Клас: 5
Тема. Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова й речення.
Мета: ознайомити учнiв з основними роздiлами науки про мову, показати, яке мiсце займають серед них синтаксис i пунктуацiя; дати поняття про словосполучення, його будову, відмінність вiд слова й речення; формувати вміння визначати головне й залежне слово у словосполученнi, виділяти словосполучення в межах речення; розвивати логічне мислення, уміння робити узагальнення на основi спостережень над мовним матерiалом; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нового матерiалу.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Забезпечення емоцій
- Добрий день!
Сядьте всі рівненько,
Спинки тримайте пряменько,
Один одному всміхніться,
У віконце не дивіться.
Зробімо сміливий крок –
Розпочнемо наш урок!
ІІ. Актуалiзацiя опорних знань.
Записати слова вставляючи пропущені букви.
З..мля, б..рег, з..л..ний, в..сняний, в..ликий, т..плий, зр..вати, хв..лина, тр..вожний, м..даль, оч..рет, бр..ніти, м..нулий, бл..зький, в..селий, с..рдитий, бл..щати, хв..лястий, гл..бокий, пл..сти.
- На яку орфограму записані слова? (ненаголошені голосні в корені слова.)
Словникова робота
ОЧЕРЕ́Т - багаторічна водяна або болотна трав’яниста рослина родини злакових з високим стеблом і розлогою пірамідальною волоттю.
2. Мовознавча гра «Незакінчені речення».
Ми з вами вже вивчали розділи мовознавства, ось зараз і перевіримо. Я називаю визначення, а ви називаєте розділ.
3. Проблемне питання.
- Який розділ мовознавства вивчає словосполучення і речення?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Отож, завдання, як іпотріб новиконати на уроці.
-дізнатися про синтаксис і пунктуацію, визначити поняття«словосполучення»;
- навчитися виділяти словосполучення серед інших поєднань слів;
-будувати й аналізувати словосполучення;
-відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Ознайомлення з визначеннями на с. 138.
Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 138.
Виконання вправи 366 на с. 139.
Завдання: утворити з поданих слів словосполучення, визначити головні й залежні слова, записати:
(Батьківський) земля; не знати (втома); прочитати в (підручник); під (розкішна) вербою; (цікавий) книга; турбуватись про (батьки),(золотий) осінь; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Вітчизна); кінець (світ) ;знайомство з (учень).
Слово |
Словосполучення |
Речення |
називаєпредмети, явища, ознаки, дії, щоіснують реально аботільки в уявілюдини: |
порівняно зі словом повніше називає предмети, явища, ознаки, дії; утворюється поєднанням двох або більше повнозначних слів, одне з яких є головним, а друге залежним: |
є одиницеюспілкування, міститьзавершену думку, можескладатися з одного слова, маєграматичну основу – підмет і присудок: |
ранок, рожевий, усміхнутися, земля. |
ранок (який?) рожевий, усміхнувся (чому?) землі |
Рожевий ранок усміхнувся землі.
|
Завдання: виписати з речень тільки словосполучення.
Про калину наш народ створив безліч легенд, переказів, пісень. У калині він втілив насамперед образ вродливої, ніжної, щедрої душею і вірної серцем дівчини-українки.
Червона калина асоціюється також з отчим краєм, Батьківщиною. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм, давала на дорогу хліб з калиною. Дівчина-наречена прикріплювала до коня гілочку, що символізувала для козака домівку, матір і кохану. (З журналу)
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель пропонує учням продовжити речення:
Я навчився на уроці…..
Я дізнався на уроці….
Мені найбільше сподобалося…..
Я розкажу мамі, товаришеві про ….
Мені не вдалося…
Цікавинкою для мене виявилося….
На жаль, я….
Допоможу розібратися однокласнику в тому, що…
Обов’язково допрацюю над…
VІІ. Домашнє завдання
1.Вивчити теоретичний матерiал на с. 138, у помічниці.
2. Виконати вправу 371на с. 140.