Урок на тему "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Спрощення в групах приголосних". 5 клас українська мова.
Перегляд файлу

Урок №     5 клас      Дата:

 Спрощення у групах приголосних

Мета: пояснити учням, у чому полягає особливість такого фонетичного процесу, як спрощення; формувати вміння розпізна­вати явище спрощення у словах; добитися запам’ятовування слів-винятків, у яких не відбувається спрощення; удосконалювати орфоепічні навички; розвивати пам’ять, орфографічну пильність; виховувати праг­нення самовдосконалюватися, зростати ін­телектуально й духовно.

Обладання:підручник «Українська мова» О. Заболотний, картки.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Перебіг уроку

 

І. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.

Дослідження-обґрунтування. Знайдіть слова, в яких відбуваються такі фонетичні процеси, як уподібнення приголосних і на­ближення голосних. Підкресліть відповідні орфограми. Обґрунтуйте написання.

Легкий весняний вітерець ніжно торкнеться вершечків дерев, і ті шелеснуть від його подиху, розсипаючи краплини роси.

Дослідження-передбачення. Розв’язання проблемного завдання.

  • Чи не здається вам, що у слові  ше­леснуть є орфографічна помилка: у корені пропущено літеру т, яка є у спільнокорене­вих словах шелест, шелестіти?
  • Чи легко було б вимовляти слово ше­леснуть, коли у ньому збігалися б аж три приголосні – стн?
  • Поміркуйте, яке фонетичне явище на­зивають спрощенням.

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

ІІІ. Освоєння теми уроку. Виконання сис­теми завдань.

Дослідження-спостереження. Прочи­тайте пари слів. Зробіть висновок про те, в яких групах приголосних відбувається спрощення – випадання одного з приголосних: [д] або [т].

Злість – злісний, уста – усний, проїзд – проїзний, тиждень – тижневий, масло – мас­ний, сердечний – серце.

  •  Чому відбувається спрощення? Добе­ріть власні приклади слів, у яких наявне спрощення. У яких буквосполученнях це найчастіше трапляється?

Дослідження-розпізнавання з наступним обґрунтуванням і зіставленням. Прочитайте поради. Яку з них ви вважаєте найважливішою? Відповідь обґрунтуйте.

 П’ять мудрих порад

1. Не будьте заздрісними, поважайте стар­ших, розвивайте в собі такі риси: чесність, увічливість, відповідальність.

2.Прагніть, щоб кожен прожитий день був насичений корисними справами.

3.  Вивчайте іноземні мови, освоюйте комп’ютерні технології, щодня пізнавайте щось нове. Пам’ятайте, що в ХХІ столітті цінується якісна освіта.

4.  Робіть добрі справи безкорисно.

5.  Не забувайте, що тільки ви є господарями свого життя. Зробіть його повноцінним і радіс­ним (З посібн.).

  • Знайдіть слова, у яких є спрощення. Доберіть слова, від яких вони утворилися, і запишіть їх парами. Підкресліть орфограми.
  • Поясніть розділові знаки в першому реченні.
  • У чому полягає відмінність між сло­вами корисний і корисливий?
  • Робота з підручником. Ознайомтеся з теоретичним матеріалом підручника про слова, в яких не відбувається спрощення. Запишіть слова-винятки в зошити, поста­вивши їх за абеткою. У яких словах спро­щення реалізується тільки у вимові? Правило. Підручник с 104

Словникова робота. Пояснити  значення слів аванпостний, ба­ластний, контрастний, хворостняк, фор­постний. Три з них уведіть у речення.

Правило. Підручник с 104.          Щоб краще їх запам’ятати є ключ-символ «Рука». Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки «зап’ястний»; проведіть рукою від зап’ястя до загинів пальців правої руки – «пестливий»; потім проведіть по фалангах пальців – « кістлявий»; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять»; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте – це символ слова «хворостняк»; і нарешті, робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом  хвастливий».

         Не піддаються спрощенню слова іншомовного походження: контрастний, баластний, форпостний.

Вправа 264 біля дошки

ІV. Підсумок уроку.

  • Продовжте речення.

Мовлення стає милозвучним завдяки … . Спрощення – це … . Спрощення відбувається у таких групах приголосних: … . Літеру т зберігає­мо на письмі у словах … . Літеру т зберігаємо на письмі й вимовляємо звук [т] у словах … .

V. Домашнє завдання.

Вправа 270  параграф 33

 

П’ять мудрих порад

  •  Не будьте заздрісними, поважайте стар­ших, розвивайте в собі такі риси: чесність, увічливість, відповідальність.
  • Прагніть, щоб кожен прожитий день був насичений корисними справами.
  •  Вивчайте іноземні мови, освоюйте комп’ютерні технології, щодня пізнавайте щось нове. Пам’ятайте, що в ХХІ столітті цінується якісна освіта.
  • Робіть добрі справи безкорисно.
  • Не забувайте, що тільки ви є господарями свого життя. Зробіть його повноцінним і радіс­ним (З посібн.).

 

П’ять мудрих порад

  •  Не будьте заздрісними, поважайте стар­ших, розвивайте в собі такі риси: чесність, увічливість, відповідальність.
  • Прагніть, щоб кожен прожитий день був насичений корисними справами.
  •  Вивчайте іноземні мови, освоюйте комп’ютерні технології, щодня пізнавайте щось нове. Пам’ятайте, що в ХХІ столітті цінується якісна освіта.
  • Робіть добрі справи безкорисно.
  • Не забувайте, що тільки ви є господарями свого життя. Зробіть його повноцінним і радіс­ним (З посібн.).

 

П’ять мудрих порад

  •  Не будьте заздрісними, поважайте стар­ших, розвивайте в собі такі риси: чесність, увічливість, відповідальність.
  • Прагніть, щоб кожен прожитий день був насичений корисними справами.
  •  Вивчайте іноземні мови, освоюйте комп’ютерні технології, щодня пізнавайте щось нове. Пам’ятайте, що в ХХІ столітті цінується якісна освіта.
  • Робіть добрі справи безкорисно.
  • Не забувайте, що тільки ви є господарями свого життя. Зробіть його повноцінним і радіс­ним (З посібн.).

 

П’ять мудрих порад

  •  Не будьте заздрісними, поважайте стар­ших, розвивайте в собі такі риси: чесність, увічливість, відповідальність.
  • Прагніть, щоб кожен прожитий день був насичений корисними справами.
  •  Вивчайте іноземні мови, освоюйте комп’ютерні технології, щодня пізнавайте щось нове. Пам’ятайте, що в ХХІ столітті цінується якісна освіта.
  • Робіть добрі справи безкорисно.
  • Не забувайте, що тільки ви є господарями свого життя. Зробіть його повноцінним і радіс­ним (З посібн.).
docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку