Способи творення прикметників.
Найбільш уживані суфікси прикметників
Соціокультурна тема: «Лікарські рослини»
Мета: сформувати в учнів поняття про основні способи творення прикметників, дати відомості про правопис прикметникових суфіксів; розвивати вміння утворювати прикметники від різних частин мови всіма можливими способами словотворення; доречно їх вживати у мовленні, правильно розбирати прикметник як частину мови; розширювати знання дітей про користь і застосування лікарських трав; виховувати в учнів бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.
Форма уроку: подорож у світ лікарських рослин.
Обладнання: епіграф, підручник, кольорові олівці, картки, мультимедійна дошка, таблиця «Способи творення прикметників», тлумачний словник, картки оцінювання, кросворд.
Методи і прийоми: психологічна рефлексія, бесіда, робота в групах, самостійна робота, випереджувальне завдання, прийом «Своя опора», «Мозковий штурм», ігрові завдання, метод «Мікрофон», метод вправ.
Очікувані результати:
учні знатимуть: способи творення прикметників та особливості правопису прикметникових суфіксів;
учні вмітимуть: утворювати прикметники від різних частин мови всіма можливими способами словотворення; правильно вживати прикметникові суфікси в усному та писемному мовленні; розбирати прикметник як частину мови.
Епіграф:
Плекайте мовний сад.
Як у дерев, у слів є кревні корені,
Незмінні, як незмінна правди суть.
У префіксах і суфіксах заховані,
Вони життя їм, немічним, дають.
М. Пасічник
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Слово вчителя
- Доброго дня, дорогі діти! Ми знову зустрілися з вами у країні «Знань», якою мандруємо кожен урок, вивчаючи щось нове, корисне, цікаве. Чи готові ви і сьогодні подорожувати цією країною? Який маєте настрій? Зараз ми це з’ясуємо.
2. Психологічна рефлексія «Веселка кольорів»
Учитель дає учням аркуш паперу і кольорові олівці і пропонує намалювати веселку. Кожен використовує той колір, який йому сьогодні до душі.
Після чого малюнки прикріплюються на дошці, підбиваються підсумки.
Учні вибрали ті кольори, які відповідають їхньому настрою.
Зелений – спокій.
Оранжевий – радість.
Жовтий – приємність.
Червоний – піднесеність.
Фіолетовий – тривожність.
Синій – сум.
Чорний – незадоволення.
Білий – складно визначитись.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Мовознавча дуель
Учні ставлять одне одному по черзі запитання з вивченої теми і відповідають на них.
2. Робота в групах
Учні здійснюють перевірку домашнього завдання у групах. В цей час декілька учнів працюють за індивідуальними картками (див. додаток №1), а вчитель перевіряє їхнє домашнє завдання.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання
Слово вчителя
- Світ рослин - найбільше диво природи, царство краси і наше цілюще багатство. Про цілющі властивості багатьох рослин відомо з прадавніх часів (близько 3 тис. років до н. е.). З глибокої старовини людина використовувала природні блага рослинного світу і як джерело свого прожитку, і для полегшення своїх недуг. Спостережливість і народна мудрість заклали основу вживання рослин в лікуванні людини. Сьогодні ми помандруємо у цілющий світ рослин, опрацьовуючи тему нашого уроку – «Способи творення прикметників. Найбільш уживані суфікси прикметників».
У 5 класі ви вже вивчали способи словотворення. Отож, давайте пригадаємо все, що ви знаєте.
«Мозковий штурм»
- Які існують способи творення слів?
- Доберіть власні приклади словотворення.
- Як ви гадаєте, який спосіб творення прикметників є найпоширенішим?
Учні роблять висновки, що найпоширенішим способом є суфіксальний.
Щоб правильно утворювати прикметники цим способом і грамотно їх вживати, нам потрібно вивчити певні правила.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Колективна робота
Учні колективно опрацьовують таблицю «Написання найуживаніших суфіксів прикметників» (див. додаток №2), після чого читають теоретичний матеріал підручника (параграф 28) і ставлять запитання вчителю.
2. Прийом «Своя опора»
Учні складають опорний конспект за вивченими правилами (див. додаток №3).
VІ. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок
1. Творче конструювання (диференційоване завдання для трьох груп)
І група
Завдання: утворити від поданих іменників спільнокореневі прикметники з суфіксами -ов-, -ев-, -єв-.
Груша, насіння, хміль, кущ, яблуня, ромашка, чебрець, казка, суть, клен, борщ.
ІІ група
Завдання: утворити від поданих іменників спільнокореневі прикметники з
суфіксами -ичн-, -ічн-, - їчн-.
Біологія, мозаїка, титан, герой, графіка, історія, техніка, синонім, медицина, хімія, пластика, археологія.
ІІІ група
Завдання: утворити від поданих слів прикметники з суфіксами -ськ-, - цьк-,
-зьк-, -есеньк-, - ісіньк-, -юсіньк-.
Україна, Париж, козак, добрий, малий, гострий, товариш, студент, білий, молодий, чех, тонкий.
2. Творчий диктант
До поданих словосполучень доберіть синонімічні з прикметниками. Поясніть орфограми.
Повидло з малини, відвар з верби, сік з помаранчів, гілка сосни, рагу з овочів, листя лавра, настій з чебрецю, цвіт липи, мед з гречки, ягоди з калини, кора дуба, чай з м’яти.
3. Робота за підручником
Самостійне виконання вправи 437.
Учитель перевіряє роботи декількох учнів, які найшвидше впорались. Інші – колективна перевірка.
4. Фізкультхвилинка
Ми діточки, як квіточки...
До сонечка тягнемось,
Як лозинка ми прогнемось,
Один одному всміхнемось,
Ноги, руки розімнем
І писати знов почнем.
5. Робота з текстом (диференційоване завдання для трьох груп)
Використання мультимедійної дошки.
В народній медицині лікарські рослини здавна успішно використовуються для лікування багатьох хвороб. Людей, які знаються на цілющих травах, дуже поважали в Україні, адже вони повертали людям найдорожчий скарб – здоров’я.
За легендою, коли Бог вигнав за гріх Адама і Єву з раю, то сказав: «Якщо ви такі неслухняні й розумніші за мене, самі й лікуйтеся від недуг». І розсипав на землю насіння різних цілющих трав. І досі відшукують люди цілющі трави для зцілення від недуг.
У лісах, полях, лугах росте безліч трав і дерев, які мають лікувальні властивості. Широко відомими у народній фітотерапії були лісові ягоди: суниця, малина, чорниця, брусниця, глодина. Всюди збирають листя, кору, цвіт, плоди різноманітних кущів і дерев: липи, дуба, бузини, берези, вільхи, шипшини, калини.
Лікарські трави заготовлялись у визначений «сильний» час. Здавна вважалося, що найкращий час збирання звіробою, полину, любистку, лопуха, м’яти, деревію, материнки та деяких інших трав – в ніч під свято Івана Купала або рано-вранці. Трави, зібрані в цю ніч, мають лікувальну силу. Традиційно для лікування недуг українці готували відвари, настої, чаї.
Сучасна медицина теж широко вивчає лікувальні властивості рослин.
І група
Завдання: прочитайте текст, визначте тему, основну думку, стиль і тип мовлення. Зробіть морфологічний розбір перших двох виділених слів.
ІІ група
Завдання: прочитайте текст, з’ясуйте за тлумачним словником лексичне значення слів «фітотерапія», «настій», «відвар». Зробіть морфологічний розбір слів «розумніші», «різноманітних».
ІІІ група
Завдання: прочитайте текст, зробіть синтаксичний розбір першого речення,
поясніть вживання двокрапки в реченнях тексту. Зробіть морфологічний розбір слів «найкращий» і «сучасна».
6. Фольклорна хвилинка «Упізнай рослину»
Учні відгадують загадки.
Стоїть при дорозі на одній нозі,
Хто її зрушить — плакати мусить. (Кропива).
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина).
Я тримаю у долоні
Намистиночки червоні.
Ягідки ці кислуваті,
На кущі їх так багато! (Порічки).
Лист різний із оксамита,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки – чай з ... (малини).
Під ногами у саду
Стиглу ягідку знайду.
Треба низько нахилиться,
Щоб зірвати ... (полуницю).
Що то за голова,
Що лиш зуби й борода? (Часник).
7. Розвиток зв’язного мовлення
Учні отримали випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про цілющі властивості лікарських рослин та їх використання в народній медицині.
Учитель
- Сьогодні ми з вами говорили про лікарські рослини. Багато з цих рослин є рідкісними і знаходяться під загрозою зникнення. Тому вони охороняються законом. Відгадавши кросворд, ми з’ясуємо назву книги-документа, в яку занесені ці рослини.
8. Розгадування кросворда
Розгадайте кросворд і визначте спосіб творення прикметників.
1. Дуже чудовий. 2. Той, який не має меж. 3. Дуже гарний. 4. Той, у якого червоні щоки. 5. Лісовий, і степовий. 6. Такий, що охоплює весь народ. 6. Деже маленький.
П |
р |
е |
ч |
у |
д |
о |
в |
и |
й |
|||
|
б |
е |
з |
м |
е |
ж |
н |
и |
й |
|||
п |
р |
е |
г |
а |
р |
н |
и |
й |
||||
ч |
е |
р |
в |
о |
н |
о |
щ |
о |
к |
и |
й |
|
л |
і |
с |
о |
с |
т |
е |
п |
о |
в |
и |
й |
|
в |
с |
е |
н |
а |
р |
о |
д |
н |
и |
й |
||
|
м |
а |
л |
е |
с |
е |
н |
ь |
к |
и |
й |
|
Червоний колір означає заборону, пересторогу, як у світлофора. Тому так названо книгу, яка забороняє знищувати рослини, що до неї занесені.
Слово вчителя
Давно рятунку в нас благає…
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня – підсніжник?
Невже ми більше не побачим,
Як сон-трава росою плаче?
Троянда степу, квітка мрії,
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду!
- Любі діти! Любіть, бережіть, охороняйте дерева й кущі, трави й квіти, адже вони не тільки створюють нам прохолоду, милують око, а й поповнюють наш організм поживними речовинами, вітамінами, рятують нас від недуг. Природа – наш друг! Будьте і ви їй вірним другом!
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
1. «Мікрофон»: «Закінчіть речення»
- Сьогодні на уроці я повторив (ла)...
- Я здобув (ла) нові зання про...
- Мене зацікавило...
- Мені сподобалось...
2. Оцінювання роботи груп за картками (див. додаток №4)
3. Виставлення й коментування оцінок
VІІІ. Домашнє завдання
Параграф 28, вправа 434 (для учнів достатнього і високого рівня); вправа 440 (для учнів середного рівня).
Написати невеличку розповідь про те, як використовують у вашій сім’ї лікарські рослини.
Додаток №1
Картка №1
Утворіть від поданих прикметників (від яких можливо) вищий і найвищий ступені порівняння де це можливо. Один із прикметників уведіть в речення і розберіть його як частину мови.
Гарний, прекрасний, вузький, нездоланний, залізний, яскравий, солом’яний, міський, ніжний, багатющий.
Картка №2
Подані прикметники розберіть за будовою та визначте спосіб їх творення. Один із прикметників уведіть в речення і розберіть його як частину мови.
Позаплановий, широколистий, педагогічний, премудрий, величезний, придорожній, чорноморський.
Картка №3
Утворіть від поданих іменників прикметники суфіксальним способом. Виділіть орфограму «чергування приголосних звуків». Один із прикметників уведіть в речення і розберіть його як частину мови.
Груша, січень, Прага, гай, геометрія, муха, кварц, козак, нуль, мозаїка, товариш, лелека.
Картка №4
Відредагуйте речення. Один будь-який прикметник розберіть як частину мови.
Одеса – саме найкраще місто в світі. Коли ідеш удвох, дорога стає коротіша. Дніпро більш ширший, ніж Південний Буг. Для того, хто деревце посадив, земля стає і рідніша, і близькіша. Свій хліб найбільш ситніший.
Додаток №2
Таблиця «Написання найуживаніших суфіксів прикметників»
Правило |
Приклади |
1. У суфіксах -зьк; -цьк-, -ськ-після з, ц, с і в суфіксах пестливості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк- після н пишеться ь |
Запорізький, молодецький, львівський; маленький, малюсінький, гарненький, гарнесенький |
2. У суфіксах -уват-, -юват- з відмінком неповного вияву ознаки у, ю |
Червонуватий, малуватий |
3. Суфікси -ев-, -єв- пишуться, якщо основа закінчується на м'який приголосний або на ж, ч, ш, якщо наголос падає на основу |
Грушевий, овочевий, суттєвий |
4. Суфікс -ов- пишеться, якщо: а) основа закінчується на твердий приголосний (крім ж, ч, ш); б) якщо наголос падає на закінчення |
Дубовий, сніговий. Стильовий, крайовий |
5. Суфікс -ичн- пишемо в словах іномовного походження за правилом «дев'ятки» |
Систематичний, фізичний |
Додаток №3
Опорний конспект
1) -ов- ж, ч, ш
2) -ев- ж, ч, ш
3) -єв- Й , :
4) -ичн-: де ти з’їси цю чашу жиру.
5) -ічн-: всі інші приголосні.
6) -їчн-: а, о, у, е, и, і.
Додаток №4
Картка оцінювання
Дата____________ Прізвище_____________________
Робота в групі |
Коментар учня |
Оцінка |
Як працювала наша група?
|
|
|
Як я працював(ла) в групі?
|
|
|
Хто працював найкраще?
|
|
|
Хто був пасивним?
|
|
|