Урок на тему: "Способи творення прикметників. Найбільш уживані суфікси прикметників"

Про матеріал
Методична розробка уроку української мови для 6 класу на тему"Способи творення прикметників. Найбільш уживані суфікси прикметників" може слугувати студентам та вчителям-словесникам при підготовці до уроку.
Перегляд файлу

Способи творення прикметників.

Найбільш уживані суфікси прикметників

Соціокультурна тема:  «Лікарські рослини»

Мета: сформувати в учнів поняття про основні способи творення прикметників, дати відомості про правопис прикметникових суфіксів; розвивати вміння утворювати прикметники від різних частин мови всіма можливими способами словотворення; доречно їх вживати у мовленні, правильно розбирати прикметник як частину мови; розширювати знання дітей про користь і застосування лікарських трав; виховувати в учнів бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.

Форма уроку: подорож у світ лікарських рослин. 

Обладнання: епіграф, підручник, кольорові олівці, картки, мультимедійна дошка, таблиця «Способи творення прикметників», тлумачний словник, картки оцінювання, кросворд.

Методи і прийоми: психологічна рефлексія, бесіда, робота в групах, самостійна робота, випереджувальне завдання, прийом «Своя опора», «Мозковий штурм», ігрові завдання,  метод «Мікрофон», метод вправ.

Очікувані результати:

учні знатимуть: способи творення прикметників та особливості правопису прикметникових суфіксів;

учні вмітимуть: утворювати прикметники від різних частин мови всіма можливими способами словотворення; правильно вживати прикметникові суфікси в усному та писемному мовленні; розбирати прикметник як частину мови.

 

Епіграф:

Плекайте мовний сад.

Як у дерев, у слів є кревні корені,

Незмінні, як незмінна правди суть.

У префіксах і суфіксах заховані,

Вони життя їм, немічним, дають.

М. Пасічник

Хід уроку 

І. Організаційний момент

1. Слово вчителя

       - Доброго дня, дорогі діти! Ми знову зустрілися з вами у країні «Знань», якою мандруємо кожен урок, вивчаючи щось нове, корисне, цікаве. Чи готові ви і сьогодні подорожувати цією країною? Який маєте настрій? Зараз ми це з’ясуємо.

2. Психологічна рефлексія «Веселка кольорів»

Учитель дає учням аркуш паперу і кольорові олівці і пропонує намалювати веселку. Кожен використовує той колір, який йому сьогодні до душі.

Після чого малюнки прикріплюються на дошці, підбиваються підсумки.

Учні вибрали ті кольори, які відповідають їхньому настрою.

  Зелений – спокій.

  Оранжевий – радість.

  Жовтий – приємність.

  Червоний – піднесеність.

  Фіолетовий – тривожність.

  Синій – сум.

  Чорний – незадоволення.

  Білий – складно визначитись.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Мовознавча дуель

Учні ставлять одне одному по черзі запитання з вивченої теми і відповідають на них.

2. Робота в групах

Учні здійснюють перевірку домашнього завдання у групах. В цей час декілька учнів працюють за індивідуальними картками (див. додаток №1), а вчитель перевіряє їхнє домашнє завдання.

 ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання

Слово вчителя

       - Світ рослин - найбільше диво природи, царство краси і наше цілюще багатство. Про цілющі властивості багатьох рослин відомо з прадавніх часів (близько 3 тис. років до н. е.). З глибокої старовини людина використовувала природні блага рослинного світу і як джерело свого прожитку, і для полегшення своїх недуг. Спостережливість і народна мудрість заклали основу вживання рослин в лікуванні людини. Сьогодні ми помандруємо у цілющий світ рослин, опрацьовуючи тему нашого уроку – «Способи творення прикметників. Найбільш уживані суфікси прикметників».

        У 5 класі ви вже вивчали способи словотворення. Отож, давайте пригадаємо все, що  ви знаєте.

«Мозковий штурм»

- Які існують способи творення слів?

- Доберіть власні приклади словотворення.

- Як ви гадаєте, який спосіб творення прикметників є найпоширенішим?

Учні роблять висновки, що найпоширенішим способом є суфіксальний.

Щоб правильно утворювати прикметники цим способом і грамотно їх вживати, нам потрібно вивчити певні правила.

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Колективна робота

Учні колективно опрацьовують таблицю «Написання найуживаніших суфіксів прикметників» (див. додаток №2), після чого читають теоретичний матеріал підручника (параграф 28) і ставлять запитання вчителю.

2. Прийом «Своя опора»

Учні складають опорний конспект за вивченими правилами (див. додаток №3).

 

VІ. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок

1. Творче конструювання (диференційоване завдання для трьох груп)

І група

Завдання: утворити від поданих іменників спільнокореневі прикметники з суфіксами -ов-, -ев-, -єв-.

Груша, насіння, хміль, кущ, яблуня, ромашка, чебрець, казка, суть, клен, борщ.

ІІ група

Завдання: утворити від поданих іменників спільнокореневі прикметники з

суфіксами  -ичн-, -ічн-, - їчн-.

Біологія, мозаїка, титан, герой, графіка, історія, техніка, синонім, медицина, хімія, пластика, археологія.

ІІІ група

Завдання: утворити від поданих слів прикметники з суфіксами  -ськ-, - цьк-,

 -зьк-, -есеньк-, - ісіньк-, -юсіньк-.

Україна, Париж, козак, добрий, малий, гострий, товариш, студент, білий, молодий, чех, тонкий.

2. Творчий диктант

До поданих словосполучень доберіть синонімічні з прикметниками. Поясніть орфограми.

Повидло з малини, відвар з верби, сік з помаранчів, гілка сосни, рагу з овочів, листя  лавра, настій з чебрецю, цвіт липи, мед з гречки, ягоди з калини, кора дуба, чай з м’яти.

3. Робота за підручником

Самостійне виконання вправи 437.

Учитель перевіряє роботи декількох учнів, які найшвидше впорались. Інші – колективна перевірка.

4. Фізкультхвилинка

Ми діточки, як квіточки...

До сонечка тягнемось,

Як лозинка ми прогнемось,

Один одному всміхнемось,

Ноги, руки розімнем

І писати знов почнем.

5. Робота з текстом (диференційоване завдання для трьох груп)

Використання мультимедійної дошки.

       В народній медицині лікарські рослини здавна успішно використовуються для лікування багатьох хвороб. Людей, які знаються на цілющих травах, дуже поважали в Україні, адже вони повертали людям найдорожчий скарб – здоров’я.

       За легендою, коли Бог вигнав за гріх Адама і Єву з раю, то сказав: «Якщо ви такі неслухняні й розумніші за мене, самі й лікуйтеся від недуг». І розсипав на землю насіння різних цілющих трав. І досі відшукують люди цілющі трави для зцілення від недуг.

        У лісах, полях, лугах росте безліч трав і дерев, які мають лікувальні властивості. Широко відомими у народній фітотерапії були лісові ягоди: суниця, малина, чорниця, брусниця, глодина. Всюди  збирають листя, кору, цвіт, плоди різноманітних кущів і дерев: липи, дуба, бузини, берези, вільхи, шипшини, калини.

       Лікарські трави заготовлялись у визначений «сильний» час. Здавна вважалося, що найкращий час збирання звіробою, полину, любистку, лопуха, м’яти, деревію, материнки та деяких інших трав – в ніч під свято Івана Купала або рано-вранці. Трави, зібрані в цю ніч, мають лікувальну силу. Традиційно для лікування недуг українці готували відвари, настої, чаї.

       Сучасна медицина теж широко вивчає лікувальні властивості рослин.

І група

Завдання: прочитайте текст, визначте тему, основну думку, стиль і тип мовлення. Зробіть морфологічний розбір перших двох виділених слів.

ІІ група

Завдання: прочитайте текст, з’ясуйте за тлумачним словником лексичне значення слів «фітотерапія», «настій», «відвар». Зробіть морфологічний розбір слів «розумніші», «різноманітних».

 

ІІІ група

Завдання: прочитайте текст, зробіть синтаксичний розбір першого речення,

поясніть вживання двокрапки в реченнях тексту. Зробіть морфологічний розбір слів «найкращий» і «сучасна».

6. Фольклорна хвилинка «Упізнай рослину»

Учні відгадують загадки.

Стоїть при дорозі на одній нозі,

Хто її зрушить — плакати мусить. (Кропива).

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина).

 

Я тримаю у долоні

Намистиночки червоні.

Ягідки ці кислуваті,

На кущі їх так багато! (Порічки).

 

Лист різний із оксамита,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки – чай з ... (малини).

 

Під ногами у саду

Стиглу ягідку знайду.

Треба низько нахилиться,

Щоб зірвати ...  (полуницю).

 

Що то за голова,

Що лиш зуби й борода? (Часник).

 

7. Розвиток зв’язного мовлення

Учні отримали випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про цілющі властивості лікарських рослин та їх використання в народній медицині.  

Учитель

       - Сьогодні ми з вами говорили про лікарські рослини. Багато з цих рослин є рідкісними і знаходяться під загрозою зникнення. Тому вони охороняються законом. Відгадавши кросворд, ми з’ясуємо назву книги-документа, в яку занесені ці рослини.

8. Розгадування кросворда

Розгадайте кросворд і визначте спосіб творення прикметників.

1. Дуже чудовий. 2. Той, який не має меж. 3. Дуже гарний. 4. Той, у якого червоні щоки. 5. Лісовий, і степовий. 6. Такий, що охоплює весь народ. 6. Деже маленький.

П

р

е

ч

у

д

о

в

и

й

 

б

е

з

м

е

ж

н

и

й

п

р

е

г

а

р

н

и

й

ч

е

р

в

о

н

о

щ

о

к

и

й

л

і

с

о

с

т

е

п

о

в

и

й

в

с

е

н

а

р

о

д

н

и

й

 

м

а

л

е

с

е

н

ь

к

и

й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чому книга має таку назву?

Червоний колір означає заборону, пересторогу, як у світлофора. Тому так названо книгу, яка забороняє знищувати рослини, що до неї занесені.

Слово вчителя

Давно рятунку в нас благає…

Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квіти?

Конвалії й фіалки ніжні,

І вісник березня – підсніжник?

Невже ми більше не побачим,

Як сон-трава росою плаче?

Троянда степу, квітка мрії,

Жар-цвітом землю не зігріє?

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її вроду!

       - Любі діти! Любіть, бережіть, охороняйте дерева й кущі, трави й квіти, адже вони не тільки створюють нам  прохолоду, милують око, а й поповнюють наш організм поживними речовинами, вітамінами, рятують нас від недуг. Природа – наш друг! Будьте і ви їй вірним другом!

 

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

1. «Мікрофон»: «Закінчіть речення»

       - Сьогодні на уроці я повторив (ла)...

       - Я здобув (ла) нові зання про...

       - Мене зацікавило...

       - Мені сподобалось...

2. Оцінювання роботи груп за картками (див. додаток №4)

3. Виставлення й коментування оцінок

 

VІІІ. Домашнє завдання

Параграф  28, вправа 434 (для учнів достатнього і високого рівня); вправа 440 (для учнів середного рівня).

Написати невеличку розповідь про те, як використовують у вашій сім’ї лікарські рослини.

 

 

 

 

 

Додаток №1

 

Картка №1

Утворіть від поданих прикметників (від яких можливо) вищий і найвищий ступені порівняння де це можливо. Один із прикметників уведіть в речення і розберіть його як частину мови.

Гарний, прекрасний, вузький, нездоланний, залізний, яскравий, солом’яний, міський, ніжний, багатющий.

 

Картка №2

Подані прикметники розберіть за будовою та визначте спосіб їх творення. Один із прикметників уведіть в речення і розберіть його як частину мови.

Позаплановий, широколистий, педагогічний, премудрий, величезний, придорожній, чорноморський.

 

Картка №3

Утворіть від поданих іменників прикметники суфіксальним способом. Виділіть орфограму «чергування приголосних звуків». Один із прикметників уведіть в речення і розберіть його як частину мови.

Груша, січень, Прага, гай, геометрія, муха, кварц, козак, нуль, мозаїка, товариш, лелека.

 

Картка №4

Відредагуйте речення. Один будь-який прикметник розберіть як частину мови.

Одеса – саме найкраще місто в світі. Коли ідеш удвох, дорога стає коротіша. Дніпро більш ширший, ніж Південний Буг. Для того, хто деревце посадив, земля стає і рідніша, і близькіша. Свій хліб найбільш ситніший.

 

 

Додаток №2

Таблиця «Написання найуживаніших суфіксів прикметників»

Правило

Приклади

1. У суфіксах -зьк; -цьк-,

 -ськ-після з, ц, с і в суфіксах пестливості -еньк-, -есеньк-,

 -ісіньк-, -юсіньк- після н пишеться ь

 Запорізький, молодецький, львівський; маленький, малюсінький, гарненький, гарнесенький

2. У суфіксах -уват-, -юват- з відмінком неповного вияву ознаки у, ю

 Червонуватий, малуватий

3. Суфікси -ев-, -єв- пишуться, якщо основа закінчується на м'який приголосний або на ж, ч, ш, якщо наголос падає на основу

 Грушевий, овочевий, суттєвий

4. Суфікс -ов- пишеться, якщо:

а) основа закінчується на твердий приголосний (крім ж, ч, ш);

б) якщо наголос падає на закінчення

  Дубовий, сніговий.

 Стильовий, крайовий

5. Суфікс -ичн- пишемо в словах іно­мовного походження за правилом «дев'ятки»

 Систематичний, фізичний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №3

 

Опорний конспект

 

1) -ов-                                       ж, ч, ш                               

 

2) -ев-                                       ж, ч, ш                         

 

3) -єв-                         Й   ,                         :

 

4) -ичн-:    де ти з’їси цю чашу жиру.

5) -ічн-:     всі інші приголосні.

6) -їчн-:     а, о, у, е, и, і.

 

Додаток №4

 

Картка оцінювання

Дата____________ Прізвище_____________________

 

Робота в групі

Коментар учня

Оцінка

Як працювала наша група?

 

 

 

Як я працював(ла) в групі?

 

 

 

Хто працював найкраще?

 

 

 

Хто був пасивним?

 

 

 

 

doc
Додано
4 вересня 2022
Переглядів
885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку