Навчальний посібник Дидактичний матеріал з української мови за творами В.О.Сухомлинського)

Про матеріал
Тексти для завдань відібрані з творів В.О.Сухомлинського. Вони розкривають перед дітьми красу рідного краю, навчають людяності й мудрості. Вони приваблюють учнів до рідного слова, якого навчала з колиски матір, до чистої криниці, що напуває спраглих, до вічної тополі - вічної України. Завдання можна використовувати індивідуально-диференційовано, залежно від розвитку й успішності учнів. Адже В.О.Сухомлинський писав: «До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі, кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання». Використання таких текстів дає великий ефект: економить час, виробляє вміння точно і конкретно давати відповідь, удосконалює навички самоконтролю. Вступ «До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі, кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання» В.О.Сухомлинський. Запропонований дидактичний матеріал спрямований на те, щоб повторити та узагальнити основі граматичні та фонетичні поняття, а також удосконалити навички зв'язного та писемного мовлення.
Перегляд файлу

 

Навчальний посібник

Дидактичний матеріал з української мови

за творами В.О.Сухомлинського)

 

 

 

 

 

 

 

Навчальний посібник

Дидактичний матеріал

 з української мови

за творами В.О.Сухомлинського)

А.М.Безносюк

На допомогу вчителям початкових класів

 

 

 

 

 

Казавчин

2019р.

 

                                                                                                                                                                                          Тексти для завдань відібрані з творів  В.О.Сухомлинського. Вони розкривають перед дітьми красу рідного краю, навчають людяності й мудрості. Вони приваблюють учнів до рідного слова, якого навчала з колиски матір, до чистої криниці, що напуває спраглих, до вічної тополі - вічної України.

Завдання можна використовувати індивідуально-диференційовано, залежно від розвитку й успішності учнів. Адже В.О.Сухомлинський писав: «До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі, кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання».  Використання таких текстів дає великий ефект: економить час, виробляє вміння точно і конкретно давати відповідь, удосконалює навички самоконтролю.

 

 

 

Вступ

 «До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі,

кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання»

В.О.Сухомлинський. 

 

 

 

 

 

   Запропонований дидактичний матеріал спрямований на те, щоб повторити та узагальнити основі граматичні та фонетичні поняття, а також удосконалити навички зв'язного та писемного мовлення.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1

1.Прочитай текст. Добери до нього заголовок.

  Пішов старший брат по землі, побудував Щастя для всіх людей. І став Могутнім і Непереможним. Тому що він Вільна Людина.

  А молодший брат живе в убогому курені, одяг на ньому порвався, відро, в якому він варив юшку, продірявилось, їсть він сиру рибу і водою болотяною запиває. Тому що він безвільний раб- раб свого ледарства і невігластва. Тому що справжня свобода – в умінні працювати день  і   ніч для того, щоб пересунути гору з місця на місце, побудувати щастя для людей.             (За В.Сухомлинським)

2. Випиши з тексту антоніми.

3.Поясни правопис  слів: землі, умінні.

 

 

Завдання 2

1.Прочитай текст. Охарактеризуй Хлібороба.

  Один добрий господар –Хлібороб- мав родючу ниву. Щороку сіяв на ній  пшеницю. Було, як тільки вона доспіє, скосить її, а на стерню прилетить Журавель- колоски збирає. І дякує Хліборобові, що такої доброї пшениці надбав.             

 (За В.Сухомлинським)  

2. Випиши з тексту дієслова. Визнач час та дієвідміну дієслів.

3.Випиши словосполучення іменників з прикметниками, визнач закінчення, познач відмінок.

 

 

 

 

 

 

Завдання 3

1.Прочитай текст. Зміни текст за своїм задумом.

 Дідусь зупинився. Упізнав липу. Це він давно колись відчахнув її гілочку. І ось тепер на високому стрункому дереві не було великої гілки. Менше листя зеленого, менше цвіту липового, менше цвіту бджолиного - бо він зламав гілочку. Менше й радості в світі.

  Дідусь зітхнув. Він стояв на алеї й дивився на рідну доріжку, якою біг маленький хлопчик.

(За В.Сухомлинським)

2.Підкресли головні та другорядні члени речення у останньому реченні.3.Випиши словосполучення іменників з прикметниками.

 

 

 

Завдання 4

1.Прочитай текст. Придумай початок тексту.

  Минуло багато років.  Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила подорожнього студена криниця.

 (За В.Сухомлинським)  

2. Познач  частини мови в останньому реченні.

3.Поясни правопис  слова: гіллястий, криниця, зелений.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 5

1.Спиши текст, дописуючи закінчення прикметників.

  Мама спекла кілька паляниць, витягла з печі, поклала на лавці. Як пахне свіж… хліб І ці пахощі свіж… хліба запам'ятались мені назавжди.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2.Випиши з тексту речення з однорідними членами речення.

3.Підкресли в тексті дієслова. Визнач їх дієвідміну.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 6

1.Прочитай і запиши  текст, дописуючи пропущені закінчення іменників.

   Ось лелек.. відлітають. Вони довго-довго кружляюь над своїм гнізд... . Прощаються зі своєю домівк…, із Україн… . Обіцяють , що весною неодмінно прилетять.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2.Виписати з тексту антоніми.

3.Поясни правопис  слова:весною.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 7

  1. Спиши текст. Поділяючи його на речення. Постав розділові знаки.

  Теплий сонячний день дзвенять струмки, парує земля де-не-де біліє сніг в синьому небі ключ перелітніх птахів.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2. Випиши з тексту прикметники.

3. Підкресли слова, де кількість звуків і букв не співпадає.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 8

1.Прочитай. Дієслова теперішньому часі постав у минулому часі. Запиши змінений текст.

  Зараз теж цвіте вишня, теж гудуть бджоли, сяє сонце й щебечуть пташки, здається мені, що немає ніде такої краси, як на нашій рідній землі. Рідна земля- найкраща. Бо ми народились на ній, бо вона дала нам життя і силу.                                          

                                                                          (За В.Сухомлинським)  

2.Поясни розділові знаки.

3.Поясни правопис  слів: земля, життя.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 9

1.Прочитай текст. Поясни, чому синичка плакала?

  Глянула Оля на стовбур осокора й побачила дупло, а в дуплі гніздечко синиччине, а в гніздечку пташенята маленькі.

  • Синичка не радіє, а плаче,- сказала Оля.

                                                                    (За В.Сухомлинським)  

2.Випиши з тексту антоніми.

3.Поясни правопис: не радіє, на стовбур.

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 10

1. Прочитай і запиши  текст, дописуючи пропущені закінчення слів.

  На грядочці виросла гарн.. квітк.. жоржини. Біл.., як мармур, духмян... Літають над нею бджол.. й джмел.., беруть нектар.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2.Встанови зв'язок слів у першому реченні.

3.Визнач рід, число, відмінок іменників у тексті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 11

1.Прочитай текст. Придумай заголовок.

 Знаходить солов'їха  найчистішу краплину вранішньої роси, бере її дзьобиком. Летить до свого гнізда, несе своїм діткам пити. Кладе краплину на листочок. П'ють солов'ята росу. А в цей час уже й сонце сходить.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2.Випиши з тексту прикметники, добери антоніми.

3.Поясни правопис  слів: п'ють, солов'ята.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 12

1.Прочитай текст. Поясни, чому дід Максим був дивним мисливцем?

 

   Пішли ми одного разу слідом за дідом,  захотілося побачити, як же він полює. Бачим: поклав дід рушницю, а сам ходить лісом та й розкладає під кущами сіно зайцям. Зрозуміли тоді  чого дід Максим такий дивний мисливець.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

 

 2. Запиши останнє речення. Постав розділові знаки.

3.Добери споріднені слова до слова: лісом.

 

 

 

 

Завдання 13

1.Прочитай текст. Придумай заголовок.

   Ми порізали хлібину, на скибочки поділили. Який смачний цей хліб! Мабуть, тому, що в ньому – наша праця. Ми копали землю. Вносили добрива. Ми сіяли пшеницю. Поливали її, а взимку засипали снігом, щоб не холодно їй було.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2.Випиши з тексту дієслова. 

3.Випиши з тексту речення з однорідними членами речення.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 14

1.Прочитай текст. Продовж текст.

   Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею.

  Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: шо станеться із садом без конвалії.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2.Визнач граматичну основу першого речення.

3. Знайди іменники у перших двох реченнях, запиши в алфавітному порядку.

 

 

 

 

 

 

 

 Завдання 15

1.Прочитай текст. Придумай заголовок до тексту.

  Довго ми прислухалися, але не могли збагнути, що то за музика.  А коли перейшли глибше в ліс, музика стала виразніша, й ми зрозуміли: то дзвонить струмок у яру.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

2.Випиши дієслова.. Поясни: які з них вжиті в прямому, а які в переносному значенні.

3. Підкресли в тексті дієслова. Визнач їх дієвідміну.

 

 

 

 

 

 

Завдання 16

1.Прочитай текст. Придумай основну частину тексту.

  Настав останній перед Новим роком ранок. Подивився Вітько у вікно. Побачив трьох маленьких горобчиків. Скачуть, їсти шукають. Жаль стало йому пташок.

… Побачили горобчики, прилетіли до зерна, бенкетують. Весело цвірінькають.
Ну й радісний був Новий рік у Вітька.           (За В.Сухомлинським)                                                                     

2. Поясни розділові знаки в записаних реченнях.

3. Провідміняй словосполучення: Новий рік. Визнач закінчення.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 17

1.Прочитай текст.

  Він повів хлопців у гущавину  чагарника й показав квітку. Вона цвіла під кущем акації. Це була прекрасна квітка. На її блакитних пелюстках тремтіли краплі роси, і в кожній краплині горіло маленьке сонце.                                                

  (За В.Сухомлинським)                                                                        

2. Випиши з тексту прикметники, розбери їх за будовою.

3. Визнач рід і відмінок прикметників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 18

1.Прочитай текст. Як ти думаєш, чи вірно чинить Зозуля?

       -Чому ти така жорстока, Зозуле?  Чому свого гнізда не мостиш і пташенят не виводиш? – питається Зозулі Вітер- Буревій.

   -Слухай,  Вітре -, говорить Зозуля. Даремно  вважають мене жорстокою. Як тільки зазеленіє  ліс, вилазить зі своїх лялечок гусінь. Багато в лісі такої- великої, волохатої, отруйної, що ніякий птах не їсть, а я їм. Якби і я не їла, то загинув би ліс. Поточила б листя гусінь.  Ніколи мені пташенят виводити.                                                                                                                                   (За В.Сухомлинським)  

2.Розбери  за будовою: зазеленіє, вилазить, поточила.

3. Зроби звуко- буквений аналіз слів: якби, їсть.4.До слів: питається, виводиш, добери синоніми.

 

Завдання 19

1.Прочитай текст. Як ти думаєш, про що курликали журавлі?

  Тихого осіннього вечора на узліссі сіли відпочити журавлі. Вони летіли в теплий край. Сонце вже зайшло, тому й заночують.

  Притулились журавлі до білокорої берізки та й курличуть щось тихо-тихо. Береза прислухається, хоче зрозуміти, про що вони курличуть.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

 

2. Випиши прислівники.

3.Виизнач  рід, число й відмінок прикметників.

 

 

 

 

 

 

Завдання 20

1.Прочитай текст. Як ти думаєш, чому Ліда так зробила?

  Коли дівчатка вже пообідали, недалеко від них  сів соловейко й заспівав. Зачаровані прекрасною піснею Оля й Ліда боялись поворухнутись.

  Соловейко перестав співати.

 Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ.

 Ліда зібрала недоїдки, загорнула в газету й поклала в сумку.

                                                                        (За В.Сухомлинським)  

 

2.Поясни розділові знаки в двох останніх  реченнях.

3.Розбери за будовою слова: пообідали, недоїдки.

4.Поясни, чому  недалеко «пишеться» разом.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Завдання 21

1.Прочитай текст.

Мама каже:

  -Лелеки прилетіли, на  крилах ключик від сонця принесли. Відмикають тим ключиком великі золоті ворота, і сонце піднімається все вище і вище.

  -Де живе лелека – там щастя живе, каже бабуся. Бо лелека- сонячний птах. Він зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок увечері.

                                                                         (За В.Сухомлинським)

 

2. Провідміняй словосполучення: сонячний птах. Визнач закінчення.

3 .Розбери  за будовою: прилетіли, вранці.

4.  Знайди прислівники, випиши їх.    

 

 

 

Завдання 22

1.Прочитай текст. Подумай і продовж розповідь.

 

  У дятлихи в гнізді четверо  пташенят. Одно з них таке неспокійне. Виглядає з гніздечка, все йому хочеться знати: а що там далі?

  -Виростеш, полетиш – то й побачиш, що за гніздом.

  Але неспокійне дятленя не захотіло слухати маму, висунулося з гнізда й упало додолу. Сидить на траві, плаче.

                                                                            (За В.Сухомлинським)

 

2.Поясни розділові знаки в двох останніх  реченнях.

3.Знайди в останніх двох реченнях однорідні члени речення.

4.Випиши числівники.

 

   Список використаної літератури

1.Державний стандарт початкової загальної освіти// Поч. школа. -2001. -№1-с.27-53.

2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4 класів. –Поч. школа.- 2006.- с.84.

3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1. –К.: Радянська школа, 197. -654с.

4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для  вчителя. К.: Освіта, 2007.- 334с.

5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К.: Абрис, 1997. -416с.

6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.

7.Сухарєва Л.С. Сучасний урок у початковій школі.

8. Сухомлинський В.О Казки школи під голубим небом. К.: «Освіта».,1991.

          9.Сухомлинський В.О. К.; Веселка.,1978.

         10.Сухомлинський В.О. Чиста криниця.-К.      Веселка., 1993.

 

 

1

 

docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку