Урок №10
Тема: Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електроліти.
Цілі уроку:
дидактичні: дати поняття про ступінь дисоціації та його залежність від природи речовини; розв’язувати прості задачі на визначення ступеня дисоціації.
розвивальні: формувати системність мислення, розвивати вміння працювати з підручником та дидактичним матеріалом, виділяти в головне у прочитаному; розвивати вміння пов’язувати властивості речовин з будовою; розвивати логічне мислення.
виховні: виховувати дисциплінованість і уважність, правильно оцінювати свої можливості, обираючи рівень складності завдання, вміння перевіряти та оцінювати власні знання.
Тип уроку: урок удосконалення набутих знань, комбінований.
Обладнання та матеріали: ПСХЕ; таблиця розчинності кислот, солей, основ; установка для демонстрації електропровідності розчинів; розчини хлоридної та оцтової кислот з однаковою концентрацією; опорна схема « Ступінь дисоціації та сила електроліту».
Базові поняття й терміни: Розчини, розчинник, електроліти, неелектроліти, розчинена речовина, електролітична дисоціація, гідратовані йони, йони гідроксонію, ступінь дисоціації, сильні та слабкі електроліти, електроліти середньої сили.
Хід уроку
І Організація класу
І. Актуалізація опорних знань
Експрес-опитування
ІІ. Мотивація проблемно-пізнавальної діяльності
(Створення проблемної ситуації)
Порівняйте електропровідність розчинів хлоридної та оцтової кислот однакової концентрації – розчин HCl дає більш яскраве світло.
- Чим можна пояснити електропровідність даних розчинів?
-Чим можна пояснити різну яскравість розглянутих розчинів?
Учні мають зробити висновок, що в розчині хлоридної кислоти йонів більше.
HCl ↔ H+ + Cl-;
CH3 COOH ↔ CH3COO- + H+
Але написання рівнянь реакцій дисоціації спростовує цю думку, отже виникає проблема.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Не всі електроліти однаково дисоціюють на йони. Поряд з процесом дисоціації відбувається і зворотній процес – асоціація (з’єднання йонів). Тому в розчинах електролітів разом з йонами містяться і молекули.
Для сильних електролітів йонної будови (солей, лугів) процес дисоціації є необоротнім, у їхніх розчинах містяться лише гідратовані йони. NaNO3 = Na++ NO3- KOH = K+ + OH- |
Для слабких електролітів і електролітів молекулярної будови процес дисоціації є оборотним. H2S ↔ 2H+ + S2- HNO3 ↔ H+ +NO3- |
Кількісно процес дисоціації характеризується ступенем дисоціації (α- альфа), який є відношенням числа частинок n, що розпалися на йони, до загального числа частинок N розчиненої речовини:
n (число частинок, що розпалися)
α = ————————————————————
N (загальне число частинок, внесених у розчин)
Ступінь дисоціації виражають у частках одиниці або у відсотках. Якщо α = 0, то дисоціації немає, а якщо α = 1 або 100%, то електроліт повністю розщеплюється на йони.
Наприклад, якщо ступінь дисоціації фторидної кислоти дорівнює 30 %, або 0,3, це означає, що у водному розчині з кожних ста молекул кислоти тридцять розпалися на йони. Або з кожних десяти молекул кислоти три дисоціювали (мал. 11.1):
α (НF) = 0,3(30 %)
Ступінь дисоціації електролітів визначається експериментально. Він залежить від природи розчинника, природи розчинюваної речовини та її частки у розчині, температури тощо. Чим більша полярність розчинника, тим більший ступінь дисоціації електроліту в ньому. Підвищення температури, як правило, збільшує дисоціацію, тож за нагрівання ступінь дисоціації зростає. У разі зменшення частки електроліту у розчині, тобто під час його розбавляння, ступінь дисоціації збільшується. Тож, зазначаючи ступінь дисоціації, слід зазначати й концентрацію розчину.
Речовини, ступінь дисоціації яких високий (α ≈ 1), називаються сильними електролітами, а речовини, ступінь дисоціації яких низький – слабкими електролітами. До сильних електролітів належать речовини йонної будови:кислоти , луги та чи не всі солі.
Серед кислот є як сильні, так і слабкі електроліти.
Запитання
Від чого залежать сили кислот?
Назвати приклади сильних і слабких електролітів.
Робота з підручником (самостійне опрацювання).
Висновки учнів – сила електроліту залежить від полярності хімічного зв’язку: чим зв’язок полярніший, тим легше він розривається і тим електроліт сильніший.
Вода - дуже слабкий електроліт. Ступінь її дисоціації наближається де 0. Адже з кожного мільярда (1 000 000 000) молекул води на йони розгадаються лише дві. Вочевидь такої кількості йонів замало, аби забезпечити бодай трохи помітну електропровідність дистильованої води.
Н2О Н+ + ОН- або 2Н2О Н3О + + ОН-
Н3О + - йон гідроксонію.
У 1 л води при = 220С дисоціює 10 -7 моль води, утворюється 10 -7 моль/л йонів Н+ і 10 -7 моль/л йонів ОН- .
[Н+ ] = [ОН-] = 10 -7 моль -> нейтральне середовище;
[Н+ ] > 10 -7 моль -> кисле середовище;
[Н+ ] < 10 -7 моль -> лужне середовище;
Ступінь дисоціації (α) – кількісна характеристика процесу дисоціації:
n (число частинок, що розпалися)
α = ————————————————————
N (загальне число молекул)
Одиниці вимірювання — частки від одиниці, відсотки.
Електроліти
Сильні Середньої Слабкі
(α=1) сили (α <<1)
А) Майже всі солі; H2SO4, А) Майже всі органічні
Б) луги; H3PO4, кислоти
В) кислоти: H2SO4, Hl, Б) основи(окрім лугів)
HNO3, HBr, HCl, HClO4, В) деякі кислоти: HClO,
HMnO4 H2S, HNO2, H2СO3,
H2SiO3, HСN.
Сильні кислоти – HClO4 = HNO3 = HCl = H2SO4>
Середні кислоти – H2SO3 >H3PO4>HF > HNO2>
Слабкі кислоти – CH3COOH > H2CO3>H2S >H2SiO3.
ІV. Творче застосування отриманих знань
( керована практика)
Самостійна робота
Завдання 1. Обчисліть ступінь дисоціації речовин, якщо:
Варіант 1
а) з кожних 200 молекул продисоціювали 5;
б) з кожних 60 молекул продисоціювали 40;
Варіант 2
а) з кожних 300 молекул продисоціювали 15;
б) з кожних 80 молекул продисоціювали 50;
Завдання 2. До якої групи електролітів можна віднести їх за ступенем дисоціації?
Завдання 3. Розв'яжіть кросворд, ключове слово якого по вертикалі - назва літери - позначення ступеня дисоціації.
По горизонталі:
1. Найпоширеніший дуже слабкий електроліт.(вода)
2. Клас неорганічних сполук, здебільшого сильні електроліти.(солі)
3. Кількісна характеристика дисоціації електролітів.(ступінь)
4. Кислотний залишок слабкої галогеноводневої кислоти.( фторид )
5. Слабка кислота із жарознижувальним ефектом. (аспірин)
V. Підсумки уроку
Стисло про головне
Ступінь дисоціації - кількісна характеристика, яку використовують для оцінювання здатності електролітів дисоціювати у водних розчинах на йони. Солі та луги - йонні речовини, тому у водних розчинах вони дисоціюють повністю. У розчинах кислот поряд з йонами є й недисоційовані молекули.
Ступінь електролітичної дисоціації - це відношення числа молекул (формульних одиниць), які розпалися на йони, до загального числа молекул (формульних одиниць) розчиненої речовини.
Ступінь дисоціації позначають літерою грецького алфавіту а (вимовляють «альфа»). Її виражають у частках одиниці або у відсотках:
де n(X) дис. - кількість формульних одиниць електроліту, які розпалися на йони, а п(Х)заг. - загальна кількість формульних одиниць електроліту.
Ступінь дисоціації електролітів залежить від природи розчинника, природи розчинюваної речовини та її частки у розчині, температури тощо.
Електроліти, ступінь дисоціації яких навіть у відносно концентрованих розчинах високий (близький до 1), називають сильними, а електроліти, ступінь дисоціації яких навіть у розведених розчинах невеликий, - слабкими.
Сильними електролітами є луги та чи не всі солі. У розбавлених розчинах сульфатна, нітратна, хлоридна, бромідна, йодидна кислоти також дисоціюють практично повністю. Силу кислот визначають за ступенем електролітичної дисоціації.
Карбонатна, сульфітна, сульфідна, силікатна, молочна, оцтова, аскорбінова (вітамін С) й ацетилсаліцилова (аспірин) кислоти, гідроксиди металічних елементів (за винятком лугів) - слабкі електроліти. Ступінь дисоціації слабких електролітів зазвичай не перевищує 3 % .
Вода - дуже слабкий електроліт. Ступінь її дисоціації наближається до 0.
Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
§ 8 ст.43-46; Вправи 6,7 ст.73(сильним), 4.5 ст.73 (слабшим).
а) сильний електроліт; б)слабкіший електроліт.
2. При підвищенні концентрації електроліту ступінь дисоціації:
а) збільшується; б) зменшується; в) не змінюються.
Завдання для допитливих. Для приготування маринадів використовують столовий оцет (6-9%) чи оцтову есенцію (37%). Чи різниться ступінь дисоціації в першому і другому випадках? Чи однаково проводитимуть електричний струм ці розчини? Який із них найчастіше використовують при консервуванні? Як ти гадаєш, чому? Обґрунтуй свої висновки відповідними розрахунками.