Урок на тему "Складнопідрядне речення"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 9 класу "Складнопідрядне речення". Дані завдання та вправи допоможуть вчителю при підотовці до уроку узагальнення виченого матеріалу.

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ. Узагальнення з теми «Складнопідрядні речення»
Мета:

  • перевірити рівень знань учнів з теми «Складнопідрядне речення»;
  • вчити «бачити перспективу» використання даної теми у подальшому житті;
  • розвивати креативне мислення, творчу уяву,  вміння використовувати набуті знання на практиці ;
  • виховувати почуття відповідальності за свою працю та її значимість для товаришів почуття поваги і любові до батьків, почуття обов’язку перед ними.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

 

ХІД УРОКУ

 

Забілів від снігу гай –
Глянь! Йде Святий Миколай.

 Іде з янголом яснесеньким,

Усміхається милесенько.
Він за нас все пам'ятає,

 Нагороди зготовляє, 
Нам даруночки приносить
Й за нас в Бога ласки просить.

 О наш любий, Святий Отче,

Зглянь над нами, найдорожчу

Радість нам велику дай: 
Моли Бога за наш край! 
             Цими словами я не випадково розпочала наш урок. Сьогодні 19 грудня, а це значить - прийшло свято Миколи - Чудотворця. Цей урок ми проведемо у формі калейдоскопу. Слово «калейдоскоп» іншомовного походження – це дитяча іграшка. Всередині якої віддзеркалюються різнокоьорові барвисті скельця, які постійно змінюються. Тобто, це швидка зміна подій, вражень, образів.  Отже, сьогоднішній урок буде насичений великою кількістю цікавих завдань, вправ. Тематика речень та завдань будуть нерозривно поєднані із образом Святого Миколая, і протягом уроку учні, які активно працюватимуть, отримають оцінки-подарунки.

   Також тематичне поєднання відбуватиметься і з символом наступного року
На сьогоднішньому уроці ми повинні повторити ваші знання про складнопідрядні речення.
І. Організація учнів до навчання

Міні-тест «Твій настрій». (1хв.)

( у кожного учня на парті лежить по чотири паперові сніжинки різних кольорів, що означають: червоні – абсолютна впевненість у знаннях, гарний настрій, рожеві - спокій, білі – без емоцій, голубі – тривога, невпевненість.)

Перш ніж ми розпочнемо з вами працювати, пропоную вам з-поміж усіх сніжинок обрати той колір, який відповідає вашому настрою на даний момент. З допомогою булавки пришпильте його собі на груди.

ІІ. Оголошення теми уроку.

Отож епіграфом нашого уроку будуть слова: "Ой хто, хто Миколая любить..."

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (2 хв.)

Аби вдало завершити навчальний рік, та гарно впоратися із завданнями контрольної роботи всім пропоную взяти активну участь у роботі! Отже починаймо!

ІV Актуалізація опорних знань.

Лінгвістична розминка

https://st.depositphotos.com/1000792/1466/v/950/depositphotos_14662411-stock-illustration-two-christmas-dogs.jpg

  1. Що таке складне речення?
  2. Яка різниця між сполучниковими та безсполучниковими реченнями?
  3. Чим відрізняються складносурядні та складнопідрядні речення?
  4. Чим з’єднані частини складнопідрядного речення?
  5. Яка різниця між сполучними словами і сполучниками підрядності?
  6. Які є види двокомпонентних складнопідрядних речень?
  7. Схема складнопідрядного речення з підрядною частиною означальною.
  8. Схема СПР з підрядною зясувальною?
  9. Схема складнопідрядного речення з підрядною частиною обставинною.
  10. Яка різниця між сполучником та сполучним словом? 
  11. 4. На які види поділяються складнопідрядні речення з кількома підрядними?
  12. Накресліть схеми СПР з кількома підрядними?

V. Закріплення набутих знань у процесі практичної роботи з теми.

  1. «Відновлення тексту»

http://hddfhm.com/images/images-de-noelchristmas-clipart-free-8.jpg

А ми продовжуємо працювати з чарівним калейдоскопом і наступне завдання від братів наших менших- відтворити текст і згадати, хто ж такий Миколай – Чудотворець?

(витягують речення, креслять схему біля дошки).

Миколай народився у ті давні часи, які  тепер ніхто до пуття і не пригадає.

(означальне)

Миколка був ще маленьким, коли померди його батьки.

(коли, в який час – обставинне часу)

 Вважалося, що Миколай захисник усіх бідних і знедолених.

(з’ясувальне) 

 Найбільше його вшановували діти, для яких він був почесним охоронцем.

(означальне)

 Існує легенда про те, що Миколай рятував дітей, що потопали в морі.

(послідовна підрядність)

Якщо протягом року діти були слухняними, то Святий Миколай обдаровував їх подарунками, які робив сам.

(неоднорідна підрядність)

2. Словниковий диктант

http://www.clipartbest.com/cliparts/aTe/Xoa/aTeXoaMjc.png

Введення, Катерини, Юр’їв день, Калита, Наума, Ганни, Святвечір, Різдво, Голодна кутя, Трьох святих, Стрітення, Івана Купала, Касіяна.
Бесіда.
На яку орфограму ці слова?
В яку пору року відзначаються ці свята?
Яке свято зайве в цьому диктанті? Чому?
Учитель. Останнє слово в словниковому диктанті Касіяна  чи чули ви про таке свято?Коли воно відзначається і яким чином пов’язане зі святом Миколи – Чудотворця, я вам розповім, а ви прослухавши мою розповідь складете на основі почутого 1 двокомпонентне СПР.

Знайте, що свято Касіяна відзначається 29 лютого, тобто раз на чотири роки у високосний рік і вважається нещасливим.Чому?! за легендою якось Касіян і Микола йшли у церковних справах, зодягнувши білі ризи. Дорогою вони зустріли бабусю, яка застрягла у багнюці. Миколай і каже: "Давай, Касіяне, допоможемо старенькій". "Я не можу, - відповів той. - мої білі ризи забрудняться". А Миколай, не зважаючи на це, допоміг старенькій. Дізнавшись про це, Бог виніс їм такий вирок: "Якщо ти, Касіяне, злегковажив святу заповідь - допомагати людям у біді, то пам'ятати тебе будуть раз на чотири роки, а Миколая за його добрий вчинок відзначатимуть двічі на рік". 

  • Отже, попрацюйте в парах і складіть СПР, давши йому характеристику усно.

 

3.Творче моделювання https://img4.cliparto.com/pic/xl/211912/4620372-merry-puppy-in-christmas-cap.jpg

 Складіть речення за схемами, поєднавши їх  темою «Миколай крокує до нас».

1 ряд         […   ], (де…  ), (щоб… ).                 2 ряд           [   ], (як…  ), (як…  ).

3 ряд           [ …  ], (коли…  ), (яку…  ).

4. Лінгвістична естафета (робота в парах)

- Які ви знаєте народні прикмети, традиції, обряди,  пов’язані з Днем Святого Миколая?

Я пропоную вам поповнити свої знання з даної теми, дібравши до речень схеми,  визначити їх вид. І якщо це естафета, то обов’язково має бути переможець. Ряд, який першим впорається із завданням буде переможцем

http://clipart-library.com/img/851908.gif

І ряд

1.У Миколин день ті, хто думав про одруження, замовляли спеціальні молебні. (зясувальне)

2. Всі жителі села збирали гроші і у складчину і ставили після молебню велику свічку, щоб святий Миколай огородив їх від усіх бід і нещасть.

(бставинне мети)

  1. Після церковної служби 19 грудня влаштовується веселе свято, яке називали братчини. 

(означальне)

  1. Оскільки у цей час йде різдвяний піст, то основними стравами на Зимового Миколая були пироги з капустою і грибами.

(зясувальне)

ІІ ряд

  1. На столі обов’язково було пиво, яке варили з ячменю нового врожаю.

(означальне)

  1. До цього свята у містах відкривалися численні ярмарки, де встановлювалися остаточні ціни на хліб і борошно.

(означальне)

  1. Саме з цим днем пов’язано безліч прикмет, за якими можна судити про майбутню зиму і погоду в наступному році.

(означальне)

  1. Дівчата і заміжні жінки моляться св. Миколаю про те, щоб успішно вийти заміж і жити з чоловіком в любові та злагоді.

(мети)

ІІІ ряд

  1. Водії, моряки і просто подорожуючі моляться про те, щоб уникнути небезпек у дорозі.

(мети)

  1. Вважалося, що день Миколая веде із собою й Микольські морози.

(зясувальне)
11. В іконографії виділяють ікони «Миколи зимового» і «Миколи весняного», що відповідають дням шанування в році.

(означальне)

12. Узимку, коли завершувалися роботи в полі , частішали парубочо – дівочі гуляння.
(часу)

5. Cинтакчиний практикум

https://img-fotki.yandex.ru/get/872977/192698433.17c/0_19d5fe_de276dcd_orig.png http://clevertoy.com.ua/image/cache/data-eurographics-animals-8104-0670-500x500.jpg

У минулі століття в день Зимового Миколая здійснювали різноманітні угоди, тому що були впевнені, що цього дня ніхто не піде на обман, оскільки Миколай Чудотворець покарає шахрая і відновить справедливість. 

VI Підсумок уроку

Через метод «Прес» пояснити значимість вивченої теми «Складнопідрядне речення» у подальшому житті за алгоритмом:

Я думаю, що…
Отже…
Наприклад, …
Таким чином…

Рефлексія

І на завершення давайте з’ясуємо, з яким настроєм ми закінчили працювати з темою «Складнопідрядне речення» і з яким настроєм ви йдете із сьогоднішнього уроку.

В разі, якщо зміни відбулися, візьміть на парті сніжинку того кольору, яка відповідає вашому настрою на даний момент.

Я щасливий, тому що...

Я вважаю, що...

Щоб досягти мети, потрібно....

VII Домашнє завдання

Есе на тему «Що робить мене щасливим?»

Картка самооцінювання

Прізвище, Ім’я

Максимальна кі-сть балів

Отримана кі-сть балів

  1. «Лінгвістична розминка»

2

 

  1. «Відновлення тексту»

2

 

  1. «Словниковий диктант з творчим завданням»

2

 

  1. «Творче моделювання»

2

 

  1. «Лінгвістична естафета»

2

 

  1. «Синтаксичний практикум»

2

 

 

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
1691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку