презентація "Другорядні члени речення" допоможе учням посилити свої зняння з предмету, удосконалити свої навички, наочно побачити структуру речення і його синтаксичне ціле
означення додаток обставина Другорядні члени речення
Номер слайду 3
ДОДАТОК Виражається іменником, іншими частинами мови у значенні іменника, займенником, неозначеною формою дієслова,словосполученням, фразеологізмом Пов`язується з підметом, присудком або іншими другорядними членами речення (додатком чи означенням) Означає предмет, на який спрямована дія або стан Відповідає на питання непрямих відмінків
Номер слайду 4
Взяла (що?) зілля, поклонилась. (Т.Шевченко) Вітер (з чим?) з полем розмовляє, шепче (з чим?) з осокою. (Т.Шевченко)
Номер слайду 5
Додатки прямі непрямі Називає предмет, процеси, стани, на які безпосередньо переходить дія іменника у знахідному відміннику без прийменника Означає об`єкт, який лише певним чином причетний до дії Ми прагнемо свободи. Взяла зілля, поклонилась.
Номер слайду 6
1. Далеко, собаку, брехливу,чути. 2. Б`ють, слухають, брехню, а, брехунів. 3. Робить, брехня, і, недругом, приятеля. 4. Правди, два, однієї, брехуни, не скажуть. 5. Ворота, рота, до, не приставиш, чужого. Відновити прислів`я і приказки, розтавивши слова у відповідній послідовності. Підкреслити додатки. ПИСЬМОВА РОБОТА
Номер слайду 7
ОЗНАЧЕННЯ Виражає ознаку предмета (його якість, ознаку за належністю,за кількісним виявом) Виражається прикметником, дієприкметником, іменником або займенником у непрямому відмінку, інфінітивом Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чия? Чиє? Чиї? Пов`язується з підметом або іншим другорядним членом (додатком чи обставиною)
Номер слайду 8
Ще в дитинстві я ходив у трави В (які?) гомінливі трепетні ліси, Де дуби мовчали величаво У краплинках (якої?) ранньої роси. (В. Симоненко)
Номер слайду 9
Означення узгоджені неузгоджені Має такий самий рід, число, відмінок, що й означуване слово Пов`язується з означуваним словом способом керування або прилягання Стояла дзвінка осінь. Нові квіти на килимах рука дівчини вишиває.
Номер слайду 10
Виражається іменником та стоїть у тому ж числі й відмінку, що й означуване ним слово. Пісня широко пливе, як Дніпро-ріка. ПРИКЛАДКА як різновид означення
Номер слайду 11
ОБСТАВИНА Виражає характеристику чи ознаку дії Виражається іменником, прислівником, інфінітивом, дієприслівником, фразеологізмом
Як? Куди? Чому? За якої умови? Для чого? способу дії міри і ступеня порівня- ння місця умови часу допусту причини мети
Номер слайду 12
Кличе мати (куди?) вечеряти. (Як?) Густо-прегусто висипали зорі (де?) на небі.
Номер слайду 13
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ Написати твір-мініатюру “Зимовий пейзаж”, використовуючи другорядні члени речення
Номер слайду 14
Список використаної літератури: 1. Зубков М.Г. Сучасний український правопис: Комплексний довідний. – 10-е вид., випр. і допов. – Х.:ФОП Співак Т.К., 2009р. 2. О.Глазова, Ю.Кузнецов. Рідна мова. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навч. закладів. Київ “Зодіак-ЕКО”, 2008р. 3. М.І. Пентилюк, І.В. Гайдаєнко, А.І.Ляшкевич, С.А. Омельчук. Рідна мова. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навч. закладів. Київ “Освіта” 2008р.