ТЕМА УРОКУ: Складні випадки правопису м'якого знака (на матеріалі поеми Т.Г.Шевченка “Сон” (“У всякого своя доля...”)
МЕТА УРОКУ:
УРОК №
Дата:
Клас: 10
ТЕМА УРОКУ: Складні випадки правопису м’якого знака (на матеріалі поеми Т.Г.Шевченка “Сон” (“У всякого своя доля...”)
МЕТА УРОКУ:
ТИП УРОКУ: урок узагальнення та систематизації знань;
урок словесності з використанням інтерактивних технологій навчання.
ОБЛАДНАННЯ: виставка літератури, портрет Т.Г.Шевченка, опорна таблиця “Правопис м’якого знака”, опорна схема “Правила складання сенкана”,роздатковийматеріал,ТЗН.
ФОРМИ РОБОТИ: репродуктивна бесіда, словниковий розподільний диктант з ключем, робота з опорною таблицею, мовознавчий коментар (“метод ПРЕС); самодиктант з коментуванням, бесіда (“вільний мікрофон”) дискусія (“акваріум”), самостійна робота з роздатковим матеріалом; літературне гроно (робота у групах), тести (індивідуальна робота), творча робота асоціативного характеру - складання сенкана (“два-чотири-усі разом”), узагальнювальна бесіда, самооцінка діяльності.
ЕПІГРАФ:
Нехай же вітер все розносить
На неокраєнім крилі.
Нехай же серце плаче, просить
Святої правди на землі.
Т.Г.Шевченко
ХІД УРОКУ
Методична ремарка.Робота здійснюється у творчих дослідницьких групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу. Протягом уроку коментується вчителем та учнями виставка літератури та епіграф уроку. Перед кожним учнем на парті текст твору, опорні конспекти, схеми, таблиці, роздатковий матеріал, словники.
І. Організаційно-вступна частина
Сугестивне введення в тему: розпочинається урок піснею на слова Т.Шевченка “Думи мої, думи мої...” у виконанні Б.Гмирі (аудіозапис).
Бесіда репродуктивного характеру.
Мета: налаштувати учнів на робочий лад.
1.Які асоціації викликає у вас ця пісня?
2.Чи співзвучна вона з вашим настроєм?
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів
Словниковий розподільний диктант з ключем
Завдання: розподілити у дві колонки слова відповідно до написання з м’яким знаком чи без нього, підкресливши першу літеру кожного слова, по вертикалі прочитаєте, “закодовані” слова-ключі.
Написання слів з м’яким знаком |
Написання слів без м’якого знака |
Схвальний |
камінчик |
Асфальтований |
ослінчик |
Рибацький |
меншовик |
Кишенька |
егоїстичний |
Ангельський |
духмяний |
Злість |
ідентичнний |
Модельований |
янтарний |
Ключ: І колонка -“сарказм”; ІІ колонка – “комедія”.
-Як розшифрувати “закодовані” слова?
(За жанром цей твір – комедія, у якій використано гостровикривальний сатиричний прийом – сарказм).
Лексична робота. Робота з тлумачним словником.
Сарказм – зла, уїдлива, докульна, викривальна насмішка, вищий ступінь іронії; вияв зневаги й ненависті до зображуваного.
Кого з героїв комедії саркастично викриває поет?
IV. Застосування учнями знань, умінь, навичок
Мовознавчий коментар (метод ПРЕС).
Пояснення написання слів з м’яким знаком за допомогою опорної таблиці.
Диктант з коментуванням (речення попередньо записані на дошці)
Завдання: розставити розділові знаки, вставити замість крапок пропущені літери, прокоментувати правопис м’якого знака у словах та розстановку розділових знаків; зробити синтаксичний розбір речень.
1.Латану свитину з каліки знімают... бо нічим обут....
Княжан недорослих.
2.Чи бог бачит... із-за хмари Наші сл...ози горе?
3. А меж ними і землячки
Де-де проглядают...
По-московс...ки так і ружут...
Сміют...ся та лают...
Бат..ків своїх.
Бесіда (“вільний мікрофон”).
Яка особливість даних речень?
Яка тема об’єднує ці речення?
Дискусія ( “акваріум”)
Питання для дискусії:
Чи міг би поет прямим гострим викривальним словом вплинути на існуючі самодержавні порядки, а не у формі сну і чому? Висновки.
Самостійна робота (з роздатковим матеріалом).
Завдання: списати речення, вставляючи пропущені літери, пояснити написання слів з ь.
1.Тихесен...ко вітер віє,
Степи, лани мріют...
Меж ярами над ставами
Верби зеленіют...
2.Людей не чут..., не знат... і сліду
Людс...кої страшної ноги.
3.Цар цвен...кає;
А диво-цариця.
Мов та чапля меж прахами,
Скаче, бад...орит...ся.
Літературне ґроно (робота в групах)
Завдання: складіть літературне ґроно до прізвища “Шевченко”, акцентуючи увагу на рисах характеру, які найбільше притаманні автору цієї політичної сатири і співзвучні з літерами його прізвища, використовуючи орфоргаму “м’який знак” .
ШЕВЧЕНКО
Висновки: отже ці риси характеру притаманні Т.Г.Шевченку, автору комедії “Сон”.
V. Закріплення знань, умінь, навичок
1) Тести (індивідуальна робота).
1.У якому рядку всі слова з ь написані правильно?
а) Ненависть, людськість, льодовий;
б) хто-небудь, сопільчин, галці;
в) стілчик, не виспавшись, калинонька.
2.Якому правилу відповідають наведені приклади правопису ь: станьте, галька?
а) Перед буквами, що позначають тверді приголосні;
б) у кінці слова;
в) перед ї, йо та я, ю, є, що позначають два звуки.
3.У якому рядку у словах не вживається ь?
а) Поставте, редці, вірте;
б) пончик, камінчик, мізинчик;
в) менший, мисці, кінский.
4. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -зьк-
а) Прилуки, Овруч;
б) козак, кріпак;
в) Кривий Ріг, Онега;
5. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -ськ-
а) Рига, Прага;
б) Чернівці, Лашківці;
в) чех, Хотин.
6. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -цьк-
а) Сиваш, Золотоноша;
б) чумак, козак;
в) латиш, киргиз.
Відповідь:1а; 2а; 3б; 4в; 5в; 6б.
2) Творча робота - складання сенкана
(інтерактивна технологія у групах “два-чотири-усі разом”)
1.Ознайомлення з методикою складання сенканів. 2.Складання і зачитування сенканів.
3.Коментар.
І група |
ІІ група |
VI.Підсумки уроку. Оцінювання. Самооцінювання знань учнів. Організація домашнього завдання
Узагальнююча бесіда
Назвіть найскладнішіі випадки вживання м’якого знака? Наведіть приклади.
Коли у словах не вживається м’який знак? Наведіть приклади
Д/з диференційованого характеру:
1.Виписати з поеми Т.ГШевченка “Сон” 5 речень, у яких є слова з орфограмою “Правопис м’якого знака; зробити синтаксичний розбір одного речення.
2.Написати твір-роздум на тему “У всякого своя доля” (використати слова з ь).