Урок на тему Сюжетна композиція

Про матеріал
Тема заняття: Сюжетна композиція Мета: розвивальна, навчальна – навчити вмінню грамотної відеозйомки; розвиваюча – розвивати художній смак , уяву, техніку роботи з відеокамерою; виховна – виховувати естетичну культуру, дисциплінованість і почуття відповідальності, патріотичні почуття, доброзичливість та активну громадянську позицію. Тип заняття: засвоєння нових знань та навичок. Обладнання: медіаклас, навчальні ноутбуки, викладацький комп’ютер, телевізор. Очікувані результати: вихованці мають набути вміння якісно записувати відеоматеріал.
Перегляд файлу

План-конспект заняття

Гуртка Відеошкола «ArtCinema»

Київського державного будинку художньої та технічної творчості

Дата проведення 23.02.2023

Тема заняття: Сюжетна композиція

Мета: розвивальна, навчальна – навчити вмінню грамотної відеозйомки;

 розвиваюча – розвивати художній смак , уяву, техніку роботи з відеокамерою;

 виховна – виховувати естетичну культуру, дисциплінованість і почуття відповідальності, патріотичні почуття, доброзичливість та активну громадянську позицію.

Тип заняття: засвоєння нових знань та навичок.

Обладнання: медіаклас, навчальні ноутбуки, викладацький комп’ютер, телевізор.

Очікувані результати: вихованці мають набути вміння якісно записувати відеоматеріал.

Керівник гуртка: Наталія Розпутня

Хід заняття:

Тривалість (хв.)

Вид діяльності

Завдання

Методи

Примітка

Організаційний момент.

1

5 хвилин

Налаштування на заняття, повідомлення теми та мети.

Зосередити увагу вихованців

Словесний

 

2

5 хвилин

Повторення вивченого матеріалу.

Закріплення опанованих знань

Бліц-опитування

 

Основна частина.

3

5 хвилин

Викладення нового матеріалу

Опанування новою термінологією, правилами відеозйомки

Лекція-бесіда

 

4

25 хвилин

Практичні вправи. Створення сюжету відеотвору

Вміння примінити нові знання

Практичні вправи

 

Заключна частина

5

5 хвилин

Підведення підсумків. Оголошення домашнього завдання

Узагальнення отриманих знань

Словесний

 

 

Теоретична частина

Усі літературні твори мають побудову. “Каркас” творів часто будують за однією схемою, яку називають композицією. Композиція кожного художнього твору є більш-менш сталою. Будь-який літературний твір має сюжет і позасюжетні елементи. Учасникові ЗНО важливо знати елементи композиції та вміти визначати елементи твору.

Композиція — побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину і сприяє виявленню головної ідеї. Розрізняють зовнішні елементи композиції — поділ твору на частини і внутрішні — групування і розстановку персонажів. Іноді в значенні композиції вживається термін архітектоніка.

Сюжет — система подій в художньому творі, в ході яких розкриваються характери персонажів і головна ідея. Оскільки події подаються у розвитку, в основі сюжету лежить конфлікт. Конфлікти бувають різноманітні: соціальні, любовні, психологічні, виробничі тощо. У художньому творі, як правило, є різні види конфліктів.

Класичний сюжет має такі елементи:

експозиція — вихідні відомості про героїв, які вмотивовують їхню поведінку в умовах конфлікту;зав’язка — подія, що кладе початок конфлікту;кульмінація — найвищий момент у розвитку дії;розв’язка — подія, що розв’язує конфлікт;епілог — повідомлення про події після розв’язки.

Великий епічний твір звичайно має кілька сюжетних ліній. У ліричних творах основу сюжету становить розвиток думки або почуття за схемою градації. Кульмінацією в таких творах є кінець вірша, де робиться висновок

Експозиція — один з елементів сюжету твору, первісні відомості про героїв, які мотивують їхню поведінку при виникненні конфлікту.
Зав’язка — елемент сюжету, наступний після експозиції, — подія, що кладе початок конфлікту.
Кульмінація — елемент сюжету, найвищий момент у розвитку дії. Після кульмінації настає розв’язка. У великих багатосюжетних творах буває кілька кульмінацій.
Розв’язка — елемент сюжету, подія, яка розв’язує конфлікт.
Пролог — вступна частина в структурі твору, в якій автор знайомить читача з подіями, покладеними в основу сюжету, чи зі своїми роздумами щодо них. Інколи письменник називає вступну частину прологом (наприклад, І. Франко в поемі «Мойсей»), але частіше вона не має назви (поема Т. Шевченка «Іван Підкова»). У поемі Т. Шевченка «Гайдамаки» є два прологи: один ліричний, без назви, другий — історичний, під заголовком «Інтродукція».
В античній драматургії прологом називався початок трагедії до появи хору. У пролозі автор звертався до глядачів і пояснював міфи, що складали підґрунтя сюжету.
Епілог — один з елементів сюжету, заключна частина твору, де розповідається про події, що відбулися після розв’язки. Як правило, автор подає її під відповідною назвою.
Фабула — термін, який не має однозначного тлумачення і часто вживається як синонім слова сюжет. Деякі літературознавці розрізняють ці поняття, вважаючи фабулою систему подій у їх причинно-часовій послідовності, а сюжетом — виклад цих подій у творі.
Ліричний відступ — форма авторської мови, позасюжетний елемент композиції, коли автор відступає від сюжетної оповіді і висловлює свої думки, почуття, настрої, пов’язані із зображуваним у творі.
Ліричні відступи, роблячи оповідь інтимною, довірливою, щирою, підсилюють емоційний вплив на читача. Особливо часто зустрічаються в ліро-епічних творах. У поемі «Гайдамаки» Т. Шевченко часто звертається до читачів, розповідає про своє життя.
Крім сюжету, в композиції твору існують ще й так звані позасюжетні елементи, які часто бувають не менш , а то і більш важливі, ніж сам сюжет.
Якщо сюжет твору — це динамічна сторона його композиції, то позасюжетні елементи — статична; позасюжетними називаються такі елементи, що не просувають дії вперед, під час яких нічого не трапляється, а герої залишаються в колишніх положеннях.
Розрізняють три основні різновиди позасюжетного елементів:

опис;

авторські відступи;

вставні епізоди (інакше їх називають ще вставними новелами або вставними сюжетами).

 
Опис — це літературне зображення зовнішнього світу (пейзажу, портрета, світу речей тощо) або стійкого життєвого укладу, тобто тих подій і дій, які вчиняються регулярно, день у день і, отже, також не мають відношення до руху сюжету.
Описи — найбільш поширений вид позасюжетного елементів, вони присутні практично в кожному епічному творі
Авторські відступи — це більш-менш розгорнуті авторські висловлювання філософського, ліричного, автобіографічного і т.п. характеру; при цьому дані висловлювання не характеризують окремих персонажів або взаємовідносин між ними.

Авторські відступи — необов’язковий елемент у композиції твору, але коли вони там все ж з’являються, вони грають, як правило, найважливішу роль і підлягають обов’язковому аналізу.

Нарешті, вставні епізоди — це відносно закінчені фрагменти дії, в яких діють інші персонажі, дія переноситься в інший час і місце і т.п. Іноді вставні епізоди починають грати і творі навіть більшу роль, ніж основний сюжет.

У деяких випадках до позасюжетний елементів можна віднести також психологічне зображення, якщо душевний стан або роздуми героя не є наслідком або причиною сюжетних подій, вимикаються з сюжетної цінуй. Однак, як правило, внутрішні монологи та інші форми психологічного зображення так чи інакше включаються в сюжет, оскільки визначають подальші вчинки героя і, отже, подальший перебіг сюжету.

docx
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку