку налийте 2мл розчину натрій карбонату. В другу – такий самий об’єм розчину натрій сульфіту. У кожну з пробірок долийте такі самі об’єми хлоридної кислоти. Що спостерігаєте, дайте пояснення? Зверніть увагу на запах газів, що виділяються. Пригадайте правило виявлення запаху невідомого газу.

Напишіть рівняння реакцій у молекулярній та повній і скороченій йонних формах.

Дослід 3. Реакції, що відбуваються з утворенням малодисоційованої речовини

У пробірку налийте 1мл розчину натрій гідроксиду і додайте 1-2 краплі розчину фенолфталеїну. Що спостерігаєте, дайте пояснення.

Долийте краплями хлоридну кислоту до знебарвлення рідини.

Чому відбувається знебарвлення? Напишіть рівняння реакції у молекулярній та повній і скороченій йонних формах.

ІV. Підведення підсумків

Бесіда.

  1. Чи досягнуто мети яку ви поставили на початку роботи?
  2. Якого результату ви досягли? Які висновки зробили?
  3. Які у вас склалися враження від роботи?
  4. Чого ми навчилися сьогодні на уроці?
  5. Зробіть письмовий висновок у зошиті

V. Домашнє завдання: Повторити §6-11




 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Матеріали до уроків
Інкл
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
4177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку