Урок на тему "Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ "

Про матеріал
Мета: закріпити в учнів знання визначати звукове значення букв я, ю, є, ї та щ залежно від їхньої позиції у слові, формувати практичні навички розмежування звуків і букв; розвивати інтелектуальні здібності, вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати; виховувати увагу, спостережливість до звуків мовлення, пізнавальний інтерес до мови; патріотичні почуття школярів.
Перегляд файлу

Тема. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ .

Мета: закріпити в учнів знання визначати звукове значення букв я, ю, є, ї та щ  залежно від їхньої позиції у слові, формувати практичні навички розмежування звуків і букв;  розвивати інтелектуальні здібності, вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати; виховувати увагу, спостережливість до звуків мовлення, пізнавальний інтерес до мови; патріотичні почуття школярів.

Очікувані результати:

 - співвідносять назви букв і вимову звуків, які вони позначають;

 - визначають звукове значення букв у слові;

 - відтворюють звучання слова фонетичною  транскрипцією.

 Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: презентація до теми, музична композиція,картки із завданням.

Вид уроку: урок – мандрівка

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

1. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Для початку роботи, простягніть одну долоньку вперед – подаруйте для роботи на уроці свою старанність, наполегливість і творчість; простягніть іншу долоньку вперед – через неї я вам дарую свою любов і ніжність. А тепер обміняємося подарунками – потріть долоньку об долоньку. Налаштувалися на працю.

   Діти, сьогодні ми з вами продовжимо розглядати тему, яку вивчали на минулому уроці. Хто скаже, яку тему ми розпочали?

Правильно. Відкриваємо зошити і записуємо число класна робота і тему нашого уроку. (слайд 1.)

(запис)

2.Слово вчителя

      Сьогоднішній урок буде незвичайним. Це буде урок-мандрівка. (слайд 2.) Ми здійснимо уявну подорож Україною і доведемо, що вона - єдина для всіх українців. Подорожуючи нашою державою, ми не тільки пригадаємо звуки і букви, а й повторимо знання з фонетики,орфоепії, графіки та орфографії. Вирушаючи в дорогу, візьмемо із собою набуті знання. Перш ніж почати серйозну подорож, давайте нагадаємо правила, яких усі будемо дотримуватися. У кожного з Вас вони на парті . Ці правила й будуть нашими квитками під час мандрівки. (путівник)

Зачитуємо правила:

  1. Будь ввічливим, не ображай і не ображайся.
  2. Кожен має свою думку.
  3. Пам’ятай правила!
  4. Грамотно пиши!
  5. Висловлюйся зв’язно!
  6. Будь привітним!

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Епіграфом до нашого уроку будуть рядки з поезії Д.Білоуса  «Рідна мова»:?

                                                           Ніжна мова – ти ніжний цвіт;

                                                          Ти пяниш нас, як рута - мята.

                                                          Тож на цілий на білий світ

                                                          Ти духмяністю розіллята.

Д.Білоус

Протягом уроку ми ще повернемося до нього.

2.Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу

     Наші цікаві та повчальні мандри почнуться із нашого мальовничого села. Дорога наша довга до наступної зупинки, так що будьте уважні. (слайд  3)

Подорожувати ми будемо на гарному автомобілі майбутнього.

Метод «Іспит».

Діти витягують листочки і повинні закінчити правило.

  1. Фонетика – це розділ науки про мову, який … (вивчає звуки мови )
  2. Звук – це найменша …                                (одиниця мовлення)
  3. Звук позначають буквою, узятою в ….               (квадратні дужки)
  4. Звуки поділяються на ….                                     (голосні та приголосні)
  5. Голосні звуки творяться з …                                       (голосу)
  6. Голосних звуків …                                                       (6)
  7. Приголосні звуки творяться з … і ….                        (голосу і шуму)
  8. Приголосних звуків …                                                 (32)
  9. Літера – це …                                                                (графічний знак)
  10. Графіка – це розділ науки про мову, який …        (вивчає знаки письма)
  11. Алфавіт – це розташовані у …                        ( певному порядку літери)
  12. Усього в українській мові … літери.                          (33)
  13. Букви я, ю, є позначають 2 звуки, коли…    (на початку слова,після голосної, апострофа, м’якого знака)
  14. Яка голосна буква  завжди позначає два звуки?      (ї)
  15. Буква щ завжди позначає …. (2 звука ш і ч)

3. Гра  «Розшифруйте слово».

Учитель. На нашому шляху перша зупинка – місто Одеса. (слайд  4) Вона розташована на північно-західному узбережжі Чорного моря. Проте за день до нашого прибуття тут була велика буря, що стала причиною порушення течії. І це призвело до хибного перебігу букв та цифр. У результаті нам доведеться розшифровувати слова.  На виконання роботи відводиться 1 хвилина.

Завдання: за допомогою алфавіту розшифрувати слова (цифра  - це номер букви в алфавіті) і записати. На партах є підказки.

(слайд  5) -завдання

  • 1 ряд – 6,9,17,12,16,31  (джміль)
  • 2 ряд - 15,19,17,20,32,23,7,21  (Компютер)
  • 3 ряд – 33,4,13, 6,15,1 (ягідка)

 

1А а

2Б б

3В в

4Гг

5Ґг

6Д д

7Е е

8Є є

9Ж ж

10З з

11И и

12І і

13Ї ї

14Й й

15К к

16Л л

17М м

18Н н

19О о

20П п

21Р р

22С с

23Т т

24У у

25Ф ф

26Х х

27Ц ц

 

28Ч ч

29Ш ш

30Щ щ

31Ь ь

32Ю ю

33Я я

 

 

Хто перший розшифрував,  виходить до дошки і записує фонетичну транскрипцію.

4.Фонетична пригода.

Учитель. На нашому шляху чергова зупинка – місто Київ, наша столиця.(слайд 6). Київ увійшов до топ-10 міст з найгарнішими пейзажами за версією The Guardian. Щоб добре відзначитись та запам`ятати її, нам треба виконати наступне завдання.

     Метод «Робота по варіантам»

Одна група мандрівників, тобто І варіант виписує слова,  в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки. Друга група, тобто ІІ варіант виписує слова, в яких ці букви позначають один звук та м’якість попереднього приголосного.

  Зброя, картопля, олія, лінія, людина, ілюстрований, об’єднати, третє, криниця, травою, адресують, аквареллю.

    Якщо Ви правильно виконали завдання, з перших букв слів складеться початок прислів’я: «…… солов’я не тішить»

«Золота клітка солов’я не тішить». (слайд 7) – перевір себе.(2 кліка)

Як ви це розумієте?

Учитель. Виїхавши з Києва в напрямку до нового міста, ми натрапили на болота і трясовини. Щоб не затягнуло нас це болото, ми повинні проявити кмітливість і швидкість реакції. Той хто швидше збере пазл, той зможе сказати в яке місто ми далі рушаємо.

 

5. «Збирання пазлу»

Робота в групах. 3 групи. Зверніть увагу на слова які записані у вас. Скажіть, на яке правило ваші слова?

Ми рушаємо до Львова. (слайд 8)

6.«Робота в парах»

Перші парти виконують перше завдання – відгадують фонетичну загадку, записують її і фонетичну транскрипцію.

1.Фонетичні загадки

1.Приголосний, дзвінкий, не маю пари .Знайдіть мене у слові мати .

2. В алфавіті позначаюсь першою літерою. Є голосною, що є у слові хата.

3.Приголосний, глухий. Моя пара - [д]

4.Голосний ненаголошений. В алфавіті позначаюсь першою літерою. Мене легко пізнати за запахом . (м’ята)

Другі та треті парти знаходять зайві слова, записують через кому і готуються пояснити чому.

2.Третій зайвий

1.Кислиця, лілеї, ясен.

   2. Щирість, ряст, конюшина.

 

   3. Півонія, зілля, взаємний.

   4. Їжачок,щастя, любов.

 

7.Фізкультхвилинка. (слайді 9)

Ми пройшли немалий шлях і нам потрібен відпочинок.

Руханка  'Україно, ми твоя надія'

 

8. Кам`яна перешкода.

Учитель. Підїжджаючи  до Львова, посеред дороги, ми  помітили великий камінь із словами, які треба записати правильно, щоб потрапити до нього.

Графічний диктант.

Зараз ви не будете писати слова, а лише  цифри 1, 2. Завдання: я називатиму слова, в яких букви я, ю, є, позначають 1 і 2 звуки, а ви, врахуючи вивчені правила, зробіть правильний вибір і запишіть відповідну цифру через кому.

Люк, м’яч, єдність, гаї, ряд, твоя, ательє, людина.

1,2,2,2,1,2,2,1 - (на слайді 10)

  1. Метод «Увага, фразеологізми!»

На дошці прикріплені фразеологізми (3), інші – на столі. Треба встановити синонімічні пари.

Сісти в калюжу - облизня піймати (потерпіти невдачу, залишитися ні з чим)

Зарубати на носі -  намотати на вус (запам’ятати)

Бувати в бувальцях - знати, де раки зимують (знати добре, досвідчений, бачити багато)

-Їх значення?

 

Учитель. Наступна зупинка - це чудове місто Ужгород.( слайді 11) Воно славиться рікою Уж, яка є шляхом сполучення з іншими ріками Європи. Тут будьмо обережні!

 

9.Метод «Влучно і зрозуміло»

Учитель. Замініть запозичені слова відповідними українськими, користуючись довідкою. .( слайді 12)

1.Цікава афіша. 2. Шевченкова автобіографія. 3.Сучасний сервіс. 4.Аплодисменти. 5. Науковий експеримент.

Довідка:а)дослідження; б) обслуговування; в)оголошення; г) життєпис; д)оплески.

  • В цих словах є вивчені наші літери. Скільки звуків позначає я в словах дослідження, обслуговування, оголошення? А є в слові життєпис?

 

Учитель. Молодці! Пройшли найважче, тепер можна впевнено повертатися назад – до дому. Рушаймо! Ідемо до Південної  Пальміри – міста Одеси. Тут ми стоїмо перед «Брамами Грамотності». .( слайді 13)

 

10. Диктант-взаємоперевірку.

Але відчиняться вони тільки тоді, коли ми грамотно напишемо диктант-взаємоперевірку. На слайді відповіді. Обмінюємося зошитами та перевіряємо друг у друга.

Прочитати звуковий запис слів. Записати слова буквами.

 

[зайіжджати] , [суз’ірйа] ,[йаблун’а], [йагн’а] , [йашчичок] , [пойаснеин’:а]

 

(на слайді 14) - перевірка

Учитель. Ось і закінчилась наша мандрівка. Ми повертаємось додому – до рідного села. Останнім нашим випробуванням буде згадати обласні центри України, в яких ми сьогодні побували і записати їх в алфавітному порядку.

Метод «Алфавітне лото»(завдання на картках)

Одеса, Львів, Зоря, Харків, Ужгород, Київ.

В і д п о в і д ь:

Зоря, Київ, Львів, Одеса, Ужгород, Харків.

-Повертаємося до епіграфу. Знайдіть слова які відповідають нашій темі?

 

        V. Підсумок  уроку . (Рефлексія).

   Метод «Мікрофон»

-  Чим саме сподобалася Вам сьогоднішня мандрівка?

- Які види робіт  були для Вас цікавими?

- Чи  виникали труднощі під час виконання завдань на уроці,які саме?

Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання. Оцінювання.

1.Знайти і записати 5 прислів’їв в яких є слова з буквами я, ю,є,ї,щ.(сер.рівень)

           2. Знайти 3 скоромовки зі словами в яких є букви я ю є ї щ.+1 вивчити.(дост.рівень)

             3. Написати міні-твір про те, яке місто України ви хочете відвідати і чому, використавши слова з буквами я, ю,є,ї,щ.(вис.рівень)

Спасибі Вам за співпрацю,активність та підтримку.

Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
10209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку