Конспект уроку з української мови в 5 класі з теми "Словосполучення.Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова й речення".

Про матеріал
Даний конспек уроку розроблено з урахуванням вікових особливостей п'ятикласників. У розробці наявні різні форми, прийоми і методи навчання. Використано інтерактивні вправи "Незакінчене речення", гра-естафета "Хто більше". Особлива увагу приділяється словниковій роботі, орфографічній, роботі з таблицею.
Перегляд файлу

Клас: 5

Тема. Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова й речення.

 

Мета: ознайомити учнiв з основними роздiлами науки про мову, показати, яке мiсце займають серед них синтаксис i пунктуацiя; дати поняття про словосполучення, його будову, відмінність вiд слова й речення; формувати вміння визначати головне й залежне слово у словосполученнi, виділяти словосполучення в межах речення; розвивати логічне мислення, уміння робити узагальнення на основi спостережень над мовним матерiалом; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нового матерiалу.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

Хід уроку

 І. Організаційний момент

Забезпечення емоцій

- Добрий день!

Сядьте всі рівненько,

Спинки тримайте пряменько,

Один одному всміхніться,

У віконце не дивіться.

Зробімо сміливий крок –

Розпочнемо наш урок!

 

ІІ. Актуалiзацiя опорних знань.

  1. Словниковий диктант.

Записати слова вставляючи пропущені букви.

З..мля, б..рег, з..л..ний, в..сняний, в..ликий, т..плий, зр..вати, хв..лина, тр..вожний, м..даль, оч..рет, бр..ніти, м..нулий, бл..зький, в..селий, с..рдитий, бл..щати, хв..лястий, гл..бокий, пл..сти.

-  На яку орфограму записані слова? (ненаголошені голосні в корені слова.)

 

Словникова робота

ОЧЕРЕ́Т - багаторічна водяна або болотна трав’яниста рослина родини злакових з високим стеблом і розлогою пірамідальною волоттю.

 

2. Мовознавча гра «Незакінчені речення».

Ми з вами вже вивчали розділи мовознавства, ось зараз і перевіримо. Я називаю визначення, а ви називаєте розділ.

 

  • Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови     (фонетика).
  • Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови)    (лексикологія).
  • Розділ науки про мову, який вивчає значущі частини слова, їх значення і функціонування...    (будова слова).
  • Розділ мовознавства, що вивчає правила написання слів… (орфографія).
  • Розділ мовознавства, що вивчає правила літературної  вимови… (орфоепія).
  • Розділ мовознавства, що вивчає систему умовних знаків для передачі знаків на письмі… (графіка).

3. Проблемне питання.

- Який розділ мовознавства вивчає словосполучення і речення?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

- Отож, завдання, як іпотріб новиконати на уроці.

-дізнатися про синтаксис і пунктуацію, визначити поняття«словосполучення»;

- навчитися виділяти словосполучення серед інших поєднань слів;

-будувати й аналізувати словосполучення;

-відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення.

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

 

  1. Робота з підручником.

Ознайомлення з визначеннями на с. 138.

 

  1. Колективна робота.
  • Пригадайте з початкових класів, що таке словосполучення.
  • Використовуючи слова із словникового диктанту утворіть словосполучення.
  • За допомогою чого ми утворили словосполучення?(головне та залежне слово)
  • Що точнiше передає змiст поняття – слово чи словосполучення?
  • Що спiльного є у слова i словосполучення?
  • Із поданих слів утворіть речення.
  • Чим відрізняється словосполучення від речення?
  • Скажіть, а ми з вами спілкуємось за допомогою чого? (речення)

 

  1. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 138.

 

  1. Колективна робота.

Виконання вправи 366 на с. 139.

 

  1. Фізхвилинка

 

  1. Творчий диктант

Завдання: утворити з поданих слів словосполучення, визначити головні й залежні слова, записати:

 

(Батьківський) земля; не знати (втома); прочитати в (підручник); під (розкішна) вербою; (цікавий) книга; турбуватись про (батьки),(золотий) осінь; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Вітчизна); кінець (світ) ;знайомство з (учень).

 

  1. Робота за таблицею.

 

Слово

Словосполучення

Речення

називаєпредмети, явища, ознаки, дії, щоіснують реально аботільки в уявілюдини:

порівняно зі словом повніше називає предмети, явища, ознаки, дії; утворюється поєднанням двох або більше повнозначних слів, одне з яких є головним, а друге залежним:

є одиницеюспілкування, міститьзавершену думку, можескладатися з одного слова, маєграматичну основу – підмет і присудок:

ранок, рожевий, усміхнутися, земля.

ранок (який?) рожевий, усміхнувся (чому?) землі

Рожевий ранок усміхнувся землі.

 

 

  1. Гра-естафета «Хто бiльше?».

Завдання: виписати з речень тільки словосполучення.

 

Про калину наш народ створив безліч легенд, переказів, пісень. У калині він втілив насамперед образ вродливої, ніжної, щедрої душею і вірної серцем дівчини-українки.

Червона калина асоціюється також з отчим краєм, Батьківщиною. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм, давала на дорогу хліб з калиною. Дівчина-наречена прикріплювала до коня гілочку, що символізувала для козака домівку, матір і кохану. (З журналу)

 

 

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель пропонує учням продовжити речення:

Я навчився на уроці…..

Я дізнався на уроці….

Мені найбільше сподобалося…..

Я розкажу мамі, товаришеві про ….

Мені не вдалося…

Цікавинкою для мене виявилося….

На жаль, я….

Допоможу розібратися однокласнику в тому, що…

Обов’язково допрацюю над…

 

VІІ. Домашнє завдання

 

1.Вивчити теоретичний матерiал на с. 138, у помічниці.

2. Виконати вправу 371на с. 140.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кулак Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
2306
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку