Урок української мови в 9 класі у формі гри (засідання бізнес-клубу) на тему: "Узагальнення вивченого про складне безсполучникове речення (смислові
відношення, інтонація, розділові знаки) " .
1
Засідання бізнес-клубу
Тема: Узагальнення вивченого про складне безсполучникове речення (смислові
відношення, інтонація, розділові знаки).
Мета: узагальнити й систематизувати загальні відомості про безсполучникові складні речення, правила вживання розділових знаків у них; розвивати словниковий запас; виховувати мовленнєву культуру та вміння дотримуватися активної та ділової життєвої позиції.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Обладнання: таблиця «Безсполучникове складне речення», картки для словникової роботи (бізнес, асиндетон), пам’ятка бізнесмена-початківця, мета уроку на картках, індивідуальні картки із завданнями, картки-гроші.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Вступне слово вчителя.
- Доброго ранку, вельмишановні пані та панове! Рада вітати Вас, молоде покоління українських бізнесменів, на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую відкритим.
- Для початку спробуйте пояснити значення слова бізнес. Отже,
бізнес - це … економічна, комерційна, біржова або підприємницька діяльність, спрямована на отримання прибутку.
- А бізнесмен – це … людина, яка робить вигідну справу, великий ділок, комерсант, підприємець
- Дозвольте ознайомити вас із «Пам’яткою бізнесмена-початківця».
Пам’ятка бізнесмена-початківця
по-друге, працювати енергійно, творчо.
ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Тож давайте поглиблювати й удосконалювати знання рідної мови. І сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо безсполучниковому складному реченню. А мета нашого засідання (картки на столах учнів):
Вчитель. Чи всі бізнесмени початківці погоджуються з цією метою? Чи є доповнення? Працювати ви будете у відділах та самостійно. Суть засідання полягає в тому, щоб заробити якомога більше грошей, які є умовними балами. Зароблені кошти будуть зберігатися у вас, а після закриття засідання ми відзначимо найкращих підприємців. У кожному відділі є начальник відділу та економіст, які і будуть слідкувати за видачею заробітної плати (грошей).
ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
Прошу всіх відкрити робочі блокноти, щоб робити в них необхідні записи. Запишіть тему нашого засідання. На мою думку, бізнесмен повинен добре володіти українською мовою, мати великий словниковий запас, а найголовніше – вміти вільно висловлювати свої думки та вести переговори. Пригадайте, що було задано додому? (скласти діалог про складні безсполучникові речення). Наскільки вдало ви підготувалися до уроку. Ми визначимо, прослухавши по одному діалогу з відділу.
Учням роздаються аркуші з визначеннями, правилами, характеристиками мовних явищ, у яких умисно зроблено якісь пропуски. Завдання школярів полягає у відновленні пропусків, заповненні пропущених місць правильними відомостями.
- Підвести підсумок теоретичних знань, перевірити рівень засвоєння вами навчального матеріалу з теми «Безсполучникове складне речення» допоможе завдання «Лінгвістична палеонтологія». (Видача грошей)
IV. Вправи на застосування узагальнювальних визначень і понять.
Увага! Нам трапилася нагода використати щойно відновлені в пам’яті теоретичні знання на практиці. Від фірми «Синтаксис» отримане термінове замовлення на опрацювання матеріалу.
1. «Синтаксична задача» (Речення записані без розділових знаків на картках). З’ясуйте, в якому місці і який розділовий знак ставимо в цьому реченні і чому, використовуючи метод «Прес»: Я вважаю … Тому що … Отже …
Завдання для першого відділу
Чумак іде подивиться та й голову схилить;
чабан вранці із сопілкою сяде на могилі.
Я сьогодні забарилась: батько занедужав.
Завдання для другого відділу
Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.
Тихесенько вітер віє, степи лани мріють,
між ярами над ставами верби зеленіють.
Завдання для третього відділу
Не русалонька блукає – то дівчина ходить.
Я входжу в ліс – трава стає навшпиньки. (Видача грошей)
2. «Асиндетон»
Наступне завдання – асиндетон.
Асиндетон – перекладі з давньогрецької мови означає «безсполучниковість».
Ваше завдання: правильно і швидко перебудувати речення так, щоб утворилися безсполучникові складні речення.
Для першого відділу:
Гроза розбила дерево й нова весна його не підняла.
Річки за літо так попересихали, що бранці переходили через них, не замочивши ступні.
Для другого відділу:
Батько хай іде орать, тому що його коні знають. За ніч підвалило снігу, і йти було важко.
Для третього відділу:
Повітря зробилося прозорим та ясним, і буки зазеленіли в ньому. На озері розкрились лілеї білі і зазолотіли квіти на лататті. (Видача грошей)
3. Творча робота.
Кожному поважному бізнесменові, щоб вдало вміти рекламувати свою продукцію, потрібно постійно розвивати свою творчість, тобто бути «креативним». (Креативний - творчий). А для цього необхідно написати невелику творчу роботу (за рівнями).
Різнорівневі завдання
ІІ рівень (4-6 балів). Скласти речення за схемами..
, , . ; .
ІІІ рівень. (7-9 балів)
Утворіть і запишіть безсполучникові складні речення, поставивши відповідно розділові знаки.
Налітають з моря хмари… Продзвенів дзвоник …
Стихла пісня … Вітер дужчає …
ІV рівень.(10-12 балів)
Написати твір-мініатюру за картиною Бориса Щербакові «Зимовий ранок», використовуючи складні безсполучникові речення
V. Оголошення вчителем оцінок. Мотивація (Сумую бали, оцінюю найактивніших школярів).
VІ. Підсумок.
Дивлячись на кількість грошей, можна сказати, що деякі з вас готові випускати потрібний державі товар – свої знання.
«Крісло автора»
Продовжіть речення: Кожен учень, що дбає про своє сьогодення і майбутнє, знає …
VІІ. Домашнє завдання. Інструктаж.
1. Виписати 7 прислів’їв або приказок, які є безсполучниковими складними реченнями.
2. Продовжити текст, використавши складні безсполучникові речення (10 речень). Від помилок ніхто не застрахований. Але найголовніша помилка, помилка фатальна – неправильно вибране головне завдання в житті.