Розробка уроку для 9 класу на тему " Складні випадки слововживання". Під час проведення уроку ми можемо актуалізувати в пам'яті учнів основні правила правопису слів, удосконалювати вміння знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; розвивати орфографічну вправність; виховувати мовну культуру.
Урок №
Тема. Основні правила правопису. Складні випадки слововживання.
Мета: актуалізувати в пам’яті учнів основні правила правопису слів, удосконалювати вміння знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; розвивати орфографічну вправність; виховувати мовну культуру.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Слово вчителя.
Діти! Нещодавно в метро я прочитала рекламні оголошення і дуже засмутилася. Скажіть, яких помилок припустилися чи то рекламодавці, чи то фірми-виробники реклами? «Депозит Честний. 22 % річних у гривнях. Прозорі умови з простою арифметикою». «Ексклюзивний представник завода-виробника в харьківському регіоні — ХАРВЕСТ». «Нова епоха стоматологиї — клініка “Діалог”». «У салоні керамічної плитки на Маршала Жукова завжди самі низькі ціни. Завжди!» — Які правила ми повинні повторити, щоб уникнути подібних помилок?
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Повторення, узагальнення й систематизація вивченого
*Робота в групах.
Кожна група отримує аркуш, на якому записана тема. Учні мають згадати та сформулювати правила і скласти вправу (завдання з пасткою, тест, кросворд) з певної теми.
Після презентації роботи (повторення основних правил орфографії), групи обмінюються завданнями і виконують їх.
I група — «Вживання м’якого знака».
II група — «Вживання апострофа».
III група — «Подвоєння та подовження приголосних».
IV група — «-И-, -і- в словах іншомовного походження».
V група — «Спрощення в групах приголосних».
* Виконання тренувальних вправ.
1) Спишіть, вставляючи, де потрібно, замість крапок ь.
Леген..кий вітрец.. подихає — і ск..різ.. розносит.. тепло ран..н..ого літ..н..ого ранку. (Панас Мирний) Зірон..ка ясна темнен..кої ночі чужа і холодна нам завжди здаєт..ся, квіт..ці ж радіют.. в степу наші очі і сер..це, мов рідне, до неї смієт..ся. (І. Манжура) Вмивайся ранком на зорі, коли вода тече кріз.. пал..ці. Поки ще сон..це не горит.., а тліє тіл..ки дес.. у бал..ці. (М. Терещенко) Надя моя прийшла увечері з комсомол..с..ких зборів радісна така, весела. Брян..с..кий стояв на спостережному пунк..ті с..омої стрілец..кої роти і звідси керував вогнем. Гострі, в монгол..с..ких вирізах очі дивилис.. на Шуру приязно, з готовністю допомогти. І Тарасик щебетав у передку чумац..кої мажі, як пташка на волі. (З тв. О. Гончара) Вс..ого надивився молоден..кий Чумаченко, Гриц..ків син. Він у дорозі хлопец.. зовсім не той, що дома. Батько аж радуєт..ся його поведінкою між люд..ми. (Д. Косарик)
2) Спишіть, вставляючи, де потрібно, замість крапок апостроф.
Акація приймає естафету від зблідлого, прив..ялого бузку. (Л. Дмитерко) Йдуть у доброму здоров..ї дні погожі, весняні. (М. Стельмах) Жодне віконце ніде не блисне хоч би тобі тьм..яним вогником. (Я. Баш) Духм..яний запах яблуні старої пливе, як сон. І гілочка р..ясна бринить на вітрі тихою струною. (В. Бичко) Степ пірнув у темр..яву. (Л. Смілянський) З..їхалося на цей раз до села так багато, як не з..їжджалося ніколи. (О. Довженко) В..ючні сідла на конях були системи Бр..янського. (О. Гончар) Голос був тихий, повільний, напрочуд багатий різнобарв..ям тональності. (В. Швуць) Бжозовський вбіг у молодий бур..ян і приліг у ньому на саму землю. (І. Нечуй-Левицький) «Бурлаки на Волзі» — перша картина І. Ю. Р..єпіна на тему народного життя. Дем..ян Б..єдний відродив один із найсильніших видів сатири — байку.
3) Спишіть, вставляючи, де потрібно, замість крапок пропущені літери.
Біля гаража стоїть напоготові «Буревіс..ник» — роз’їз..на ремонтна майстерня. (О. Гончар) На сході, по обрію, темніють пояси молодих полезахис..них смуг. (О. Гончар) Сотні очей пристрас..но стежили за цим героїчним переходом танків по дну чужої річки. (О. Гончар) Отак за світанком і день переходив, за тиж..нями — тиждень, а там місяці. (А. Малишко) Тремтить у синьому вогні щас..лива далечінь. (М. Рильський) Грають радіс..но ріки і шумують гаї. (В. Сосюра) Спираюсь на мур і годинами стежу, як безшелес..но бродять тіні з місця на місце. (М. Коцюбинський) Барвінок цвів і зеленів, с..лався, розстилався. (Т. Шевченко) Сміється весна надворі, внизу під кручею Дніпро шумить, передзвонює на хвильках срібними перс..нями. (М. Стельмах) З ніжним пес..ливим, мовби прощальним і потішаючим шелестом вербові гілочки пройшлися у неї по щоці. (І. Волошин) За порогом дід розправив плечі кіс..ляві, аж тріснуло в суглобах. (Д. Косарик) Сюїта — музичний твір, що складається із самостійних контрас..них частин, які йдуть одна за одною.
4) Спишіть, вставляючи замість крапок пропущені літери.
Через кілька хвилин понад полками пішла на захід ав..ац..я. Здавалось, що літаки ідуть зовсім беззвучно, німими с..луетами, виключивши всі свої мотори. Гул ескадр..л..й цілком перекривався гулом наземної арт..лер..ї. Якось після вечері у вагоні зав’язалась жвава д..скус..я. Мабуть, ніде доцільна думка, свіжа ін..ц..ат..ва не поширюється з такою блискавичною швидкістю, як на фронті. Піднявшись десь із далеких аеродромів, на рівні зірок ідуть могутні машини, г..ганти стратег..чної ав..ац..ї. Арт..лер..стами командував Саша Сіверцев. Шура стала на роботу в один з мінських госп..талів. Багіров, діставши знову підводи з транспортної роти, вкладався з матер..альною частиною. Мова йде, чую, про японських рибалок, що потерпіли від ядерних випробувань, від рад…оактивного попелу, що випав десь там на голови їм. Черниша будинок вразив своєю арх..тектурною досконалістю. З своїм колект..вом Зоя особливо зріднилася в роки війни. Несподівано виринув край шляху с..лует польової будки трактор..стів. Швидко світало. Пасаж..ри на палубі заворушились. (З тв. О. Гончара)
* Гра «Коректор».
Прочитайте, виправте помилки; відкорегований текст запишіть.
Домашній хліб
Традіция випіканя домашнього хліба нині стає де далі самою популярною і богато в чому завдяки появі чудової кухоної техніки — міні пекарні. Нині кожна господиня має можливісьть недокладаючи практично жодних зусилль насолоджуватися ароматной та смачной домашньой випічькою хочь що дня. Що вимогається від неї? Купити якістні продукти, викласти їх в форму, виставити параметри на дісплеї і за де-який час за сігналом аппарата дістати з форми готовий горячий хліб. З усіма іншими процессами приготуваня хлібо-пекарня впорається самостійно. (З календаря)
V. Підбиття підсумків уроку
Словниковий диктант
Тополька, тополенька, вишенька, вишеньці, тонюсінький, тонни, галченя, сьомий, синього, медальйон, Усольє, Тьолкін, Верьовкін, Алфьоров, Ареф'єв, Ананьїн, Гур'їн, Ільюшин, Афанасьєв, сім'я, львів'янин, безмир'я, порядок, пір'їна, моряк, з'ясування, Ізяслав, роззява, В'ячеслав, Святослав, безголів'я, поцвяхований
Тренувальний тест
а)Мар'яна, дев'ять, з'явитися, Стеф'юк, Лук'янівка.
б)З'єднаний, рум'яний, дзвякнути, свято, цвях.
в)Без'ядерний, надвечір'я, п'явка, міжбрів'я, кров'ю.
г)Зоряний, солов'їний, буря, бур'ян, буряк.
д)Вітряк, духмяний, різдв'яний, торф'яний, морквяний.
II. У якому рядку всі слова пишуться з ь?
а)Поділ...ський, домен...щик, черешен...ці, кул...ці, гіл...ці.
б)Парас.ці, Гал...ці, Натал...ці, т...мяний, веселит...ся.
в)Приятел...ці, нен...ці, дон...ці, різ...бяр, добровол...ці.
г)Вел...можа, брех...ня, брен...кати, камін...чик, батьківський.
д)Батьківщина, бан...ці, склян...ці, бал...зам, баб...ці.
ІІI.У якому рядку в слові допущено орфографічну помилку?
а)Свято, буряк, міжгір'я, бур'ян, кур'єр.
б)З'єднаний, з'їхати, з'явитися, об'єм, під'їхати.
в)Роз'яснити, дит'ясла, пів'яблука, підв'язати, розм'якшити.
г)Рум'яний, дзвякнути, цвях, дев'ятнадцять, торф'яний.
д)М'ясо, м'язи, з'їзд, буря, моркв'яний.
VI. Домашнє завдання
1