План-конспект заняття
Гуртка Відеошкола «ArtCinema»
Київського державного будинку художньої та технічної творчості
Дата проведення 23.02.2023
Тема заняття: Сюжетна композиція
Мета: розвивальна, навчальна – навчити вмінню грамотної відеозйомки;
розвиваюча – розвивати художній смак , уяву, техніку роботи з відеокамерою;
виховна – виховувати естетичну культуру, дисциплінованість і почуття відповідальності, патріотичні почуття, доброзичливість та активну громадянську позицію.
Тип заняття: засвоєння нових знань та навичок.
Обладнання: медіаклас, навчальні ноутбуки, викладацький комп’ютер, телевізор.
Очікувані результати: вихованці мають набути вміння якісно записувати відеоматеріал.
Керівник гуртка: Наталія Розпутня
Хід заняття:
№ |
Тривалість (хв.) |
Вид діяльності |
Завдання |
Методи |
Примітка |
Організаційний момент. |
|||||
1 |
5 хвилин |
Налаштування на заняття, повідомлення теми та мети. |
Зосередити увагу вихованців |
Словесний |
|
2 |
5 хвилин |
Повторення вивченого матеріалу. |
Закріплення опанованих знань |
Бліц-опитування |
|
Основна частина. |
|||||
3 |
5 хвилин |
Викладення нового матеріалу |
Опанування новою термінологією, правилами відеозйомки |
Лекція-бесіда |
|
4 |
25 хвилин |
Практичні вправи. Створення сюжету відеотвору |
Вміння примінити нові знання |
Практичні вправи |
|
Заключна частина |
|||||
5 |
5 хвилин |
Підведення підсумків. Оголошення домашнього завдання |
Узагальнення отриманих знань |
Словесний |
|
Теоретична частина
Усі літературні твори мають побудову. “Каркас” творів часто будують за однією схемою, яку називають композицією. Композиція кожного художнього твору є більш-менш сталою. Будь-який літературний твір має сюжет і позасюжетні елементи. Учасникові ЗНО важливо знати елементи композиції та вміти визначати елементи твору.
Композиція — побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину і сприяє виявленню головної ідеї. Розрізняють зовнішні елементи композиції — поділ твору на частини і внутрішні — групування і розстановку персонажів. Іноді в значенні композиції вживається термін архітектоніка.
Сюжет — система подій в художньому творі, в ході яких розкриваються характери персонажів і головна ідея. Оскільки події подаються у розвитку, в основі сюжету лежить конфлікт. Конфлікти бувають різноманітні: соціальні, любовні, психологічні, виробничі тощо. У художньому творі, як правило, є різні види конфліктів.
Класичний сюжет має такі елементи:
експозиція — вихідні відомості про героїв, які вмотивовують їхню поведінку в умовах конфлікту;зав’язка — подія, що кладе початок конфлікту;кульмінація — найвищий момент у розвитку дії;розв’язка — подія, що розв’язує конфлікт;епілог — повідомлення про події після розв’язки.
Великий епічний твір звичайно має кілька сюжетних ліній. У ліричних творах основу сюжету становить розвиток думки або почуття за схемою градації. Кульмінацією в таких творах є кінець вірша, де робиться висновок
Експозиція — один з елементів сюжету твору, первісні відомості про героїв, які мотивують їхню поведінку при виникненні конфлікту.
Зав’язка — елемент сюжету, наступний після експозиції, — подія, що кладе початок конфлікту.
Кульмінація — елемент сюжету, найвищий момент у розвитку дії. Після кульмінації настає розв’язка. У великих багатосюжетних творах буває кілька кульмінацій.
Розв’язка — елемент сюжету, подія, яка розв’язує конфлікт.
Пролог — вступна частина в структурі твору, в якій автор знайомить читача з подіями, покладеними в основу сюжету, чи зі своїми роздумами щодо них. Інколи письменник називає вступну частину прологом (наприклад, І. Франко в поемі «Мойсей»), але частіше вона не має назви (поема Т. Шевченка «Іван Підкова»). У поемі Т. Шевченка «Гайдамаки» є два прологи: один ліричний, без назви, другий — історичний, під заголовком «Інтродукція».
В античній драматургії прологом називався початок трагедії до появи хору. У пролозі автор звертався до глядачів і пояснював міфи, що складали підґрунтя сюжету.
Епілог — один з елементів сюжету, заключна частина твору, де розповідається про події, що відбулися після розв’язки. Як правило, автор подає її під відповідною назвою.
Фабула — термін, який не має однозначного тлумачення і часто вживається як синонім слова сюжет. Деякі літературознавці розрізняють ці поняття, вважаючи фабулою систему подій у їх причинно-часовій послідовності, а сюжетом — виклад цих подій у творі.
Ліричний відступ — форма авторської мови, позасюжетний елемент композиції, коли автор відступає від сюжетної оповіді і висловлює свої думки, почуття, настрої, пов’язані із зображуваним у творі.
Ліричні відступи, роблячи оповідь інтимною, довірливою, щирою, підсилюють емоційний вплив на читача. Особливо часто зустрічаються в ліро-епічних творах. У поемі «Гайдамаки» Т. Шевченко часто звертається до читачів, розповідає про своє життя.
Крім сюжету, в композиції твору існують ще й так звані позасюжетні елементи, які часто бувають не менш , а то і більш важливі, ніж сам сюжет.
Якщо сюжет твору — це динамічна сторона його композиції, то позасюжетні елементи — статична; позасюжетними називаються такі елементи, що не просувають дії вперед, під час яких нічого не трапляється, а герої залишаються в колишніх положеннях.
Розрізняють три основні різновиди позасюжетного елементів:
опис;
авторські відступи;
вставні епізоди (інакше їх називають ще вставними новелами або вставними сюжетами).
Опис — це літературне зображення зовнішнього світу (пейзажу, портрета, світу речей тощо) або стійкого життєвого укладу, тобто тих подій і дій, які вчиняються регулярно, день у день і, отже, також не мають відношення до руху сюжету.
Описи — найбільш поширений вид позасюжетного елементів, вони присутні практично в кожному епічному творі
Авторські відступи — це більш-менш розгорнуті авторські висловлювання філософського, ліричного, автобіографічного і т.п. характеру; при цьому дані висловлювання не характеризують окремих персонажів або взаємовідносин між ними.
Авторські відступи — необов’язковий елемент у композиції твору, але коли вони там все ж з’являються, вони грають, як правило, найважливішу роль і підлягають обов’язковому аналізу.
Нарешті, вставні епізоди — це відносно закінчені фрагменти дії, в яких діють інші персонажі, дія переноситься в інший час і місце і т.п. Іноді вставні епізоди починають грати і творі навіть більшу роль, ніж основний сюжет.
У деяких випадках до позасюжетний елементів можна віднести також психологічне зображення, якщо душевний стан або роздуми героя не є наслідком або причиною сюжетних подій, вимикаються з сюжетної цінуй. Однак, як правило, внутрішні монологи та інші форми психологічного зображення так чи інакше включаються в сюжет, оскільки визначають подальші вчинки героя і, отже, подальший перебіг сюжету.