"Безсполучникове складне речення, його будова. Смислові відношення між компонентами у безсполучниковому складному реченні."
Мета: дати учням загальні уявлення про безсполучникове складне речення (БСР), вчити знаходити БСР у тексті, визначати його основні ознаки, смислові відношення між частинами БСР; розвивати вміння правильно будувати речення такого типу; виховувати повагу до традицій різних народів.
Урок №
Тема. Безсполучникове складне речення, його будова. Смислові відношення між компонентами у безсполучниковому складному реченні.
Мета: дати учням загальні уявлення про безсполучникове складне речення (БСР), вчити знаходити БСР у тексті, визначати його основні ознаки, смислові відношення між частинами БСР; розвивати вміння правильно будувати речення такого типу; виховувати повагу до традицій різних народів.
Хід уроку
І. Оголошення теми й мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
*Розповідь учителя.
Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, частини якого об’єднані за змістом та інтонацією без сполучників і сполучних слів.
Н а п р и к л а д: Скотилась осінь у зимову хугу, запнула синю хусточку весна. (Т. Ганенко-Житовоз)
Схема речення буде такою: [ ] , [ ]. Або . Більшість безсполучникових речень можна легко перетворити в складнопідрядні або складносурядні речення. Семантика безсполучникових речень багатша і ширша за семантику сполучникових. В одному безсполучниковому складному реченні є можливість зосередити відтінки різних відношень. Ці речення стислі, компактні, динамічні, дуже виразно інтоновані.
Групи безсполучникових речень
1) З однорідними частинами (синтаксичні відношення тут можуть бути єднальними, зіставними, протиставними).
2) З неоднорідними частинами (можуть бути відношення причинові, наслідкові, умовні, часові, з’ясувальні, міри і способу дії). Одна частина пояснює іншу. Вищеназваний поділ є досить умовним. У БСР найчастіше використовуються чотири типи інтонації: перелічувальна, зіставна, інтонація зумовленості, пояснювальна. Інтонація тісно пов’язана з граматичними значеннями БСР. Зі зміною інтонації змінюється і граматичне значення БСР.
Н а п р и к л а д, у реченні За дубами сонечко сяє, пташки у ліщині виспівують. (А. Тесленко) перелічувальна інтонація зумовлює в будові речення рівнозначність предикативних частин, а пояснювальна надає тому ж реченню причинно-наслідкового значення. (За дубами сонечко сяє: пташки у ліщині виспівують.) Тому інтонація стала основним засобом розпізнання типів БСР.
*Робота з підручником
IV. Закріплення вивченого матеріалу
* Практична робота.
1) Визначте смислові значення між частинами БСР.
Защебетав соловейко — пішла луна гаєм. (Т. Шевченко)
А ще й таку я вирізьблю картину: зі всіх дворів збігається рідня. (Ліна Костенко)
Ще сонячні промені сплять — досвітні огні вже горять. (Леся Українка)
Раніше встанеш — більше діла зробиш. (Нар. творч.)
Яблуками ласують вивірки, їх носять в нори і миші. (З газети)
Мені відкрилась істина печальна: життя зникає, як ріка Почайна. (Ліна Костенко)
2) Прочитайте текст, випишіть БСР, визначте смислові відношення між їх частинами.
Говорячи про Шотландію і її острови, не можна не сказати про таке знамените традиційно шотландське свято, як Апхеліо, що і зараз відзначається в Лервікке — головному місті Шотландських островів. Наприкінці січня влаштовується велика смолоскипова процесія і 30-футова модель корабля вікінгів проноситься через усе місто для того, щоб потім бути спаленою. Потім після цього грандіозного шоу — танці і веселощі тривають далеко за північ.
До зимових свят також належить Різдво. Будучи християнами, а християнство в Шотландії почало поширюватися з VI ст. н. е., шотландці святкують цей день 25 грудня, як і всі народи Європи. Але існує в шотландців і давній звичай, що відзначається ними нині в переддень Різдва. Звичай цей зветься Yule Log (різдвяна колода), пов’язаний він зі святом Yule, древнім скандинавським святом спалювання різдвяної колоди. Воно стало популярним тому, що частина Шотландських островів довго перебувала під владою вікінгів і їхнім культурним впливом. Древні шотландці відзначали Yule саме в ті дні, у які тепер відзначається Різдво. На Yule спалюють величезну колоду для того, щоб сонце світило яскравіше. На Новий рік у Шотландії також відкриті двері всіх будинків: кожний може зайти в гості в будь-яку родину. Гість повинен принести із собою лише шматочок вугілля і кинути його в сімейний камін з побажанням, щоб вогонь у цьому будинку горів ще довго - довго. Тут знову простежується язичеська основа шотландського звичаю — вогонь як символ благополуччя і життя. У лютому, особливо в молоді, популярне свято День Святого Валентина. Колірною емблемою Дня Святого Валентина вважається червона троянда. Думають, що початок цієї традиції поклав Людовік XIV, що подарував у цей день Марії-Антуанетті червоні троянди. (З енциклопедії)
* Творча робота.
1) З простих речень утворіть БСР.
Весело бриніли набубнявілими гілками осокори.
Задумливо погойдувала обважнілими косами береза.
Світило сонце.
Парувала земля.
У долинах рік стоять тумани.
Важкі хмари пливуть над селами і хуторами.
2) Доповніть уривки так, щоб утворилися БСР. Зважайте на групи смислових відношень між частинами, подані в дужках. Прочитайте утворені речення, правильно їх інтонуючи. Мова наша є таємницею… (доповнення).
Людина створила мову… (протиставлення).
Святі слова, рідна мама і рідний тато, рідна мова і рідна школа тримають нас на світі… (причина).
Отже, найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова… (причина).
V. Підбиття підсумків уроків
*Фронтальна бесіда.
— Що таке безсполучникове складне речення?
— На які основні групи поділяється БСР?
— Які смислові зв’язки властиві безсполучниковим реченням?
— Яку роль відіграє інтонація у БСР?
VI. Домашнє завдання
1