Урок № 5 клас Дата:
Спрощення у групах приголосних
Мета: пояснити учням, у чому полягає особливість такого фонетичного процесу, як спрощення; формувати вміння розпізнавати явище спрощення у словах; добитися запам’ятовування слів-винятків, у яких не відбувається спрощення; удосконалювати орфоепічні навички; розвивати пам’ять, орфографічну пильність; виховувати прагнення самовдосконалюватися, зростати інтелектуально й духовно.
Обладання:підручник «Українська мова» О. Заболотний, картки.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Перебіг уроку
І. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
Дослідження-обґрунтування. Знайдіть слова, в яких відбуваються такі фонетичні процеси, як уподібнення приголосних і наближення голосних. Підкресліть відповідні орфограми. Обґрунтуйте написання.
Легкий весняний вітерець ніжно торкнеться вершечків дерев, і ті шелеснуть від його подиху, розсипаючи краплини роси.
Дослідження-передбачення. Розв’язання проблемного завдання.
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
ІІІ. Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Дослідження-спостереження. Прочитайте пари слів. Зробіть висновок про те, в яких групах приголосних відбувається спрощення – випадання одного з приголосних: [д] або [т].
Злість – злісний, уста – усний, проїзд – проїзний, тиждень – тижневий, масло – масний, сердечний – серце.
Дослідження-розпізнавання з наступним обґрунтуванням і зіставленням. Прочитайте поради. Яку з них ви вважаєте найважливішою? Відповідь обґрунтуйте.
П’ять мудрих порад
1. Не будьте заздрісними, поважайте старших, розвивайте в собі такі риси: чесність, увічливість, відповідальність.
2.Прагніть, щоб кожен прожитий день був насичений корисними справами.
3. Вивчайте іноземні мови, освоюйте комп’ютерні технології, щодня пізнавайте щось нове. Пам’ятайте, що в ХХІ столітті цінується якісна освіта.
4. Робіть добрі справи безкорисно.
5. Не забувайте, що тільки ви є господарями свого життя. Зробіть його повноцінним і радісним (З посібн.).
Словникова робота. Пояснити значення слів аванпостний, баластний, контрастний, хворостняк, форпостний. Три з них уведіть у речення.
Правило. Підручник с 104. Щоб краще їх запам’ятати є ключ-символ «Рука». Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки «зап’ястний»; проведіть рукою від зап’ястя до загинів пальців правої руки – «пестливий»; потім проведіть по фалангах пальців – « кістлявий»; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять»; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте – це символ слова «хворостняк»; і нарешті, робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом хвастливий».
Не піддаються спрощенню слова іншомовного походження: контрастний, баластний, форпостний.
Вправа 264 біля дошки
ІV. Підсумок уроку.
Мовлення стає милозвучним завдяки … . Спрощення – це … . Спрощення відбувається у таких групах приголосних: … . Літеру т зберігаємо на письмі у словах … . Літеру т зберігаємо на письмі й вимовляємо звук [т] у словах … .
V. Домашнє завдання.
Вправа 270 параграф 33
П’ять мудрих порад
П’ять мудрих порад
П’ять мудрих порад
П’ять мудрих порад