Урок на тему . Творчість В. Сухомлинського. Вчинок персонажа. В. Сухомлинський «Кінь утік…»

Про матеріал
Тема. Творчість В. Сухомлинського. Вчинок персонажа. В. Сухомлинський «Кінь утік…» Мета. Удосконалювати навички читання мовчки; учити активно думати; створювати умови для розвитку критичного та аналітичного мислення, уваги та спостережливості; спонукати до роздумів над тим, яке значення має для них матеріал тексту; формувати вміння висловлювати оцінні судження вчинків героїв; виховувати позитивні людські якості: порядність по відношенню до інших, потребу у справжній дружбі, бажання бути справжнім другом.
Перегляд файлу

Тема.  Творчість В. Сухомлинського. Вчинок персонажа.                                                       

             В. Сухомлинський «Кінь утік…»

Мета. Удосконалювати навички читання мовчки; учити активно думати; створювати умови для розвитку критичного та аналітичного мислення, уваги та спостережливості;  спонукати до роздумів над тим, яке значення має для них матеріал тексту; формувати вміння висловлювати оцінні судження вчинків героїв; виховувати позитивні людські якості: порядність по відношенню до інших, потребу у справжній дружбі, бажання бути справжнім другом.

Обладнання: картки для розчитування, «чарівний кубик», таблиці, сигнальні картки, лист, «Обіцянки другові», прислів’я, підручник «Літературне читання» 3 клас. 
Тип уроку: комбінований.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.1. Емоційний настрій на урок

Встаньте, діти, всі рівненько

 Посміхніться всі гарненько.

Гостей, що до нас завітали, привітайте,

Всім присутнім здоров’я й добра побажайте.

Доброго дня!

Вчитель:
- Кому дозволено сісти першим? (Дівчаткам) 
- Так, спочатку краса, а потім – сила. 
- А тепер пригадайте правила роботи на уроці. 
- Сидимо – (учні доповнюють: рівно). 
Працюємо – (старанно). 
Читаємо – (правильно і виразно). 
Відповідаємо – (чітко).

ІІ . Мотивація та повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з новим твором, будемо аналізувати, доводити, обґрунтовувати, працювати в парах та  групах і звичайно знайдемо хвилинку для відпочинку.
  • Хочу нагадати: в ході відповідей використовуйте  дані вислови.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

1.1.Вправи для вдосконалення навичок читання
а) Мовна розминка. 
   Фонетична зарядка. 

  • Сядьте рівно. Спокійно вдихніть повітря через ніс і так само спокійно видихніть через рот. (4 рази)
  • Вправа «Проколи кульку» : рот закритий, напруженим язиком впирайтесь то в праву, то в ліву щоку.
  • Вправа «Коник»: присмоктати язик до піднебіння, цокати  голосно і сильно.
  • Проартикулюйте голосні звуки без голосу.

б)Робота над скоромовкою .

- Прочитайте повільно, потім швидко.

Ой збирала Маргаритка

маргаритки на горі.

Розгубила маргаритки

Маргаритка у дворі.

ІV. Перевірка домашнього завдання. 

4.1. «Мозковий штурм»

- Сьогодні до нас завітав «кубик».

Кубик, діти, не простий.

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжки прокладає.

Знання ваші перевіряє.

Увага! Аналізуємо завдання чарівного куба.

* Хто це? (показую портрет В.О.Сухомлинського).

*Учитель, педагог 

          (Все життя присвятив дітям. В.Сухомлинський пропрацював вчителем 35 років. Викладав українську мову та літературу. Був директором Павлишської школи. Школа називалась «Школою радості». Уроки у цій школі часто проходили у полі, у лісі.)

*Письменник – написав більше 1000 повчальних творів для дітей.

* Твори  («Покинуте кошеня» «Соромно перед соловейком», «Ледача подушка», «Горбатенька дівчинка», «Бо я людина», «Красиві слова і красиве діло»)

* Чого вчать твори В. Сухомлинського? (Вчать бути добрими, людяними, працьовитими, бути уважними один до одного, до батьків.)

4.2 Бесіда з елементами читання.

- З яким оповідання Василя Сухомлинського ми познайомилися на попередньому уроці? («Красиві слова і красиве діло»)

- Спочатку я хочу перевірити, як ви орієнтуєтесь у тексті. Ви будете

«слідопитами» і спробуєте якомога швидше знайти речення по його першим словам. 

Одного разу…

Коли це бачать….

Він тремтів…

- Як же ти…

- Як страшно 

Він мовчки…

  • Прочитайте речення, у яких виражена головна думка оповідання.
  • А чи погоджуєтесь ви із цими словами?

4.3.Інсцинізація оповідання.

  • Наша творча група підготувала невеличку виставу до прочитаного оповідання.

                                                   (Вистава)

  • З яким би хлопцем ви хотіли б товаришувати?
  • Чому саме з ним?

ІV.Повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні на уроці ми опрацюємо ще одне оповідання В. Сухомлинського і, на прикладах його героїв, спробуємо розібратися, що означає «дружба».

V.  Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Кінь утік…»

5.1. Словникова робота

- Проте  спочатку ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться у тексті.

- Прочитаємо піраміди слів «луною».

               це                                   далі

              кінь                               подив 

           Петрик                           Віталик

         таємниця                       намалював

       вогнегривий                    розголошує

  • Прочитайте найкоротше слово.
  •  Прочитайте найдовше слово.
  • Прочитайте усі іменники.
  • Прочитайте усі дієслова.
  •  Прочитайте слово, в яке заховалося два інших. ( вогнегривий)

  5.2. Читання оповідання вчителем.

-   Послухайте оповідання «Кінь утік» і скажіть, які почуття вас охопили ?

(Вчитель читає)

  • Які ж почуття вас охопили? (обурення, жаль, сум, смуток, тривога)
  • Діти, а як ви вважаєте Віталик вчинив правильно?
  • А чи хотіли б ви брати участь у подіях зображених у тексті?

5.3. Самостійне читання мовчки.

- Гаразд. Тому прочитайте мовчки і скажіть, який урок панував у класі?

5.4. Аналіз змісту оповідання.

- Який урок панував у класі? (Математика). Доведіть це рядками з тексту.

- Як учитель оцінив вчинок Віталика? Прочитайте.

- Як однокласники на цю ситуацію відреагували? Прочитайте.

- Чому Віталик почервонів?

- Діти, як ви гадаєте, а Віталик справді оцінив свій вчинок?

- Як ви зрозуміли відповідь Петрика «Утік кінь»? Що зникло – кінь чи дружба хлопчиків?

5.5. Робота з ілюстрацією до оповідання .

- Розгляньте малюнок.

- Спробуйте розпізнати дійових осіб. Де Петрик? Де Віталик?

- Чому ви так вирішили?

-  Тільки за малюнком? Який вираз обличчя в однокласників?

- Яка розмова відбувається між ними?

- За вчинками героїв, що можна про кожного з них сказати? Який Віталик? А Петрик?

- Чи справжніми друзями вони були?

- Що б ви порадили хлопчикам зробити, аби їхня дружба відновилася?

Висновок

  • Отож, що таке дружба, чому кожна людина прагне знайти собі друга, чи

задоволені ви стосунками, які склалися і у вас з друзями, що треба зробити, щоб усі захотіли з вами дружити, ми з’ясуємо після того як відпочинемо.

5.6. Фізкультпауза

«Ми усі одна сім’я»

Ми усі одна сім’я

Він, вона і ти, і я.

Усміхнись тому хто з ліва.

Усміхнись тому хто з права.

Ти погладь того хто з ліва.

Ти погладь того хто з права.

Ущипни того хто з ліва.

Ущипни того хто з права.

Насвари того хто з ліва.

Насвари того хто з права.

Усміхнись тому хто з ліва.

Усміхнись тому хто з права.

Ми усі одна сім’я

Він, вона і ти, і я.

VІ. Розвиток зв’язного мовлення учнів.

6.1. «Асоціативний кущ»

- Які асоціації у вас виникають зі словом «друг»?(мама, тато, іграшка, вчителька, домашня тварина, однокласники).

- Я зрозуміла, що у вас є друзі.

- Скажіть, якими рисами має бути наділений справжній друг? Розкажіть про свого друга.
6.2.Моделювання та обговорення життєвих ситуацій.

- Сьогодні на прикладі Віталика і Петрика ми довідались про одну із неприємних ситуацій, які бувають між однокласниками, між друзями. Нажаль, подібні ситуації бувають дуже часто, розглянемо деякі з них.

 

Ситуація №1

   До Ігоря в гості прийшов друг Володя:

                   Вмикай телевізор, наші грають у футбол!

  • Не можу. На завтра не підготував читання
  • Закінчуй ти свої уроки! Пропустимо перший період!
  • Вибач, Володю, не можу ­– сказав Ігор.
  • Ех, ти, а ще другом називаєшся.     
  • Щоб ви порадили хлопчикам?

Ситуація №2

Пролунав  дзвоник з уроку. Школярі взяли свої сніданки і вийшли на перерву. Біля вікна стоять Олег і Денис. У Олега смачний бутерброд. Денис стоїть і дивиться у вікно – він забув свій сніданок.

  • А як ви б вчинили у цій ситуації?

Ситуація №3

Сергій упав у калюжу, а Петрусь стоїть і сміється…

  • А як би з вашим другом таке сталося, щоб ви зробили?

 

6.3. Вправа « Закінчи речення».

- Продовжіть речення : « Друг захворів і я….»

                                «Мій друг сказав вчителю неправду і я…»

6.4. Гра « Так-Ні»

- Сьогодні, йдучи до школи, я зустріла дивну особу, напрочуд балакучу та допитливу. Коли вона дізналась, що я поспішаю до своїх учнів, запитала : « А чи вміють школярі дружити ?» - і передала конверт.

- Давайте глянемо, що ж там.
          (Вчитель витягує листа)

- Хто це? (Шапокляк-героїня мультфільму «Крокодил Гена та Чебурашка»)
- Тут ще й записка.

          (Читають листа)

Висновок. Діти,ви молодці! Я вами пишаюся, адже ви не підтримали поради Шапокляк. І я в черговий раз переконалась, що в цьому класі навчаються найдружелюбніші та найдобріші діти.  Напевно, саме тому в неї немає друзів.

VІІ. Узагальнення вивченого.

7.1. Робота в групах.

- Я хочу вам запропонувати скласти обіцянки друга. Що треба робити, щоб усі захотіли з вами дружить. І саме їх ми надішлемо пані Шапокляк.

- Обміркуйте, об’єднайтеся в групи і запишіть. (Буду ділитись з другом. Буду дотримуватись даного слова. Не соромитимусь вибачитися. Будузавжди допомагати йому. Буду завжди чесним з товаришем. Не розкажу таємниць друга.)

- Я теж хочу додати обіцянку «Розділю з другом радість і смуток».

- Адже смуток розділений з другом – це половина смутку. Дотримуйтесь цих обіцянок завжди і тоді у вас буде справжній друг, який допоможе вам. Бережіть своїх друзів, шукайте, якщо їх немає.

7.2.Бесіда.

- Що таке дружба? (співчуття, радість, допомога)

- Кому потрібна дружба?(нам,усім, дітям, усій країні, всій планеті).

- Як ви гадаєте, а чи існує дружба між людьми і тваринами, людьми – рослинами?

- Чому кожен прагне знайти собі друга? (без друга сумно, немає кому розповісти таємниці,друг допоможе у скрутну хвилину, без друга самотньо,можна з ним погратись).

7.3. Робота з прислів’ями.

- Здавна  наш народ дотримується традицій культурного спілкування. З цього приводу складено багато прислів’їв про дружбу.

- Прочитайте частини цих прислів’їв, а тоді з’єднайте.

Людина без друзів,                    таке й життя поведеш.

Яку дружбу заведеш,                 мов дерево без коріння.

Вірний приятель –                      а всі за одного.

Один за всіх,                                то найбільший скарб.

  • Правда, діти. Одну людину легко зломати, а от колектив – не зломаєш, бо у дружньому колективі всі живуть за правилом: «Один за всіх, а всі за одного»

VІІІ. Домашнє завдання (на вибір) 

  1. Читати оповідання і давати відповіді на запитання.
  2. Скласти продовження оповідання, розпочавши його словами «Наступного дня…»

ІХ. Підсумок уроку

  • Які почуття, роздуми охопили після сьогоднішнього уроку?
  • Я вважаю, що сьогоднішній урок не залишив вас байдужими. Декого з вас він змусив замислитися над тим, що треба змінити у своїй поведінці,щоб з’явилися друзі. Я впевнена, що ви всі можете бути справжніми друзями. А оцінкою за сьогоднішній урок, буде у вас життєва – чим більше друзів у вас, тим вища оцінка.

В дорогу нам рушати час,

Хай дружба поєднає нас,

Бо ми із вами молодці,

І друзі ми - рука в руці,

Коли душа співає.

Їй перешкод немає,

Хоча б яка пригода!

Де дружба, там і згода!

  • Урок закінчено.
  • Дякую за гарну роботу.

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Додаток 2

Дорогі,друзі!

Як ви вже здогадались, я – пані Шапокляк. Терміново шукаю собі помічника,адже не встигаю скрізь побувати, заглянути, перепровірити, підслухати. Та ще й не маю жодного друга. Тому пропоную всім учням пройти тест під назвою «Друг пані Шапокляк».

 

ТЕСТ «Так-Ні»

1. Якщо ваш друг йшов по слизькій дорозі і впав, потрібно довго-довго сміятися з нього.

2. Якщо у вашого друга День народження, йому потрібно подарувати те, що завалялось.

3. Якщо ваш друг захворів, потрібно провідати його, адже йому самому сумно.

4. Якщо ваш товариш не погоджується з вашими думками, то його слід побити, щоб погодився.

5. Якщо у вашого друга нова іграшка,а у вас немає, то її слід зіпсувати.

6. Якщо вашого товариша ображають, потрібно піти і заступитися за нього, адже йому потрібна ваша підтримка.

 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку