Тема. Творчість В. Сухомлинського. Вчинок персонажа.
В. Сухомлинський «Кінь утік…»
Мета. Удосконалювати навички читання мовчки; учити активно думати; створювати умови для розвитку критичного та аналітичного мислення, уваги та спостережливості; спонукати до роздумів над тим, яке значення має для них матеріал тексту; формувати вміння висловлювати оцінні судження вчинків героїв; виховувати позитивні людські якості: порядність по відношенню до інших, потребу у справжній дружбі, бажання бути справжнім другом.
Обладнання: картки для розчитування, «чарівний кубик», таблиці, сигнальні картки, лист, «Обіцянки другові», прислів’я, підручник «Літературне читання» 3 клас.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.1. Емоційний настрій на урок
Встаньте, діти, всі рівненько
Посміхніться всі гарненько.
Гостей, що до нас завітали, привітайте,
Всім присутнім здоров’я й добра побажайте.
Доброго дня!
Вчитель:
- Кому дозволено сісти першим? (Дівчаткам)
- Так, спочатку краса, а потім – сила.
- А тепер пригадайте правила роботи на уроці.
- Сидимо – (учні доповнюють: рівно).
Працюємо – (старанно).
Читаємо – (правильно і виразно).
Відповідаємо – (чітко).
ІІ . Мотивація та повідомлення теми уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
1.1.Вправи для вдосконалення навичок читання
а) Мовна розминка.
Фонетична зарядка.
б)Робота над скоромовкою .
- Прочитайте повільно, потім швидко.
Ой збирала Маргаритка
маргаритки на горі.
Розгубила маргаритки
Маргаритка у дворі.
ІV. Перевірка домашнього завдання.
4.1. «Мозковий штурм»
- Сьогодні до нас завітав «кубик».
Кубик, діти, не простий.
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжки прокладає.
Знання ваші перевіряє.
Увага! Аналізуємо завдання чарівного куба.
* Хто це? (показую портрет В.О.Сухомлинського).
*Учитель, педагог
(Все життя присвятив дітям. В.Сухомлинський пропрацював вчителем 35 років. Викладав українську мову та літературу. Був директором Павлишської школи. Школа називалась «Школою радості». Уроки у цій школі часто проходили у полі, у лісі.)
*Письменник – написав більше 1000 повчальних творів для дітей.
* Твори («Покинуте кошеня» «Соромно перед соловейком», «Ледача подушка», «Горбатенька дівчинка», «Бо я людина», «Красиві слова і красиве діло»)
* Чого вчать твори В. Сухомлинського? (Вчать бути добрими, людяними, працьовитими, бути уважними один до одного, до батьків.)
4.2 Бесіда з елементами читання.
- З яким оповідання Василя Сухомлинського ми познайомилися на попередньому уроці? («Красиві слова і красиве діло»)
- Спочатку я хочу перевірити, як ви орієнтуєтесь у тексті. Ви будете
«слідопитами» і спробуєте якомога швидше знайти речення по його першим словам.
Одного разу…
Коли це бачать….
Він тремтів…
- Як же ти…
- Як страшно
Він мовчки…
4.3.Інсцинізація оповідання.
(Вистава)
ІV.Повідомлення теми уроку.
V. Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Кінь утік…»
5.1. Словникова робота
- Проте спочатку ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться у тексті.
- Прочитаємо піраміди слів «луною».
це далі
кінь подив
Петрик Віталик
таємниця намалював
вогнегривий розголошує
5.2. Читання оповідання вчителем.
- Послухайте оповідання «Кінь утік» і скажіть, які почуття вас охопили ?
(Вчитель читає)
5.3. Самостійне читання мовчки.
- Гаразд. Тому прочитайте мовчки і скажіть, який урок панував у класі?
5.4. Аналіз змісту оповідання.
- Який урок панував у класі? (Математика). Доведіть це рядками з тексту.
- Як учитель оцінив вчинок Віталика? Прочитайте.
- Як однокласники на цю ситуацію відреагували? Прочитайте.
- Чому Віталик почервонів?
- Діти, як ви гадаєте, а Віталик справді оцінив свій вчинок?
- Як ви зрозуміли відповідь Петрика «Утік кінь»? Що зникло – кінь чи дружба хлопчиків?
5.5. Робота з ілюстрацією до оповідання .
- Розгляньте малюнок.
- Спробуйте розпізнати дійових осіб. Де Петрик? Де Віталик?
- Чому ви так вирішили?
- Тільки за малюнком? Який вираз обличчя в однокласників?
- Яка розмова відбувається між ними?
- За вчинками героїв, що можна про кожного з них сказати? Який Віталик? А Петрик?
- Чи справжніми друзями вони були?
- Що б ви порадили хлопчикам зробити, аби їхня дружба відновилася?
Висновок
задоволені ви стосунками, які склалися і у вас з друзями, що треба зробити, щоб усі захотіли з вами дружити, ми з’ясуємо після того як відпочинемо.
5.6. Фізкультпауза
«Ми усі одна сім’я»
Ми усі одна сім’я
Він, вона і ти, і я.
Усміхнись тому хто з ліва.
Усміхнись тому хто з права.
Ти погладь того хто з ліва.
Ти погладь того хто з права.
Ущипни того хто з ліва.
Ущипни того хто з права.
Насвари того хто з ліва.
Насвари того хто з права.
Усміхнись тому хто з ліва.
Усміхнись тому хто з права.
Ми усі одна сім’я
Він, вона і ти, і я.
VІ. Розвиток зв’язного мовлення учнів.
6.1. «Асоціативний кущ»
- Які асоціації у вас виникають зі словом «друг»?(мама, тато, іграшка, вчителька, домашня тварина, однокласники).
- Я зрозуміла, що у вас є друзі.
- Скажіть, якими рисами має бути наділений справжній друг? Розкажіть про свого друга.
6.2.Моделювання та обговорення життєвих ситуацій.
- Сьогодні на прикладі Віталика і Петрика ми довідались про одну із неприємних ситуацій, які бувають між однокласниками, між друзями. Нажаль, подібні ситуації бувають дуже часто, розглянемо деякі з них.
Ситуація №1
До Ігоря в гості прийшов друг Володя:
– Вмикай телевізор, наші грають у футбол!
Ситуація №2
Пролунав дзвоник з уроку. Школярі взяли свої сніданки і вийшли на перерву. Біля вікна стоять Олег і Денис. У Олега смачний бутерброд. Денис стоїть і дивиться у вікно – він забув свій сніданок.
Ситуація №3
Сергій упав у калюжу, а Петрусь стоїть і сміється…
6.3. Вправа « Закінчи речення».
- Продовжіть речення : « Друг захворів і я….»
«Мій друг сказав вчителю неправду і я…»
6.4. Гра « Так-Ні»
- Сьогодні, йдучи до школи, я зустріла дивну особу, напрочуд балакучу та допитливу. Коли вона дізналась, що я поспішаю до своїх учнів, запитала : « А чи вміють школярі дружити ?» - і передала конверт.
- Давайте глянемо, що ж там.
(Вчитель витягує листа)
- Хто це? (Шапокляк-героїня мультфільму «Крокодил Гена та Чебурашка»)
- Тут ще й записка.
(Читають листа)
Висновок. Діти,ви молодці! Я вами пишаюся, адже ви не підтримали поради Шапокляк. І я в черговий раз переконалась, що в цьому класі навчаються найдружелюбніші та найдобріші діти. Напевно, саме тому в неї немає друзів.
VІІ. Узагальнення вивченого.
7.1. Робота в групах.
- Я хочу вам запропонувати скласти обіцянки друга. Що треба робити, щоб усі захотіли з вами дружить. І саме їх ми надішлемо пані Шапокляк.
- Обміркуйте, об’єднайтеся в групи і запишіть. (Буду ділитись з другом. Буду дотримуватись даного слова. Не соромитимусь вибачитися. Будузавжди допомагати йому. Буду завжди чесним з товаришем. Не розкажу таємниць друга.)
- Я теж хочу додати обіцянку «Розділю з другом радість і смуток».
- Адже смуток розділений з другом – це половина смутку. Дотримуйтесь цих обіцянок завжди і тоді у вас буде справжній друг, який допоможе вам. Бережіть своїх друзів, шукайте, якщо їх немає.
7.2.Бесіда.
- Що таке дружба? (співчуття, радість, допомога)
- Кому потрібна дружба?(нам,усім, дітям, усій країні, всій планеті).
- Як ви гадаєте, а чи існує дружба між людьми і тваринами, людьми – рослинами?
- Чому кожен прагне знайти собі друга? (без друга сумно, немає кому розповісти таємниці,друг допоможе у скрутну хвилину, без друга самотньо,можна з ним погратись).
7.3. Робота з прислів’ями.
- Здавна наш народ дотримується традицій культурного спілкування. З цього приводу складено багато прислів’їв про дружбу.
- Прочитайте частини цих прислів’їв, а тоді з’єднайте.
Людина без друзів, таке й життя поведеш.
Яку дружбу заведеш, мов дерево без коріння.
Вірний приятель – а всі за одного.
Один за всіх, то найбільший скарб.
VІІІ. Домашнє завдання (на вибір)
ІХ. Підсумок уроку
В дорогу нам рушати час,
Хай дружба поєднає нас,
Бо ми із вами молодці,
І друзі ми - рука в руці,
Коли душа співає.
Їй перешкод немає,
Хоча б яка пригода!
Де дружба, там і згода!
Додаток 1
Додаток 2
Дорогі,друзі!
Як ви вже здогадались, я – пані Шапокляк. Терміново шукаю собі помічника,адже не встигаю скрізь побувати, заглянути, перепровірити, підслухати. Та ще й не маю жодного друга. Тому пропоную всім учням пройти тест під назвою «Друг пані Шапокляк».
ТЕСТ «Так-Ні»
1. Якщо ваш друг йшов по слизькій дорозі і впав, потрібно довго-довго сміятися з нього.
2. Якщо у вашого друга День народження, йому потрібно подарувати те, що завалялось.
3. Якщо ваш друг захворів, потрібно провідати його, адже йому самому сумно.
4. Якщо ваш товариш не погоджується з вашими думками, то його слід побити, щоб погодився.
5. Якщо у вашого друга нова іграшка,а у вас немає, то її слід зіпсувати.
6. Якщо вашого товариша ображають, потрібно піти і заступитися за нього, адже йому потрібна ваша підтримка.