Тема: Їстівні та отруйні гриби і їх різноманітність. Значення грибів у природі та житті людини.
Мета: навчальна – ознайомити учнів з характерними особливостями царства Грибів та окремих видів, вивчити їстівні та отруйні гриби та захоли попередження отруєння грибами, навчити надавати першу допомогу потерпілим, дати рекомендації про праавильне збирання грибів; розвивальна – сформувати в учнів розуміння еволюційного розвитку органічного світу, з'ясувати екологічне і практичне значення вищих грибів, формувати навички роботи зі схемами, таблицями, підручником; виховна – продовжувати виховувати бережливе ставлення до природи, залучати школярів до наукової творчості, попередити про небезпеку споживання отруйних грибів в їжу.
Цілі уроку:
1. Ознайомити учнів з ще одним царством живих організмів.
2. Порівняти з іншими царствами живої природи.
3. З’ясувати значення грибів у природі і житті людини.
4. Навчити відрізняти їстівні гриби своєї місцевості від отруйних.
Тип уроку: урок-квест.
За місцем проведення: у приміщенні школи.
Тип квесту: ігровий.
І. Організаційний момент:
Об’єднання учнів у 2 групи. Вибір капітанів і назви квест-команди.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань:
Ось і осінь золота прийшла в гості.
В розпалі грибна пора,
Беремо в руки кошики –
І збирать гриби гайда
Там лисички, сироїжки
І стрункі боровики,
Підберезники, опеньки,
Печериці й маслюки.
Отож, візьмем гарний настрій
І по вранішній росі
Вирушимо в квест-мандрівку.
Оголошення теми і цілей уроку.
Команди отримують маршрутний лист і план школи.
Завдання: пройти станції за маршрутом у школі. Отримати від інструктора на кожній станції завдання, виконати його. За правильне виконання завдання команда отримує частину-елемент малюнка. Пройшовши весь маршрут, команда формує з елементів малюнка цілу картину. Виграє та команда, яка швидко і правильно складе всю картину. В маршрутному листі інструктори записують час проходження станції, правильність виконання завдання і помилки. Інструктор дає командам завдання, після його виконання – елемент малюнка.
Маршрутний лист
№ |
Станція |
Час проходження завдання |
Кількість помилок |
Примітка |
1. |
Морфологічна |
|
|
|
2. |
Логічна |
|
|
|
3. |
Практична |
|
|
|
4. |
Загадкова |
|
|
|
5. |
Краєзнавча |
|
|
|
6. |
Здоров’я |
|
|
|
|
Результат |
|
|
|
Картина, яку складають команди:
Протягом квесту діти отримають в інструкторів пропущенні елементи і доповнюють картину.
ІІІ. Проходженння квесту.
1 станція – Морфологічна.
Користуючись планом школи, знайдіть приміщення, де ми можемо прочитати інформацію про гриби. (бібліотека)
Завдання: Заповніть таблицю.
Спільні риси |
|
Грибів і тварин |
Грибів і рослин |
|
|
2 станція – Логічна
Знайдіть завдання там, де ми займаємося спортом для зміцнення здоров’я. (спортивна кімната)
Завдання 1 : Знайди логічну помилку. Знайдіть зайвий термін та напишіть, чому ви так вирішили.
Паразити – автотрофи – симбіоти – сапротрофи.
Завдання 2: Переставте переплутані літери і назвіть гриби, що ростуть у нашій місцевості.
АЛЮИКСМ |
КИВОДІПОЗЕРЕБ |
Маслюки |
Підберезовик |
ИКЧИЛИС |
ИКПЕЬНО |
Лисички |
Опеньки |
3 станція – Практична
Шукаємо приміщення, де можна підготувати презентації про гриби. (кабінет інформатики)
Завдання 1: Заповніть таблицю.
Значення грибів у |
природі |
Значення грибів у |
житті людини |
Позитивне |
Негативне |
Позитивне |
Негативне |
|
|
|
|
Завдання 2: «Реклама»
Капітани команд складають рекламу, в якій відображають значення грибів у житті людини.
4 станція - Загадкова
Знайдіть приміщення, де можна виготовити муляж/макет грибів і т.д. (майстерня)
Завдання 1: Впишіть назви грибів, що закінчуються літерою «К»
Завдання 2: Відгадайте загадки:
1. Під березою грибочок,
Поряд жінка і синочок…
З деревом вони куми,
Добре знаємо їх ми! (Підберезники)
2. Обліпили всі пеньочки Мами – тата, сини й дочки:
Наче нитки всі тоненькі,
Вишукані й чепурненькі. (Опеньки)
3. Ці грибочки невеличкі, Із близнючок в них сестрички.
По лісах мандрують пішки,
Носять рижі босоніжки. (Лисички)
4. Маленький, чепурненький,
Крізь землю пройшов,
Червону шапочку знайшов. (Гриб)
5 станція - Краєзнавча
Знайдіть приміщення, де можна побачити біологічні таблиці, схеми, вчених. (біологічний кабінет).
«Бабусина корзина».
Кожна команда одержує кошик із малюнками грибів. Гравці повинні якнайшвидше відокремити їстівні гриби від отруйних.
6 станція – Здоров’я
Знайдіть приміщення, де можна приготувати і скуштувати гриби. (Їдальня)
Користуючись підручником Біологія 6 клас Остапченко, ст.208-210, дайте відповідь на питання:
1. Яких правил слід дотримуватися під час збирання та споживання грибів?
2. Чи легко можна відрізнити їстівні гриби від отруйних?
3. Назвіть правила запобігання отруєнню грибами та надання першої медичної допомоги при отруєнню.
4. Які страви з грибами ви знаєте?
IV.Підбиття підсумку уроку-квесту.
Вчитель разом з інструкторами визначає команду-переможця. Всі учасники отримують солодкі подарунки та пам’ятки для грибників, найактивніші учні та переможці оцінюються.
Література:
1. Авторські уроки з біології . 6-11 класи. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2005. – 192с. Ст. 51-53
2. Сценарії екологічних заходів. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007. – 368с. Ст. 180-181
3. Сало Т.О., Попович В.П. Біологія у таблицях і схемах . 7-9 класи. – Х.: ТОВ
«Українська книжкова мережа», 2009. – 152 с. Ст.44-45
4. https://naurok.com.ua/kvest-z-biologi-6-klas-118821.html
5. https://naurok.com.ua/urok-biologi-u-6-klasi-gribi-140760.html
6. https://sites.google.com/site/sajtvcitelatodorenkoov/urok-z-biologiie-dla-6- klasu