розробка уроку з геометрії у 7 кл. на тему: "Трикутники" з елементами патріотичного виховання на уроках математики.
" Трикутники" (Урок з мультимедійною підтримкою.)
Тема уроку: " Трикутники"
Цілі уроку:
систематизувати засвоєні учнями основні теоретичні відомості з теми "Трикутники";
формувати вміння розв'язувати задачі застосовуючи надбанні знання з теми трикутники;
формувати пізнавальну компетентність;
розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів;
виховувати старанність, охайність, культуру математичної мови, патріотичність.
Тип уроку: засвоєння вивченого матеріалу.
Обладнання: креслярські прилади, підручники,вишиванки,листи бумаги, маркери, інтерактивна дошка, слайди.
Перебіг уроку:
Перевірка готовності учнів до уроку, створення емоційного фону (сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про Національний одяг. Під чужинецьким пануванням наш народ зберіг національний одяг – як символ, що його проніс через всі віковічні страждання й утиски, які довелося зазнати від окупантів. Національний одяг, мова, віра, звичаї – все це надійний захист від національного занепаду. В сучасний час Україна потерпає негаразди. І їй, як ніколи, потрібна підтримка своїх громадян . Підтримка сучасних, дієвих, розумних людей.)
Виникає логічне запитання: " Яке відношення має математика?" А відповідь ми дамо в кінці уроку.
Почнемо урок з епіграфу. Епіграф до уроку ( слайд ).
"Роде наш красний, роде наш прекрасний, не цураємося,родичаймося, бо багато нас є!"
2. Перевірка домашнього завдання.
Творча робота « Єстафета» : робота виконується по рядам. Роздаються листочки та маркери. Кожний учень повинен намалювати єлемент фігури , вказаної в завданні та передати наступному учню. Останній презентує фігуру.
1ряд – рівносторонній трикутник.
2ряд – тупокутній трикутник
3ряд – прямокутний трикутник.
3. Оголошення теми, мети уроку(слайд ). Девіз уроку (слайд ).
" Мало мати хороший розум, головне - добре його застосовувати" Рене Декарт.
4. Мотивація навчальної діяльності. Національний одяг – це вияв святкового,врочисто піднесеного настрою.Це культурно-історична спадщина наших славних часів.
Вишиванка - розмовна назва традиційної української вишитої сорочки. Багато варіацій дизайну вишиванки було створено у XIX сторіччі. Зазвичай їх виготовляли із саморобного полотна, яке ткалося на верстаті. Місцеві особливості зазвичай знаходили відображення в орнаменті сорочки. Розглянемо один з видів орнаменту – геометричний. Де використовують в основному прості геометричні фігури –квадрат,коло,ромб,ламана,та звичайно ж трикутник.( Розглянути на вишиванках.)
5. Актуалізація опорних знань. У формі гри « Крокодил».
Бажаючим дається завдання,яке вони показують тільки жестами чи мімікою. Звуки заборонені.
Завдання: бісектриса, медіана, висота, зовнішній кут.
6. Перенос набутих знань та їх початкове застосування в нових умовах. На слайді пропонуються кілька орнаментів. Треба знайти трикутники. Вказати їх види. Порахувати кількість.
Індивідуальна робота: учню дається вишиванка. Він повинен знайти трикутник та порахувати периметр.
7. Відтворення вивченого та його застосування у стандартних умовах.
Розв’язування задач за готовими малюнками:
Колективний розв΄язок задач:
Вважають ,що символи на вишиванках є оберігами людини ,яка носить дану вишиванку. Що ж означає вишитий трикутник?
Слайди: Трикутник – символ вогню, який дещо нагадує собою язик полум’я. Також це один із символів Трійці. Трикутник, вершина якого спрямована догори, — знак Духа, а зображений вершиною донизу – символ Матерії.
Трикутники, що доторкаються вершинами один до одного, нагадуючи «пісочний годинник», символізують Світ та Антисвіт. А місце їх дотику є своєрідним місцем переходу із одного світу до іншого. Інколи між трикутниками зображають лінію, що зветься «Кільцем Великого Світіння», яка символізує дзеркало, в якому один світ віддзеркалюється в іншому і навпаки.
Трикутники, які прилягають один до одного основами, утворюють ромб, про значення якого ми зазначали раніше. Та у випадку, коли ці трикутники розходяться і між ними утворюється проміжок (поясок), який в народі називають «колодязь», то таке зображення трикутників символізує зв'язок між реальним Земним та невидимим Небесним світами.
Існують зображення, які своєю формою нагадують трикутники, — це шеврони. Та, на відміну від самих трикутників, шеврони не мають основи. Шеврони, вершини яких дивляться догори, — це символ духовного чоловічого начала, а зображений вершинами донизу – знак матеріального жіночого начала. Жіночі шеврони ще є і уособленням дітородного лона, в якому виношується нове життя.
Також існує версія, за якою трикутники, згруповані попарно, є символом жіночого начала. Такі трикутники символізують собою жіночі груди і означають Велику Богиню – небесну годувальницю
9. Постановка домашнього завдання. Провести інструктаж щодо виконання задач №№ 170, 172, 174 та повторення п. 7 -9.
10. Підведення підсумків уроку. Тестування цікаве:
1. якими не бувають трикутники?
А. рівними, Б. рівносторонніми, В. рівноправними, Г. різносторонніми
2. які елементи рівні у рівнобедреному трикутнику?
А. бедра, Б. ребра, В. вершини, Г. сторони.
3. як називається трикутник у якого всі сторони рівні?
А. рівний, Б. рівносторонній, В. рівнобедрений, Г. справедливий.
4. який елемент у рівнобедреному трикутнику один?
А. вершина, Б. сторона, В. основа, Г. медіана.
5. що ділить навпіл медіана?
А. трикутник, Б. сторону, В. кут, Г. коло.
6. у якого трикутника всі сторони рівні?
А. рівнобедреного, Б. рівнокутного, В. рівностороннього, Г. будь-якого.
7. скільки медіан у трикутнику?
А. 1, Б. 3, В. безліч, Г. залежно від обставин.
8. чим є бісектриса трикутника?
А. відрізком, Б. прямою, В. променем, Г. кривою.
9. який кут утворює висота трикутника зі стороною до якої проведена?
А. 45, Б. 60, В. 90, Г. будь-який.
10. довжини яких елементів треба додати, щоб знайти периметр рівнобедреного трикутника?
А. двох бічних сторін, Б. бічної сторони і основи, В. двох бічних сторін і основи, Г. двох бічних сторін і двох основ.
11. у якого трикутника висота є стороною?
А. гострокутного, Б. прямокутного, В. тупокутного, Г. рівностороннього.
12. хто носив капелюх у формі трикутника?
А. Олександр Македонський, Б. Богдан Хмельницький, В. Піфагор, Г. Напалеон.
11. Рефлексія. Створіть власний оберіг. Рисунок на вишиванку за допомогою трикутників.
Додаткова інформація:
Традиційні одеські сорочки з пухликами шили з білої бавовняної тканини. Пухлик – це збирана тканина на рукаві трохи нижче плеча. Саме пухлик додає рукавам пишності та об’єму. Стоячий широкий комір густо збирали у дрібні «зморшки», які оторочували тоненьким рубчиком. Верхній край рукавів призбирували, а нижню вишивали геометрично-рослинним візерунком у техніці хрестика. Основними кольорами були переважно червоний, чорний, синій та жовтий. Вузькою смужкою обробляли краї рукавів.